Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10-09-2010 om 21:20
Mijn asperger-dochtertje van 7 vertelde vanmiddag dat ze stemmen hoort. Ik vroeg haar wat die dan zeggen. Nou mam, dat ik ergens naar toe moet gaan maar ik begrijp niet waar naar toe, dus ik negeer ze. Het is een heel gesprek geworden waarbij ik extreem rustig was maar nu heb ik net vanochtend een ouderbegeleidingsgesprek gehad en moet dus weer weken wachten. Slechte timing dochtertje... Dus ik vroeg me af of mede-forummers dit ook aan de hand hebben gehad. En of ik me zorgen moet maken of dat dit ook weer overgaat?
Hopelijk wil iemand dit vertellen?
Groetjes, Gonzo
10-09-2010 om 23:25
Stemmen
Mijn zoontje van 9,5 met ADHD en hoogsensitief heeft iets dergelijks. Nu is hij natuurlijk wat ouder en kan hij het onderscheid al goed maken tussen fantasie en werkelijkheid. Met 7 jaar is dat onderscheid maken toch een stuk lastiger en zeker als je Asperger hebt. Het is op zich niet abnormaal dat een kind "stemmen" hoort en zeker als je kind er geen last van heeft geen reden tot bezorgdheid. Mijn zoontje heeft er wel veel last van omdat het altijd om "nare stemmen" of "nare gedachten" gaat die hem proberen aan te zetten tot het doen van potentieel gevaarlijke dingen. Alhoewel dan nog zijn therapeut dit geen reden vindt tot bezorgdheid wordt in therapie geprobeerd om hem in te laten zien dat hij de baas is over die gedachten, dat hij ze kan beinvloeden danwel negeren omdat hij zelf ze eng vindt.
De stemmen/gedachten komen vaak met name als hij of extreem overprikkeld is; zowel van binnenuit als van buiten af, of juist tot rust komt/moet komen (als hij in bed ligt). Het kan dus ook een teken zijn dat je kind letterlijk en figuurlijk "de weg kwijt is" en weer een balans moet zien te vinden.
Maak je er niet te druk over en laat ook aan je dochtertje merken dat het niet iets abnormaals is of om van te schrikken. Probeer duidelijk te krijgen wanneer ze die stemmen hoort, wat ze willen en hoe ze het zelf ervaart. Daarmee zou ik dan naar je behandelaar gaan. Hier trouwens een link naar OOL Vraagbaak over stemmen horen http://www.ouders.nl/psycho/lpsy0421.htm