Marleen
18-11-2008 om 16:49
Stil zijn in de klas
Hoi, mijn zoon (7) heeft erg veel moeite met stil zijn in de klas. Ik heb sinds twee weken een heen en weer schriftje met de juffen, en er staat ongeveer iedere dag in: N. heeft veel moeite met stil zijn. Verder ook moeite met stil zitten en van andere kinderen afblijven. Heeft iemand hier een tip voor? Het is een ontzettende kletskous, hij praat thuis ook non stop, behalve als hij leest (en dat doet hij veel) of computerd. Verder wordt alles van commentaar voorzien en besproken. Alvast bedankt, groetjes, Marleen.

anna van noniemen
18-11-2008 om 17:09
Oei...
eerst even wat vragen, zit je zoon op regulier of speciaal onderwijs? Heeft hij een stoornis?
Waarom vraag ik dit....stel je hebt niks, dan is het al heel moeilijk om stil te zijn en zitten in de klas. Stel, je hebt ADHD, dan is het dubbel zo moeilijk....Zit je dan op regulier onderwijs, begrijpen ze vaak al helemaal niks van je kind. Op speciaal onderwijs zou je verwachten dat ze het wel begrijpen, helaas, ook daar zijn er leerkrachten die je kind verzoeken stil te zijn en zitten zonder dat ze dat kunnen (ervaring genoeg daarmee....)
Wat zou ik doen, om de tafel met school en kijken hoe je het kan oplossen....bijv, is zoon 20 min. stil geweest, dan mag hij even een beetje lawaai maken (weet ik het, rondje gillend over het schoolplein ofzo.....) Maar verwacht niet dat je kind altijd keurig stil zal zijn en zitten, zeker niet als er sprake is van een stoornis.....

Guinevere
18-11-2008 om 19:58
Marleen
Hallo Marleen,
Sinds wanneer heeft je zoon dit, en is dit gedrag het enige opvallende aan hem? Heb je een diagnose voor hem, of heb je nog geen onderzoeken laten doen?
Je post vast met een reden in deze rubriek, dus ik neem aan dat het niet om een tijdelijk probleem gaat.

Marleen
18-11-2008 om 21:34
Inderdaad
Hoi,
Mijn zoon heeft een wat onduidelijke diagnose, toevallig heb ik over twee weken weer een gesprek. Het hangt een beetje tussen ADHD en PDD NOS in, en dan niet in ernstige mate, maar in het verleden hebben we veel problemen gehad. Nu is het zo dat naar mate de spanning (lees Sinterklaas) oploopt het probleemgedrag sterker wordt. Maar op school is beweeglijkheid, aan anderen zitten en teveel praten altijd een probleem. Hij heeft nu een apart tafeltje, hij zit een beetje los van zijn groepje naar de muur gericht. Dit helpt wel iets bij zijn concentratie, maar als ik dat schrift zo lees is het voor hem wel heel erg moeilijk een tijdlang voor zichzelf in stilte te werken. Een hokje apart zou volgens mij nog het beste werken, maar dat is er niet. Ik dacht al aan oordoppen o zo. Alvast bedankt,
Marleen.

Mar1
19-11-2008 om 09:15
Reactie
Mijn zoontje kan ook moeilijk stil zitten en zich concetrenren, altijd al zo geweest. Heeft overigens geen diagnose, dus wel iets anders. Het is gewoon zijn aard. Toch heb ik wel wat gehad aan tips voor ADHD kids.
Op zijn school wordt gebruik gemaakt van een wiebelkussen: ligt op zijn stoel en kan hij op en neer wiebelen zonder echt op te hoeven staan. Voor concetratie krijgt hij RT, in de vorm van teken- en concetratieoefeningen. En hij zit ook apart. Maar ik weet natuurlijk niet of dit voor jouw zoon ook een oplossing is.
Succes

toja
19-11-2008 om 11:38
Moeilijk
Hoi,
hier een zoon met een wiebelkussen; helpt een beetje (zonder valt hij spontaan van zijn stoel). Verder werkte we bij mij op school nog wel eens met schotten op een tafel. Moeilijk uit te leggen, maar het werkte wel. Op het tafeltje staan drie schotten, daar werk je tussen (kun je niet naar voren/opzij kijken); heb je toch een beetje je eigen hokje. Hoe we eraan gekomen zijn weet ik niet meer. Begrijp je een beetje wat ik bedoel?
Mijn zoon roept trouwens ook veel door de klas; puur om bevestiging te krijgen van de juf. 'ik heb mijn potlood nog niet hoor, even wachten juf, ik ga nu naar de w.c'enz. De juf en de kinderen accepteren het tot nu toe succes!