adhdmam
04-01-2012 om 12:29
Stoom afblazen..toetsen en dochter 13 adhd
Pfff....mag ik hier even stoom afblazen? Het is vakantie, maar zo voelt het niet. Dochter van 13 in 2vwo heeft binnenkort toetsweek. Man en ik willen dat dochter zich daar beter op voorbereid, want de vorige keer ging het helemaal niet goed. Dus nu in de vakantie hebben we genoeg tijd om alles uit te zoeken met haar: wat moet je leren, wat moet je nog invoeren in wrts, waar moet je nog een samenvatting van maken (ook met onze hulp). Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn lijkt mij. Ze hoeft dus nog niet echt te leren! Maar pfff.....wat een drama maakt dochter ervan. Stank voor dank krijgen we. Ik ben gewoon met haar gaan zitten en heb per vak op laten schrijven wat ze moet leren en wat ze daaraan moet doen, dan kan ze afvinken. We hebben alle boeken opengeslagen bij de toetsstof en samen bekeken. Blijkt dat ze heel veel aantekeningen op losse blaadjes heeft geschreven en nu dus nog weer in het goede schrift moet schrijven. Ook heeft ze biologie aantekeningen in haar engels schrift staan etc. Het is een puinhoop dus. Dochter vindt het allemaal wel prima zo, maar wij willen dus dat ze haar zaakjes beter organiseert en alles dus in het goede schrift heeft staan voor ze gaat leren. Is dat nou echt te veel gevraagd? In haar kast is het een puinhoop en niks van haar schoolwerk klopt. Wij hebben het idee dat we haar constant in de gaten moeten houden en haar zaken moeten structureren. Op zich vinden we dat niet erg, want we weten hoe ze is en dat ze chaos in haar hoofd heeft door de adhd, maar een beetje normale reacties van dochter zou wel fijn zijn!! Ze is zo aan het verzetten en boos aan het doen. Ik ben deze week thuis en alleen maar met de kinderen bezig....ander kind met adhd en pdd-nos moet een werkstuk schrijven en dat gaat ook al zo moeizaan (ik herken veel in ander draadje over werkstuk). Jammer dat het allemaal zo moet.......wie herkent dit? Wie geeft me weer moed om door te gaan?

Karmijn
04-01-2012 om 19:31
Vakanties
Hoe slecht ging de vorige toetsweek? Wat ging er mis en vond je dochter ook dat het slecht ging? Het is wel een adhd ding, om pas aan de slag te kunnen als de deadline in zicht is. Dan onstaat er stress en kun je in hyperfocus ineens wel leren en informatie opslaan.
Als ik lees wat jij allemaal doet, daar zou mijn zoon (brugklas) ook helemaal gek van worden. Ik moet zeggen dat ik zelf ook al een bepaalde aversie voel, als ik de opsomming uit jouw openingspost lees. Dit regelen, dat uitzoeken, dit overschrijven, daar een samenvatting, pffff.
Dat leren voor die toetsen, dat wil zoon best wel doen. En hij vindt het stiekem ook wel fijn als ik hem help met organiseren. Dat doe ik ook altijd, dus niet alleen voor een toetsweek. Maar ik moet wel oppassen dat ik niet te ver ga. Of zijn kast een zwijnenstal is? Het zal mij een worst wezen. En als hij gaat chagerijnen, dan zoekt hij het zelf maar uit.
Dus ik help hem, maar vooral omdat hij dit wil. En ik help hem, als een soort assistente. Ik help dus alleen bij dingen die hij aangeeft.
Bij hem staan ook alle aantekeningen op de meest vreemde blaadjes. Maar uiteindelijk vindt hij toch wel weer terug wat hij nodig heeft. En anders niet, dan maken we er samen een mooie draai aan.
Ik snap dat je kookt van irritatie, maar ik geloof toch dat je het wat meer moet los laten. Die irritatie maakt alleen maar, dat je dochter de energie niet in haar schoolwerk steekt, maar in ageren tegen jou. En dat is zonde van de energie, toch?
En verder ben ik ook enorm veel bezig met het begeleiden van kinderen met schoolwerk, deze vakantie. De een moet een werkstuk, de ander moet een powerpoint en nummer drie moet voorbereiden voor de PTA week. Helemaal niet leuk, maar ja, wie heeft er gezegd dat vakanties leuk zijn? Er is hier nooit zoveel aan hoor, altijd veel gedoe en geirriteer. We zijn dan blij dat die stomme feestdagen zonder kleerscheuren voorbij zijn getrokken en dan komt er nog zo'n week met uitgesteld werk, bah! Ik snap wel dat mijn kinderen daar de balen van hebben. Ik kan mij ook niet herinneren dat ik vroeger zoveel moest doen in de vakanties. Ik kan mij dagen met een of ander suf bouquetreeks boekje herinneren.
Nou ja, sterkte ermee.

Quin van der Veer
04-01-2012 om 19:33
Euh, ja, sorry
Euh, ja, sorry, ze heeft nu eenmaal ADHD dus plannen en organiseren zijn waarschijnlijk niet haar sterkste kant, vrees ik. Misschien gedurende het schooljaar er meer bovenop zitten, eventueel met behulp van de mentor?
Verder kan ik me je frustratie best voorstellen hoor. Gelukkig zit je dochter met al haar problemen toch op het VWO, dat is de geweldige kant van dit verhaal.

Belle Époque
04-01-2012 om 23:58
Ik vraag me af
Speelt de (naderende) puberteit misschien niet ook een rol? Heftig, die combinatie...
Na de school kan je misschien contact opnemen met haar mentor/klasseleraar om samen met hem/haar te overleggen hoe dit aangepakt kan worden?
Sterkte ermee, dit soort dingen zijn nooit leuk

Rosase
05-01-2012 om 08:43
Compromis?
Niet overschrijven, maar alles uitzoeken en in juiste schriften plakken? Evt door een en ander te kopieren.
En voor de rest zou ik: a. streng zijn. Vooruit werken moet hier. Dus planning realistische planning maken met tijd voor ontspanning en sanctie- en beloningsbeleid. En b. door het schooljaar heen wat meer de vinger aan de pols houden. Als je daar te lang mee wacht wordt het onoverzichtelijk en krijg je vanzelf verzet. Ik controleer regelmatig de schriften van oudste. En daar gaan we dan ook echt niet over discussieren, dat gebeurt gewoon.

Vertigo
05-01-2012 om 09:01
Overschrijven
Misschien kan het je dochter motiveren als je uitlegt dat ze door het overschrijven van aantekeningen al veel vd stof in zich kan opnemen. Zo heb ik eindeloos feitjes gestampt met mijn eigen add hoofd heeft ze vast wat eleeed!
Maar als er nog geen druk op de ketel is.. Is het wrs lastiger.
Succes!
app-sent

Karin*
05-01-2012 om 11:05
Hier ook zoeen
Hij zit nu in de derde. Vorig jaar zijn we begonnen met een groot whiteboard aan de muur en daarop schrijft hij alles wat gedaan moet. Meestal op vrijdag. Langer dan een week vantevoren plannen zou nog mooier zijn, maar is niet te doen voor hem. Geen overzicht he.
Hij maakt een lijstje van toesten en een lijstje van maakdingen. Ervoor schrijft hij waneer het klaar moet en erachter op welke dagen hij het gaat doen. Zo leerde hij dat als 2 keer leren voor een toets niet lukt om een goed cijfer te halen, je het dan dus op 3-4 dagen moet inplannen. Dit systeem werkt hier redelijk.
Maar ik zie in je posting staan: "wij willen dus dat ze haar zaakjes beter organiseert en alles dus in het goede schrift heeft staan voor ze gaat leren. Is dat nou echt te veel gevraagd?"
Ja het is teveel gevraagd om van haar te willen dat ze eerst alles in het goede schrift gaat overschrijven. Maak kopietjes, scheur bladzijdes uit de schriften en niet alles in het goede schrift.
Ik zou zelf ook dwars worden als ik alles over moest gaan schrijven en ik heb geen eens AHDH, maar wel een koppig karakter. ;0)
Sterkte!, ik werd er zelf ook helemaal gek van die eerste 2 jaar, al dat helpen plannen....

Karin*
05-01-2012 om 11:07
Verduidelijking
"niet alles in het goede schrift". Daarme bedoel ik natuurlijk dat je de uitgescheurde bladzijden in het goede schrift vastmaakt met nietjes.En niet dat het niet in het goede schrift moet. (volg je het nog?)

Evanlyn
05-01-2012 om 13:10
Overigens
Ik ken een volwassen ADHD'er die erg blij is met de bemoeienissen van zijn ouders destijds. Toen vond hij het natuurlijk niks en was er regelmatig ruzie, maar nu heeft hij een goede opleiding en is hij zijn ouders dankbaar. Dus tja...ondankbaarheid hoort helaas bij ouderschap, maar het wordt ooit wel beter...

adhdmam
05-01-2012 om 14:45
Reactie
Mmmmm...de reacties zijn wisselend. Meer loslaten tot streng zijn er mee vinger aan de pols houden. Eigenlijk vind ik al dat we flink toezicht houden, maar met die schriften dus niet (meer) zo. Het eruit scheuren en vastnieten of een kopietje erin plakken is geen goed plan. Helaas krijgen ze op school ook schriftcijfers. Dan moet het schrift er dus netjes uit zien en aan allerlei eisen voldoen. Dochter heeft dus vaak geen al te hoge cijfers hiervoor en dat is zonde, maar dat heb ik losgelaten. Hoe het schrift er dus qua netheid uit ziet dat maakt me al niet zo veel meer uit....dochter is links en slordig. Maar ik wil wel dat alles in het goede schrift staat. Ondertussen hebben we een dagtaak aan plannen met dochter, maar ja dat nemen we dan maar voor lief. Ze is 13.....ook aan het puberen, dus al met al een lastige tijd voor haar en voor ons. Maar als ik jullie reacties zo lees zijn we niet de enige. Dank!

Karmijn
05-01-2012 om 21:55
Schriftcijfers?
Meen je dat? Krijgen ze cijfers voor de staat van hun schrift?
Nou, gelukkig doen ze dat bij mijn kinderen op school niet. Het zou voor mij ook een reden zijn geweest om niet voor zo een school te kiezen. Mij zoon bloeit juist zo op, nu hij onder de moraliserende betutteling van de basisschool af is. Hij voelt zich voor het eerst zelf verantwoordelijk voor zijn leerproces. ' mam, hier praten ze ten minste niet meer tegen je, maar met je, alsof je volwaardig bent.'
Maar ja, dat is dan ook zijn dingetje, ik denk dat hij later bij een vakbond gaat werken of zo.

Fiorucci
06-01-2012 om 18:27
Schriftcijfers
Ja, hier ook schriftcijfers, maar dat is een zeven als echt het hele werkboek gewoon gemaakt is, en een hoger cijfer afhankelijk van de staat waarin het verkeert. Dus al ben je een sloddervos, als alle opgaven gemaakt zijn heb je een voldoende,zowiezo.