Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-01-2010 om 18:50
Mijn dochter heeft een sociale angststoornis (selectief mutisme). Het niet-praten is daar een belangrijke hindernis bij. Maar de angst is op meer manieren te zien.
Dochter heeft veel angst om op straat te gaan. Het was op een gegeven moment zelfs zo dat ze met ramen dicht in haar kamer speelde. Ook gordijnen moesten dicht. Op straat als het nodig is doet ze wel. Naar school bijvoorbeeld lukt.
Ik ben het afgelopen jaar veel met haar aan de slag gegaan. Heb veel gewandeld. Vooral 's avonds want dan was het rustig. Ook de speelplaatsen konden dan bezocht worden. Eigenlijk heeft ze daar een grote stap in gezet. Ze praat nu zelfs als ze 's avonds op straat speelt.
In de vakantie viel het me op dat ze de hele dag binnen is en pas 's avonds naar buiten gaat. Dan heeft ze met broer en zusje de grootste lol. Toen ik haar overdag voorstelde om buiten te spelen gaf ze aan dat ze alleen in de avond wil vanwege haar angst. Dat is niet handig. Vooral nu, broer en zusje gaan op tijd naar bed dus er is geen mogelijkheid meer na het eten.
Een volgende stap is dus overdag naar buiten. Maar ja, dan heb ik ook de andere dingen nog. Broer speelt niet graag buiten dus dat is ook niet degene die haar kan stimuleren (eerder anders om dus ha). Vriendinnen heeft ze niet echt, weinig speelafspraken, maar misschien kan ik daar nog wel iets in regelen. Wie heeft er nog andere ideetjes? Hoe krijg ik haar overdag op straat? Want eigenlijk wil ze dat zelf ook best.
04-01-2010 om 22:27
Eerst thuis vragen
Misschien kun je eerst vriendinnetjes bij jullie thuis vragen. En als dat mag en gewend is kunnen ze misschien samen in de tuin of voor de deur. Mijn zoon wilde wel buiten gelukkig, maar durfde niet bij een ander binnen of zelfs maar in de tuin. Dus kwamen de vriendjes bij ons in de tuin. Zijn grens ging langzaam maar zeker een stukje verder, nu moet ik hem soms zoeken. Trouwens, ik moest vaak mee op de koffie, hij durfde niet 'alleen' bij iemand te spelen. Als ik dan een paar keer mee geweest was durfde hij wel alleen. Jacci
05-01-2010 om 11:03
Buiten aantrekkelijk maken
Ik weet natuurlijk niet hoe je woont. Maar kun je het buiten niet zó inrichten dat het voor haar ook heel aantrekkelijk wordt om in de voortuin te spelen? Bijvoorbeeld door daar een houten speelhuis neer te zetten, of iets anders dat ze leuk vindt. In elk geval zo inrichten dat het veilig voelt en aantrekkelijk oogt om daar iets te gaan doen. Van de voortuin naar de straat wordt dan een kleinere stap dan van het huis naar de straat.
05-01-2010 om 22:25
Bedankt voor jullie suggesties. In de tuin speelt ze overdag al lekker eigenlijk. De voorkant aantrekkelijker maken is een idee. toch heeft ze iemand nodig om er dan te spelen. Dus dat in combinatie met een vriendin is al een stap. Daar zal ik eens over denken. Ik moet daarnaast toch ook zoeken naar meer structureel buiten spelen. Misschien toch een moment overdag blokken. Ik weet alleen niet zo goed wanneer nog. Zondagen kan natuurlijk nog. Da's nog de enige lege dag in de week ha.
We gaan weer verder.