Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
fom

fom

11-02-2009 om 21:01

Strattera

Wie heeft ervaring met straterra. Mijn zoon van 9 heeft PDD-Nos en heeft tourette. Ook hij is hij erg druk, maar uit alle testen is geen adhd gekomen. Toch zijn we een jaar geleden begonnen met Ritalin. Dit werkte goed, alleen voor school en tussen de middag was het knudde. Hierdoor hebben we gekozen voor straterra. Dit zou 24 uur werken. Dit slikt hij nu 2 maanden en de laatste 2 weken 40mg. Dit is het maximale voor hem.

We weten niet zeker of we door moeten gaan met de Straterra, want we zien niet het resultaat wat we voor ogen hadden. Soms heeft hij een goede dag en denken we dat het toch goed werkt. Wel is hij emotioneler geworden.

Wie heeft ook ervaring met deze 2 soorten medicatie. Wat zeker mee beslist is get geld. Straterra wordt niet vergoed en kost 85 euro per maand. We weten dat er ingangen zijn om dit gedeeltelijk terug te krijgen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fom

fom

14-02-2009 om 08:42 Topicstarter

Niemand?

Is er niemand die ervaring heeft met straterra.

Guinevere

Guinevere

14-02-2009 om 11:36

Nee, helaas

Ik heb helemaal geen ervaring met strattera, maar ik vraag me af waarom jullie precies hierop zijn overgestapt. Je zegt dat het op school en tussen de middag knudde ging met Ritalin, maar wat bedoel je precies?

Massi Nissa

Massi Nissa

14-02-2009 om 21:19

Beide?

Ik heb een leerling die beide slikt, zowel Strattera als Ritalin. Hoe het precies zit, weet ik niet. Het is een echte stuiterbal, maar door de juiste mix (na lang zoeken en uitproberen gevonden) kan hij nu net genoeg zijn aandacht bij de les houden om vooruit te gaan. Verder blijft hij zichzelf: druk, wiebelig, gezellig, aanwezig. Maar hij heeft net dat beetje extra controle over zijn gedrag.
Sterkte met het vinden van die juiste mix of dat juiste middel.
Groetjes
Massi

Fom, waarom strattera?

Als ritalin opzich goed werkte waarom is dan de keuze gevallen op strattera?? Er zijn ook langwerkende middelen met de werkzame stof van ritalin (methylfenidaat). Die werken geen 24 uur maar dat is in de meeste gevallen ook niet noodzakelijk. Hier een grote verbetering door het gebruik van concerta ipv ritalin.

fom

fom

14-02-2009 om 22:56 Topicstarter

Reactie

Ritalin werkte wel redelijk, maar je kon precies merken wanneer het niet meer werkte, zoals 's ochtends vroeg. Ons is toen geadviseerd om strattera te gebruiken omdat dit 24 uur werkt. Helaas werkt dit niet beter en op school is hij minder geconcentreerd. Hoe werkt concerta ?
Iemand zei dat ook zowel Ritelin als Strattera gebruikt wordt. Over hoeveel milligram praten we daan en hoe vaak. Mijn zoon had 2x 5 mg. ritalin. Nu heeft hij 1x 40 mg. strattera.

Ik vind het een doolhof in die medicijnen wereld en van onze kinderarts wordt je niet veel wijzer. Die laat je maar een beetje zwemmen en alles moet je zelf uitzoeken.

Guinevere

Guinevere

15-02-2009 om 09:52

Fom

Kijk even in mijn draadje hierboven ("Huh, lagere" enz., over Medikinet) en ik kan je ook het draadje van Anna van noniemen over Concerta aanbevelen.
Ik krijg de indruk dat je kind goed af zou kunnen zijn met Medikinet CR of met Concerta. Dan moet je 's morgens alleen wel even bikkelen totdat het werkt, maar wie weet kun je het al geven als je kind nog in zijn bed ligt.

anna van noniemen

anna van noniemen

15-02-2009 om 11:55

Sluit me aan bij guinevere

ik denk dat een langer werkend methylfenidaat beter is dan Strattera....Strattera wordt over het algemeen pas voorgeschreven als geen van de methylfenidaten werkt...Medikinet en Concerta hoor ik beide hele goede verhalen over, Concerta 27mg krijgt onze zoon nu, en die werkt uitstekend

Petra-

Petra-

15-02-2009 om 22:17

Moment van inname bij concerta

is bij ons vroeg in de ochtend, daarna nog lekker een half uurtje soezelen. Als dochterlief dan haar bed uitkomt werkt de concerta en is het een stuk gezellliger bij ons in huis!

fom

fom

16-02-2009 om 15:41 Topicstarter

Anna van noniemen

Je schrijft dat je de concerta al vroeg geeft, werkt dit al na een half uur. Ritalin kreeg mijn zoon on 7:30 uur en om 9:00 uur konden ze op school merken dat hij rustiger werd. Dan ben je dus 1,5 uur verder !

Mag ik vragen wat er 's ochtends bij jullie gebeurt als jou kind niet haar medicijnen krijgt.

anna van noniemen

anna van noniemen

17-02-2009 om 00:04

Fom

ik denk dat je Petra bedoelt, toch werkt de Concerta hier ook al vrij aardig 's morgens, hij krijgt hem hier als hij beneden is, en tot hij de taxi instapt is hij prima te handelen (Hij krijgt zijn Concerta dan rond 6:45) Misschien was jullie dosering te laag? Ook van de Ritalin? Want Ritalin hoort eigenlijk meteen te werken hoor....welke kreeg hij? De echte van Novartis of een ander merk? Dat kan namelijk ook nog verschillend werken.....

Petra-

Petra-

17-02-2009 om 13:52

Fom

Ja het duurt bij onze kinderen ong een half uurtje voor dat het werkt. Van de week toevallig hier zoonlief die geen concerta had gehad, gevolg is dan complete chaos, ruzie over het niet doen wat ik vraag etc. Was blij dat dochterlief uit logeren was anders had ik alsnog Ritalin gegeven. Nu hebben we het maar zo gelaten, was gelukkig zondag en we hoefden niets.

fom

fom

18-02-2009 om 11:02 Topicstarter

Reactie

Wij hebben ook het merk Novartis. Mijn zoon van 9 is 30 kilo en krijgt 2x 5 mg op een dag. Ik heb begrepen dat hij maximaal 18 meg mag. Als wij 's avonds een verjaardag hebben of iets dergelijks krijgt hij nog een keer 5 mg. Dit gebeurt overigs zelden.

Mag ik je vragen in hoeverre jou kind op de hoogte is waarom hij medicijnen moet slikken.

anna van noniemen

anna van noniemen

18-02-2009 om 12:17

Erg laag

die dosering als ik heel eerlijk ben. Er wordt ongeveer uitgegaan van 1 mg per kilo lichaamsgewicht (iets minder, 0,6 om precies te zijn) en dan is de 10 mg die je zoon standaard krijgt erg laag....sommige kinderen halen ook de 4 uur niet met 1 tablet, bij mijn zoon zagen we na 2 1/2 a 3 uur al dat de werking terugliep.

Ja, zoon weet dat hij ADHD heeft, en dat de medicatie hem helpen zich beter te concentreren.

Onze kinderpsychiater

gaat uit van een max. 1,2 à 1,5 mg per kilo lichaamsgewicht per dag. Onze zoon heeft een poos 54 mg gebruikt (12 jaar, ong. 38 kilo), momenteel geven we weer 36 mg omdat het vakantie is en na deze week wil ik het weer eens een poos aanzien met 36 mg. Vorig jaar in een "slechte" periode met 54 mg begonnen maar achteraf blijkt er op school veel meer mee te spelen. Ik twijfel dus erg of 54 mg wel de oplossing is op dit moment, ik denk het eigenlijk van niet.

Petra-

Petra-

18-02-2009 om 20:08

Hier

een meisje van 9, 35 kilo die 54mg Concerta slikt en dan ook nog twee keer per dag 10 mg Ritalin.
Is een beste hoeveelheid, maar was na lang proberen de juiste dosering. Ze wordt goed geontroleerd, maar heeft geen last van bijwerkingen.

fom

fom

18-02-2009 om 20:20 Topicstarter

We zijn vandaag weer begonnen met Ritalin. Doordat ik wilde weten hoeveel mijn zoon maximaal mag ben ik bij de apotheek lang geweest (onze kinderarts in steeds ziek en er is geen vervanger). Ik kreeg te horen dat hij 60 mg op een dag mag hebben. Ik stond ervan te kijken dat mijn zoon dus wel een erg lage dosering krijgt. Het is me ook onduidelijk waarom de arts over is gestapt naar stratera waarom niet de ritalin dosis verhoogd. We zitten nu in dubio of we zelf kunnen proberen wat er gebeurt bij 2x 10 op een dag.
Het is gewoon vreselijk balen dat die arts steeds ziek is.

Nausicaa

Nausicaa

22-02-2009 om 20:37

2 soorten medicatie

Ook mijn zoon heeft het syndroom van Gilles de la Tourette, samen met ADD. Voor Tourette slikt hij medicijnen, voor ADD (nog) niet, maar ik denk er hard over om te beginnen. Hoewel ik er altijd op tegen ben geweest; de medicatie die hij gebruikt is anti-psychotica en hoewel mijn kind geen last heeft van psychoses, helpt het hem om zijn tics te verminderen. Helaas geen ervaring met twee medicijnen tegelijk dus, maar ik lees wel met heel veel interesse de antwoorden hierboven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.