Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Melissa en Maaike - Studenten

23-02-2010 om 16:43

Suggesties voor behandelen problemen?

bericht met toestemming geplaatst

Hoi,

Voor ons afstudeer project zijn we bezig met het ontwikkelen van filmpjes, flyers, geïlustreerde verhalen etc. voor kinderen.

We bieden ouders en deskundigen de mogelijkheid om verzoeken in te dienen voor het behandelen van bepaalde onderwerpen. Deze moeten bij voorkeur vallen binnen psychische of medische problemen / aandoeningen. Bij veel vraag staan we ook open voor sociaal maatschappelijke problemen.

Voor de eerste producten zijn we hard op zoek naar verzoeken!

Hebt u suggesties voor onderwerpen waarvan u vindt dat er te weinig of ongeschikte informatie voor bestaat, dan horen we dat heel graag van u.

Een klein aantal voorbeelden van onderwerpen die we zouden kunnen behandelen:

- ADHD
- Autisme
- Allergieën
- Eczeem
- Hoofdluis
- Buisjes
- Angst
- Spraakproblemen
- Eetstoornissen
- etc etc.

U kunt u suggesties met eventueel een (korte) motivatie mailen naar: [email protected]

Vriendelijke groeten,
Maaike en Melissa

ps: Op dit moment is de website waarop alle producten
zullen komen nog niet ontwikkeld.
U kunt ons tot die tijd echter wel volgen op
www.maaikemelissa.wordpress.com

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

23-02-2010 om 19:47

Okee, maar niet via de mail, ik zet het lekker hier neer als dat ook mag.
Geef mij maar een goede publicatie over ADHD, gericht op jonge kinderen. Zeg maar van de leeftijd groep 3 a 4. Veel kinderen krijgen op die leeftijd hun diagnose, maar een boek of wat dan ook dat gericht is op hun eigen beleving heb ik nog niet gevonden. Alleen iets voor jongere kinderen (Stijn de trein geloof ik) en ook wel voor oudere kinderen.
Mag ik vragen welke studie jullie volgen?

anna van noniemen

anna van noniemen

23-02-2010 om 22:20

Ook voor wat oudere kinderen

en dan wellicht meer als stripverhaal.....plaatjes werken vaak beter dan verhaaltjes....

mirreke

mirreke

24-02-2010 om 06:22

Autisme

En dan gericht op brusjes vanaf een jaar of tien, beginnende puberteit tot ouder. Ik heb wel e.e.a. ingezien en aangeschaft, maar dat vind te kinderachtig. Mijn kinderen hebben af en toe veel moeite met hun pdd-broertje. Zij kunnen een boek gericht op hun leeftijd en dan niet alleen maar in verhaalvorm, dus met goede informatie erin, goed aan. Maar ik heb het niet gevonden.
(als iemand hier wel wat weet, ik ben zeer geïnteresseerd.)

Prakje

Prakje

24-02-2010 om 08:14

Ja! graag informatie over mcdd

ik ben op zoek naar toegankelijke informatie voor kinderen tussen de 5 en 12 over McDD (aan autisme verwante stoornis), jongste (6jr) heeft net de diagnose gekregen en er is echt helemaal niets te krijgen voor kinderen. Hij heeft ook nog 2 oudere broers (8 en 10) die we ook graag willen betrekken/voorlichten.

Er is aboluut geen informatie voor de kinderen zelf en/of hun brusjes beschikbaar, een gat in de markt

ava star

ava star

24-02-2010 om 09:38

Precies

Wat Mirreke zegt daar ben ik het helemaal mee eens. Maar ook voor het kind met pdd-nos zelf mis ik goede informatieve boekjes. Ik heb er nu 2 gevonden en gekocht, maar dit is het toch nog niet helemaal.
En wat ik mis zijn korte filmpjes over autisme, waarin goed uitgelegd wordt wat bijv. pdd-nos is.

Pippin

Pippin

24-02-2010 om 09:43

Stripboek

Hier in het draadje komt het al een paar keer naar voren. Kinderen zijn heel gevoelig voor het niveau van de boekjes/folders. Bij een kind in groep 3 kun je echt niet meer met Stijn de trein aankomen. (Wat ik overigens een stom boekje vind)
De boekjes die ik gelezen heb, geven me altijd een gemengd gevoel. Enerzijds zijn ze veel te zwaar. Alsof adhd een verschrikkelijke diagnose is. Dat wil ik mijn kind niet laten lezen. Hij heeft het, hij moet er verder mee. Ik wil hem niet het gevoel geven dat hij vanaf nu een hopeloos geval is. Ik kan me voorstellen dat dit bij andere stoornissen ook zo is. Gisteren keek ik toevallig een oudervoorlichtingsboekje over autisme in.
En anderzijds zijn de boekjes veel te veel gebaseerd op:
Kind heeft een verschrikkelijk probleem, (bedreigt klasgenoten met schaar bijvoorbeeld), kind gaat naar dokter, dokter stelt diagnose, kind krijgt pilletje/speciale school/cursus. En dan gaan die violen spelen en is alles in orde. Dat is zo onrechtvaardig. Dat van die violen werkt bij niemand en het kind krijgt het idee dat dit dan óók wel weer aan hem zal liggen.
Het moeilijke van zo'n stoornis, is er mee leven, niet opgeven, steeds weer opnieuw beginnen, leren van jezelf.
Dat pilletje is de oplossing niet.
En verder vind ik een stripverhaal een heel goed idee. Een serie stripboeken, met kinderen in de hoofdrol en daarin voorlichting voor kinderen, over veel voorkomende stoornissen. Die artsen, psychologen en dergelijke dan uit kunnen delen. Die in elke schoolbibliotheek liggen. Dat vind ik een goed idee!

ayla

ayla

24-02-2010 om 11:51

Sluit me aan

en boekje gericht op bepaalde leeftijden zou geweldig zijn.
Bijvoorbeeld een boekje over coeliakie bestaat niet in nederland, ik heb 1 via een belgische verzekering moeten bestellen.
Jullie hebben hoogbegaafdheid niet erbij staan maar ook daar zou best een boekje over mogen bestaan. Die kinderen voelen zich toch vaak anders dan anderen

24-02-2010 om 11:59

Reacties

Allereerst: Wat geweldig dat er al zoveel reacties zijn!
De geplaatste tips en adviezen kunnen we heel erg goed gebruiken.

Wat ik tot nu toe kan concluderen is dus:
- Elke leeftijd heeft duidelijk zijn eigen niveau en belevingswereld. Niet generaliseren maar hier serieus op inspelen.
- Meer gebruik maken van afbeeldingen ipv lange lappen tekst.
- Ook versies maken gericht op broertjes en zusjes in hun beginnende pubertijdjaren.
- Er is gebrek aan info over McDD (voor hele basisschoolleeftijd)
- Korte filmpjes over autisme waarin verschillende aspecten uitgelegd worden zou een idee zijn.
- Problemen moeten niet uitvergroot worden. Niet opblazen, maar klein houden. Hier wel ook realistisch in blijven.

@ Guinevere, we studeren beide vormgeving.
Hebben in het verleden al eens een voorlichtend prentenboek over dementie gemaakt en geïllustreerde versjes over verschillende logopedische problemen.

Bedankt voor alle reacties en hopelijk volgen er nog meer.
We houden jullie op de hoogte van wat we gaan doen.

Maaike en Melissa

Moek

Moek

24-02-2010 om 15:28

Pdd-nos voor klasgenoten

Iets voor klasgenoten. Misschien iets losbladigs/in afleveringen, zodat je dingen die absoluut niet van toepassing zijn eruit kan laten. Wat-ie wel heeft is al vervelend genoeg en anders ontstaat er alleen maar verwarring.

Salie

Salie

24-02-2010 om 15:56

Combinaties

Ik zou graag wat meer willen zien over de verschillende combinaties. Die zie je toch vrij veel, autisme en ADD bijv.
Mijn dochter heeft dcd (heel weinig over te vinden) in combi met hoogbegaafdheid. Een hele lastige combi. De tester vondt het met name heel fascinerend en had dit nog nooit gezien. Maar echte info voor ons als ouders is er niet echt te vinden.
Maar ook meer info over dcd apart zou ik graag zien. In gewoon normaal Nederlands zeg maar.)
Gr. Salie

Jakiro

Jakiro

25-02-2010 om 12:44

Heel specifiek

Ik zou graag een informatieboekje/folder voor klasgenoten en leraren van een kind met een multipele diagnose op het VO zeer op prijs stellen.
Mijn dochter heeft PDD-Nos en ADHD en zit op regulier VWO.
Het gaat op zich goed, buiten het feit dat leraren en leerkrachten dit nog nooit meegemaakt hebben op een regulier VWO en zich dus niet kunnen en willen aanpassen.
Uberhaupt is een boekje voor leraren op het reguliere (hogere) onderwijs over kinderen met psychologische diagnoses een uitkomst.
Kinderen op het vMBO en HAVO met een psychologische diagnose en het LWOO of een rugzakje komt nog regelmatig voor, voor zover ik begrepen heb. Maar op het VWO heel weinig, laat staan met een dubbele diagnose.
Omdat het vaak ook nog andere leerkrachten zijn (ivm de graad) hebben zij weinig tot geen ervaring met kinderen die "bijzonder" zijn.
En ik persoonlijk wordt soms zoooooo moe van uitleggen.
Jakiro

Voorlichting

Mag ook: een folder over sexuele voorlichting begrijpbaar gemaakt voor kinderen met een beperking ? Mijn zoon met NAH (=Niet Aangeboren Hersenletsel) is aan het puberen en op school komt er een beetje sexuele voorlichting aan bod, maar veel dingen blijven niet hangen wegens geheugenstoornis. Een folder (idd met plaatjes) waar hij op terug kan vallen thuis, zou kunnen helpen. Met daarbij de nadruk op dingen als verkering en sex, dat het iets is dat 2 mensen samen graag willen, en niet alleen omdat jij dat wilt. Ik heb nog niet veel info op zijn niveau weten te vinden over sexuele voorlichting.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.