Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
jose 2

jose 2

29-06-2009 om 23:19

Te grote, drukke klas so, wat te doen?

Hallo,

Onze 10-jarige dochter zit op een SO-school, klas 5 met 12 andere kinderen. Daar zijn 2 juffen en soms tijdelijk een stagiere.
Het is een vrij drukke groep met energievolle kinderen.
Uit de onderwijsverslagen blijkt dat de groep eigenlijk te groot is en onze dochter zich niet zo fijn voelt in deze grote groep. (en dat signaal hebben we al eerder gekregen en nu vinden we het genoeg. Ze begint nu ook hulp van juffen af te wijzen en haar slechte concentratie verbetert hierdoor niet. Ze werkt vaker niet door, zit te wiegen met haar hoofd en te wippen op haar stoel. Wat natuurlijk weer gevolgen heeft voor haar leren.
Ik begrijp dat het rugzakje hier niet voor is om aan te vragen.
Heeft iemand een soortgelijke ervaring en/of hebben mensen ideeen wat voor een mogelijkheden er zijn?
Natuurlijk hebben we het oudergesprek aangevraagd om hierover te praten, maar wat ervaringen en tips vooraf zijn welkom. Alvast bedankt.
Groetjes José

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

30-06-2009 om 23:03

Poe jose...

dat is lastig, want in het SO is 13 kinderen in een klas vrij gewoon, en ten opzichte van gewoon basisonderwijs is het enorm luxe....als 12 dus al te veel is, wat blijft er dan nog over? Dan zal toch echt de leerkracht er alles aan moeten doen dat er voldoende rust voor je dochter is....Sterkte in ieder geval

T&T

T&T

01-07-2009 om 09:41

Er speelt meer dan groepsgrootte

Wat gebeurd er verder in de klas? is er rust? hebben de juffen de klas in de hand? is er een vaste dagindeling, die ook voor de kinderen duidelijk is?
Ik heb gemerkt dat het aantal kinderen niet altijd zo doorslaggevend is als je denkt. Mijn dochter zit in het so, in een klas met 13 kinderen, en vindt dat veeeel te druk! Het blijkt dat daar ook een paar heel drukke kinderen bij zitten, en juffen die het niet altijd onder controle hebben.
Nu is ze op proef bij haar broertje op school, 20 kinderen in de klas, en toch ervaart zij het als rustiger... waar het precies aan ligt? tja, wisten we het maar. Er is in deze klas veel structuur, en een vaste dagindeling, maar goed, dat is er in het so ook, schijnbaar wordt dat op beide scholen toch net anders ingevuld.
En helaas, kleinere klassen dan 12 kinderen bestaan gewoon niet in nederland (wij hebben ook gezocht) dus zul je de rust ergens anders uit moeten halen.
Heeft ze een eigen plekje? is er een time-out ruimte waar ze naartoe kan als het te druk wordt? Probeer er eerst achter te komen waar ze precies last van heeft, geluid? beweging? wisselingen van dag indeling? Soms kan een koptelefoon wonderen doen, of een andere plek waar ze de klas beter kan overzien.
Pfoeh, ik maak een heel lijstje zie ik, maar wij zitten in hetzelfde schuitje, zijn alleen al heel wat gesprekken verder
groetjes Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.