Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Temperament/persoonlijkheid moeder en kind

Ben benieuwd hoe jullie dit ervaren..
Mijn oudste zoon heeft adhd en zeer waarschijnlijk pdd-nos, horen we binnen 2 weken.. hij is net 6
mijn vraag is of jullie temperament ook anders is dan van jullie zorgen kind? Onze oudste is heel rigide, braaf, introvert (kortom pdd-nossiger
en ik ben als zijn moeder het tegenovergestelde, ben slordig, soms zelfs chaotisch, extravert en loop bij wijze van spreken voorop in de polonaise..
Mijn kind is daar natuurlijk NIET bij gebaat dus het kost mij wel wat moeite om de boel te structureren, om een dagindeling aan te houden, laat staan een week indeling... we proberen het natuurlijk wel, pictogrammen bv en de meeste activiteiten ver van te voren aankondigen.
Maaaaarrr, ik kan bv opeens zien dat de melk op is en dan moeten we natuurlijk naar de AH, zoon wil niet mee, maar alleen thuis blijven is ook geen optie, dus gemor, gekrijs etc en 10 minuten later kunnen we eindelijk weg. tis maar 1 minuutje lopen naar de ah (dat scheelt) en onderweg nog wat instructies geven; niet in het gangpad gaan zitten he, want dan kunnen de andere mensen er niet langs, etc etc
uiteindelijk gaat het vaak wel goed maar soms ook niet omdat zoals hij het zelf zegt: maar mama je had helemaal niet gezegd dat we zouden gaan winkelen..
ja maar wat dan ?? mijn vraag is dus eigenlijk hoe structueer je jezelf zodat het leven voor je kind overzichterlijker wordt ?? Hoe doe je dat als je zelf niet zo bent ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dropke

Dropke

01-12-2008 om 23:40

Ehm

mijn vraag is of jullie temperament ook anders is dan van jullie zorgen kind? Onze oudste is heel rigide, braaf, introvert (kortom pdd-nossiger

Mijn pdd-er is helemaal niet braaf,is slordig en soms zelf agressief. En dat blijkt ook pdd-nossiger te zijn. Vandaar dat het die rest-groep is.

Ik ben zelf ook een chaoot. Is heel moeilijk geweest, maar je went er vanzelf aan. Het gedrag van je kind straft je vanzelf voor je onoverzichtelijke gedrag. Je past alles aan op je kind. Alleen de tijd die je alleen bent ...lekker even jezelf zijn. De tijd dat ze op school zijn, logeren, oppas. Dan even aan jezelf denken. Verder is het hier al heel lang structuur en duidelijkheid. Zo ben ik ook niet, maar het brengt wel zoveel rust,

Dropke

Petra-

Petra-

02-12-2008 om 08:24

Ook hier

heb ik me aangepast, dat is uiteindelijk voor de goede sfeer in huis de beste oplossing. Daarbij vergeet ik niet mijn kinderen te leren dat dingen soms niet gaan zoals je van tevoren had bedacht...

bloom

bloom

02-12-2008 om 08:51

Pak melk

Nou, dat pak melk ga ik dus ook niet kopen dan. En ja, dat gaat volledig tegen mijn natuur in! Maar is inmiddels wel een tweede natuur geworden.
Maar ik ken het probleem heel goed. Heb het gevoel dat de temperamenten hier in huis van zorgenkind en papa helemaal niet matchen. Zorgenkind is zeer snel met alles, en houdt in zekere zin ook erg van actie en dingen moeten liever niet nu gebeuren, maar al zijn gebeurd. Vader hier is tegenovergesteld, houdt erg van uitstellen. Wat maar enigzins uit te stellen is wordt op de lange baan geschoven, en voor het gemak ook die dingen die helemaal niet uitgesteld kunnen worden. (in mijn optiek toch vaak) Is toch een tikje passief, en hoewel intelligent, gewoon heel langsaam eigenlijk.
Met als gevolg dat zorgenkind hier vaak compleet over papa heen walst. Want kind is door mij al lastig te volgen soms, maar papa sloft er echt achteraan.
Bij zorgenkind is het ook nodig een actief ´lijntje` met hem te houden, en kost dat papa veel moeite omdat hij zelf heel dromerig is.
Van de andere kant houd ik bijv juist weer van een opgeruimd huis, en is dat hier zelden het geval omdat de rest wat dat aangaat vreselijk chaotisch is. (en ik zelf ook dus heb al genoeg aan mijn eigen troep)En ben ik ook best gesteld op een zekere rust vooral ´s ochtends en is me dat niet echt gegund! Lastig soms die botsende karakters.

Guinevere

Guinevere

02-12-2008 om 14:17

Nee

Nee, mijn ADHD-ertje en ik zijn geen tegenpolen, helemaal niet. Hij is wel iets netter dan ik, dat is makkelijk.
Trouwens, voor dat pak melk stuur ik hem wel naar de winkel hoor, no problem. Of ik ga even zonder hem, ben ik 10 minuten van huis, dat vindt hij juist leuk. Ja, ik heb een super-zelfstandig ADHD-kind!

Tinus_p

Tinus_p

02-12-2008 om 16:20

Natuurlijk

Pompiedom:
"Maaaaarrr, ik kan bv opeens zien dat de melk op is en dan moeten we natuurlijk naar de AH,"
Waarom moet je 'natuurlijk' naar de AH?

Ardnax

Ardnax

02-12-2008 om 19:23

Euh..

Om melk te halen ?
Grtz.
Ardnax
(het schenkt namelijk zo slecht in met een leeg pak)

T&T

T&T

02-12-2008 om 20:08

Structureren moet je leren

Volgende keer vergeet je vast de melk niet meer bij de boodschappen Als mijn dochter een drukke dag op school heeft gehad hoef ik het niet in mijn hoofd te halen om nog effe langs de AH te gaan... das lastig, maar alles wat op dat moment niet in huis is is er gewoon niet! Als ik het erg hard nodig heb bel ik mijn man dat hij na het werk effe langs de AH moet gaan voor een pak melk, hij kan gelukkig wel met dat soort veranderingen in de dag omgaan
Maar nu serieus, ik ben gelukkig niet echt chaotisch aangelegd, maar ook hier is in de loop van de tijd steeds meer regel en structuur in het gezin gekomen. Dat gaat stapje voor stapje, je verandert niet van vandaag op morgen, maar als je merkt dat het met je kind beter gaat als er kleine dingen in je huishouden veranderen (zoals boodschappen doen zonder kids) dan ijvert het wel om je aan te passen.
groetjes Tess

Ook niet

Ik ga ook dat pak melk niet meer halen hoor. Dan maar even zonder melk. Heb altijd nog wel wat anders in huis. Maar wat bij mij erg helpt om dingen niet ineens op te laten zijn is een BRIEFJE! Ik heb een briefje met pen ernaast op de magnetron liggen en zodra er iets op drijgt te raken, bv laatste pak melk gaat open, dan schrijf ik het meteen op. En bij de e.v. boodschappenronde haal ik dat dan...... Moet je alleen niet ineens 's ochtends ziek worden en 2 dochters ook op je boodschappendag (vanochtend dus).... HAHA! Maar ook nu geeft het niet echt, want we hebben toch nergens trek in. LOL! Nee hoor, ze leken een klein beetje op te knappen eind van de dag en morgen willen ze perse weer naar school ivm sinterklaasviering. Kan ik dan misschien effe langs de supermarkt. (Of misschien toch op school helpen, want dat zou ik doen maar vanochtend afgezegd toen ik jongste naar school bracht.)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.