Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
22-09-2011 om 09:26
Mijn dochter van 12 heeft gevraagd of we haar willen laten testen op ADD of ADHD. Ze heeft zelf een vermoeden, en ik denk dat ze daar gelijk in heeft. Ze zit nu in de brugklas. We hebben al contact gelegd met het zorgteam van de middelbare school. Mijn vraag is, wat is verstandiger, het traject van het zoeken naar een psycholoog die haar kan testen laten lopen via school, of doen we het helemaal zelf, en geven we na afloop de resultaten van het onderzoek aan de school? Ik ben nogal huiverig om een en ander via school te doen, maar misschien sta ik daar wat te achterdochtig in.
22-09-2011 om 13:17
Zelf
Ik zou als het enigszins mogelijk is zelf testen en vervolgens beslissen of de resultaten naar school moeten en dan ook nog alleen die resultaten uit het onderzoek doorgeven die voor school van belang zijn. Eenmaal in het dossier van school heb je nog moeilijk controle over wat er met het dossier gebeurd en wie het allemaal (zelfs buiten school) te zien krijgt.
Om een voorbeeld te geven, een IQ-test die aan de hand van het onderzoek wordt gemaakt en die juist door de AD(H)D makkelijk onder niveau kan worden gemaakt kan ineens mee gaan wegen in advies naar welke klas ze moet, zonder dat er rekening wordt gehouden dat het gaat om een meting die is gedaan voor dat er eventuele aanpassingen of medicatie voor AD(H)D zijn gegeven.
Groeten Primavera
22-09-2011 om 18:36
Zelf
Absoluut zelf doen. ADD is een psychiatrische stoornis, en om die vast te stellen moet er nogal wat worden uitgezocht. Het gedrag en de eigenschappen van je kind worden onder een vergrootglas gelegd, thuis en op school. Dat betekent ondermeer dat er allerlei vragenlijsten moeten worden ingevuld, en er vermoedelijk een rapport geschreven gaat worden. Met allemaal zeer persoonlijke dingen, over kind zelf, maar vaak ook over de thuissituatie. Niet bepaald zaken die op school in een dossier horen te zitten.
Dus: zoek zelf een goed partij, en bepaal uiteindelijk zelf welke informatie je wil gaan delen met de school. Houd zelf de regie.
22-09-2011 om 22:34
Zelf
Zelf. Je wilt niet dat je eigen jeugd, familieomstandigheden en de pukkel op de bil van je man ergens in een la op de school komen te liggen. Bovendien kun je vooraf sowieso niet zeggen wat uit zo'n traject komt en of je die uitkomst wel wilt delen.