Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Therapie bij asperger

Heeft er iemand ervaring met psycho-motorische training bij een kind met Asperger? Het is voorgesteld bij onze zoon, intake moeten we nog krijgen, maar ik kan me er niks bij voorstellen, vandaar mijn vraag. Ik wil zeker weten of het iets voor ons kind is, hij kan nog absoluut niet accepteren dat er iets aan de hand is, niemand mag ervan weten en hij is dus ook niet bepaald gemotiveerd om therapie te gaan volgen. Sterker nog, hij raakt totaal van slag als het woord Asperger hier valt....Als deze therapie dus niks voor hem blijkt te zijn, wordt het steeds moeilijker om hem later nog eens ergens te krijgen, denk ik.
Misschien is er hier iemand die heel positieve, of juist negatieve ervaringen heeft, en me iets meer kan vertellen wat de therapie inhoudt, al kan ik dat laatste natuurlijk ook aan de therapeut zelf vragen bij de intake. Het gaat mij vooral om de ervaringen,

Alvast bedankt, Brak

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Adrie34

Adrie34

09-10-2008 om 14:55

Hoi brak

Hier heeft zoon (10 en asperger) pmt (psycho motorische therapie) gehad. Hij kreeg dat samen met nog een jongen die dezelfde problemen had. Hij heeft daar (d.m.v. spel, want het is echt spelen wat ze doen) geleerd om te communiceren, samen te werken en niet botweg overheen te walsen. Bij hem sloeg het aan. We merkten dat hij thuis ook ging praten over conflicten met bv zusje. Hij probeert de dingen nog wel steeds zo te praten dat het gaat zoals hij het wil, maar hij doet het in ieder geval door praten en niet meer door schelden.

We zijn er toen mee gestopt omdat we hem er niet meer heen krijgen. de therapie zelf ging op zich wel, maar de druk om elke week heen te gaan was groot.

Binnenkort gaat hij vermoedelijk wel weer en dan om te kijken of ze hem wat kunnen leren over hoe je je gedraagt binnen een groep.

Hier dus positieve ervaringen.

Overigens is het niet handiger dat hij eerst verwerkt en geaccepteerd heeft wat er aan de hand is voordat hij in therapie gaat?

Sterkte
Adrie

brak

brak

10-10-2008 om 10:22 Topicstarter

Adrie

Hoi Adrie,

Dankjewel voor je reactie. Fijn dat de therapie bij jullie zo goed heeft geholpen! Je hebt gelijk hoor, het is ook veel beter dat hij eerst maar even verwerkt dat hij Asperger heeft voordat hij er naar toe gaat. De vraag is aleen hoe hij dat gaat verwerken en accepteren. Hij weigert erover te praten, wil er niks over weten en vraagt er ook niks over. Hij drukt het als het ware gewoon weg. Zoonlief kennende gaat hij dit lang volhouden, het is een nogal volhardend type, en praat hij er nog niet over als hij 18 is...Ik heb hem al eea verteld, hij heeft een video gezien, maar hij vindt het allemaal maar nonsens en die kinderen vindt hij maar raar. Pure ontkenning, want de situaties die werden getoond, waren voor ons (en ook voor hem) wel heel erg herkenbaar. Ik vind het lastig. Ik wil hem wel de tijd geven, het is ook schokkend als je altijd alles onder controle wil houden en dan krijg je opeens zoiets te horen, maar ik wil wel dat hij er mee om leert gaan zodat we hem verder kunnen helpen.
Maar bedankt voor je uitleg. Fijn dat het bij een ander kind met vergelijkbare problemen zo goed heeft uitgepakt.

Brak

Adrie34

Adrie34

10-10-2008 om 18:45

Brak

Wat jammer dat je zoon zo reageerd. Hier was het voor zoon een soort opluchting. eindelijk wist hij waarom hij anders is dan anderen.

Ik hoop dat er iemand is die jullie hier in kan begeleiden en hem (spelenderwijs) kan vertellen wat het inhoudt en vooral wat er zo mooi kan zijn aan Asperger.

Nvpmkt

Hoi Brak,
Misschien pmt juist zo'n goede therapie omdat het voor een groot deel non-verbaal is. Er wordt eerst (zo lang als nodig is) gewerkt aan het zich veilig laten voelen van het kind. Pmkt gaat uit van de sterke kanten van het kind en later worden de problemen doorgewerkt. Heb je de website van de vereniging voor psychomotorische kindertherapie al eens bekeken? www.nvpmkt.nl Hier staat meer uitleg over de werkwijze. Het is denk ik wel zinnig om specifiek een therapeut te zoeken die ervaring heeft met kinderen met ASS. Groeten, ElvO

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.