Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Clarisse

Clarisse

09-09-2009 om 12:40

Thuisonderwijs basisschoolleeftijd

Geeft iemand zijn zorgenkind thuisonderwijs (basisschool)? En hoe doe je dat, volgens een bepaald lessysteem of juist niet? Doe je het zelf of laat je het iemand doen en doe je het bij je zelf thuis of ergens anders? Hoe kom je aan het goede lesmateriaal?

Ik ben erg benieuwd naar ervaringsverhalen, aangezien ik mijn zoon met autisme binnenkort thuisonderwijs moet gaan geven, omdat ik hem over 3 maanden thuis heb. Hij kan nml. op geen enkele school terecht kan.

Clarisse

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

09-09-2009 om 13:16

Gedeeltelijk

Zoon gaat gedeeltelijk naar school (3 dagdelen) en is de rest van de week thuis. Hij krijgt huiswerk van school, dat is meestal binnen éen dagdeel af. Dat is dus wel heel makkelijk, dat we er wel een school bij hebben met de gewone lesmaterialen.
De rest van de tijd is vrij voor projecten die passen bij zijn ontwikkeling en interesses. Daarvoor kunnen we via PGB begeleiders inhuren. Die projecten lijken 'zomaar, leuk', maar er zijn wel steeds handelingsdoelen en er zit altijd een theorie/ methode achter, van bijv. Delfos, Kaufman.
Klein voorbeeldje: het doel is leren omgaan met steeds andere omstandigheden. Zoon houdt enorm van zwemmen. Dat gecombineerd werd wekelijks zwemmen in steeds een ander zwembad.
Succes en sterkte!

Clarisse

Clarisse

09-09-2009 om 18:52

Jessica

Zou graag wat meer willen weten.
Wil je vragen of ze me wil mailen of hier wat informatie wil neer zetten?

Clarisse

Clarisse

Clarisse

09-09-2009 om 19:30

K, heksenvet

Zo heb ik ook 2 PGB begeleiders die dat soort dingen ondernemen met mijn zoon. En dat wil ik er ook gewoon in houden. Dit om te leren wat sociaal geaccepteerd gedrag is, vluchtgedrag te controleren, naschoolse opvang en mij te onlasten in de mantelzorg, e.d.

Helaas heb ik v.a. de kerstvakantie geen school meer "achter de hand" zeg maar, voor het materiaal o.i.d. Dus ik zoek mogelijkheden voor 5 hele dagen per week echt onderwijs. Op dit moment is mijn zoon op een bepaald niveau met lezen en rekenen en schrijven.

Het is ook niet zo handig om het thuis te doen vind ik, te veel afleiding. Ik zoek dan ook een ruimte waar hij naar toe gaat, zodat ook de scheidingslijn tussen thuis en "school" blijft bestaan. Ben wel in gesprek met mijn gemeente hier over, het mooist zou zijn als ik een ruimte beschikbaar gesteld krijg. Binnen het PGB kan ik natuurlijk geen huur o.i.d. kwijt en privé kan ik het helaas ook niet opbrengen.

Bovendien ligt ook het PGB onder zwaar vuur. Ik heb net een aanvraag voor verlenging én uitbreiding de deur uit gedaan. Maar of dat gehonoreerd wordt, is ook nog maar de vraag. Zo wordt het ook een onzeker verhaal: geen of minder geld betekent geen (extra) begeleiding in dienst kunnen nemen.

En wat dan? Mijn zoon moet onderwijs hebben, hij heeft er recht op en is absoluut leerbaar. Nix doen is achteruitgang. En ik moet werken... waar ga ik hem laten? zucht

Clarisse

Tineke

Tineke

09-09-2009 om 20:40

Particulier?

Heb je ook al de particuliere scholen bekeken? Zoals Iederwijs en andere/ vergelijkbare initiatieven? Hier in de buurt bestaat een (beetje mislukt) particulier schooltje voor autistische kinderen, kost je wel iedere maand je complete maandsalaris plus willen ze je PGB. Maar misschien bestaan er vriendelijker initiatieven.
Wij krijgen speciaal voor de dagdelen thuis, ondersteunende begeleiding in dagdelen. Daarnaast nog het gewone PGB in uren en tijdelijk verblijf. Ik hoop maar dat je alles toegekend krijgt!
Maar goed, is het echt geen optie dat hij wordt ingeschreven op een gewone basisschool, maar de lessen buiten de school krijgt? Dan heb je de beschikking over lesmaterialen. Anders valt alles van internet te plukken en bij de bieb te halen. Ook kun je op internet best wat oude schoolmaterialen vinden. Zoon is hier een jaar thuisgeweest, dus ook echt zonder school, en toen deed ik dus van alles zelf.
Je zou in je buurt iemand moeten vinden zoals ik, zoals ik in je andere draadje al aangaf. Het lijkt me een heerlijk baantje! Is er geen liefhebbende oma of oom die kan inspringen?
Sterkte, ik voel met je mee.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-09-2009 om 21:17

Wereldschool?

Kan de wereldschool wellicht iets voor je betekenen? www.wereldschool.nl
Richt zich in principe op buitenlandse kinderen in het buitenland. Biedt compleet pakket aan, zodat je geen 'echte' school nodig hebt. Voordeel hiervan is dat je een compleet lespakket hebt en ook overleg kunt hebben met de docent. Je staat er dus niet helemaal alleen voor.

Oplossing?

Clarisse:
"Bovendien ligt ook het PGB onder zwaar vuur. Ik heb net een aanvraag voor verlenging én uitbreiding de deur uit gedaan. Maar of dat gehonoreerd wordt, is ook nog maar de vraag. Zo wordt het ook een onzeker verhaal: geen of minder geld betekent geen (extra) begeleiding in dienst kunnen nemen.
En wat dan? Mijn zoon moet onderwijs hebben, hij heeft er recht op en is absoluut leerbaar. Nix doen is achteruitgang. En ik moet werken... waar ga ik hem laten? zucht"

In Nederland moet je voor jouw situatie een stunt bedenken om tot een oplossing te komen. Breng in de pers dat je zoon aan een solozeiltocht gaat beginnen!
Je zult zien dat je meteen alle medewerking krijgt.
Er zitten veel kinderen thuis, niet omdat ze niet 'leerbaar' zijn maar omdat ze te dúúr zouden zijn voor passend onderwijs. Daar hoor je onze politici zelden over.
Sterkte Clarisse met het vinden van een oplossing. Ik zou de vraag bij de leerplichtambtenaar neerleggen maar nog beter is contact op te nemen met de onderwijsconsulent: http://www.onderwijsconsulenten.nl/

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.