heli
16-09-2010 om 22:06
Time timer? alternatief?
Ik zoek voor ons mannetje (vijfeneenhalf), een echte slow starter, iets van een time timer o.i.d. om voor hem de tijd die hij nog heeft om iets te kunnen doen inzichtelijk te maken.
Nu heb ik op internet wel een leverancier van time timers gevonden, maar ik vind die wel erg duur - helemaal omdat ik niet zeker weet of het werkt, hij er gevoelig voor is.
Kent iemand van jullie een alternatief? Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat iemand ze zelf maakte met een oude wekker, maar ik kan het in het archief niet vinden.
Of heeft iemand anderszins tips om het tempo er een beetje in te krijgen. Hij is een echte slow starter, maar niet alleen bij het opstarten... de hele dag zeg maar. ZO ontzettend snel afgeleid, de helft van de tijd volgens mij door gedachten.
Maar 's morgens de hele tijd politietje spelen of continu, en dan echt bij elke hap of slok, moeten zeggen: "Volgende hap, volgende slok" daar word ik toch niet goed van (het maakt hem niet uit, het werkt (nog) wel trouwens).
Omdat tijd nog zo'n abstract begrip voor hem is wil ik hem eigenlijk meer inzichtelijk maken hoeveel tijd hij heeft om te ontbijten, maar een wekker of klok is nog zo onduidelijk; ineens gaat die wekker of staat de wijzer zomaar ineens bovenaan. Een time timer leek me wel wat in combi met en beloningssysteem oid.
Hoe doen jullie dat 's morgens? Overigens gaat het bij aankleden, naar de wc gaan, jas aan trekken, tas pakken idem dito zolang ik maar woordelijk zeg wat er gedaan moet worden en er bij blijf staan gaat het goed. Zodra ik zelf even naar de wc ga dan staat hij als ik klaar ben nog steeds voor de kapstok te staren.
Overigens ben ik de afgelopen week een kwartier eerder opgestaan om te kijken of dat zou helpen, maar dat doet het helemaal niet. We hebben, nee, hij heeft, nu vijf kwartier van het opstaan tot het weggaan; voor mij is het ruim zat, maar misschien ben ik wel snel. Hoeveel tijd nemen jullie 's morgens?

Vera*
16-09-2010 om 22:38
Kleurenklok
Is een kleurenklok iets? Ze zijn in verschillende modellen verkrijgbaar. www.kleurenklok.nl

Mamarijke
17-09-2010 om 08:41
Kleurenklok zelf maken
Een kleurenklok zelf maken, gaat snel.
Koop een eenvoudige wekker waarvan het glas eraf kan (bij Ikea rond de 1! euro).
Dan kleur je met stift het witte achterplaatje in. (5,10,15,30 min)
Je haalt de secondenwijzer en de uurwijzer eraf.
Zie daar, kleurenklokje klaar.
Wij hebben zelf beiden, maar gebruiken liever de time-timer. Hier zie je namelijk hoeveel tijd je nog hebt. Zeker bij jongere kinderen denk ik makkelijker dan kleurenklok.
Maar voor die euro zou ik de kleurenklok eerst proberen.
Wat doet hij trouwens met een kookwekker, waarbij je de tijd terug ziet lopen (zo'n draaiding dus)?

Moek
17-09-2010 om 14:07
Kookwekker
Ik gebruik ook een ordinaire kookwekker, van Blokker of Hema of zo. Werkt geweldig. Ik geef ze een uur voor het hele ritueel: opstaan, aankleden, eten.