PDD-ertje
12-08-2010 om 12:17
Tips
Het lijkt me prettig om hier een topic te openen met handige tips. Vaak voor de hand liggend maar je moet er maar net op komen. Dus wie o wie heeft er nog meer handige do's en dont's?
Een handige tip die we kregen voor mijn zoon met ass kreeg van zijn ambulant begeleider was om op school een dyslectie pas te gebruiken. Hij heeft een zeer onhandige motoriek en schrijven gaat hem niet makkelijk af. Bij een toets e.d. komt hij dan ook vaak in tijdsnood omdat hij niet snel kan schrijven. Met een dyslectie pas krijgt hij meer tijd voor zijn proefwerk en dat gaat stukken beter. Nooit zelf aan gedacht maar het werkt super!
Een poos geleden hebben wij de autipas voor hem aangevraagd en deze week voor het eerst gebruikt in avonturenpark hellendoorn. Hij hoefde niet in de rij te wachten maar mocht via de uitgang de atractie's in. Tijdens het lezen van de voorwaarden per park verschillend zag ik dat je hier niet speciaal een autipas voor nodig hebt. Maar dat je zelfs een mindervalidenkaart kan krijgen als je tijdelijk invalide bent. Wij kregen met de pas zelfs 5 euro korting op de entree prijs. En een bijkomend voordeel dat je niet in de lange rijen hoeft te wachten is dat je in een paar uurtjes het hele park door bent geweest. Het was zo voor ons allen een niet al te vermoeiende erg leuke dag! Voor meer info http://www.autipas.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=16
Wie volgt met nog meer leuke handige tips?

Sharon*
12-08-2010 om 12:44
Pdd-ertje
Wat is een dyslectiepas? Kun je dat ook krijgen als je niet dyslectisch is? hier een zoon met zeer onhandige fijne motoriek, schrijven is zeer moeizaam voor hem, maar hij is niet dyslectisch.

Choco La
12-08-2010 om 14:14
Autipas
Wij hebben voor onze zoon ook de autipas in huis, maar nog niet gebruikt. Op de een of andere manier houd het mij toch nog tegen om zoiets te doen als Hellendoorn. Maar nu ik jouw verhaal zo lees heb ik wel weer goede moed om het ook eens te doen.
Over de dylexie pas heb ik nog niet eerder gehoord....kun je daar wat meer over vertellen. Onze zoon is ook een slechte schrijver, maar totaal niet dylectisch.

PDD-ertje
12-08-2010 om 14:28
Dyslectie
Onze zoon heeft ook geen dyslectie maar maakt op school (vo) dus wel gebruik van deze pas. Hij schrijft erg moeilijk, nog net leesbaar maar het kost hem ontzettend veel moeite. Gevolg was dus dat hij soms proefwerken niet op tijd klaar had omdat hij niet genoeg tijd. Met de pas het verschilt per school denk ik wat de extra voorzieningen zijn krijgt hij dus extra tijd om een toets, proefwerk e.d. te maken. Het gaat er dus niet om dat hij dyslectisch is maar wel dat van de voorzieningen die bij zo'n pas horen gebruik kan maken. Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben.

PDD-ertje
12-08-2010 om 14:32
Autipas
Wij hadden hetzelfde gevoel denk ik bij die pas. Maar ik heb hem nu voor het eerst gebruikt en ik vond het super! Zoonlief zei nog ik ga wel gewoon in de rij staan maar uiteindelijk heeft hij bij bijna alle atracties de pas gebruikt. Buiten het feit dat hij dus niet in de wachtrij hoefde te staan hebben we alle atracties dus in een snel tempo kunnen doen en stonden we met een uurtje of 4 weer buiten. Dat maakte ook dat het voor ons allemaal een gezellige dag is gebleven. Normaal als je iedere keer staat te wachten ben je zo een hele dag kwijt in zo'n park. DAt zijn voor hem zoveel indrukken dat het op een gegeven moment niet meer gezellig is en we tot nu toe altijd gestressed naar huis toe gingen. Maar dat was nu dus niet het geval en hebben we toch alle atracties kunnen doen. Ik vond het echt super en de reacties van het personeel waren ook goed. En de overige bezoekers hebben niks in de gaten. Stond zoonlief eerst nog een beetje genant met die pas op het laatst zwaaide hij ermee en hup daar ging hij weer. Ben in de eerste paar atracties meegeweest maar daarna kon ik ook rustig wachten en ging hij zelf zonder mij.

Astrid
12-08-2010 om 18:05
Kaart op school
Ik ga ook maar zo'n auti pas aan vragen. Kan kan echt niet tegen die wacht rijen. Ik krijg daar zelf ook last van.
Zoon heeft op school een kaart (voor alle rugzak kinderen) waar mee hij extra tijd kan krijgen voor een proefwerk. Hij gebruikt 'm eigenlijk nooit, hij heeft altijd tijd genoeg. Tot vlak voor de vakantie toen de hele klas in tijd nood kwam tijdens een proefwerk. Toen heeft hij die kaart uit z'n tas gevist en kreeg hij meer tijd. Hij vond het zelf een beetje misbruik maken van de situatie. Maar goed, hij heeft die kaart niet voor niks.

Sharon*
12-08-2010 om 22:31
Pdd-ertje
Maar kun je zo'n pas dan krijgen, ook al ben je niet dyslectisch?

Philou
13-08-2010 om 10:47
Cellofaan
Ik heb geen tip wat betreft passen etc en misschien weten sommigen dit allang maar voor mij was het een eye-opener mbt een vriendje met een milde vorm van asperger. Hij had heel veel moeite en last met sinterklaas en zijn verjaardag. Het heeft hem geholpen om met zijn verjaardag zijn cadeau in te pakken in cellofaan ipv gewoon pakpapier. Dat haalde heel veel spanning weg. En zijn moeder heeft met Sinterklaas afgesproken om de cadeautjes een paar dagen eerder te brengen, niet in gepakt, zodat hij zijn moeder kan helpen met inpakken. Of zij de zijne in cellofaan doet, weet ik niet.
Maar zijn reactie was niet minder dan bij andere kinderen bij het uitpakken tijdens zijn verjaardag: het was net zo'n verrassing alleen hij was nu voorbereid. Ik vond het zo mooi om met een kleine aanpassing zijn verjaardag toch een feest te laten zijn voor hem.

toja
15-08-2010 om 22:13
Hier ook
ook mijn zoon (met autisme) weet al welke cadeaus hij krijgt (en van wie). En nog is zijn verjaardag spannend genoeg Vorig jaar hebben we hem verteld over het sint verhaal en hebben we samen de cadeautjes gekocht voor alle kinderen. Hij heeft zijn eigen cadeautje uitgezocht.
De autipas nog niet aangevraagd; zit er nog een beetje tegen aan te hikken. Het gaat meestal wel heel goed met hem in een pretpark. En in de meeste attracties durft hij toch niet en kijkt dan liever.
Over andere tips denk ik nog even na.

PDD-ertje
16-08-2010 om 10:34
Grappig
Leuk om te lezen dat er meerdere zijn die kadootjes niet als verassing geven. Hier had ik helemaal niet aan gedacht maar dat ging hier dus ook zo. Ik kan me nog herinneren dat de verjaardag ipv leuk altijd voor veel spanning zorgde. Wie kwam wanneer en wat bracht die voor kadootje mee. En vooral het grote kado van papa en mama was reuze spannend. Tot we een keer in de speelgoed winkel waren en zoonlief aan moest wijzen wat hij allemaal leuk vond om te krijgen voor zijn verjaardag. Hij wees iets aan van playmobil waar nog maar 1 doos van was. Dus dilemma kopen met hem erbij of niet en dan het risico dat die doos weg is. Dus toch maar gekocht, in laten pakken waar hij bij was. En geen negatieve spanning meer op de dagen voor zijn verjaardag en de dag zelf keek hij net zo verrast toen het kado eindelijk uitgepakt mocht worden. Dus vanaf die tijd wist zoonlief wat hij kreeg voor zijn verjaardag. Nu hij wat ouder is en minder last heeft van zijn autisme is ook dat veranderd. Hij noemt nou een aantal dingen die hij graag wil hebben en daar kies ik wat uit. Zo is het toch nog een verassing en geniet hij er heel erg van.
Wat betreft het aanvragen van de autipas, hij is hier ook lang ongebruikt gebleven, maar ik dacht dan heb ik hem als ik hem nodig heb.

PDD-ertje
21-08-2010 om 10:26
Schoolboeken tips
Ineens schiet me weer wat te binnen wat afgelopen jaar goed werkte. Zoonlief ging naar het vo en moest dus zelf zijn boeken uitzoeken. We hebben de boeken voor ieder vak een aparte kleur gekaft. Schrift erbij in dezelfde kleur. Evt kan je op zijn rooster met de kleuren ook nog aangeven welk vak welke kleur is. Zo was het voor hem vooral in het begin makkerlijk zoeken welke spullen hij nodig had voor elk vak. Aan het einde van het schooljaar was het niet meer nodig maar in het begin heeft het hem zeker geholpen. Nu hebben we rekbaar kaftpapier in verschillende kleuren dus als hij het nodig heeft kunnen we het zo weer invoeren en wellicht kunnen we het dan de komende jaren zo houden dan zit het vanzelf in zijn hoofd.

Pippin
03-09-2010 om 09:52
Tip ook voor moek
Ik plaats hem hier, om het andere draadje over diagnoses niet te vervuilen. Ik las dat jouw zoon zo'n moeite heeft met aankleden bij gym.
Hier op school is op aanraden van een ambulant begeleider in gevoerd dat ALLE kinderen in de kleedkamer ALTJD op een vast plaats gaan omkleden. Hiermee is de rust in de kleedkamers heel erg veel groter geworden. Geen geloop meer, geen geduw meer, niet meer: 'ik wil naast Pietje'. Ook het pesten is afgenomen.
Misschien een idee voor die juf van je zoon?

Philou
04-09-2010 om 18:52
Moeite bij aankleden
Nog 2 tips mbt aankleden: aankleden op een laag krukje (waarbij je met je knie een hoek van 90' maakt), kleren op vaste volgorde. Eventueel zitten voor een spiegel.. Sommige kinderen hebben feedback nodig van een extra zintuig en stabiliteit mbt evenwicht (vandaar zitten met rechte knie).

Moek
04-09-2010 om 21:40
Goeie tips!
Hier werd geprobeerd Zoon eerder te laten omkleden, maar dan waren er "grote jongens" uit een nadere klas en bevroor hij van angst. Werd ik zo aangekeken van: het is ook nooit goed bij jullie.
Maar die vaste plekken is inderdaad een goede tip. En dan Zoon zo ver mogelijk bij de pestkoppen vandaan. Die durven dit jaar overigens heel wat minder dankzij de strenge juf, dat dan weer wel. Ze zitten al op bankjes bij het omkleden, en zoon gebruikt die ook. Thuis smijt ik alles in een hoopje op zijn bed, maar daar komt hij altijd trots als eerste beneden...