Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Anne-Marie L.

Anne-Marie L.

08-01-2010 om 15:16

Tips bij aanvragen rugzakje (VO)

Hoi collega-ouders.

sinds een goed half jaar weten we dat dochterlief asperger heeft. Na een vrij rampzalig begin van groep 8 gaat het nu redelijk goed, maar er is wel even gedacht over speciaal onderwijs.

Volgend jaar gaat ze naar het voortgezet onderwijs. We hebben een school uitgezocht, en sturen haar daar met vertrouwen naar toe. Wel willen we graag een rugzakje aanvragen, omdat dit jaar (weer) is gebleken dat ze het zonder extra begeleiding (die ze nu 'gratis' krijgt) niet goed redt. School, zowel de huidige als de toekomstige, staat daar helemaal achter.

Hebben jullie tips voor me wat betreft het aanvragen van de rugzak, om de kans van slagen zo hoog mogelijk te maken? Dit kind verdient na alle strijd op de basisschool een goede start op voortgezet onderwijs...

groetjes Anne-Marie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mirell

Mirell

08-01-2010 om 16:14

Tips

Bij het aanvragen van een rugzakje voor onze zoon hebben we vooral de nadruk gelegd op alles wat NIET goed gaat. De dingen die wel goed gaan hebben we zo min mogelijke genoemd. Ook moest school de zgn. "handelingsverlegenheid" aantonen. Dit heeft een aantal maanden gekost omdat steeds weer voor verschillende items handelingsplannen van 6 weken doorlopen moesten worden. Dit lijkt me lastig op het punt waar jij nu op staat: de school waar je dochter straks naar toe gaat kan die handelingsverlegenheid nu moeilijk aantonen lijkt me.

Mirell

Anne-Marie L.

Anne-Marie L.

08-01-2010 om 17:17

Handelingsverlegenheid?

de term handelingsverlegenheid is mij onbekend. Wat houdt dat in?

De school waar ze nu op zit (basisschool) staat ook achter de aanvraag en zal deze ondersteunen. We hebben al ettelijke handelingsplannen achter de rug. Hopelijk kunnen we deze meenemen dan!

Groetjes Anne-Marie

p.s. en bedankt voor je reactie!!!

Mirell

Mirell

08-01-2010 om 17:27

Handelingsverlegenheid ...

... wil zeggen dat ze het in het reguliere schoolprogramma zeg maar, zonder extra hulp niet redden.

Astrid

Astrid

08-01-2010 om 21:50

Hier opnieuw aanvragen (wordt lastig)

Zoon (11), ook met Asperger, heeft nu voor het 3e jaar een rugzakje en wij zullen hem nu opnieuw moeten gaan aanvragen. Zoon zit nu in de brugklas. Ons is, van uit school, gevraagd om een lijstje te maken wat niet goed gaat op school. Dat vind ik knap lastig. Kwam ik bij de basisschool er nog elke dag en was ik goed op de hoogte, nu kom ik er bijna nooit en weet eigenlijk niks. Eigenlijk gaat het gewoon goed. Maar daar krijg je geen rugzakje mee. Op zijn school krijg je alleen met een rugzakje meer privileges en persoonlijke aandacht dan zonder en dat heeft hij wel hard nodig. Verder stelt het rugzakje niet echt veel voor overigens.

Het is zo wie zo nog maar de vraag of zoon het krijgt. Cognitief is hij heel erg goed, nog steeds 1 van de beste. Hij haalt wel onvoldoendes omdat hij dingen niet snapt (snapt de opdracht niet), maar hij kan dat met gemak compenseren. Verder vind ik de docenten van bv. gym en techniek, iets wat zoon echt niet kan, erg meelevend en hij krijgt daar cijfers op inzet. Ook goed dus.
Verder heeft hij totaal geen moeite met de overgang van basisschool naar voortgezet. En ook niet van een niet klassikaal systeem naar een wel klassikaal systeem.
Zoon heeft ook geen gedragsproblemen op school (meer een stil muurbloempje met nauwelijks sociale contacten).

Het enige wat hij wel heeft is dat zich zelf in de weg zit. En wat echt niet gaat is het huiswerk organiseren (echt drama's) en hij komt telkens te laat omdat hij niet vooruit te branden is. Verder raakt hij gauw in paniek en is op praktisch gebied bijna zwakbegaafd te noemen. Kan ook geen oplossing voor iets bedenken.

Marleen

Marleen

10-01-2010 om 15:33

Tips

Hoi, mijn zoon heeft ook sinds kort een rugzakje. Die handelingsverlegenheid betekent eigenlijk dat de leerkrachten niet weten wat ze precies moeten, en daar graag hulp bij willen. Het belangrijkste is denk ik dat je zorgt dat wat je aanlevert volledig is. Niet denken, mwah, dit onderdeel lijkt me niet zo belangrijk want echt alles moet erbij. Verder zijn de mensen van renn4 waar je het aan moet vragen (ik althans) heel behulpzaam, die kun je altijd bellen. Succes! Marleen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.