Weekendpleegouder
01-11-2011 om 19:42
Tips en advies gevraagd voor asperger puber pleegkind
Graag wil ik jullie advies en tips vragen over een situatie die ontstaan is met ons weekendpleegkind.
Ik kan niet allerlei zaken toelichten ivm privacy dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen op basis van de informatie die ik wel kan geven.
Het gaat om een 13-jarige jongen met Asperger. Hij woont sinds 2 jaar in een pleeggezin en komt 1x per 2 maanden een weekend bij ons. Bij ons komt hij al sinds ruim 5 jaar.
Het huidige pleeggezin wil stoppen met pleegzorg. Er wordt gezocht naar een alternatief. Dit alternatief leek gevonden te zijn door jongen bij ons te plaatsen. Er waren wat praktische problemen door de afstand maar die zijn op te lossen waardoor hij op huidige school en club kan blijven. Voor hem is dat erg belangrijk omdat hij op de goede plek beland is wat betreft school en club.
Voogd en ouders staan achter de oplossing dat jongen bij ons komt wonen.
Nu is het probleem onstaan dat jongen aangegeven heeft dat hij niet bij ons wil komen wonen. Hij wil wel doorgaan met de weekenden. Hij kan niet aangeven waarom hij niet wil.
Het vermoeden is nu dat jongen geen veranderingen wil, geen keuzes wil maken en onze jarenlange positie niet wil wijzigen. Dit heeft alles te maken met zijn Asperger.
Voogd wil zijn wensen respecteren, vooral vanwege zijn leeftijd. Maar voogd vind dit ook moeilijk. Er zijn geen goede alternatieven beschikbaar. Als volwassene ziet voogd (en vele anderen) dat deze jongen op een veel minder goede plek gaat terechtkomen dan hij bij ons kan krijgen.
Voogd zit in een spagaat tussen wensen van deze jongen en de realiteit die een volwassen kan zien. Voogd heeft onderling afwijkende adviezen gekregen van pleegzorg en gedragswetenschaper. Ik weet niet waarin deze afwijken.
Voogd heeft binnenkort een gesprek met deze jongen. De neiging is er bij haar om hem alle ruimte hierin te geven. Dat is omdat hij niet goed reageert op de veranderingen en onduidelijkheid, dit is bijvoorbeeld op dit moment te zien op school.
Ik vraag me af of alle ruimte geven de juiste keus is, samen met nog heel veel andere twijfels.
Wat zoek ik nu?
Ik zou graag de voogd informatie sturen (liefst met bron) over in hoeverre een Asperger puber zware beslissingen kan nemen en nog belangrijker: hoe kan zij hem begeleiden in één (!!!) gesprek om de juiste informatie boven water te halen en hem te helpen een beslissing te nemen.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Oja, wij zijn erg blij met deze voogd en haar aanpak. Die is nog nooit zo goed geweest. Dus een discussie over jeugdzorg en uithuisplaatsing helpt mij niet verder.

Weekendpleegouder
01-11-2011 om 20:17
Nog vergeten: er is haast bij......
Ik heb alleen woensdag 2 november de kans om extra input te geven die de voogd kan helpen.

mari39
01-11-2011 om 21:00
Reactie
Wat fijn dat jullie deze jongen permanent willen opvangen!
Maar wel een moeilijke situatie. Ik heb geen ervaring met puberaspergers, nog niet. Maar toen ik je verhaal las, bedacht ik me of verandering inderdaad de reden is waarom jullie pleegzoon niet wil. Ik weet niet waarom het huidige pleeggezin wil stoppen, maar kan het zijn dat hij dat ervaart als een enorme afwijzing? en dat hij bang is dat, als hij bij jullie 7 dagen in de week komt, hij na een tijd ook weer moet vertrekken?
En als verandering de reden is (er niet goed mee omgaan) dan zal die angst er altijd zijn, waar hij ook heen gaat. Realiseert hij zich dit?En realiseert de voogd zich dit, dat hij mogelijk niet bang is voor de verandering om bij jullie te gaan wonen maar bang is om uberhaupt ergens anders te moeten wonen?
Is pleegzoon bekend met de alternatieven als hij niet bij jullie komt wonen? En hoe ziet hij die?
Ik vind wel dat er naar hem geluisterd moet worden, en dat de achterliggende reden van zijn weigering moet worden achterhaald, maar ik vind niet dat hij uiteindelijk kan bepalen wat goed voor hem is: dat bepaalt de voogd. Zo gaat dat ook bij scheidingen volgens mij: als het kind oud genoeg is dan mag hij ook zijn zegje doen bij de rechter of hij bij pa of ma wil wonen, maar uiteindelijk beslist de rechter, na alle partijen gehoord te hebben. Een puber van 13 kan niet volledig overzien wat voor hem/haar het beste is, en een aspergerpuber al helemaal niet.
dit is even wat mij te binnen schiet. Wellicht kun je ook een deskundige of behandelaar van pleegzoon raadplegen, iemand met ervaring met aspergerpubers?
Veel succes en ik hoop dat het lukt!!

Leen13
01-11-2011 om 21:46
Expliciteren
Eigenlijk is het heel belangrijk dat je de jongen zelf kent en weet wat zijn probleem kan zijn. Soms kom je er gewoon niet achter maar soms is het een kleinigheid of is er gewoon meer uitleg nodig. Soms zijn er onrealistische voorstellingen die met wat uitleg realistischer kunnen worden.
En soms is het gewoon niet handig om iemand een keuze te geven die hij of zij gewoon niet heeft.
Je kunt ook gewoon doen of je neus bloed en melden dat gezin A hem verder niet opvangt maar dat gezin B dat gaat doen en wat je kunt doen om het voor hem makkelijker te maken
Mijn zoon zelf Asperger heeft ook nog een paar tips. Je kunt eerst het aantal weekenden bij het 2e pleeggezin gaan opvoeren zodat deze jongen langzaam kan wennen. Abrupte veranderingen zijn te moeilijk. Hij moet ook gewoon aan het idee wennen en kan om die reden nee zeggen.
Verder kun je hem vragen na te denken hoe hij zelf dingen kan gaan oplossen als bijvoorbeeld een bepaalde vriend zien of andere dingen die nu in zijn omgeving bij gezin A van belang zijn. Je kunt hem helpen alternatieven te verzinnen. Verder kun je door een vraag te stellen makkelijker zijn belangstelling wekken: weet je hoe je vanaf gezin B ook naar je school en je club kan komen? En als hij dan nee zegt, dan meldt je dat je dat gaat oefenen met hem.
Het zal ook afhangen van de huidige bereidheid om ook kleine aanpassingen te faciliteren en niet af te doen als onzin omdat elke verandering heel veel energie kost.
Ik bracht mijn kinderen de 1e veertien dagen heen en weer naar het voortgezet onderwijs om ze te helpen die verandering in te prenten, allerlei kleinigheden kunnen veel energie vragen. Ben je bereid om die investering aan te gaan en weet hij dat?
Ook hebben mijn kinderen, 13 en `15 al heel lang een mobiel zodat ze mij ten alle tijden kunnen bereiken voor een vraag.
Ik vind het heel verdrietig voor deze jongen dat hij dit gezin kwijtraakt. En ik vind het heel moedig van jullie dat je het over wil nemen. Ik hoop dat jullie er goed voor toegerust zijn. In de pleegzorg wordt vaak te makkelijk gedacht over de begeleiding van dit soort jongeren en dan kan een plaatsing mislukken. Ouders lukt het niet, krijgen geen begeleiding, op naar een pleeggezin, die krijgt ook geen deskundige begeleiding, op naar het volgende pleeggezin. Zelf vind ik het inmiddels een eitje maar je moet je vaak door een hoop vooroordelen bij jezelf en anderen heenwerken en je hebt er echt deskundige inzichten bij nodig en een lenige geest en creatieve oplossingsvaardigheden. Je kunt je bijvoorbeeld voorbereiden met het handboek van Tony Attwood en met een training bij autisme centraal.

Leen13
01-11-2011 om 21:54
Buddy
En mogelijk heeft hij vrienden al is het er maar een met autisme zodat hij daarmee kan doordenken over oplossingen, of een begripvolle mentor die het met hem op school bespreekbaar kan maken. Het komt er op aan de juiste personen te hebben, iemand die de plank misslaat wekt geen vertrouwen.

Leen13
01-11-2011 om 21:57
Mailen
Moeilijke dingen kan ik soms beter communiceren met mijn zoon over de email. Dan overvalt het hem niet en dan kan hij het in zijn eigen tempo innemen en verwerken en reageren. Dat speelde vooral voor de overgang naar de middelbare school. Nu is hij zo ' los' dat alles bespreekbaar is. Als hij er maar mee komt. Het blijft moeilijk om mijn agenda erin te krijgen. Maar het lukt me vooral met veel geduld en begrip en concreet taalgebruik.

Leen13
01-11-2011 om 22:01
Spanning
Haptotherapie heeft mijn zoon heel goed geholpen om zijn emoties beter in beeld en in balans te krijgen. Maar ook paardrijden. Juist als het moeilijk is kan het een stap voorwaarts zijn om die spanning een plek te geven.

Leen13
01-11-2011 om 22:16
1 onderwerp
Een aardige vuistregel is misschien om een kind 2 keer zo veel tijd te geven als je normaal verwacht dat kind je opmerking begrijpt en dan nog eens 2x zoveel tijd voordat hij reageert, er geen druk opleggen.
En ook handig is om 1 onderwerp tegelijk te behandelen. En dan niet in een woordenstroom maar in korte concrete zinnen zonder al te veel beeldtaal.
Maar misschien is dat al doorgedrongen.

Leen13
01-11-2011 om 22:19
Samen
Ook handig is een gesprek aan te gaan als je naast elkaar zit en elkaar niet aankijkt dan kan een kind beter bij zichzelf blijven en in zijn hoofd. Of niet al te dicht op elkaar in een ruimte die niet afleidt, niet laten storen door collega's en dergelijke.

Weekendpleegouder
02-11-2011 om 20:27
Bedankt mari en anne
Ik ga jullie tips verwerken in een mail aan de voogd. Mocht iemand nog aanvullende tips hebben, dan kan ik die nog tot ongeveer 22.30 uur verwerken.

Weekendpleegouder
04-11-2011 om 20:09
Helaas, niet gelukt
Pleegkind gaat naar een crisispleeggezin voor een bepaalde periode. Ondertussen wordt gekeken/gepraat over verhuizing naar ons gezin, zo mogelijk in combinatie met moeder.
Ik vind het jammer dat de ongefundeerde mening van een 13-jarige de doorslag heeft gegeven.
Voogd heeft de tips gewaardeerd, waarvoor nogmaals dank.

Karmijn
04-11-2011 om 22:01
Jammer
Maar het is wel zijn beslissing geweest. Dat is misschien ook wel heel veel waard, dat hij zelf het gevoel heeft, vat te hebben op zijn eigen leven, dat hij zelf mag beslissen?

Puck
05-11-2011 om 13:06
Ongefundeerd?
"Ik vind het jammer dat de ongefundeerde mening van een 13-jarige de doorslag heeft gegeven. "
Ik vind dat je dat wel erg kort door de bocht en bot stelt hoor.
Dat de jongen het niet onder woorden kan brengen wil toch nog niet zeggen dat zijn mening ongefundeerd is? Ik vind het juist goed dat er wel zeker naar zijn mening geluisterd wordt en misschien wel de doorslag geeft. Het gaat tenslotte om zijn welbevinden en ik ben met Karmijn eens dat het misschien wel heel goed voor hem is dat er ook naar hem geluisterd wordt. Dat is toch hartstikke belangrijk voor iedere puber, Asperger of niet.

Leen13
05-11-2011 om 14:08
Vragen
Ik snap dat je het jammer vind en het is ook wel een beetje onhandig. Kind gaat nu naar nieuwe mensen en een nieuwe situatie die hij niet kent. Ik zou me ook afvragen of er niet een praktische reden is dat hij niet naar jou toe wil. Waar hij de situatie al kent. Misschien kan de voogd daar helderheid over geven. Je moet je eigen ego soms heel erg opzij zetten om er iets mee te kunnen. Maar mogelijk slaapt hij bij jou bijvoorbeeld op een kamer met een enge schaduw of een enge lamp en jij bent er ongemerkt overheen gewalst. Dat ' foutje' kent hij van jou maar nog niet van die nieuwe mensen en dan wordt jij daar op afgerekent zonder dat hij beseft dat hij bij nieuwe mensen weer nieuwe foutjes kan krijgen. Klinkt misschien stupide maar dat kan een reden zijn. Ik zou wel willen weten waarom hij zich niet genoeg vertrouwd voelt bij jou om daar dan voor te kiezen. Als je dat namelijk in beeld hebt is het eenvoudig aan te passen. Kind kan zich namelijk zelf moelijk aanpassen en heeft daar hulp bij nodig.

Leen13
05-11-2011 om 14:14
Gezin
En ik kan me ook nog voorstellen dat hij helemaal niet meer in een gezin wil. Niet alleen vanwege de teleurstelling maar ook omdat hij op een leeftijd komt dat hij zich gaat losmaken en nu zou hij zich juist weer meer moeten gaan binden. Dat kan teveel gevraagd zijn. Dan zou een internaat een oplossing kunnen zijn. Maar dan wel blijven logeren hoop ik om de band met vertrouwde mensen vast te houden. Ik zou een stapje achteruit doen en kijken wat hier voor hem het handigste is.

Weekendpleegouder
05-11-2011 om 21:00
Helaas wel ongefundeerd
Het gesprek dat aangekondigd was voor donderdag is eerst uitgesteld naar vrijdag en heeft daarna helemaal niet plaatsgevonden.
Niemand weet waarom hij niet wil, de voogd dus ook niet. Ik ben boos dat er niet de tijd genomen is om met hem te praten. Juist vanwege het voorbeeld dat AnneJ aandraagt, een reden die op te lossen is maar waarin een Asperger puber kan vastlopen.
En misschien is hij vooral bang dat wij hem ook weg gaan sturen. En ik zou het heel erg vinden als hij voor drie maanden naar een nieuw gezin gaat (waar hij dus ook weer weg zal moeten) vanwege een dergelijke angst.
Ik ben zeker niet boos op hem, wel op de situatie.

Leen13
05-11-2011 om 21:19
Afwachten
Lastig. Maar boos zijn helpt niet. Misschien moet je het zo zien. Er wordt nu 3 maanden de tijd genomen om een nieuwe koers uit te zetten en uit te vinden wat dit kind wil. Hopelijk is dat de bedoeling. Je kunt het beste gewoon beschikbaar zijn denk ik. Je voordeel is in elk geval dat hij jou al kent en vanuit een nieuwe situatie kan dat in je voordeel werken. Toch zou ik het loslaten. Het lijkt me erg frustrerend maar de uitkomst lijkt onzeker.

Leen13
05-11-2011 om 21:24
Frustratie
En ik kan me je frustratie heel goed voorstellen. Stel je vragend op. Je kunt de gezinsvoogd vragen wat de reden is dat er geen gesprek heeft plaatsgevonden. Het kan een kwestie zijn van niet doen wat je gezegd hebt wel te doen maar mogelijk is er aan betere verklaring.