Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Tips gevraagd [meisje met mogelijk autisme wil niet meer naar (middelbare) school]

Ik heb gelukkig niet zoveel ervaring met autisme, ik stel de vraag voor een vriendin. Wie heeft tips? Ze heeft een dochter die sinds kort nauwelijks nog naar school gaat (tweede klas middelbare school). Enige tijd geleden is de term 'autisme' gevallen bij GGNet, maar er is geen rapport of iets dergelijks. Het advies van alle deskundigen: vraag het vriendelijk en als ze niet wil, dan niet. Zelfs: dan blijf jij ook thuis. Dat laatste doet ze nu niet meer, want het levert alleen maar conflicten thuis en problemen op haar werk op.

Maar is er nu niets anders dan 'vraag het vriendelijk'? Want dat helpt natuurlijk niets.

Wat je merkt is dat het meisje soms helemaal vast kan zitten in een bepaalde obsessie, het kan dan alleen maar over dat ene onderwerp gaan. Wat betreft school is er eigenlijk verder geen probleem, ze kan goed leren, heeft vriendinnen, geen problemen op school, alleen als ze 's morgens in haar hoofd haalt dat ze niet gaat gaat ze niet.

Heeft iemand tips hoe je een kind dat zo vast kan zitten in een bepaalde gedachte of obsessie daaruit kunt halen?

Tsjor

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Moeilijk hoor

Je kunt natuurlijk aannemen dat het rigiditeit is vanuit een stoornis in het autisme spectrum, maar je kunt ook vragen waarom ze niet naar school wil. Met deze kinderen kun je vaak een goed gesprek voeren. Ze zijn zelf heel deskundig! Geen oplossingen aandragen maar zelf laten bedenken met een beetje begeleiding.
Tip"Ik heb ook wat te vertellen!" van Martine Delfos

Pippin

Pippin

12-10-2010 om 08:45

Misschien (lang)

Misschien heeft je vriendin iets aan de methode collaborative problem solving. Het is bedacht voor 'challenging childeren' (ik kan nog geen goede vertaling voor die term bedenken). De diagnose van het kind doet er niet zoveel toe.