Mamba
11-12-2009 om 11:48
Tips gevraagd voor kinderkamer zonder prikkels + update
Zie titel. We zijn nog niet helemaal klaar met de onderzoeken, maar er wordt gedacht aan MCDD. Het is verstandig om zijn kamer aan te passen zodat het prikkelarm (en hufterproof!) wordt. Ik heb gelukkig de mogelijkheid om op de zolder een aparte speelkamer te maken. Wie heeft tips voor me om een slaapkamer te maken waar hij zich veilig voelt en waar het veilig is (electriciteitssnoeren is bijvoorbeeld een slecht idee, dus geen gezellige losse lampjes). Zelf heeft hij een zware voorkeur voor een zwarte kamer maar dat lijkt me een minder goed plan. Budget is ongeveer 500 euro, veel klusmaterialen kunnen we ritselen.
Mamba

Pippin
11-12-2009 om 14:06
Je kunt ook posters achter plexiglass ophangen. Dan heb je wel een mooie plaat, maar het kan niet kapot. Ook kerstboomverlichting kan bijvoorbeeld goed achter plexiglass. Als je het hoog hangt en de stroom bij het contactpunt in het plafond vandaan haalt, heb je geen snoeren.
Ik zou ook zwart doen, als hij dat nu mooi vindt? Je kunt het in banen op de muur aanbrengen. Je hebt ook van die metallic panelen, dat staat ook wel stoer. En is het een idee om een bokszak op te hangen? Het is hier een succes. En we hebben er geen ruimte voor dus hij hangt vreselijk in de weg . Maar bijna elke avond voor het slapen wordt er even flink gebokst.
Verder een lekkere zitzak, met een deken dat hij over zijn hoofd kan trekken als hij zich af wil sluiten van de wereld? En een lekker dik kleed op de vloer.
En een stereoinstallatie in een afgesloten kast?

Mamba
11-12-2009 om 14:08
Beemer
Grote knuffels is een goed idee! Bij de Hema hebben ze een geweldige beer die hij erg mooi vindt. Hij maakt zijn eigen spullen stuk, ook dat waar hij op gesteld is. Wat ik zou kunnen doen is de wand boven zijn bed (stukje dakkapel dus schuin) zwart maken met fluorescerende sterren, muren donkerblauw. Verder kamer leeg op bed en fatboy na. Schuimrubber op de muur is misschien ook handig maar is dat wel brandveilig? Wat is het meest handige om te gebruiken? Ik zit meteen aan van die dunne matrassen te denken of tuinkussens.
Ik zou eventueel zijn ladenkast kunnen laten staan (gele Hemnes, Ikea) en daar duplo in kunnen doen. Hmm, is denk ik te vol voor hem.
Bedankt, het begint al wat te borrelen bij me!
Mamba

Mamba
11-12-2009 om 14:12
Bokszak
De bokszak twijfel ik over. Heb laatst over een onderzoek gelezen dat agressie niet vermindert als ze de agressie flink mogen uiten. Ik weet niet of dat ook voor onze speciaaltjes opgaat . Een dik kleed is ook een goed idee! Kijk, zo krijg ik mijn shoplijstje wel bij elkaar, fijn dat jullie zo meedenken.
Mijn ervaring is dat de onbreekbare lijsten van de Ikea niet werken.

Pippin
11-12-2009 om 14:31
Over plexiglas
Ik vergiste me. Ik heb in de gehandicaptenzorg gewerkt en daar dekten ze posters af met kunststof platen. Die schroeven ze dan in de hoeken vast op de muur. Dat kan echt niet kapot. Mijn man zegt dat het geen plexiglas, maar lexan is. Misschien is het een idee om eens bij de technische dienst van een gehandicapteninstelling te vragen wat zij gebruiken. Misschien kun je het zelfs wel bij hun kopen?

amk
11-12-2009 om 14:48
Idd lexan
Dit is een merknaam voor polycarbonaat platen.
Snoeren kun je wegwerken achter voorzet wanden.
Bij mijn zus is zelfs de lichtschakelaar buiten de kamer geplaatst.
De lampen zijn afgeschermd met Lexanboxen die geschroeft zijn aan de wand. Dan heb je wel een leuk lampje maar kan het niet gesloopt worden. Dit is dus niet handig bij lampen die je zelf moet richten.

Guinevere
11-12-2009 om 17:32
Donkergrijs
Zwart vind ik zelf ook wel erg zwart hoor. Is donkergrijs niet beter? Ik kan me voorstellen dat ie een donkere kamer wil hebben, maar er zijn meer dingen dan alleen zwart.
En monteer een paar rubber strips tussen de deur (maakt deuren gooien minder lawaaiig). Een grote zitzak in de kamer maakt het gezellig, neem er dan wel eentje met een rits ipv alleen klittenband. Dat laatste hebben wij en er hoeft maar één kind op te duiken en de vulling vliegt door de kamer.
Als de kamer hoog genoeg is een basketbalring aan de muur met schuimrubber ballen? Kan ie zich lekker mee afreageren toch?

Terpi
12-12-2009 om 13:16
Agressie uiten
Ik las even wat over die bokszak, of dat juist wel of niet goed zou zijn. Er is inderdaad een onderzoek geweest waarin duidelijk is geworden dat een bokszak soms wel maar soms juist niet goed is. Het heeft te maken met de oorsprong van agressie. Als een kind zich agressief voelt ten aanzien van een bepaald persoon en zich gaat uiten op de bokszak als ware dit die persoon dan werkt het averechts. De mate van agressie neemt toe tegelijk met de kracht die het kind voelt tijdens het rammen op de bokszak.
Gaat het om het algemeen uiten van boosheid of frustratie, ofwel het afreageren van overtollige energie waarbij dus niet een bepaald doelwit in gedachten wordt gehouden dan is het geen probleem, dan is het juist wel een goede uitlaatklep.
Groet Terpi

Pippin
12-12-2009 om 13:38
Terpi
Goed om te lezen. Onze zoon lijkt het vooral prettig te vinden, om zichzelf lekker moe te maken, zijn grenzen te voelen. We stoeien ook met hem met hetzelfde effect.
Hij heeft zelf daarnaast het gevoel dat hij sterker ervan wordt en hij voelt zich daardoor steviger ten opzichte van leeftijdsgenoten. Hij is overigens nog nooit agressief geweest tegen leeftijdsgenoten, maar ze stoeien wel veel op het schoolplein. Vroeger durfde hij dat niet, nu wel.

Mamba
12-12-2009 om 22:26
Grote beer + vraagje
Vandaag heb ik bij de Hema de bruine beer XL gekocht. Zoon is er helemaal mee in de wolken en kruipt er helemaal in weg. Dat was een supertip, bedankt!
Ik ben nog helemaal nieuw bij 'zorgenkinderen', de kamer hoeft niet zo hufterproof te worden zoals bij sommige tips werd genoemd (gelukkig). Vergeleken bij een gewone kamer wordt het wel flink anders, maar we hebben nog een lange weg te gaan. De diagnose is gisteren gesteld, heb veel info gelezen. Het besef begint te komen dat we nooit meer zorgeloos, onverwacht, spontaan met het hele gezin iets kunnen ondernemen. Dat hij steeds zo vreselijk bang is en zo diep in zijn fantasie zit had ik niet gedacht. Heel veel dingen vallen nu wel op zijn plaats, zaken die wij onbewust al deden blijken voor hem goede aanpassingen te zijn. Gisteren op een website het nummer van Paul de Leeuw gehoor 'Voel wat ik voel voor jou'. Gelukkig is de mascara waterproof .
Een andere vraag: is het handig om familieleden en vrienden een brief te schrijven wat er aan de hand is en uitleg te geven? We zijn de voors en tegens nog tegen elkaar aan het afwegen maar ik merk dat ik wel voor iedereen duidelijk wil hebben dat hij er niets aan kan doen, het nooit meer beter wordt, we daarom bepaalde keuzes maken, we hun steun maar niet hun advies/kritiek willen hebben. Wat is wijsheid, wel of niet een brief?
Mamba

Knutselkei
13-12-2009 om 11:20
Mamba
Ik vind het super dat je meteen na de diagnose al zo aan de slag gaat!
Wat fijn dat je zoon de beer zo mooi en fijn vindt.
De kleuren blauw en zwart kunnen wel rust geven en je zou er nog een klein streepje wit of zilver tussen kunnen doen?
Ik zou het als familie/vrienden wel fijn vinden om te wetendat er wat aan de hand is en wat je van me verwacht. T Lijkt me wel moeilijk om dat goed op papier te zetten.
Zeker dat je wel steun wil en misschien toch wel advies?( net zo als wij hier nu kunnen doen) maar geen kritiek. Dat lijkt me lastig te verwoorden.
Snap je een beetje wat ik bedoel?
Groetjes lilian

amk
13-12-2009 om 21:41
Geen brief
ik zou het niet in een brief doen, maar met de belangrijkste personen tijdens een persoonlijk gesprek. Niet een gesprek tussen neus en lippen maar echt even vooraf melden dat je iets belangrijks te bespreken hebt. Zij kunnen dan doorvragen en jij kunt je verhaal aanpassen aan de personen die tegenover je zit.

Mamba
25-12-2009 om 23:34
Kamer en brief
De kamer is bijna klaar, 3 muren zijn zwart en 1 is diepdonker blauw. Erg mooi, heb eigenlijk bijna spijt dat niet alles zwart is . Zoon ging huppelend mee naar de Formido en is heel stellig wat allemaal weg moet uit zijn kamer. Dat is nog niet helemaal rond, we moeten de spullen wel ergens kunnen laten natuurlijk. Verlichting moeten we nog regelen, nu is er nog een hanglamp. Ik lag van de week naast hem in bed en keek recht in het peertje. Nu snap ik ook wel dat hij een ander lampje wil
. Op de één of andere manier is hij rustiger, of we voelen hem beter aan en zien de driftbuien aankomen of hij zit wat lekkerder in zijn vel.
Ik heb een brief geschreven, de grootouders hebben we het IRL verteld en familie en vrienden een brief gestuurd. Mensen reageren erg geschokt en veel bieden praktische hulp aan (kom het strijkgoed maar brengen). Het grappige is dat voor ons niets is veranderd, we blijven 24/7 alert op gekke acties van hem. De buitenwereld vindt ons dapper, sterk, hecht, ze vinden het zwaar voor ons enzovoort. Behalve dat ik een brief heb gestuurd is er in onze gezinssituatie de afgelopen 5 jaar niets veranderd. O, dat schreef ik al. Het voelt wat onwerkelijk, alsof bij de rest nu pas het kwartje valt. Telefoneren met de kinderen erbij is wat lastig, dat probeer ik mijn moeder al jaren duidelijk te maken. Als ik nu zeg dat ik moet ophangen breekt ze meteen haar verhaal af.
We zijn nu allebei vrij, dat is sowieso al makkelijker maar ik hoop dat als straks de school weer begint het zo blijft. Het zijn nu ongeveer 4 a 5 driftbuien (buitjes) per dag, dat is goed te handlen.
Bedankt voor alle input! Ik zou graag ook in andere draadjes willen reageren maar heb het gevoel dat ik nog te weinig weet om anderen met raad bij te staan. In ieder geval bedankt, ik heb erg veel aan al jullie tips gehad.
Mamba

Prakje
26-12-2009 om 12:28
Hier ook net diagnose mcdd
Hoi Mamba,
Onze zoon (sept '03) heeft net de diagnose McDD gekregen.
Gelukkig voor ons heeft hij thuis nauwelijks problemen.
Als hij een boze bui heeft, dan kan hij op zijn kamer uitrazen. Daar staat niet veel meer dan een bed en een stapel kussen en een mand met verkleedkleren.
Wij hebben het alle naasten persoonlijk verteld, de rest krijgt het alleen te horen als het relevant is.
Belangrijkste voor ons is dat we (hopelijk) een rugzak krijgen voor school. Daar heeft onze zoon de meeste problemen. Boze buien, niet werken - alleen als juf naast hem zit , storend gedrag etc.
Als je hem nu ziet, lekker thuis, kaarsjes aan, spelen met zijn broers is er echt niks aan de hand. Hij heeft deze vakantie nog geen boze bui gehad ). Roept de hele dag dat het zo fijn en gezellig is met kerst...
Nog een tip: Onze zoon vind het geweldig om in een hangmat te liggen. Misschien is zo'n hang/zitzak van Ikea iets?!