Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Tips voor kleuter met autisme gevraagd

Onze zoon van 4 heeft recent een autisme-diagnose gekregen. Nu wil ik graag tips die ik kan gebruiken als hij volgende week weer op school gaat beginnen.
Hij is trouwens een erg introvert kind, dus de juf merkt weinig van zijn problematiek.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geef me de vijf

Het beste kun je je eerst zelf verdiepen in je kind en zijn gebruiksaanwijzing. Bijvoorbeeld met Colette de Bruin Geef me de vijf. En dan dat boekje aan de juf geven als ze er tenminste open voor staat.
Realiseer je dat een dag veel extra inspanning vraagt van een kind met autisme. Met 4 jaar kun je ook nog zijn tijd beperken dat kind op school is.
Mijn zoon hield ik standaard een dagje thuis om bij te komen.
Ook had hij de gelegenheid om nog even te slapen nadat hij uit school kwam. Kopje thee en liggen.

Onzichtbare handicap

Dat is het lastigste. Om te zien dat de inspanning in het hoofd van het kind zit. Dat is voor de juf ook lastig.
Je kunt het even aankijken en vooral reageren met voorspelbaarheid en het routinematig maken van zaken. Alsnog met geef me de vijf heb je een goed handvat om dat te vertalen naar de situatie van je kind.
En als ze beginnen met: elk kind heeft.... gewoon uitleggen dat het beslist menselijk is wat je zoon heeft maar dat met zijn rigide en logische manier van denken 10x meer inspanning moet leveren om de vertaalslag te maken naar de gemiddelde communicatie en dat dat energie vreet. En dat je dat kunt voorkomen door zaken voorspelbaar, logisch en concreet kunt maken. En tijdig rust aanbieden. En niet te hoog inschatten. De prestaties op verschillende terreinen kunnen behoorlijk varieren. Dus als kind al tot 10 kan tellen wil niet zeggen dat kind de stoeltjes op zijn plaats kan zetten. Bij sommige zaken heeft kind dan hand-in-handbegeleiding nodig. En niet teveel praten, maar logische positieve korte instructie, 1 instructie tegelijk en dan opletten of het wel lukt en barrieres wegnemen.
Zoiets dus.

Mamarijke

Mamarijke

09-08-2011 om 19:54 Topicstarter

Meer

Het is de 3e autist in ons gezin, dus met autisme zijn we wel bekend. Ook zijn handleiding voor thuis weten we inmiddels. Echter, op school gaat het niet lekker. Hij wil daar geen werkjes meer maken, omdat niet duidelijk is wat de stappen zijn, hij vindt contact maken met andere kinderen moeilijk. Hij laat ze schrikken, maakt rare geluiden naar ze en wil met ze spelen. Maar vervolgens moeten ze zijn plan volgen. Ook heeft hij als (extra) probleem dat hij een spraakprobleem heeft. Kinderen verstaan hem niet goed, en begrijpen hem daardoor ook nog eens minder.
De juf gebruikt picto's in de klas, maar zegt dat hij het geen probleem vindt als het verandert. Ik merk echter wel de spanning daarvan. Ook krijgt hij buikpijn van school, en gaat hij uit spanning op zijn kleren soppen.
Is het wijs om een gesprek met de leerkrachten en IB-er aan te vragen om een soort handelingsplan op te zetten?
Ons andere kind zit op s.o. dus geen ervaring met regulier onderwijs.

Autibril

De juf gebruikt picto\'s in de klas, maar zegt dat hij het geen probleem vindt als het verandert........
Dat vereist dus veel tact om juf uit te leggen dat het wel belangrijk is.
Zelf heb ik helemaal niets met handelingsplannen en regulieren. Net weer een gesprek gehad met een reguliere mentor die helemaal niet begreep dat wat je in het handelingsplan zet ook uitgevoerd moet worden en niet achteloos genegeerd. Met als gevolg dat ik nu al meer dan een half jaar iets heel simpels vraag voor zoon en hij krijgt het niet.
Het is het allerbeste als je iemand treft die geinteresseerd is en bereid om naar jou te luisteren. Als dat de IB-er is dan ja, een gesprek met IB-er en juf. Je kunt ook vragen wat ze voor scholingsmateriaal hebben gehad. Vaak staan daar wel de concrete handelingen aangereikt maar het wil maar niet landen. Dan kun je ze daar aan herinneren. Maar ik ben er zelf niet echt goed in om dit soort mensen te overtuigen al oefen ik heel hard.
als je zoon een rugzakje heeft kan er een auticoach geregeld worden die juf mogelijk wat kan bijspijkeren op een voor haar meer geaccepteerde manier.
Hopelijk zijn er mensen die meer tips hebben hoe je juf kunt overtuigen. Want het staat of valt met mensen die je kind willen begrijpen en dan adekwaat willen reageren. Het is vaak zo eenvoudig maar blijkbaar toch onmogelijk.

Over onzichtbare handicap gesproken

Hier ook twee kinderen die onder het referentiekader lopen. Het advies dat wij kregen was de ib-er erbij te betrekken omdat die de rode lijn moest gaan volgen door de jaren heen.
Maar dat bleek makkelijker gedacht dan gedaan. We hebben een hele tijd moeten praten voor het werd gezien (cq dat ze bereid waren het te willen zien) en vervolgens nog een hele tijd voor er een handelingsplan kwam. Toen voor de ene wel en de andere niet. Nu, na 2 jaar hebben beiden er een. Het is niet over de top moeilijk of bijzonder handelingsplan maar dat wat onze kinderen nodig hebben, hebben ze dan wel hard nodig. Gelukkig is dat allemaal in het gewone aanbod voor handen. Mijn kinderen hebben *geen* rugzak op dit moment.

Ik denk dat een kind met rugzak eerder 'serieus' genomen zou worden door onze school. Dan was het begin makkelijker geweest en sneller gegaan.

Onze ervaring is ook dat de ib-er en de juffen het moeilijk vinden ons ouders als ervaringsdeskundigen te zien. Ook bleken ze huiverig alle informatie met ons te delen. Ik denk dat ze bang zijn voor alle kritiek. Vast niet alle scholen zijn zo. Maar als het kan (omdat je er een hebt gevonden en zoniet, zoek er dan een) laat je therapeut in gesprek gaan met de ib-er en juffen. Maak eerst wel goede afspraken met je therapeut anders krijg je een 3-hoeksverhouding waar jij als ouder uiteindelijk achteraan moet omdat jij niet bij elk gesprek zit of mee luistert aan de telefoon. Bespreek wat jij denkt dat kind nodig heeft en wta de therapeut denkt dat kind nodig heeft. Die gezamenlijke input gaat naar school. Waar jij een afschrift van krijgt.
Als het kan, laat de therapeut eens per half jaar kind observeren op school. Maw laat je therapeut zeggen wat je kind nodig heeft. Dat heeft meer gewicht en die kan ook minder emotioneel betogen waarom.

Daarnaast: wordt lid van een belangenver. dan hoef je niet alles zelf uit te vogelen, verwoorden etc. Hadden wij dat maar eerder gedaan.

Tineke

Tineke

10-08-2011 om 15:20

Uitstellen

Ik zou het moment van naar school gaan uitstellen, zo lang mogelijk. Met 5 jaar beginnen aan de school-ellende is vroeg genoeg.

Fransien

Fransien

10-08-2011 om 15:22

Ga praten

Je zoon heeft de diagnose niet voor niets, dus jullie als ouders zien afwijkend gedrag en de psycholoog ook. Je kleuter van 4 is introvert, dus zal niet snel echt exploderen in de klas waardoor de juf er wel wat mee moet. Maar hij zal wel sturing nodig hebben. Bij de meeste kleuters met iets in het autistische spectrum is samen spelen lastig, en daar kan hij bij geholpen worden.
Bij mijn zoontje zit een jongen in de klas, net 5 geworden, met de diagnose asperger. Voor de diagnose hadden de juffen al aan de bel getrokken vanwege het sociale gedrag van het kind. Hij was erg slecht in samen spelen en samenwerken en in overleg met de ouders is toen ook een handelingsplan opgesteld. Daarna zijn de ouders pas naar een psycholoog gegaan en de tips en handreikingen die daaruit kwamen zijn ook meegegaan naar school. De psycholoog is ook op school gaan praten, dat werd door de juffen ook erg gewaardeerd, dan konden ze hun vragen kwijt zonder dat ze tegen de ouders vervelende dingen over het kind moesten zeggen. Overigens hebben wij het wel getroffen met onze school en deze juffen, de aanpassingen die dit kind nodig heeft (bij opruimen even een sorteerklusje op de gang uitvoeren bijvoorbeeld, een vast stoeltje en tafeltje op de gang als het hem even te veel wordt, en nog wel een paar dingen) zijn hier geen punt. Er wordt niet gesproken over speciaal onderwijs, rugzakjes en daardoor een klasse-assistent is wel fijn als het nodig is. Overigens is er ook een kind met syndroom van Down op school, geen sprake van speciaal onderwijs, wel van 3 jaar kleuteren en een klasse-assistent om te helpen in groep 3 met leren lezen en schrijven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.