Mamadd
10-05-2011 om 13:02
Tips voor schoolkamp?
Onze zoon (bijna 11, met dyslexie, add en milde ass) gaat binnenkort 5 dagen op kamp met school. Hijzelf heeft er erg veel zin in, maar maakt zich ook al een klein beetje zorgen over een week zonder zijn moeder.
Ikzelf heb er wel vertrouwen in, maar misschien onderschat ik het wel. Het enige waar ik me echt zorgen over maak is of hij wel veilig is in diep water. Hij kan goed zwemmen, maar kan nogal van de kaart raken als hij schrikt en kan dan spontaan vergeten hoe dat ook weer gaat, dat zwemmen. Ik houd mijn hart dus vast voor als er geintjes uitgehaald gaan worden met kanoen enz. Ik zal de begeleiders op het hart drukken hem goed in de gaten te houden.
Zijn er ouders van zorgenkinderen of leerkrachten die nog gouden tips hebben voor een eerste meerdaags kamp van een zorgenkind? Ik heb de neiging een compleet boekwerk mee te geven met tips en waarschuwingen, maar ik denk dat dat hoofdschuddend aan de kant zal worden gelegd (overbezorde moeder). Aan de andere kant is mijn kind wel een speciaal geval. Wat is wijsheid?

mopke
10-05-2011 om 14:20
Scouting
Beste Mamadd,
Ik heb zelf een zoon met een milde ass die al vanaf zijn 6e jaar op scoutingkamp gaat. Elk jaar besprak ik kort met de leiding de zorgen (de laatste jaren doet mijn zoon , nu 12 jaar, dit zelf - ik zit er nog naast voor de emotionele steun - omdat het voor hem belangrijk is dat de leiding bepaalde dingen weet - voorbeeld: hij kan heel erg verdrietig zijn als er iets kwijt lijkt te zijn van zijn spullen, of zijn moeite met bepaald eten, lichte heimwee etc.).
In jouw geval heb je ook zorgen over zijn veiligheid en dat zou ik zeker bespreken; voor leerkrachten goed om te weten en voor je eigen gemoedsrust veel fijner als je weet dat je het aangekaart hebt.
Zelf bespreek ik ook altijd kort de zorgen die mijn zoon heeft met hem samen en probeer op voorhand alvast een mogelijke oplossing met hem te verzinnen. Voor mijn zoon werkt dit goed.
Op een gegeven moment leer je ook sommige dingen los te laten en te vertrouwen op je kind. Maar dit is jullie eerste kamp en ik kan me voorstellen dat het voor jullie beiden spannend is.
Het is een goed teken dat je zoon er zelf heel veel zin in heeft en als jij hem gerustgesteld kan laten vertrekken, is dat voor jullie beiden heel prettig.
Voor je zoon alvast heel veel plezier gewenst!

mijk
10-05-2011 om 17:12
Als scoutingleider
heb ik dit wel een aantal keren bij de hand gehad. Wat ik als leiding fijn vond om van ouders te horen was hoe een kind thuis ontspant bij teveel prikkels of drukte (Moet ik hem zijn ds aanbieden of stripboekje. Wil kind allen zijn of juist bij leiding in de buurt. Ik wil heel graag speciale bedrituelen weten. (als kind thuis gewend is om de dag nog even door te nemen kan dat bijvoorbeeld voor een kind met ASS enorm gemis zijn).
Ik nam vaak kinderen met een extra gebruiksaanwijzing af en toe mee met boodschappen doen om te helpen. even uit de groep en een op een aandacht zonder dat het enorm opvalt.
Oh en jouw zorgen over zwemmen had ik als leiding heel graag willen horen!!!!
Mijn ervaring is dat als kinderen er zelf zin in hebben zo'n kamp meestal veel beter ging dan ouders ooit verwacht hadden! (de week erna was meestal thuis wel zwaar
Mijk

Minna
10-05-2011 om 21:14
Boekwerk
Een boekwerk is misschien wat overdreven, maar ik heb het als leiding altijd als heel prettig ervaren als dingen opgeschreven werden. Op die manier bereik je iedereen van de leiding en niet alleen de leerkracht die je aanspreekt. Daarnaast zijn dingen nog even terug te kijken. Probeer in de dingen die je opschrijft concreet en specifiek te zijn. Wij hebben ooit een kind gehad waar gewoon even een extra boterham in moest als hij chagrijnig werd, dat bedenk je zelf niet en dan is het hartstikke fijn als ouders zoiets opschrijven.
Een heel boekwerk met een gebruiksaanwijzing voor je kind kan je beter achterwege laten, maar een beperkt lijstje met concrete, handige tips vind ik ontzettend handig.

Mamadd
11-05-2011 om 18:01
Heel erg bedankt!
Goede tips! Er is ook een voorbereidende informatieavond met het team, waar we ook degene die verantwoordelijk voor hem is te spreken krijgen. Ik zal ook vragen in welke vorm zij het liefst een 'handleiding' krijgen.
Zoon zelf voorziet niet zoveel problemen, omdat hij dan wel houdt van routines, maar op vakantie er geen last van heeft als dingen anders gaan.
Ik had zelf ook al bedacht dat hij zijn luisterboek mee kan nemen voor als hij even tot rust moet komen. Verder kan het een goed idee zijn om hem halverwege de week een ochtend rust te geven, want hij raakt veel sneller vermoeid dan andere kinderen en wordt dan vaak wat labiel en depri. Maar dat laat ik aan zijn leerkracht en hemzelf over. Ook gaat hij niet op de grote slaapzaal, maar in een van de kleinere kamers met een vriend, zodat er meer kans is dat hij rust krijgt.
Een middenweg lijkt me inderdaad een goede benadering, wat praktische tips voor moeilijke momenten en verder maar loslaten.
bedankt!