Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
25-08-2010 om 11:12
Ha allemaal,
Onze dochter (10 jaar, asperger, regulier basis + rugzak) gaat binnenkort op werkweek met school.
Ze gaan ver weg. Ik had me opgegeven als hulpouder, maar niet gekozen (want samenwerking met school gaat moeizaam).
Ze zit pas sinds het begin van dit schooljaar bij deze juf, dus die kent haar nog niet echt.
Onze dochter kent ongeveer de helft van de kinderen die meegaan.
Deze meivakantie is ze voor het eerst op kamp geweest (Sterkamp, vond ze niet leuk, maar ze heeft het gered)
Het liefst zou ik juf een brief meegeven met informatie over hoe ze voor onze dochter moet zorgen, maar zou dat aanvoelen alsof ik juf niet vertrouw? (ik denk dat ze wel goed is, maar ken haar dus ook nauwelijks)
Of zal ik een paar ouders die wel meegaan aanspreken, vertellen van de Asperger en vragen extra op te letten?
Wat is wijsheid? Graag tips en ideeën!
Dihanne
25-08-2010 om 11:18
Zeker
Ik denk dat iedere ouder bijzonderheden aan de juf hoort door te geven. Dit vergemakkelijkt de situatie.
Maar een kind wat een gebruiksaanwijzing heeft, zou ik zeker even kortsluiten met de begeleidende juf. Beter voor niets, dan voor wat.
25-08-2010 om 13:56
Wel doen
Vertrouw niet op het inzicht en de kennis van een ander, maar geef de juf (al dan niet zwart op wit) een duidelijke gebruiksaanwijziging van je dochter mee. Ik denk dat je daar iedereen en (niet in de laatste plaats) vooral je dochter erg meehelpt. Verder zou ik er niet zo mee zitten wat de juf ervan vindt. Als ze een beetje inlevend vermogen heeft zal ze er alle begrip voor kunnen opbrengen en als ze dat niet heeft, maak dan je borst maar nat voor een jaar vol met dit soort gesprekken.
Andere ouders inlichten zou ik niet zomaar doen, mensen hebben nogal eens de neiging om toch zomaar hun eigen draai te geven aan zo'n verhaal. Werkt dus niet altijd in het voordeel van je dochter.
25-08-2010 om 17:41
Doen en op papier
Het is juist handig als je op papier meegeeft wat jouw dochter nodig heeft. Je geeft juf daarmee concrete handvatten en voorkomt dat ze het wiel zelf opnieuw moet uitvinden, dat kan bijna niet overkomen als gebrek aan vertrouwen. Juist op papier zetten is heel handig. Juf wordt zeer waarschijnlijk door meerdere ouders aangesproken over het een en ander en als het op papier staat kan ze het nog eens rustig nalezen of juist erbij pakken op het moment dat dat nodig is. Ik zou de informatie zo maken dat het oke is als ook de meegaande ouders dit lezen, ze overleggen waarschijnlijk toch onderling en lijkt me ook handig als zij er vanaf weten. Ik zou het daarom wel concreet houden en niet al te veel uitwijden over achtergronden of het hoe en waarom.