Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
sabje

sabje

30-11-2011 om 16:39

Tips waarschijnlijk dyslexie en dyscalculie

Dochter 8 jr groep 5 loopt vast op spelling/taal.Ze krijgt sinds een jaar logopedie hiervoor.Vorige week is ze getest om te kijken of ze echt dyslexie heeft mocht ze dit hebben wordt ze daar ook verder voor "behandeld ".Het gaat wat beter nu ze logopedie heeft maar het kost haar heel veel moeite.
Nu merk ik en juf geeft het zelf ook aan dat rekenen ook niet goed gaat. Ze loopt erg achter. In groep 3 en 4 was het nog te doen met behulp van juf maar dit lukt niet meer. Ik ben naar de directeur,in overleg met juf gegaan om extra hulp voor haar. Helaas is de rt verdwenen op school en gaat hij uitzoeken hoe we dit kunnen aanpakken.
Ik heb ingeinformeerd om haar ook te laten onderzoeken op dyscalculie maar dit wordt niet vergoed. Het onderzoek is nog te betalen (nou ja) maar de "behandelingen" daarna niet.
Thuis oefenen we veel dagelijks werk van de logopedie en ze krijgt nu voorwerk voor rekenen op school.
Ik moet zeggen ze doet het zonder morren en is bijna altijd vrolijk en opgewekt ondanks dat het haar zoveel moeite kost (daar kan ik wat van leren)
Heeft iemand tips welke wegen ik nog kan bewandelen om tips om haar te helpen ?
Vast bedankt!
Sabine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sabje

sabje

06-12-2011 om 11:34

Niemand ?

een tip,idee of wat dan ook ?

Rafelkap

Rafelkap

06-12-2011 om 12:20

Sabje

Nee, helaas geen ervaring. Ik zou je logopediste raadplegen voor je vragen over het taalgedeelte.
En heb je hier al gekeken? http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/dyscalculie/

Tineke

Tineke

06-12-2011 om 15:47

Mijn idee

Twee leerstoornissen, dat klinkt gewoon niet heel waarschijnlijk. Het kan ook gewoon aan de intelligentie liggen van een kind dat het niet lekker loopt. Misschien heeft zij een langzamer tempo nodig om het bij te kunnen benen.

Grasmus

Grasmus

06-12-2011 om 15:50

Toch dyslexie misschien

Sabje, geen ervaring hier op het gebied van dyscalculie. Wel een dochter met dyslexie. Rekenen is bij haar goed gegaan tot groep 5 ongeveer. Daarna kreeg ze er toch wat meer problemen mee. Maar dit kwam vooral doordat er meer leeswerk bij de sommen kwam kijken. En het automatiseren gaf problemen. Dus de problemen met rekenen kwamen voort uit de dyslexie. Ik vraag me dus af of het zin heeft om je dochter te laten testen op dyscalculie.
Soms is pre-teaching zinvol. Onze zoon krijgt nu een bijwerkboek voor rekenen mee naar huis, de sommen die hij op school heeft gedaan kunnen we nu thuis nog eens herhalen. Een soort after-teaching . Misschien is dat ook wat voor jou dochter.
Verder is het misschien zinvol om ook rekentoetsen aan haar voor te laten lezen. Als ze haar dyslexieverklaring krijgt heeft ze hier gewoon recht op. Dit heeft onze dochter echt geweldig geholpen.
Uiteindelijk zijn we in groep 7/8 begonnen met gewone (externe) rt lessen waarbij ook haar rekenen werd meegenomen en niet alleen haar (logische) gebrekkige spelling. Uiteindelijk is het rekenen op een keurig niveau gekomen.
Waar het probleem bij haar ook lag: doordat het verwerken van de sommen en de uitleg daarvan behoorlijk langzaam ging is ze nogal achter gaan lopen in de loop der jaren. Ze heeft daardoor haar eigen uitrekenmethodes aangeleerd. En die waren enorm omslachtig, het koste haar veel tijd en meer kans op fouten. Daarnaast maakte ze veel rekenfoutjes die voortkwamen uit haar dyslexie. Dus omdraaien van getallen e.d.

Tineke

Tineke

06-12-2011 om 15:51

En iets anders

Als een kind met dyslexie rekenproblemen heeft, hoeft dat niet het gevolg te zijn van dyscalculie. Rekenproblemen kunnen ook optreden door problemen met het verwerken van de talige informatie van het rekenen.
Heb je weleens gezien hoe talig het realistische rekenen van tegenwoordig is?

Grasmus

Grasmus

06-12-2011 om 15:56

Sorry

Sorry, ik zie nu dat je dochter al pre-teaching krijgt.
Ik denk ook dat je moet uitkijken om haar thuis niet te overvoeren met extra oefeningen e.d. Dus daar zou ik ook goed op letten.

Grasmus

Grasmus

06-12-2011 om 16:00

Nog een keer

Ik was niet duidelijk. In mijn eerste posting, laatste alinea bedoel ik dat het verwerken van de klassikale uitleg voor haar te snel ging. Ze had net iets meer tijd nodig. En daardoor ontwikkelde zij haar eigen uitrekenstrategie. En dat was dus enorm omslachtig en kostte erg veel tijd.

Marjolein

Marjolein

06-12-2011 om 18:02

Rekenproblemen bij dyslexie

Over dyscalculie weet ik te weinig.
Wel weet ik dat kinderen met dyslexie met rekenen tegen verschillende problemen kunnen oplopen. Hierboven werd al aangehaald dat rekenen talig is tegenwoordig. Er worden al vroeg verhaaltjes sommen gedaan, funest als je moeite hebt met lezen.
Daarnaast speelt het automatiseringsprobleem, waardoor tafels niet beklijven. Daardoor is vermenigvuldigen lastig.
Ook speelt er een werkgeheugen probleem, soms is het geheugen even "vol" en dan komt de uitleg maar half aan. Dan kan een kind een vraag stellen over iets wat de leerkracht net heeft uitgelegd en daardoor op irritatie stuiten.
Datzelfde geheugen werkt echt anders bij dyslecten. Antwoord op een vraag kan zomaar na 8 seconden pas eens een keer komen. Dat is heel lang, probeer het maar eens. Tel rustig 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28. De meeste mensen haken dan al af, de denkbeeldige zoemer klinkt al, ze weet het niet. Jawel, ze weet het wel, maar het duurt langer dan iederen verwacht.

Chippie

Chippie

07-12-2011 om 22:41

Sabje

Hier ook een dyslectische zoon die een verdomd goed rekeninzicht heeft maar grote moeite heeft met automatiseren. Dus hoofdrekenen, tafels, deelsommen uit het hoofd...dat gaat dus bar slecht. Maar dat is rechtstreeks te wijten aan dyslexie. Met een tafelkaart en meer tijd is het probleem grotendeels opgelost. Een kind met dyscalculie heeft moeite met getalbegrip. Het weet niet of 57 meer of minder is dan 61 (zwart - wit).

Qua lezen en spelling loop je al bij een logopedist. Ga er niet vanuit dat Citoscores omhoog vliegen. Dat is helaas niet haalbaar! Hoe hard je ook oefent. Hier oefenen we wel extra maar niet meer dan dat.

Onze zoon maakt nu gebruik van Kurzweil. Ik heb geen aandelen, het is duur (1000 euro) maar het is een fantastisch voorleessoftware programma met heel uitgebreide spellingscontrole (moeilijk uit te leggen). Echt super! Zijn boeken staan in de computer, hij ziet het blad digitaal voor zich en de tekst wordt voorgelezen (er loopt een cursor mee), je kunt wetteksten laten voorlezen, etc. Veel schoolboeken zijn al in Kurzweilformaat.

Je kind is destijds getest op dyslexie. Heb je nog contact met die psycholoog? Er is ook een IQ test afgenomen? Uit die testen kan meer info gehaald worden.

Chippie

Chippie

07-12-2011 om 22:44

Sabje

Ik kijk eigenlijk nooit bij 'Zorgenkinderen'. In 'Ouders en School' lopen vaker dyslexie en minder vaak dyscalculie draadjes. Er zijn ook veel mensen met ervaring, kennis, etc aanwezig.

sabje

sabje

08-12-2011 om 17:28

Bedankt voor jullie reacties!

Dochter heeft tafelkaart, 100 vel etc maar ook daarmee gaat het moeizaam. Een simpel sommetje 2 plus 2 weet ze niet en ook of 50 meer is dan 40 geen idee. Ze hebben op school nu juist rekenwerk wat minder verhalend is gewoon puur de sommen maar dat gaat erg moeizaam
Ze is getest op haar intelligentie daar kwam uit dat ze normaal gemiddeld is.
De uitslag van de dyslexie test hebben we nog niet we hopen deze volgende week te krijgen.
Kurzweil heb ik van gehoord ik wacht ook op smart op de verklaring van dyslexie om dat aan te schaffen voor haar.Ik hoor dat goede verhalen over.
Gelukkig heeft logopedie wel resultaat ze is haar achterstand langzaam aan het inlopen.
Ik wacht op school wat die gaat ondernemen of ze wel of geen dyscalculie heeft ze moet geholpen worden met rekenen. Na de kerstvakantie trek ik weer aan de bel hoe ze dit gaan oplossen ik denk dat school toch het meest logisch is .
Het Balansform ken ik maar bedankt voor de tip.
Ik hoop dat als ze extra hulp krijgt voor rekenen dat het dan beter gaat. Ik hoop ook dat het Rid nog tips voor het rekenen enzo kan geven.
Het is en blijft lastig!
Maar nogmaals bedankt voor het meedenken!
groetjes
Sabine

Chippie

Chippie

08-12-2011 om 23:30

Sabje

Neem de psycholoog mee naar school. Niet voor 1 keertje, maar net zo lang als je zelf wenselijk vindt... Dat heeft ons heel veel geholpen. En als je denkt dat er meer aan de hand is, ook testen op dyscalculie.

Kleine sommetjes als 2 plus 2 gaan hier ook langzaam. Het kan ook zijn dat ze het wel weet (ze ziet vier knikkers voor zich) maar dat het uitspreken moeite kost. Onze ortho legde het uit als je weet het antwoord (4) en dan moet dat signaal naar een ander hersengebied (spraak) en ipv een snelweg hebben dyslectische kinderen een B-weggetje.

Je zegt 'geen idee' of ze weet dat 50 meer is dan 40. Bedoel je dat zij 'geen idee' heeft of dat jij geen idee heeft of ze daar moeite mee heeft.

Voor Kurzweil kun je (bij Lexima iig) een demo aanvragen die je een maand kunt gebruiken. Jammer dat je dan nog geen digitaal schoolboek hebt, maar het geeft wel een goed idee (er zitten voorbeeldbestanden bij).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.