ayla
30-11-2009 om 14:33
Toch even een update
We zijn alweer enkele weken verder en hebben ondertussen enkele gesprekken met school gehad.
Ik wil even vertellen waar we nu staan met ayladochter en ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Ze hebben wat testjes gedaan met ayladochter en zijn tot de conclusie gekomen dat het klopt dat ze op diverse gebieden een voorsprong heeft. Probleem echter is dat ze erg prefectionistisch voor zichzelf is en erg gevoelig en faalangstig. Ze is nog steeds erg ongeconcentreerd en wiebelig. Ze hebben geprobeert haar wat moeilijkere taakjes te geven, bijvoorbeeld kralenplank en soms gaat dat goed maar vaak interesseert haar het niet en dan gooit ze met de pet erna. Met blokken vormen nabouwen deed ze perfect en heel geconcentreerd, de kralenplank wilde ze niet doen. Fijne motoriek is niet goed, tenminste niet als ze iets moet doen wat haar niet boeit. Gaat de juf apart dingetjes met haar doen dan gaat het vaak beter. het blijft echter dat ze de helft van de opdrachten niet hoort en daardoor met alles de laatste is.
Juf geeft aan dat ze bij haar merkt dat het vaak alles of niets is, heel verdrietig of heel vrolijk of heel boos. Niemand twijfelt aan de intelligentie van dochter, ik denk dat het feit dat ze vrij slim is tot nu toe er ook voor zorgt dat ze alles goed kan opvangen.
probleem is dat ze eigenlijk te klein is voor te testen, als ik naar lijsten kijk herken ik overal wel iets in ADD, hypersensitiviteit of hoogbegaafdheid.
Juf en ik hebben nu wel het idee dat ayladochter begint te merken dat ze 'anders' is dan andere kinderen. Zo vroeg ze mij laatst of zij soms ADHD had toen ze het liedje van kinderen voor kinderen had gehoord. Ook geeft ze aan dat het vaak zo druk in de klas is, dat ze alles door elkaar hoort en daar hoofpijn van krijgt en erg moe van wordt.
Juf gaf vandaag weer aan vinger aan de pols te houden en misschien over een half jaar eens te gaan kijken of er toch niet testmogelijkheden zijn. Ik ben in ieder geval wel blij met dez leerkracht, ayladochter is de laatste weken een stuk vrolijker geworden. Ze gaat nog steeds niet graag naar school maar het is al beter

maggietel
30-11-2009 om 15:30
Groep 3 toch?
Heb ik het uit andere postings goed begrepen dat je dochter in groep 3 zit?? Dan zou ze toch goed getest kunnen worden op add/adhd en dergelijke. Wij hebben uiteindelijk onze zoon laten testen toen hij in groep 5 zat maar waren er eigenlijk vrij "laat" mee. Als je gevoel zegt dat er meer aan de hand is dan zou ik niet te lang afwachten en verder aan tobben. Achteraf heb ik er "spijt" van dat we met onze zoon niet eerder het traject ingegaan zijn.

ayla
30-11-2009 om 16:07
Nee
ze zit in groep 2, ze is nu 5,5. Ik heb begrepen dat er eigenlijk pas getest kan worden vanaf 6.
Op de vragenlijst van de schoolarts scoort ze hoog op ADD/ADHD maar omdat ze nog te jong is zegt dat niet veel. Idem voor hoogbegaafdheid, daar scoort ze ook hoog maar is ze eigenlijk nog te jong voor

Sasvangent
01-12-2009 om 10:25
Uitslag
Wat gaat de juf anders doen eens ze officieel weet dat je dochter bv. ADHD zou hebben? Kan ze je kind nu al niet zo benaderen en zien of dat effect heeft?
Een ontwikkelingsvoorsprong is trouwens meetbaar vanaf 2.5 jaar - dan is dat kind natuurlijk nog jong, en nog niets staat dan vast, maar het kan een goede indicatie zijn. Mijn zoon heeft een IQ test gehad een week na het 6 werd. Dat is dan wel een test vanaf 6. Die test van 2.5 jaar is een kleutertest. Mss. valt je kind inderdaad net op het randje.

ayla
01-12-2009 om 10:53
Sasvangent
Sasvangent, ze wordt nu al ‘anders’ benaderd. Ze wordt wat vaker apart genomen, ze letten erop dat ze alle opdrachten goed meekrijgt en dadelijk bij de cito mag ze vooraan zitten zodat de juf goed kan opletten dat ze de opdracht goed gehoord heeft. Wij hebben samen met school al vragenlijsten ingevuld om te kijken of ze een voorsprong heeft en daar komt uit dat ze op diverse gebieden een voorsprong heeft. Ze durven echter niet te veel testen met haar te doen omdat ze blokkeert als ze gericht dingen aan haar vragen. Ze durft dan niet meer of wil niet meer. De juf die ze nu heeft is ook beter voor haar, ze werken nu echt aan haar zelfvertrouwen en houden meer rekening met haar. De meester die ze vorig jaar had gaf haar straf als ze iets niet gehoord had, dat gebeurt nu niet meer.

Tango
01-12-2009 om 21:32
Ayla
Lastig hoor dat er nog zoveel onduidelijk is. Maar wel fijn dat deze juf meedenkt en al dingen anders aanpakt.
Misschien is het zowieso goed dat ze vooraan in de klas zit, zodat ze minder snel afgeleid wordt, dus niet alleen bij de cito. Dit omdat ze zelf aangeeft dat ze de klas te druk vindt. Ook heel goed dat je juf af en toe een op een met haar werkt. Hierin is goed dat jullie onderling contact hebben over wat ze thuis interessant vindt om te doen, zodat ze dat op school ook aan kunnen bieden. Het lijkt erop dat ze de werkjes op school niet interessant genoeg vindt.
In mijn draadje in ouders en school kun je lezen wat bij Tangozoon de benadering is bij zijn faalangst. O.a. keuzemogelijkheden beperkter maken, veel complimenten geven voor wat goed gaat en individueel werken om het vertrouwen te vergroten. Hij laat de onzekerheid vooral zien in de grote groep. Nu zit hij w.s. op een ander schooltype dan jouw dochter. Hij zit op het montessori en daar hebben ze dus zoveel werkjes dat hij gewoon door de bomen het bos niet lijkt te zien. Hij pakt dus alleen wat hij al kent (lees: hij kiest meestal voor de bouwhoek, lekker vertrouwd). Juf stond helemaal verbaasd dat hij thuis al letters herkent en sommetjes kan maken. Ze is hier meteen vandaag mee aan de slag gegaan. Hij moest sommen maken en het antwoord komt dan overeen met een kleur en met die kleur moest hij het vakje van de kleurplaat inkleuren. Hij had er 2 fout en de overige 12 ofzo goed. Contact tussen ouders en school is dus heel belangrijk. Wordt hier ook erg gewaardeerd.
Wat het motoriek-stukje betreft: ik adviseer echt de kinderfysiotherapeut aan. Ik ben nu zelf tweemaal geweest en Tangozoon blijkt dus helemaal niet achter w.b. motoriek. Het is vooral de faalangst, maar ook daar kan de fysiotherapeut iets mee.

Tango
01-12-2009 om 21:37
Oh ja
En dat wiebelige en snel afgeleide is volgens mij ook een stukje faalangst hoor. Dat heeft Tangozoon ook, als hij denkt dat hij het niet kan, gaat hij gewoon iets anders doen. Wiebelen verhoogt bij hem soms ook juist de concentratie. Bij de fysiotherapeut moest hij zo snel mogelijk munten in een gleuf doen en kralen rijgen. Hij deed het heel snel, maar zat voortdurend te wiebelen met zijn benen. Heel grappig om te zien.

ayla
02-12-2009 om 09:22
Tango
jouw zoon lijkt wel wat op mijn dochter
ayladochter zoekt ook het liefste het vertrouwde, dingen die ze kan, waar ze niet over hoeft te twijfelen. Zij voelt zich in een groep echter wel redelijk prettig, ze is best wel een sociaal kind. Al zoekt ze vaak het contact met oudere kinderen, volwassenen of juist babies.
ze wiebelt ook veel, volgens mij doet ze het volledig onbewust. Staan, zitten, half zitten, been onder zich, hoofd op haar armen en zo gata het maar door. En maar dromen, voor zich uitstaren en niet meekrijgen wat er om haar heen gebeurt. Behalve dan al het intereant voor haar is, dan is ze met haar volledige aandacht erbij. laatst moest ze oefeningen doen voor ruimtelijk inzicht en daar was ze zo geconcentreerd mee bezig dat ze nog niet eens mee kreeg dat juf met een ander kindje tond te vertellen terwijl ze daar normaal meteen bovenop zit.
Mijn probleem is vooral dat ik opzie tegen komende jaren, als er nu al problemen zijn wat betekent dat voor straks?

Tango
02-12-2009 om 09:33
Sociaal
Tangozoon is ook wel heel sociaal, soms een beetje te. Hij geeft zo iets weg als een ander dat vraagt. Maar hij ligt dus ook wel goed in de groep en speelt zowel met de oudere als de jongere kinderen in zijn klas (1/2 combinatie). Als er echter iets van hem gevraagd wordt, dan slaat hij dicht. Hij zal niet uit zichzelf in de kring iets vertellen en schrikt als hem iets gevraagd wordt. Als hij mag kiezen, kiest hij dus een vertrouwd werkje, maar liever nog kiest hij niet, maar sluit zich aan bij een vriendje die al iets gekozen heeft.
De juf zegt echter dat hij wel heel goed oplet, altijd luistert en precies weet wat er gebeurt. Ze hoeft hem altijd maar 1 keer iets te vragen (deed hij dat thuis ook maar....). Dus echt afgeleid is hij niet, hij gebruikt het alleen soms als hij iets moeilijk vindt of niet zeker weet of hij het kan. Dan gaat hij gewoon iets anders doen.
Wel moeilijk hoor dat jouw dochter al ziet dat ze anders is. Tangozoon heeft het nog niet zo door heb ik het idee. Wel merk ik dat hij altijd wel met wat tegenzin naar school gaat. Hij heeft vaak 'buikpijn' 's morgens. Als hij er eenmaal weer is gaat het prima.