Elisa Gemani
29-10-2009 om 14:29
Tog huisbezoek
Morgenmiddag komt er iemand bij mij thuis langs om mijn aanvraag TOG tbv mijn zoontje (ADHD) te beoordelen. Mijn zoontje moet dan ook aanwezig zijn. Kan iemand mij meer vertellen over dit huisbezoek? Waar letten ze op? Wat gaan ze vragen? De vorige keer is mijn aanvraag afgewezen en is er niemand op huisbezoek geweest...

Caillic
29-10-2009 om 17:39
Akelig
Bij ons was het een nare ervaring. De vragen werden aan kind gesteld, en kind ervoer het als zwaar beledigend. Vragen in de orde als: 'kun je lopen', 'ben je zindelijk?', 'kun je alleen buiten spelen'. Mij werd verteld dat de TOG een tegemoetkoming is, ipv een instelling. Dus als je kind in aanmerking komt voor een instelling, dan pas kun je TOG krijgen.
Van anderen hoorde ik later dat dat niet zo hoeft te zijn, maar wij waren er helemaal klaar mee.
Overigens had ik de TOG aangevraagd ivm een chronische ziekte.

Mirell
29-10-2009 om 18:09
Echt een leuke sfeer is het niet
Wij hebben hier afgelopen zomer een huisbezoek gehad en tja, het is niet echt een leuke sfeer. Het lijkt een beetje op een kruisverhoor. Ze vroeg van alles aan onze zoon (5) die dichtklapte en dat heeft ons wel een beetje geholpen denk ik. Na een minuut of 5 mocht onze zoon gaan spelen en toen had ze nog een boel vragen aan ons. Wij hebben vooral benadrukt wat niet gaat en zo min mogelijk de nadruk gelegd op alles wat wel goed gaat. Van te voren hadden we dit ook zo voorbereid door een lijstje te maken voor onszelf. Dat lijstje heb ik ook bij het gesprek gehouden. Het is bij ons wel toegekend maar ik krijg wel sterk de indruk dat het erg afhankelijk is van de persoon die je treft. Succes!

koentje
29-10-2009 om 19:42
Nee hoor
Wij hebben hiervoor ook een meneer op visite gehad, die heel tactvol en met verstand van kinderen een gesprekje aanging met zoon. Zoon ging voor zijn doen nogal braaf daarna keurig een tekening zitten kleuren. Wij hebben aangegeven naar hem dat dit vrij uitzonderlijk was en ik had het idee dat hij prima begreep hoe het in elkaar stak. We hebben TOG gekregen.

Jakiro
29-10-2009 om 20:39
2 maanden geleden
Net na het eten, in de hectiek voor het slapen gaan, dochter had haar rebound...
3 Vraagjes aan dochter, mocht daarna gaan computeren, daarna nog een half uurtje bij ons, terwijl ik ondertussen poepbroeken verschoonde, een omgevallen colaglas van oudste moest opruimen en er ruzie was omdat tweeling er met de mp3-speler van oudste vandoor ging.
Heel prettig gesprek en we hebben de TOG gekregen.
Jakiro

T&T
30-10-2009 om 10:45
Gedoe
Tja, hier kwam ook een huisbezoek... ging best aardig met onze twee auti's die op dat moment natuurlijk voorbeeldig achter de nintendo zaten en verder weinig contact maakten.
Voor oudste hadden we de tog al, de aanvraag was voor jongste (klassiek autistisch) mijn verbazing was groot na de afwijzing, hij is op dit moment veel "bewerkelijker" dan zijn zus. En dus ging ik verhaal halen... Het blijkt dat de controleur na afloop van het gesprekje gewoon een puntenlijstje moet invullen, en aan de hand van hoeveel punten het kind "scoort" wordt de tog wel of niet toegekend.
Ons manneke scoorde ALLE punten op gedrag, maar lichamelijk mankeert hij niks, hij slikt geen medicijnen, en zit niet in het cluster4 onderwijs, en vandaar GEEN tog regeling. Ik heb precies inzage gekregen in het lijstje dat de controleur had ingevuld, en eerlijk waar; ik had het zelf niet anders gedaan! Maar ik vond het rijtje wel erg bureaucratisch en kort door de bocht opgesteld. (tja, landelijke regels) Manneke kwam 1 punt tekort (extra zuur) en als ik hem medicijnen ging geven of naar een andere school zou sturen moest ik maar weer contact opnemen, DAN kreeg ik de tog nl WEL ??!! Voor mij riekt dat nogal naar de gemakkelijke weg kiezen, iedereen doet moeite om hem op school te houden, ik wil geen medicatie voor hem, en al je moeite wordt beloond met...niks dus! Toch denk ik dat wij het beste voor hem doen, en dat ga ik ook echt niet veranderen vanwege de leuke regelingen die ik anders krijg. (pgb durf ik niet eens meer aan te vragen... hij doet het toch goed? Jaha! omdat we er heel hard voor werken, samen met hem!)
Dus ik denk niet dat het erg afhankelijk is van de persoon die toevallig op "bezoek" komt, het is afhankelijk van een aantal onwrikbare stomme regels.
Maar goed, ik kan me ook wel voorstellen dat de zorg voor een kind dat je ook lichamelijk veel meer moet verzorgen zwaarder is. Maar goed, dan red je het eigenlijk ook niet met het schijntje dat de tog regeling geeft.
groetjes, Tess

Elisa Gemani
30-10-2009 om 14:50
Tog
Nou, ik wacht het wel af. Hij heeft beduidend meer begeleiding, zorg en hulp nodig dan leeftijdsgenootjes maar ik weet natuurlijk niet wat precies hun criteria zijn. Wordt vervolgd...

Elisa Gemani
30-10-2009 om 17:24
Huisbezoek
Zo, huisbezoek gehad. Aardige mevrouw. Ze heeft even heel kort met zoonlief gesproken en mij een aantal vragen gesteld. Ik denk dat ik duidelijk genoeg kon aangeven dat hij beduidend meer afhankelijk is van mij dan zijn leeftijdgenootjes door zijn ADHD. Ik heb geen idee wat de beslissing zal worden; ik wacht maar weer af...

Jakiro
31-10-2009 om 10:22
2 maanden geleden?
Ongeveer, denk ik. Heb ik het vragenlijstje wat Client First hanteert als link hier op gezet. Dan kan je zelf de punten invullen en kijken waar je zoon op uit komt. (even in het archief kijken dus)
Mijn ervaring (tenminste van horen zeggen) is echter wel dat ADHD alleen vaak niet op een TOG uitdraait.
Jakiro

T&T
31-10-2009 om 13:44
Ervaring
Ik heb de ervaring dat je met ALLEEN gedragsproblemen (hoeveel en hoe zwaar die ook kunnen zijn) het bijna niet meer klaar speelt om genoeg punten te "scoren" bij client first. En dat gaat dus ook heel vaak voor adhd-ers op. Als hij ook een lichamelijke beperking heeft (hoe klein ook) dan wordt het een ander verhaal.
Dus, een autistisch kind dat je ook nog iedere avond oordruppels moet geven kan WEL... een lichamelijk gezonde autist die je qua gedrag heel veel moet bijsturen heeft pech.
Maar goed, de tog is ook begonnen als regeling voor ouders van gehandicapte kinderen die anders in een instelling zouden komen... zo werd ons toen verteld. En van die kant bekeken... ik zou nooit overwegen mijn kinderen naar een instelling te doen als ik geen tog zou krijgen.
groetjes, Tess

dede
31-10-2009 om 15:50
Tog gekregen, zonder huisbezoek!
Hier hebben we voor onze net 5 jarige zoon, met sinds de zomervakantie diagnose PDD-Nos, Tog gekregen. Ze zijn hierbij niet op huisbezoek geweest. Puur gebaseerd op formulier dus. Zoon liep toen nog wel bij de poeppoli en zat aan de movicolon. Ook had hij logopedie kort daarvoor gehad, dus misschien dat dit meehielp. Hij heeft de beschikking gekregen tot eind 2010 en dan zouden ze weer contact opnemen. Je krijgt met terug werkende kracht het geld, dus wij krijgen voor heel dit jaar en heel volgend jaar geld.

Polly Shearman
31-10-2009 om 16:20
Medicijn gebruik?
Dus als je kind medicatie nodig heeft krijg je tog?
Onze jongste ( 3) heeft reuma, en er zijn verschillende mensen die tegen ons hebben gezegt, je moet tog aanvragen joh! maar wij denken steeds, ach hij heeft meer goede dan slechte dagen dus dat zal wel niet nodig zijn.
Maar als ik lees over oogdruppels?? zoonlief heeft die ook, en daarbij nog veel meer medicatie waaronder wekelijks chemo. Het zou voor ons een fijne tegemoedkoming zijn voor al die ziekenhuisritjes op en neer naar het sophia in Rotterdam, en hij moet waarschijnlijk ook nog fysio therapie gaan volgen in een revalidatiecentrum met een zwembad, dus dat worden ook weer flinke auto ritjes elke week.
Maar omdat hij pas 3 is, kijk, andere peuters van 3 komen misschien zelf ook nog niet uit bed, en kunnen ook zichzelf niet aankleden en moeten veel getilt en gedragen worden, dus vandaar dat wij dachten dat we er geen kans op zouden maken.
wat denken jullie?
groet, polly

anna van noniemen
31-10-2009 om 16:41
Kijk even op de site
van SVB, daar staat ook de puntentelling beschreven per leeftijd.

Elisa Gemani
31-10-2009 om 16:42
Punten
ClientFirst, de organisatie die moet beoordelen of je kind meer afhankelijk is van zorg dan een "niet gehandicapt/ziek" kind van dezelfde leeftijd gebruikt een vragenlijst. Ik heb dat lijstje opgezocht en gebruikt ter voorbereiding op het huisbezoek. http://www.svb.nl/int/nl/tog/tegemoetkoming/hoe_aanvragen/hoe_beoordeelt_clientfirst_veel_zorg/index.jsp Het hangt er dus vanaf hoe oud je kind is en in welke mate het afhankelijk is van extra zorg, aandacht en/of begeleiding. Ook andere vormen van hulp(verlening) en de hulpverleningsgeschiedenis spelen een rol. Je moet gewoon een bepaald aantal punten krijgen om TOG te krijgen.

T&T
31-10-2009 om 21:36
Polly
JA! jij moet hem zeker aanvragen! Want voor deze kinderen (ouders eigenlijk) IS de tog regeling! Jou zoon heeft echt aanmerkelijk meer zorg nodig dan het gemiddelde kind, en ik vind het volkomen terecht dat je recht hebt op een tegemoet koming.
Vaak heb je als moeder zelf helemaal niet meer zo in de gaten wat je allemaal als extra doet, maar een instantie als client first ziet dat echt.
En een pgb kun je ook aanvragen, zeker vanwege alle extra therapie waar je met hem naartoe moet. Dat hoeft een "normaal" kind van 3 echt niet allemaal, en jij moet er allemaal maar vrij voor hebben en het doen!
succes ermee, groetjes, Tess

Polly Shearman
02-11-2009 om 19:42
Formulieren
Ik heb alle formulieren inmiddels voor me liggen, ik heb er een per mail naar de reumatoloog gestuurd en zij moet die dan invullen en weer terug sturen naar ons.
Ook moet ik nog langs de apotheek om een uitdraai te krijgen van zijn medicijn gebruik.
Omdat hij pas 3 is moet hij minimaal 15 punten scoren wil hij in aanmerking komen...Nou weet ik niet precies hoe ze dat tellen maar als ik het formulier bekijk heeft hij idd veel hulp nodig. Maar het zijn allemaal van die discutabele dingen, noem mijn een kind van 3 jaar dat zich zelfstandig kan aan een uit kleden?? Dus gezien zijn leeftijd is het allemaal nog vrij normaal dat we zo met hem aan het sjouwen zijn.
We zullen zien, als ik alles compleet heb gaat het op de post, iemand enig idee hoe lang het dan duurt voordat we wat horen??
groet, polly
ps tegelijkertijd ben ik vragenlijsten over zoon nr 2 aan het invullen die moet op dyslectie getest worden... uitkijken dat ik ze niet door elkaar haal.

Astrid
02-11-2009 om 21:06
Lastige formulieren voor een 3 jarige
Polly, je krijgt alleen punten voor dingen die gemiddelde kinderen wel kunnen op een bepaalde leeftijd en de jouwe niet. Voor een kind van 3 is het een hele moeilijke vragenlijst. Een kind van 3 kan imers nog vrij weinig zelfstandig. Je kind moet wel erg slecht zijn wil het een beetje scoren. Naarmate ze ouder worden en hun beperking blijft, gaan ze beter scoren omdat het verschil met gemiddelde kinderen per jaar groter wordt.
Succes!

Polly Shearman
02-11-2009 om 21:15
Wat ik heb begrepen?
is dat je per leeftijd minder punten nodig hebt,
voor een kind van 3 dus 15 en voor ene kind van 5 bv 12 en dan met 8 jaar nog maar 8 enz... enz...
of heb ik dat nu niet goed gelezen?

Astrid
02-11-2009 om 21:57
Ik weet niet hoe het met die punten zit.
Ik weet niet hoe het met die punten zit, wel zoals ik je vertelde. Ik heb nu 3 jaar TOG, dus er zal hier binnenkort wel een herindicatie komen. Ben benieuwd of het veranderd is. Zoon is nu 11 en heeft autisme en een motorische achterstand. In vergelijking met zijn leeftijd genootjes loopt hij ver achter. Nu is dat bij een 11 jarige ook makkelijker te zien. Op veel gebieden zijn zijn zussen van 8 en 6 hem al ver vooruit. Heel veel dingen die mijn 6 jarige zelfstandig kan, kan hij niet. Ik denk dus dat hij goed gaat scoren. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Jakiro
02-11-2009 om 22:34
Polly
Hou ouder iemand wordt, hoe meer zo'n iemand kan. Hier wordt dus rekening mee gehouden.
Iemand van 3 (gemiddeld) zal bij een heleboel dingen hulp nodig hebben (15 van de 20 bv) Heeft hij bij 17 van de 20 dingen hulp nodig krijg je TOG.
Iemand van 12 heeft nog maar bij 5 van de 20 dingen hulp nodig (gemiddeld), heeft jouw kind bij 7 onderdelen hulp nodig, krijg je dus TOG.
Bij ons bijvoorbeeld; mijn kind kan wel zelf douchen, maar kan niet zelf bepalen dat ze moet douchen, of zelf bepalen wat ze aan moet trekken (gaat bv met gemak morgen in korte broek en open schoenen naar school)of vanaf het begin zelfstandig naar school (heeft 2 maanden begeleiding nodig gehad).
Is logisch ook, geen enkel kind van 3 kan zelfstandig naar school, of met het openbaar vervoer of zelf douchen, medicijnen innemen, dus de punten zijn al automatisch hoog.
Jakiro

Nienke*
04-11-2009 om 23:37
Al 7 jaar tog
Ik heb al vanaf dat mijn dochter 4 jaar is TOG gekregen. Zelfs met terugwerkende kracht van een jaar. Ze is nu 11. En ik heb nog nooit een herindicatie gehad. Geen idee hoe het kan hoor. Ik ben nog wel eens bang dat ze achteraf bepalen dat ik er toch geen recht op had en we het terug moeten betalen. Maar ik wil ook geen slapende honden wakker maken
Mijn dochter heeft overigens een verstandelijke beperking. Verdwijnt ook nooit meer Maar ik zou niet weten of we nu wel genoeg punten zouden scoren....

Elisa Gemani
07-11-2009 om 17:30
Tog toegewezen!
Ik kreeg net het besluit en we hebben de TOG! Ik ben zo blij! Los van het feit dat ik het geld goed kan gebruiken want ik krijg nauwelijks vergoeding voor de Concerta is het toch ook een stukje erkenning... Zoonlief heeft 9 punten en dat is ook het minimum voor zijn leeftijd (8 jaar). Ik had er eerlijk gezegd niet op gerekend want de vorige keer kwam hij net een punt tekort... Dus ook als je kind "alleen" ADHD oid heeft, gewoon aanvragen. Nee heb je, ja kun je krijgen!

Guinevere
07-11-2009 om 21:57
Ik ga het niet doen hoor!
Ik ga het toch maar niet aanvragen hoor, Elisa. Volgens mij scoort zoon maar 3 of 4 punten, bij 7 jaar, dus dat heeft geen enkele slagingskans. Hij scoort alleen op "hulp bij medicatie" (1 of 2 punten, hij vraagt er vaak zelf om) en vooruit, dan de volle 2 punten voor de ADHD. Maakt dus 3 a 4 punten. Of zou ik te rooskleurig naar die vragenlijst kijken?

Guinevere
07-11-2009 om 22:01
O ja, van harte
Vergeet ik nog om je te feliciteren! Dat verdien je, die TOG!

Elisa Gemani
08-11-2009 om 00:56
Guinevere
Heeft je zoon in vergelijking met leeftijdsgenootjes zonder ADHD niet meer hulp, aandacht en/of begeleiding nodig bij de dagelijkse dingen? Die van mij beslist wel, anders gaat het mis. Ik moet hem nog steeds helpen of in ieder geval toezicht blijven houden met douchen, eten, aankleden, tas inpakken en zelfstandig fietsen, buiten spelen etc. anders vergeet hij de helft, doet iets verkeerd of krijgt/veroorzaakt ongelukken En hij heeft absoluut visuele ondersteuning nodig (taaklijstjes, planners). Hij is gewoon te snel afgeleid/overprikkeld om zich op een ding te kunnen focussen, ook met medicatie. Als iets niet lukt of als er iets onverwachts gebeurt vergeet hij de routine en raakt hij in de war. Het gaat hier om dingen die de meeste kinderen van zijn leeftijd echt wel geheel zelfstandig kunnen en zouden moeten kunnen zonder extra hulp, aandacht en begeleiding maar waar zoonlief dus door zijn ADHD in belemmerd wordt en waarbij het voor hem iets langer duurt voordat hij het geheel zelfstandig zonder brokken maken zal kunnen doen. Ik denk echter ook wel dat zijn hele voorgeschiedenis en ons hele hulpverleningstraject en de medische verklaringen van de kinderpsychiater en andere behandelaars een rol hebben gespeeld. Maar als je puur naar die vragenlijst kijkt zou ik in onze situatie inderdaad ook op 9 punten uitkomen dus het klopt wel. Het enige waar hij totaal geen problemen mee heeft is communiceren en lichamelijke mobiliteit. Voor alle overige zaken scoort hij een of twee punten. Zijn medicatie moet ook altijd door iemand gegeven worden want zelf vergeet hij het. Zoals hij zelf zegt: "het is dat mijn hoofd vastzit anders zou ik die nog vergeten
"

Guinevere
08-11-2009 om 13:34
Zoon
Hmmm, nou, ik zet wel de douche voor hem aan en uit. Het eerste omdat hij steeds vergeet welke knop de "aan"-knop is, het tweede omdat hij anders nóóit meer uit de douche komt (het liefste blijft hij er de hele dag in zitten). En ik pak wel zijn tas voor school voor hem in, maar ik denk dat alle ouders van 7-jarigen dat doen. Voor de rest kleedt hij zichzelf aan- en uit, droogt zichzelf af, poetst zelfstandig zijn tanden en neemt zijn melatonine zelf, kan alleen naar school lopen (15 minuten) en zelf boodschappen halen voor mij, alleen thuis blijven, kan (heel!) goed bewegen. Met buiten spelen kan hij prima zonder toezicht uit de voeten, zelfs bij de drukkere weg en de spoorbaan in de buurt. Ik vertrouw hem daarin zelfs meer dan de meeste vriendjes. Eten hoef ik hem niet mee aan te sporen, behalve als het niet zijn smaak is natuurlijk. Vraagt zelf welke dag van de week het is, dan weet hij ongeveer wat de planning voor die dag is. Kan zichzelf goed vermaken, alleen moet ik van hem de hele tijd kijken wat hij doet (geweldig he! Kijk dit, kijk dat!). En hij vindt dat IK slordig ben.
Nee, wij gaan niet in aanmerking komen voor een TOG... Wat wel fijn zou zijn: iemand die hem in de klas af en toe 1 op 1 kan begeleiden. Maar dan kom je meer in de rugzakkensfeer, en ik vermoed dat hij daar ook een te licht geval voor is. PGB idemdito, ik zou momenteel niet weten waarvoor ik dat moet inzetten. Later wellicht, voor huiswerkbegeleiding.
Die zoon van jou, Elisa, heeft trouwens wel humor. Zijn hoofd vergeten, haha!

Janeway
09-11-2009 om 16:30
Mmm
Misschien dan ook maar eens een poging wagen. Oudste is 10 bijna 11, die heeft met aankleden enzo nog steeds toezicht nodig.. Eens kijken of ik de benodigde punten bij elkaar kan sprokkelen. Ik heb ook een zoon van 7 met adhd. Die heeft ook toezicht nodig op aankleden maar ja voor zijn leeftijd is dat wel normaal denk ik..
Maar ik weet gewoon niet wat normaal is voor een 10/11 jarige.. Ik moet altijd zeggen en nu shirt aan, nu broek aan nu sokken. Eten tanden poetsen enz enz.. Moet alles melden anders zat ze nu nog aan tafel met haar boterham voor haar neus..

Elisa Gemani
09-11-2009 om 17:06
Guinevere
Hehe, ja, hij heeft zeker veel humor en dat helpt ons allebei wel eens door de soms toch zware tijden Het is af en toe heel frustrerend voor ons allebei. Zeker nu ik een gebroken voet heb en niet veel zelf kan doen. Veel dingen zou zoonlief zelf moeten kunnen doen maar hij vergeet het gewoon of hij doet het en het pakt verkeerd uit. Ach, komt wel goed. Hij gaat steeds ietsje beter en gelukkig heeft hij op school geen problemen, integendeel. Maar het is soms raar gesteld met die hulpverlening en de criteria. Ik kan me er best weleens over opwinden...

anna van noniemen
09-11-2009 om 20:44
Pas op
er staat wat te veranderen op TOG gebied. Heb bericht gekregen via VVT dat ze het gaan koppelen aan de PGB en als je minder dan 10 uur zorg per week hebt, krijg je geen TOG meer. Ze hebben weer een bezuiniging gevonden op onze "zorg"...

T&T
10-11-2009 om 13:21
Koppelen aan het pgb
Ik heb ook ergens zoiets gelezen... dus als ik het pgb niet meer nodig denk te hebben trekken ze de tog ook meteen in? (pgb heb ik nu oa voor speciale zwemlessen, maar op een dag heeft ze haar diploma's natuurlijk)
Het is ook al min of meer gekoppeld aan het speciaal onderwijs "oh je kind zit niet op een cluster school?" onder het motto; dan zal het allemaal wel mee vallen!
Ik kan hier heel boos over worden, het nodigt nl uit om dan maar alles aan te vragen, omdat je anders helemaal niks krijgt! En laten we het kind a.u.b. wel in het speciaal onderwijs houden, anders is ze straks voor de instanties niet meer autistisch genoeg om ook aanspraak te maken op hulp!
Bah!
Ik erger me al tijden aan het indicatie gedoe wat we steeds weer moeten doorlopen... en het liefst zou ik alle hulp overboord gooien, maar dat scheelt toch best wel in de portemonnee, en ja, helaas ben ik zo'n moeder die heel wat werk uurtjes heeft ingelevert om extra zorg aan de kinderen te besteden.
Tess