Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Bibi72

Bibi72

07-12-2009 om 16:52

Tom-test bij niet autistisch kind

Ik heb vandaag in een geprek met de leerkracht te horen gekregen dat de school een ToM-test bij mijn dochter willen doen. Ik heb begrepen van internet dat deze test vooral gebruikt wordt bij autistische kinderen. Nu is mijn dochter niet autistisch, maar HB en sociaal érg onhandig. Zowel school als wij zijn van mening dat er iets gedaan moet worden. Ze zit nu in groep 6 en heeft al extra begeleiding i.d.v. een plusklas en dat gaat erg goed. Alleen het sociale aspect...
Heeft iemand ervaring met een ToM-test bij niet autistiche kinderen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bibi72

Bibi72

10-12-2009 om 21:58

Niemand?

Jammer! Maar weet iemand misschien wel wat de test ongeveer inhoud?

mamavan3

mamavan3

11-12-2009 om 19:46

Reactie

Dag Bibi

Ik begrijp je vraag niet zo goed. De TOMtest is om te bekijken in hoeverre kinderen over sociaal begrip, inzicht en sensiviteit besschikken en kan bij elk kind worden gedaan. Mij lijkt dat het met name bij autistische kinderen gebeurt omdat vaak daar ook beperkingen optreden. Maar ook bij niet autistische kinderen wordt deze test afgenomen, al is het maar in het kader van een onderzoek naar ASS. Misschien kun je je vraag wat verduidelijken?

Info

Bibi, googlen op de TOM-test (theory of mind) levert wel wat info op.
De uitleg van de test bij Balans geeft je misschien wat meer uitleg: http://www.balansdigitaal.nl/assetmanager.asp?aid=221
Hierbij staat ook beschreven dat deze test ook bij niet autistische kinderen afgenomen kan worden omdat het wel inzicht geeft in hun 'theory of mind'.
Ook googlen op 'theory of mind' levert info op.

Zelf las ik voor het eerst hierover toen ik 'Een vreemde wereld' van Martine Delfos las, maar dit is wel een boek specifiek over autisme en aan autisme verwante stoornissen. (Overigens een dikke pil, maar heel goed leesbaar en heel verhelderend boek!)

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.