fom
25-02-2009 om 15:33
Tourette
Wie heeft ervaring met tourette. Mijn zoon van 9 jaar heeft tourette in combinatie met pdd-nos. Zijn er meer mensen die kinderen hebben met tourette (vast wel) en hoe dit zich ontwikkeld naarmate hij ouder wordt. Mijn zoon heeft tot nu toe alleen nog maar lichamelijke tics en zo nu en dan verbale tics, maar geen scheldwoorden. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van andere ouders.

Nausicaa
25-02-2009 om 19:50
(gilles de la) tourette
Hier nog een moeder van een Tourette-zoon. De diagnose is pas gesteld toen hij 11 jaar was. Mijn zoon slikt medicijnen hiervoor, dus ik kan je niets vertellen over het verloop van Tourette. Tourette is nog steeds aanwezig; dit merk ik als hij een paar dagen vergeet zijn medicijnen in te nemen.
Ik neem aan dat je bekend bent met www.tourette.nl?

fom
25-02-2009 om 20:33
Nausicaa
welke medicijnen gebruikt jou zoon en hoe uit bij hem de tourette zich.
De site ken ik.

Nausicaa
26-02-2009 om 06:16
Medicatie
Mijn zoon gebruikt Orap (3 mg per dag) en dat helpt heel goed de tics te onderdrukken. Die zijn dan ook bijna niet meer aanwezig, wel als hij vergeet zijn medicijnen in te nemen. Naast Tourette heeft hij ADD.

Irene
28-02-2009 om 19:09
Ook pdd-nos en tourette
Hoi, mijn zoon heeft ook pdd-nos en touret. Hij is bijna 9. Ik heb dus helaas voor je geen ervaring of tips maar lijkt me wel prettig enige ervaring uit te wisselen.
Mijn zoon slikt Clonidine en ik vind dat het voor geen meter helpt. Momenteel heeft hij meer last van zijn touret dan van pdd-nos. Hij heeft juist meer last van vocale tics dan lichamelijke. De hele dag door roept hij van alles en dat zijn natuurlijk allemaal net woorden die je niet wilt horen.
Welke medicatie gebruikt jouw zoon?
Ik heb nu net vorige week een boekje gekregen van onze begeleidster dat heet: 'Heb ik dat?' en is geschreven door Janneke Helling - van Rheenen. Heel veel herkenning, misschien een aanrader?
groetjes Irene

fom
02-03-2009 om 09:44
Hier
Mijn zoon gebruikt ritalin. We hebben een tijd strattera gebruikt maar dat hielp niet. Bij ons gaat het vooral om lichamelijke tics. Op dit moment ruikt hij weer aan alles wat hij in zijn handen krijgt en als er iets spannends gebeurt legt hij zijn vingers in de knoop. Dit laatste is knap lastig als je een spannende wedstrijd voetbalt. Wij proberen hem altijd met humor even uit zijn tic te halen.
Hij heeft ook wel vocale tics maar dit blijft bij onschuldige woorden. Sommige woorden hoort hij ergens en klinken leuk. Wij zien al aan hem wanneer hij een woord oppikt. We hebben een tijd zimbabwe gehad. Ook bazoeka en op dit moment biggetje. Zoals je ziet, erg onschuldig.
Wat voor uitingen heeft jou zoon en hoe is het bij jullie begonnen. Zit hij op een reguliere basisschool of speciaal onderwijs.
Ik ga dat boek zeker lezen.
groetjes

Irene
03-03-2009 om 20:19
Van alles
Mijn zoon gebruikt echt schuttingtaal. Vooral als zijn zusje bij hem in de buurt komt wordt het erger en moet ze het ontgelden, ze krijgt dan scheldwoorden naar haar hoofd. Zij is 4 en het is dus constant een strijd, want zij begrijpt nog niet dat ze het gewoon moet negeren. Dat probeer ik haar wel wijs te maken maar ja daar is ze nog te jong voor om dat te begrijpen.
Lichamelijke tics heeft hij ook wel maar in veel mindere mate en die vallen ook niet zo erg op, bijv soms eens een paar stapjes extra maken of een hupje in zijn lopen.
Hij zit op speciaal onderwijs in een auti klas met 9 kinderen. Tot en met groep 3 heeft hij op een reguliere basisschool gezeten maar er waren steeds problemen, heel veel ruzie met andere kinderen, gedragsproblemen in de klas. Die school was gewoon te groot, 300 kinderen in de pauze op het schoolplein, het was drama voor hem. Het werd steeds erger en op een gegeven moment ging het gewoon niet meer en hebben we voor deze school gekozen.
Op dat moment gingen we ook in de molen met testen, eerst videohometraining enzo. Toen hij 6 was kreeg hij de diagnose PDD-NOS en vorig jaar kwam daar nog touret bij. Eerst had hij alleen risperdal, daar werd hij wel wat rustiger van maar sinds er touret bijgekomen is krijgt hij ook clonidine maar de tics worden eerder erger dan minder.
Slaat de ritalin wel goed aan bij jouw zoon?
groetjes Irene

fom
07-03-2009 om 10:29
Hier
Onze zoon slikt Ritalin. Op school is hij hierdoor rustiger en kan zich beter concentreren. Helaas heeft hij heel veel last van rebound. We hebben al een keer strattera geprobeert maar dat hielp niet. Voorlopig houden we het even zo.
Volgends de kinderarts verhoogt Ritalin de tics. Dit valt bij ons wel mee en het is een keuze die je maakt. Of een kind met voor ons vrij onschuldige tics of een kind wat alle kanten op vliegt.