Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
koentje

koentje

30-03-2011 om 09:34

Typediploma gehaald....

na heel veel bloed zweet tranen, aanmoediging, stimulans, kleine beloningen en beloftes en inzet van papa, mama en zoonlief is het eindelijk, eindelijk gebeurd:
Koen heeft zijn typediploma!!
De hoop op fatsoenlijk schrijven (met zijn adhd en NLD of weet ik veel waardoor hij erg motorisch onhandig is)hadden we al eerder opgegeven; nu heeft hij een goed alternatief!
En zeg nu zelf 'het is toch gewoon hartstikke cool dat je met je 12 jaar blind kan typen!'

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

30-03-2011 om 09:39

Wat knap!

heel goed gedaan koen!!
maar vertel eens hoe hebben jullie dat aangepakt?
Hier ook een ADHDer van 12 die VOOR hij naar het VO gaat een typediploma moet halen...

koentje

koentje

30-03-2011 om 10:26

Via

i-typen.nl
Een cursus die aangeboden werd via school maar die online gedaan wordt. Ze krijgen dan iedere week een lespakket met 5 lessen en aan het eind een toets.Voor iedere les moeten ze online opdrachtjes natypen en steeds worden er letters bijgedaan die afgeplakt moeten worden: net zo lang tot het hele toetsenbord een gekleurd stickertjes verhaal is gewoorden. Iedere vinger heeft een bepaalde kleur.
Alleen de toets wordt steeds online gemaakt.
Tussendoor komen er spelletjes vrij als beloning, maar mijn zoon had daar weinig mee.
Zo zijn er 20 lespakketten; je kunt vertragen als je dat wilt en er wordt wekelijks op je toets gereageerd door een online mw. Dat doen ze wel leuk, er komen vaak aanmoedigende berichten.

In ons geval hebben we wel zelf veel moeten bijstaan; hij deed het niet uitzichzelf...

ishtar

ishtar

30-03-2011 om 11:32

Goed zeg!

hier is oudste ook met typen bezig. Blind typen zit er niet in, maar hij kan wel leren beter te typen dan te schrijven. Hij is ook erg gemotiveerd! Polly, hij doet typetopia, de versie voor dyslectische kinderen (hij is niet dyslectisch, maar bij deze heb je minder tijdsdruk)
middelste heeft ook blind leren typen, via ticken.nl. Helemaal online, zelfs het examen. Is een stuk goedkoper dan typetopia.

Annet

Annet

30-03-2011 om 21:02

Zelfde cdrom als pelle

Hier een 8-jarige (zonder ADHD) die deze cdrom gebruikt heeft. Wij zijn niet doorgegaan tot het einde. Het leren van alle leestekens en de hoofdletters vond ik niet zo zinvol op zijn leeftijd.
Wat ik bij oudste geleerd had, was dat het foutpercentage dat bij deze cdrom als norm gehanteerd wordt, erg laag is. Dat geeft alleen maar problemen want wat heb je aan typen als je 30% fout hebt.
Ik heb dus gezegd dat zoon minimaal 80% goed moest hebben voor de volgende level. Dat was een hoger percentage dan wat het programma aanhoudt om door te gaan naar de volgende level.
Ik heb een zogenaamd examen gehouden met het laatste 'mandje van letters en tekens' voordat de overige leestekens en hoofdletters aan de orde kwamen. Daar moest zoon minimaal 90% goed hebben, voor snelheid was de norm ook 90% maar die bleek veel makkelijker te halen.
Wij zijn heel tevreden met het eindresultaat. Zoon kan nu blind typen (wel afplakken tijdens oefenen!) op een heel behoorlijk tempo.
Over 2 jaar of zo doen we de cdrom nog eens, dan is zijn snelheid waarschijnlijk vanzelf al verhoogd en leert hij de hoofdletters erbij.
Zoon heeft hiermee een Wii spel gewonnen. Ik had gezegd dat hij een leuk cadeau zou krijgen als hij het 'tussenexamen voor 8-jarigen' zou halen.

Annet

Annet

30-03-2011 om 21:34

Bij oudste ging het mis door het niet afplakken

Zij zat toen in groep 5, was goed op weg met de cdrom, maar daarna ging het minder. Achteraf bleek dat te komen doordat ze naar de letters ging kijken. Als je daaraan begint, komt je inderdaad niet verder. Als je eenmaal gaat kijken, lukt het niet meer zonder, en krijg je nooit een goede snelheid.
Ze heeft de cdrom in groep 6 opnieuw gedaan, dit keer wel met afplakken. Toen ging het super!

Polly Shearman

Polly Shearman

31-03-2011 om 12:48

Pelle

Ik heb die cd besteld bij bol.com. Voor die prijs willen we het zo wel proberen!

dank je wel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.