wink
24-09-2011 om 15:48
Typetopia met add
Op verzoek van school is onze dochter met een type cursus begonnen.
School had ons aangeraden om haar de dyslexie versie van typetopia te laten doen.
Onze dochter heeft geen problemen met lezen maar wel met schrijven en spelling.
Nu zijn we er een paar weken mee bezig. Volgens typetopia duurt een cursus dag ongeveer 20 minuten en werkt het het best als je er 5 per week doet. Ook kan je volgens Typetopia een cursus dag het beste in 1 keer afmaken maar moet je een kind niet langer dan een minuut of 20 laten typen.
Nu kost het mijn dochter heel veel moeite om zich te concentreren en moet er regelmatig een oefening over soms zelfs meerdere keren. Waardoor een cursusdag vaak wel een uur duurt.
Daarom laten we haar steeds maar een halve cursusdag maken. Maar dat is niet echt de bedoeling van deze type cursus. Bovendien gaat hij zo voor haar wel erg lang duren.
Zijn er hier kinderen met ADD of ADHD die die ook deze cursus hebben gedaan en hoe ging dat.
Gaat het na een tijdje beter.

boekensteun
24-09-2011 om 19:46
Al een jaar bezig
Hier zijn we al een jaar bezig, het lukt hier i.h.a. ook niet om een oefening in een dag af te maken (en soms blijft ze zo steken dat ze een paar dagen met dezelfde dagopdracht bezig is).
Dat geeft niets, alle keren dat een oefening over moet, oefent ze wel. Inmiddels heeft ze gelukkig alle letters en hoofdletters gehad, en profiteert ze ook buiten de typecursus van het feit dat ze kan typen.
Het afmaken van de cursus daar gaat de rest van het schooljaar waarschijnlijk nog inzitten, maar dat hindert toch ook niet. Meestal typt ze ongeveer een kwartiertje per dag. Dat is lang genoeg voor haar.

Elisa2
25-09-2011 om 12:30
Typetopia vind ik heel demotiverend....
voor kinderen met een probleem, zoals bij jouwe ADD en bij de mijne dyslexie. Ze krijgen een heel zeikerig muziekje om te laten horen dat het niet goed is en niet snel genoeg. Bovendien vond ik het heel duur en moest ik per kind apart betalen. Dat was honderden euro's.
Tijdens onze proefperiode met typetopia, kreeg ik een tip om via bol.com voor 10 euro aan te schaffen. (Ik zie het er nu niet meer staan) Daar hebben mijn kinderen mee leren typen.
Het grootste probleem was het tempo. Ik heb dat als volgt aangepakt: Van mij moesten ze foutloos typen. Zo foutloos mogelijk dan. Tempo heb ik volkomen genegeerd. Als ze het foutloos of met weinig fouten beheersten, typte ik ze zelf even (qua tempo) een niveau hoger. Zo hebben ze zonder veel frustratie goed leren typen en dat tempo komt echt wel goed hoor! Als ik ze nu zie, niet te geloven. Dat is een kwestie van heel veel doen.
En inderdaad maximaal een kwartiertje per dag!!

Annet
25-09-2011 om 12:59
Hier ook cdrom
Het gaat om de cdrom Type expert junior. Beide kinderen hebben hiermee leren typen. Ook wij hebben de normen aangescherpt, namelijk minder fouten. Hier geen last van add of dyslectie dus het tempo was geen probleem voor hen.
Jongste typte 4x per week. De leestekens en cijers hebben we laten zitten, m.u.v. de punt, komma en dubbele punt. Het belangrijkste is erop te letten dat ze wel blind typen bij het oefenen.

Egel
25-09-2011 om 13:15
Typetopia gaat langzaam
Mijn dochter van 9 doet sinds februari typetopia. Ze heeft verder geen last van dyslexie, add of wat dan ook (sterker nog, ze is een opvallend snelle, goede lezer, goede speller, kan zich prima concentreren etcetera) dus misschien heb je niet zo veel aan mijn reactie. Aan de andere kant is het dan misschien wel verhelderend om te horen dat het ook voor mijn dochter lang duurde voordat ze boven de 50 procent per 20 minuten uit kwam. In het begin begrijp je die trucjes nog niet en er zitten volgens mij ook wel fouten in het programma: je kunt bijvoorbeeld ook te snel typen (ook als het geen ritme-oefening is). Ik heb ook een paar oefeningen gedaan toen ze eenmaal alle letters en cijfers had aangeleerd.
Inmiddels komt ze wel bijna altijd op 100 procent. Wel hebben we inmiddels de twintig minuten naar maximaal 30 minuten gezet. Maar als ze dan nog niet op 100 procent zit mag ze sowieso stoppen. Ze doet het ongeveer 6x per week. In het begin was het allemaal vrij demotiverend en dan zou ik niet zo op de procenten letten. Misschien gewoon instellen dat het in principe dagelijks is en dan niet te lang (kwartier), maar later iets langer, want het opstarten en dergelijke kost ook veel tijd. Misschien wordt het over een paar weken wel een motivatie: we stellen een typetopia-vrije dag in als je vanaf nu 25 minuten werkt.
Ik heb geen verstand van ADD, dus misschien is het niet haalbaar. Wel kun je bijvoorbeeld tussendoor, na een oefening, even 5 of 10 minuutjes vrij doen: even een rondje lopen, iets te drinken, en dan weer door. Succes, groeten, Egel

Elisa Gemani
25-09-2011 om 14:18
Typen
De basisschool van zoon (10, ADHD) bood een typecursus aan met flinke korting maar ik vond het veel te duur en het leek me geen leuke cursus. Ik heb gekozen voor Ticken.nl
Hij vindt het hartstikke leuk en doet 3 of 4 x per week een les. Hij is bijna klaar; hij typt op tempo en royaal binnen de foutmarge. Als hij zijn diploma krijgt heeft hij slechts drie maanden over de cursus gedaan. Echt een aanrader!

Wink
25-09-2011 om 15:37
Geen uur achter elkaar
Ik bedoelde niet dat ik haar een uur lang laat tikken maar dat ze voor een cursus in het totaal wel een uur nodig heeft. Ipv de voor geschreven 20 min.
Ze doet over z'n cursusdag dus 2 of 3 dagen.
De reden dat we Voor typtopia hebben gekozen is omdat school ons dit aangeraden heeft. Doordat ze de dyslexie versie doet gaan er wel minder oefeningen op tijd.
We proberen haar ook 6x per week te laten oefenen maar dat lukt niet altijd. Omdat ze na school ook wel eens gaat spelen en na het eten heeft ze nog minder concentratie.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

wink
25-09-2011 om 16:42
Wij hebben geen kortingsbon gehad van school (wel voor de loi) En we hebben ook nergens de naam van de school ingevuld dus ik neem aan dat ze er niks voor krijgen.
De reden dat ze deze hebben aangeraden is vanwege de dyslexie versie. Die gaat volgens school wat langzamer dan de gewone versie.

Groet
27-09-2011 om 08:54
Ook ticken
Ik ben een paar jaar coördinator geweest van de typecursus op de lagere school. Vorig jaar zijn we ook op Ticken overgegaan. Beviel goed. Het prettige was ook dat het contact met de contactpersoon van Ticken erg goed was. Het was ook niet duur, uit mijn hoofd rond € 30 p.p.
Ticken is overigens ook individueel te doen, tegen een heel redelijke prijs.

ishtar
27-09-2011 om 09:44
Nadeel van ticken
is dat je het binnen een bepaalde tijd af moet hebben, ik meen 30 weken. Middelste heeft die gedaan, is wel een prettig programma. En inderdaad een stuk goedkoper.
Maar typetopia loopt hier nu al langer dan een jaar (De dyslexieversie, van school, voor oudste met beperkingen)