Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Typische ass redering?

Ik heb een vraagje, heeft niks met problemen te maken maar eerder nieuwschierigheid.

Gisteren mocht zoon van 7 bij ortopedagoog gaan, en deze keer werd helft van de tijd een spelletje gespeeld met zusje. Ze moesten samen een spel kiezen, zoon bood aan iets van “Ariel” te kiezen omdat dochter dat leuk zou vinden (lief van hem natuurlijk).

Thuis vertelde dochter iets over het spel, en op een bepaald moment zei ze ‘toen lachte broer mij uit, en dat mag niet’.

Ik ging wat verder in op ‘uitlachen’. Ik vroeg of mijn zoon het leuk zou vinden als iemand hem zou uitlachen. ‘Nee’. Nou, dan vindt iemand anders het toch ook niet leuk als jij die persoon uitlacht? Ha, dat kon hij niet weten, hij kan niet in andere mensen hun geweten kijken, en daarmee kan hij dus niet weten wat iemand erg vindt, of net niet.
Bovendien vinden sommige kinderen gezelschapsspelletjes niet leuk, en dan zouden ze het niet erg vinden om uitgelachen te worden.

Ik probeerde dan maar een ander voorbeeld, van als ik zou vallen en pijn hebben, en iemand zou mij uitlachen, of ik dat leuk zou vinden. Nou, hij zou denken van niet, maar omdat ik een volwassene ben, kan ik tegen meer pijn en dan zou ik mss. niet echt pijn hebben, en zou ik het uitlachen niet echt erg vinden.

Herkent iemand dit als een typische ASS redenering?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

07-11-2008 om 10:25

Helaas wel

vrees ik. Typisch voorbeeld van een gebrek aan inlevingsvermogen.Jijzelf centraal. Aleen wat anderen jou aandoen, dat is pas erg!

Het enige wat je kunt proberen is duidelijk en kordaat uitleggen dat het niet zo is. En dat er regels zijn; Er wordt niet gelachen als iemand zich bezeerd.

Als je hem te veel probeert toch inlevingsvermogen te stimuleren dan refereer je aan iets wat hij niet in zich heeft. Dat is frustererend. Je kuntr het wel proberen maar houd het in je achterhoofd en prtobeer daarnaast dit soort regels gewoon heel duidelijk te stellen zodat hij niet in problemen komt met anderen.

T&T

T&T

07-11-2008 om 11:21

Tja...

Op de vraag "jij vind het toch ook niet leuk als je wordt uitgelachen ?" antwoordde mijn zoontje heel droog "ach, dat maakt mij niet zoveel uit".
(en idd hij kan zich gewoon omdraaien en doorspelen met zijn auto)
Daar sta je dan met je goede gedrag ja, sociale omgang moet echt aangeleerd worden!
groetjes Tess

bera

bera

07-11-2008 om 16:47

Uitleggen

Laatst eens gelezen dat mensen met a.s.s best invoelingsvermogen hebben, als ze maar weten wat in de ander omgaat. En dat kunnen ze nu net niet beredeneren. Dus daar kun je misschien best iets doen. Niet alleen simpele regels stellen, die iid lijkt me nodig zijn, maar ook vertellen wat er zoal om kan gaan in iemand. Maar niet te veel verwachtingen omtrent de toepassing ervan koesteren!

Leeftijd

Je zoon is 7, op deze leeftijd kunnen kinderen zich sowieso moeilijk in een ander verplaatsen. Veel kinderen lijken dan nog egoïstisch en voornamelijk met zichzelf bezig.
Dus ik vind het niet typisch ass. Misschien dat ass het versterkt maar dat vroeg je niet. Het is iig niet "typisch" ass. Gewoon blijven vertellen wat voor gevolgen zijn gedrag heeft voor een ander.Hij leert het wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.