Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
ishtar

ishtar

16-02-2010 om 13:11

Uitbreiding pgb aanvragen

Ivm overbelasting 'willen' wij een uitbreiding van de pgb aanvragen. Nu meldt stichting MEE dat ze daarvoor sinds januari dit jaar een verklaring van de ha nodig hebben (die moet dus melden dat uitbreiding noodzakelijk is) en zegt mijn ha dat hij dat niet mag doen, en dat juist het Ciz die afweging moet maken.
Weet iemand hier meer van? Ik kan zelf niks vinden hierover.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Juanna

Juanna

16-02-2010 om 13:40

Verklaring huisarts

moet je hebben dat je overbelast bent. Niet dat de huisarts moet bepalen of er uitbreiding noodzakelijk is, daar gaat de huisarts niet over. Maar je moet kunnen aantonen dat je overbelast bent, wat je er aan doet, en dan ook mag je het PGB niet aan jezelf uitbetalen (logisch natuurlijk) want daar los je je overbelastheid niet mee op.

ishtar

ishtar

16-02-2010 om 14:01

Juanna

bedankt voor je snelle reactie!
misschien een domme vraag, maar ik stel hem toch : ik heb een deel van de pgb voor verzorging, dat doe ik zelf en betaal mezelf er ook (gedeeltelijk)voor uit. (iemand daarvoor inhuren zou alleen belastender zijn, voor mij en voor hem) mag ik dat dan ook niet meer aan mezelf uitbetalen. Ik gebruik al een deel van het geld dat ik daarvoor krijg voor kort verblijf (waar we dus niet voor geindiceerd zijn)
De uitbreiding gaat wel om opvang elders.
Of moet ik gewoon het deel van de pgb (die ik nu aan mezelf uitbetaal, volgens indicering) gebruiken voor die opvang?
Ik krijg van ha een stukje uit mijn dossier, met mijn klachten ed, dat is dus voldoende als ik het goed begrijp.

Astrid

Astrid

16-02-2010 om 20:10

Tegenstrijdig

Wat jij wil is wel tegengesteld. Je wilt meer PGB omdat je je zelf meer wilt uitbetalen. Te gelijkertijd wil een verklaring overleggen dat je overbelast bent. Nog al tegenstrijdig.

Volgens mij mag je geen geld uitgeven aan kort verblijf als je daar geen indicatie voor hebt.

ishtar

ishtar

16-02-2010 om 20:23

Nee astrid

ik wil mezelf niet meer uitbetalen. Ik vraag me alleen af of ik de zorg die ikzelf lever (overbelast of niet, die zorg lever ik toch) wel mag uitbetalen als ik daarnaast nog een uitbreiding aanvraag.
Ik mag wel aan kort verblijf uitgeven, ook al ben ik daarvoor niet geindiceerd. Zolang het binnen de mogelijkheden van de pgb (in het algemeen) blijft, mag dat.

Astrid

Astrid

16-02-2010 om 20:39

Misschien snap ik het niet

Misschien snap ik niet wat je bedoeld. Waarom zou je je zelf niet mogen uitbetalen als je uitbreiding aanvraagt?

Ik ben van mening dat ik het geld wat wij krijgen voor begeleiding niet mag gebruiken voor logeer opvang en omgekeerd. Dat is laatst nog door het zorgkantoor gezegd. Laat staan dat ik het voor verzorging, waar ik geen indicatie voor heb, ga gebruiken.

Juanna

Juanna

16-02-2010 om 20:58

Gewoon proberen

Zo heel precies weet ik het ook niet hoor, maar er staat me iets van bij dat als je zelf de persoonlijke verzorging doet dat dat dan wel mag. Alleen mag dat dan niet de reden zijn dat je overbelast bent. Die afweging gaan ze maken. Uitbreiding aanvragen kun je altijd, en als je met die uitbreiding meer tijdelijk verblijf wil inkopen lijkt me dat ook een hele goede reden. Als je echt goed advies wil moet je even een vraag stellen in de berichtenbox van Hans de Bruijn op www.pgb-vg.nl , dat doe ik ook altijd als ik iets niet (zeker) weet. Hij is van alles helemaal op de hoogte en kan je goed advies geven.

ishtar

ishtar

16-02-2010 om 21:02

Astrid

Juanna zegt dat ik de uitbreiding niet aan mezelf mag uitbetalen, wat logisch is omdat ik uitbreiding aanvraag om mezelf wat te ontlasten. Ik vraag daarop of ik, wat ik nu al aan mezelf uitbetaal, wel mag blijven uitbetalen (omdat ik die (geindiceerde) zorg tenslotte ook lever) omdat ik dat ook zou kunnen uitbesteden. (wat zowel mij , als zoon extra zou belasten) Ik zei al, domme vraag 'Ze' zouden het ook kunnen zien als 'ik zou er niet alles aan doen om overbelasting tegen te gaan'

Ik heb hier de brochure 'Persoonsgebonden budget, zelf uw zorg inkopen in 8 stappen' en daar staat letterlijk in (bij stap 7)dat ik het pgb niet hoef te besteden aan de functies waarvoor ik (zoon dus) geindiceerd ben. Alleen voor vervoer geldt dat je dat alleen mag verantwoorden als je daarvoor een indicatie hebt. (in combinatie met begeleiding dagdeel) Misschien is er verschil tussen CIZ en BJZ?

ishtar

ishtar

16-02-2010 om 21:05

Juanna

ik ga eens kijken bij die berichtenbox. Bedankt.

Isthar

Als je overbelast bent zou ik even stoppen met zelf de zorg te leveren.

Hoewel van hulpverlening kan je ook knots knetter overspannen raken hoor.

Mijn hemel...wat een ellende is het soms.

ishtar

ishtar

18-02-2010 om 13:50

Nikus

ik zou helemaal gek worden van een half uurtje per dag, verdeeld over 2 keer een hulpverleenster/verlener over de vloer. Om maar niet te spreken van zoon: geen polonaise aan zijn lijf en andere 2 zoons.... 't is hier al gekkenhuis 's morgens, dat zou dat verdubbelen...

Haha ja hou op

Met 1 koter is het al een ellende.

Je moet dient zelf de mensen aan te sturen. Want zelf denken is heel moeilijk voor hulpverleners en ondersteuners en behoort niet tot het takenpakket.

Voorbeeld: Nikus, de vuilnisbak zit vol....nu past de lege fles er niet meer in.

zucht...

He ja nikus

wij ondersteuners zijn allemaal zo dom als wat en kunnen niet nadenken....

misschien kan je spreken van sommige ondersteuners???
ik ben namelijk primna in staat om een volle vuilnisbak even te legen... (al hoord dat idd niet tot mijn takenpakket)

Inkie

Wat knap van je!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.