Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Uitslag entreetoets versus intelligentie

Hallo,
Zojuist heb ik de entreetoets van mijn dochter gekregen. Donderdag krijg ik hierover een gesprek. Maar ik heb op dit moment eigenlijk al een hoop zorgen en hoop hier een reactie te krijgen.
Korte toelichting: dochter 10 jaar, groep 7, klassiek autisme, zwaar dyslectisch (vergoedde behandeling via de zorgverzekering gehad) en een wisc van 115 (febr 2011).

Citotoetsen maakt zij altijd slecht en dat gooi ik altijd op haar dyslexie en mijn vragen aan school worden altijd weggeveegd met de mededeling dat het schooladvies belangrijker is dan een getalletje van de cito.

Vorig jaar toch maar inlichtingen van school gevraagd over het hoe en waarom van haar cito. Men kon mij geen gegevens geven (?!) waarop ik verder ben gaan spitten. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat school gewoon geen gegevens wilde geven omdat ze haar cito nooit goed hebben bekeken. Hier heb ik school natuurlijk niet op aangevallen want met stroop vang je vliegen en heb ik op een subtiele manier meer info gevraagd. Helaas voelde de rt'er onraad (omdat ik het systeem van de cito begon te begrijpen ) en school ging het op een rare manier spelen. Gevolg: een brief van de overkoepelende organisatie dat ik moest stoppen met vragen anders zouden ze mijn dochter van school verwijderen..... Omdat ik door de autisme van mijn dochter niet van school wil veranderen, ben ik gestopt met vragen.

Tja, en dan nu een uitslag waar je echt niet gelukkig van gaat worden: percentiel van 10% waarbij ik de meeste sterretjes in vmbo-b zie zitten, eigenlijk allemaal.... We kunnen dus niet lager.

Tja, en nu zit ik hier achter de computer en denk: wat komt er nu weer op mijn pad....., zit mijn dochter wel op de juiste school? De school heeft geen "last" van het autisme, onderzoek is op verzoek van onze dochter gebeurd. Zij liep vast met bepaalde gedragingen van haarzelf. Ik heb school geinformeerd dat ze autistisch is, maar school heeft geen rapport van haar bekeken. Volgens de docent is zelfs het contact goed(wat er niet is, want mijn dochter voelt zich totaal onbegrepen). Zelfs het contact met de klasgenoten wordt als goed beschouwd. Zo goed kan onze dochter zich aanpassen. (Vroeger was dit anders, maar dat is een ander verhaal )
Iemand een mening/ reactie? Ik weet het effe niet meer.
gr,
anita

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederVan3

MoederVan3

04-07-2011 om 19:18

Jeetje wat een verhaal

Anita,

Dat is een verhaal om droevig van te worden. Ten eerste je hebt gewoon recht op inzage in het schooldossier van dochter, dus ook in de toetsuitslagen. Zoals je het schrijft klinkt het nogal intimiderend hoe de school is opgetreden. Maar ja, soms is het wat lastig om je recht te halen. Dus ik kan me voorstellen dat je kiest om hier verder niets mee te doen.
Wat ik mis in je verhaal is of je weet of je dochter leerachterstanden heeft. Ze maakt beroerde CITO's die niet in overeenstemming zijn met de verwachtingen die je op grond van haar IQ zou mogen hebben. Heb jij enig idee of ze bijvoorbeeld met rekenen en begrijpend lezen op methode toetsen wel goed scoort. En hoe worden die toetsen dan afgenomen? In een ander draadje las ik dat als bij zwaar dyslectische kinderen een toets wordt voorgelezen er opeens een veel hogere CITO-score uit kan komen. En wat betreft de middelbare school, ik weet niet aan welk niveau jullie zelf zaten te denken, maar op grond van haar profiel (autistisch en dyslectisch) zou misschien VMBO-T met LWOO wat kunnen zijn. Zeker in de grote steden zijn er scholen te vinden die speciale auti-klasjes binnen het LWOO hebben, vaak op VMBO-T niveau. Zij moet dan wel aan de leerachterstanden eis voldoen, maar goed dat wordt ook met een soort CITO-toets bepaald, dus dat zou best kunnen lukken, ook al zijn haar werkelijke leerachterstanden kleiner. Voor de IQ-eis kan ze dispensatie krijgen, moet er wel een passend verhaal geschreven worden.
Overigens verschilt het per regio hoe belangrijk de CITO-score wordt gevonden. Ik woon zelf op de grens van twee regio's die een verschillend beleid hebben. Ene regio vindt CITO belangrijk, andere schooladvies. Ouders kunnen aldus spelen, als CITO < schooladvies: regio A, als CITO > schooladvies: regio B. Maar ja, dit geldt voor de meeste ouders niet.
Sterkte er mee.

Annet

Annet

04-07-2011 om 19:40

Zelf het onderwijsniveau laten toetsen

Mijn advies is om het onderwijsniveau te laten testen, buiten school om. En vraag of ze daarbij rekening houden met de dyslexie, oftewel het voorlezen van toetsen. Bij de entreetoets is dat een normale gang van zaken en je kunt school zeker vragen waarom dat niet gebeurd is. Je zou zelfs kunnen vragen om een herhaling van de entreetoets, maar dan voorgelezen. Dan krijg je geen officiele uitslag meer maar wel een meer realistische uitslag.
Het lijkt mij belangrijk dat je een test krijgt die de dyslexie uitfiltert, oftewel welk niveau houd je over als er voorgelezen wordt.
Natuurlijk kan het autisme dan ook nog invloed hebben, maar dat lijkt me wat moeilijker uit te filteren, zeker als de tester een redelijke klik heeft met je kind.

anita42

anita42

04-07-2011 om 20:49 Topicstarter

Niveau adhv rappport

Hoi,
bedankt voor de reacties.
Het niveau van onze dochter is altijd goed geweest. Op haar laatste rapport (van vorige week) staat niet anders dan 6 / 7 / 8 met de mededeling: je was een fijne leerling. Veel plezier in groep 8.
Voor spelling hebben we een 6 maar dat vind ik heel knap voor iemand met deze vorm van dyslexie. Daarnaast is ze avi-uit of hoe dat mag heten tegenwoordig. Daar heeft ze hard voor gewerkt want in groep 5 hadden we nog helemaal geen avi-niveau. Door de behandeling is ze zo ontwikkeld op taalgebied, mede door haar inzet.
Voor hoofdrekenen heeft ze bv een 8, aardrijkskunde 8-, geschiedenis 8, topo 9, werkstuk 9, boekenbeurt een 8. Begrijpend lezen 6 1/2. etc. Ik wist wel dat we een slechte cito zouden krijgen, maar zo slecht... Ze spreekt vloeiend engels omdat ze dagelijks via skype contact heeft over heel de wereld m.b.t. een bepaalde hobby.
Ik zit me nu af te vragen of ik misschien moet kijken naar een school met speciaal onderwijs gericht op autisme. Maar waar vind ik dat? Ik ben met deze stap nog nooit bezig geweest, maar ik heb wel het idee dat het niet goed is hoe dit resultaat tot stand is gekomen.

anita

KGO

KGO

04-07-2011 om 21:08

Zelfde

Hier ook een dochter met ASS, ongeveer zelfde IQ en haar methodetoetsen zijn in de regel hoger dan de cito's.
Morgen krijg ik de entree te zien (als ik t vraag krijg ik het wel te zien, maar ik moet ernaar vragen).
Mijn dochter valt uit op begrijpend lezen, dat is ook verklaarbaar vanuit het autisme. Rekenen en spelling is wel goed. Wij hebben afgelopen jaar rugzak aangevraagd en gekregen voor soc emotionele ontwikkeling en begrijpend lezen. Eerst scoorde ze een E en nu zit ze al op C.
Kun je niet nu nog een rugzak aanvragen?
Verder zou ik oefenen en oefenen.. Citos zijn erg verbaal, en m.i onduidelijk voor andes denkende kinderen.
Woon je in de buurt van Arnhem dan is de Jan Ligthartschool misschien een optie.
Voor ons is dat te ver weg... Helaas

Karin

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

04-07-2011 om 21:46

So lijkt me niet zo verstandig

Voordat je een rugzakje geregeld hebt, ben je meerdere maanden verder. Daarna moet je nog een school vinden die je kind wil plaatsen in groep 8.
Je kunt wel onderzoeken of een rugzakje handig is voor het VO. De vraag is of dat lukt gezien de opstelling van de school die vinden dat alles goed gaat.

Als je dochter nu redelijk functioneert op het regulier onderwijs, zou ik toch gaan voor een regulier VO. Maar dan wel met aanpassingen voor dyslexie en een toets voor het onderwijsniveau.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.