Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Truusje

Truusje

27-05-2010 om 15:46

Uitslag testen dochter

Mijn dochter heeft een aantal problemen op school. Met een aantal vakken komt ze totaal niet mee maar er zijn ook dingen die juist heel goed gaan.
We zijn al een hele tijd met school bezig om te kijken wat er aan de hand is. School is eerst zelf met haar bezig geweest maar toen we hier niet veel mee opschoten hebben ze dit school jaar (begin december) besloten om haar verder te testen. Daarom heeft ze in februari een wisc 3 test gehad. En afgelopen dinsdag hebben we daar eindelijk de uitslag van gekregen.
Maar uiteindelijk zijn we er nog niets mee opgeschoten. Ze weten wel dat haar intelligentie beneden gemiddeld is.
Maar weten nog steeds niet waarom bepaalde dingen wel goed gaan en andere dingen weer niet.

Nu moeten we haar weer bij een andere instelling verder laten testen. Ze denken aan misschien add. Maar ook hier zijn weer wachtlijsten voor. Ik zie zo weer een heel schooljaar voorbij gaan.
Heeft iemand enig idee hoe lang dit kan duren?

En weet iemand wat we verder van school kunnen verwachten. Kunnen we met dit beneden gemiddeld IQ ook iets van extra begeleiding verwachten. Om haar toch nog een beetje mee te kunnen laten komen.
We dachten vandaag wat antwoorden te krijgen maar ondertussen hebben we nog veel meer vragen.

Ook maak ik me erg veel zorgen om mijn dochter die heel weinig zelf vertrouwen heb en zeer regelmatig roept ik kan niks ik ben dom. Hoewel ik blijf zeggen dat dit niet waar is krijg ik deze gedachte er niet uit.

Sorry voor het lange verhaal. Maar ik weet het even niet meer

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moek

Moek

27-05-2010 om 17:09

Bijlesinstituut?

Dat moet je wel zelf betalen, maar je hebt het ook zelf in de hand. De IB'er beslist of ze RT krijgt, daar heb ik wel om gevraagd maar niet gekregen. Volgens mij krijg je met alleen ADD geen rugzakje, maar ik kan me vergissen. Wij hebben nu wel een rugzakje (ASS), en bijles, en zelf thuis bijwerken.

truusje

truusje

27-05-2010 om 20:32

Moek

we weten nog niet eens of ze add heeft. Ga morgen een verwijskaart bij de huisarts halen en dan kan ik ze pas inschrijven voor de test.
Maar kan ze geen rugzak krijgen haar IQ die beneden gemiddeld is?

Ik zal ook eens gaan kijken op bijles. Kijken waar ik dat hier kan krijgen.

Moek

Moek

27-05-2010 om 21:36

Rugzak

Volgens mij krijg je alleen een rugzak bij een stoornis, dus niet bij een laag IQ. Vandaar dat ik focus op de (mogelijke) ADD. Voor een laag IQ heb je volgens mij het speciaal basisonderwijs.

Maar ik weet het niet goed, want ik heb het omgekeerde: hoog IQ maar wel een stoornis, zodat hij toch niks leert.

Overigens heb ik ook een ander kind dat in één vak gewoon slecht is. Daar helpt bijles heel goed voor, ze is van hopeloos opgeklommen tot bijna gemiddeld. Gezin je post is dat bij jou ook een beetje aan de hand, vandaar dat ik aan bijles dacht: alleen in de dingen waar ze slecht in is. Ik zou eens met de IB'er praten en aangeven dat je vindt dat er meer in zit dan er nu uit komt.

Overigens zeggen die IQ tests ook niet alles...

truusje

truusje

28-05-2010 om 09:07

Geschrokken

Eigenlijk zijn we vooral geschrokken van de IQ test. Wij en school hebben steeds gedacht dat ze redelijk slim is en dat het er om een of andere reden niet uit komt.
Nu blijkt haar IQ gewoon beneden gemiddeld te zijn en zeggen ze ineens dat we niet te veel van haar moeten verwachten.
Eigenlijk herkennen we haar hier niet zo in maar ik neem aan dat z'n test niet liegt. Volgens de psychiater is de test erg betrouwbaar omdat ze op alle onderdelen ongeveer hetzelfde scoort.
Ze denken dat ze er misschien ADD bij heeft. Kan dit invloed hebben op haar IQ?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-05-2010 om 09:22

Truusje

Het lastige van allerhande testen en onderzoeken is dat je problemen er niet automatisch mee opgelost zijn. De uitslag KAN een verklaring zijn voor bepaalde problemen, maar het kan ook nog meer vragen opleveren. Daar lijk je nu een beetje in terecht te komen.
Als ik het goed begrijp, zijn er vooral leerproblemen, toch? Misschien is het een idee om naar een orthopedagoog te stappen die daarin is gespecialiseerd. Een soort RT++ zou je dat kunnen noemen. Iemand die geregeld met je dochter gaat zitten, bekijkt op welke manier zij leert, signaleert waar het mis gaat, haar concrete vaardigheden leert om dingen anders te doen etc. Zelf denk ik dat dat op dit moment veel constructiever is dan weer een volgende onderzoek in te gaan - waarvan je je moet afvragen of het je dochter verder helpt.
Je schrijft trouwens over 'beneden gemiddeld'. Is dat net onder het gemiddelde of is dat er serieus onder?

T&T

T&T

28-05-2010 om 10:38

Even een korrel zout toevoegen

Ik heb altijd geloofd dat een iq test echt wel wat zegt! en dat daar heel veel aan af te lezen is. Tja, in "hulpverlenersland" word het je ook zo voorgeschoteld, en wij draaien inmiddels al wat jaartjes mee (2 kinderen met een ass).
Maar goed, ik schrok toen de iq test van mijn zoontje niet alleen een flinke kloof verbaal/performaal liet zien (is normaal voor autisten) maar alles bij elkaar scoorde hij ook beneden gemiddeld. Ai, niet alleen autistisch maar ook nog met een laag iq, waar gaat dat ooit terecht komen??? ik zag al heel wat beren op de weg.
Maar toch besloten we hem op dezelfde school te laten (regulier) en het met een rugzakje te proberen, hij had het nl erg naar zijn zin op deze school.
En verrast ben ik wel... nu hij in groep 3 zit (test is nu een jaar geleden) en prima mee kan! Met taal zit hij gewoon op niveau, en met rekenen ligt hij zelfs fors voor! en dat zonder dat het hem echt heel veel moeite lijkt te kosten (van thuis oefenen wil hij niks weten ).
Ik kan je eigenlijk alleen maar aanraden het iq cijfertje even los te laten, en te kijken naar de punten waar ze gericht moeite mee heeft (rekenen/ taal/ manier van leren) een stukje rt doet soms al veel omdat een ander het net weer anders weet uit te leggen. Als er meer nodig is is er zeker een rugzakje aan te vragen hoor (ik denk cluster 3) maar dan moet school wel eerst een plan hebben geschreven en ook kunnen aangeven dat ze al een tijdje extra aandacht aan haar besteden en dat dat niet genoeg is.
Ik heb inmiddels weer wat meer vertrouwen gekregen in mijn zoontje. Zijn iq blijft hetzelfde, en ik zie hem echt niet naar de universiteit gaan, maar ik krijg wel steeds meer vertrouwen dat hij het wel redt, op zijn manier
groetjes, Tess

an mien

an mien

28-05-2010 om 15:47

Hoi Truusje,

Wij hebben een zoon die in groep 7 ook getest ivm vermoeden ASS, hierbij hoorde ook een iq test hieruit kwam ook een beneden gemiddeld iq van 90 met als schooladvies VMBO k evt later of met moeite en hulp vmbo-t hij zit nu in Brugklas Havo VWO en doet het super op VWO niveau dus ik vraag me wel af hoe betrouwbaar is een iq test.
Hij bleek wel PDD-Nos te hebben en krijg medicijnen (concerta)

an mien

ishtar

ishtar

28-05-2010 om 17:16

Rugzak bij laag iq

cluster3 rugzakken kun je aanvragen bij een IQ lager dan 70.

ishtar

ishtar

28-05-2010 om 18:11

En truusje

als ze add zou hebben zou dat best van invloed kunnen zijn op het resultaat(doordat ze zich bijvoorbeeld te kort kan concentreren komen latere vragen niet goed uit de verf, of maakt ze teveel fouten waardoor de subtest afgebroken wordt). Maar dat zou een goede tester gezien moeten hebben.
Het kan natuurlijk ook dat ze zit 'onder te presteren'. Je hoeft niet hoogbegaafd te zijn om dat te doen Wat is er te lezen in het rapport over hoe de test verlopen is?
En het kan ook nog dat ze gewoon echt een wat lager IQ heeft. En dat hoeft niet eens echt op te vallen. (spreekt uit ervaring)

Nienke*

Nienke*

28-05-2010 om 19:10

Laag iq en rugzakje

Mijn dochter heeft een zeer laag IQ. Ze is dan ook zeer moeilijk lerend (zml) en zij heeft een cluster 3 indicatie. Aangezien we dit schooljaar een nieuwe indicatie hebben moeten krijgen, weet ik dat je een IQ van beneden de 55 moet hebben om een cluster 3 indicatie te kunnen krijgen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, vooral als je een stoornis hebt en een IQ tussen de 55 en 70?.

Maar ik denk dat je eerder een doorverwijzing krijgt naar een MLK school als het IQ hoger is dan 55. Waarom denken ze dat ze misschien ADD heeft? En wat is haar IQ dan? Ik denk trouwens dat het wel zaak is om zo snel mogelijk uit te zoeken wat het beste voor haar is, alleen al voor haar zelfvertrouwen.

Een rugzakje op school is niet zaligmakend trouwens. Spreek uit ervaring. Vooral als het gewoon simpelweg te moeilijk is.

Annet

Annet

28-05-2010 om 20:34

Een iq-test geeft geen uitsluitsel over de mogelijkheden daarbov

Eenvoudiger gezegd: je kunt wel lager testen dan je echte kunnen, je kunt niet hoger testen dan je echte kunnen.
Bij bepaalde omstandigheden (geen klik bij tester, uit je doen zijn, add, adhd, ass of andere vormen hebben, of zomaar de waan van de dag, etc) kunnen de resultaten beinvloeden.
De grootste troost: ze kunnen de resultaten niet positief beinvloeden. Dus als je het gevoel hebt dat de uitslag niet klopt, zoek je een andere optie.
Of je doet alsof de test er niet was en zoek je verder op gevoel (helaas wordt dat niet overal geaccepteerd)

truusje

truusje

28-05-2010 om 22:16

Reactie

Haar IQ is 82
De reden voor de IQ test was omdat de school dacht dat ze een disharmonisch intelligentie heeft. Omdat ze sommige dingen juist heel erg goed doet.
Maar dat kwam er juist helemaal niet uit.
Vanmorgen nog even met de RTer gesproken en ze krijgt volgend schooljaar in elk geval extra hulp van school. Hoe dat precies ingevuld gaat worden moet nog bekeken worden.

Overigens waren de juf en de remedial teacher ook verbaasd over de uitslag.

De reden dat ze aan ADD denken is dat ze soms erg dromerig is en sommige informatie niet goed tot haar lijkt door te dringen.

Grasmus

Grasmus

29-05-2010 om 00:21

Annet

Dat is wel een eye opener, wat je daar stelt:
"Eenvoudiger gezegd: je kunt wel lager testen dan je echte kunnen, je kunt niet hoger testen dan je echte kunnen".
Zo had ik er nog niet over gedacht, maar het klinkt zo logisch inderdaad.
Onze (ernstig dyslectische) dochter heeft in 2007 een iq-test gedaan en scoorde gemiddeld. Inmiddels beweert de ib-er op school dat zij denkt dat dochter toch echt een lager iq heeft en dat ze aan haar maximum zit op dit moment (oftewel, we moeten ondanks al onze, o.a. zelf betaalde, hulp niet te veel meer van dochter verwachten). Toch knap, dat natte vingerwerk van een ib-er, om zonder test te bepalen dat haar iq lager ligt dan wat er ooit uit is gekomen.
Jouw uitspraak steunt mij in de gedachte dat deze bewering gewoon niet klopt.

truusje

truusje

29-05-2010 om 15:33

Sandra

Bedankt voor je reactie.
Onze dochter zit al in groep 5 en gaat na de zomer naar groep 6. (School vind een jaar over laten doen niet goed voor haar en wij zijn het daar mee eens.)
In groep 3 ging het eigenlijk nog best redelijk en vanaf groep 4 ging het pas slechter.
Ik denk dat de IQ testen wel betrouwbaarder zijn als ze ouder zijn.
Maar ik herken veel in jou verhaal. Want ook mijn dochter doet veel dingen in sprongetjes.
We gaan haar nu op ADD laten testen en misschien kunnen ze haar dan ook helpen met ritalin.
Het vervelende is alleen dat het bureau die de testen afneemt momenteel erg lange wachtlijsten heeft dus ik vrees dat we dalijk weer een schooljaar verder zijn.

Voordat we deze test hadden duurde ook al bijna een heel schooljaar

Annet

Annet

29-05-2010 om 19:05

Kleine correctie

Ik heb begrepen dat testen voor jonge kinderen (ik geloof onder de 6) minder betrouwbaar zijn. Dan is het dus wel mogelijk om hoger te scoren dan het werkelijke iq. (lager kan altijd)

truusje

truusje

29-05-2010 om 19:55

Ellen

Dank voor je reactie. Ik vind je reactie erg verhelderend.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-05-2010 om 00:56

Eens met ellen

Ik ben het helemaal eens met Ellen. Het IQ is niet een statisch gegeven waar je het de rest van je leven mee moet doen. En je IQ kan dus wel degelijk veranderen. Je kunt je intelligentie 'trainen', dat doe je bijvoorbeeld door goed onderwijs te geven. Bij het intelligentieonderzoek van onze zoon werd nadrukkelijk aangegeven dat de uitslag 'beperkt houdbaar' is: een jaar.
Hierboven werd ook geschreven dat je nooit te hoog kan scoren, wel te laag. Dat suggereert dat de uitslag altijd een soort minimum-niveau aangeeft. Volgens mij klopt dat niet helemaal. De WISC geeft aan dat de 'werkelijke score' ook tot 8 punten hoger of lager kan zijn. Dus is de uitkomst 120, dan betekent dit dat het IQ ergens tussen de 112 en 128 ligt. Zo staat het tenminste nadrukkelijk vermeld op et onderzoeksrapport dat wij hebben gekregen.

truusje

truusje

30-05-2010 om 22:47

Ellen

Bedankt voor de link. Was de hele dag weg dus had geen tijd om te reageren.
Morgen ga ik die website eens goed lezen.

Grasmus

Grasmus

30-05-2010 om 23:34

Hoger of lager

Ik snap dat een iq geen vast gegeven is inderdaad. De test werd bij onze dochter gedaan toen ze acht jaar was. Daarbij speelt natuurlijk haar dyslexie mee, en ik denk ook dat andere omstandigheden hun weerslag kunnen hebben. Dochter heeft altijd wat tijd nodig om zich op haar gemak te voelen bij iemand. Ze is behoorlijk gesloten als ze iemand niet kent (zoals bij zo'n test). Ik kan me voorstellen dat dat dan mee zou kunnen spelen in de uitslag.
Overigens gebruik ik dit niet als argument om haar een hoger iq ofzo aan te praten. Maar in combinatie met haar dyslexie is het wel nodig om het enigzins in te kunnen schatten. Ook bij een lager iq probeer je van alles om je kind op de goede plek te krijgen en de juiste begeleiding te geven.
Ik heb namelijk het idee dat er bij de ib-er nog iets anders meespeelde om haar te verdenken van een lager iq en dan met name het voorlopige lwoo advies dat zij haar heeft gegeven. Daarin speelt een bepaalde grens in het iq wel een rol (helaas).

T&T

T&T

31-05-2010 om 13:10

Eduratio

Wat een eye opener die website!!! Dit betekend echter dat uitslagen van een iq test zeker in het speciaal onderwijs totaal verkeerd gebruikt worden! Want ja, er zijn scholen die een minimum (of maximum) iq vragen, en de leerling anders niet toelaten. En ja, dat kan op 2 punten vallen!!! Ik ken een meisje dat geweigerd werd vanwege een iq van 78 en dat moest minstens 80 zijn.
Ik vind dit best schokkend! Voor mijn zoon echter betekend het dat er nog meer wegen voor hem open liggen dan ons in eerste instantie is voorgespiegeld, en dat is ook iets wat ik hem probeer mee te geven. Wij proberen te denken in mogelijkheden, maar dat is best moeilijk als de school of hulpverlening dat niet doet. Bij een jochie van 6 wordt al rustig beweert dat hij toch niet hoger zal komen dan vmbo, en daar wordt dan ook naar gehandeld!
pfoeh...
Tess

Grasmus

Grasmus

31-05-2010 om 13:20

Ellen lwoo 2

Ja, dat (LWOO 2) zou de categorie zijn waar zij dan in zou vallen. Maar tot nu toe heb ik alleen gelezen dat er (naast de leerachterstand) ook sprake moest zijn van sociaal emotionele problematiek en die heeft zij zeker niet. Maar die specifieke leerstoornis ben ik nergens tegengekomen (of everheen gelezen). Dat maakt e.e.a. wel duidelijker voor ons. Dank je wel.
Vandaar ook dat ik dacht dat ze misschien aanstuurden op dat iq van 90. En ib-er vertelde ook dat de school voor kinderen met een iq van 90 en lager in aanmerking komt voor subsidie...
Is deze info die jij geeft echt zeker? Want overal lees ik andere normen e.d. Ben al aardig op zoek geweest naar de juiste normen en kon het niet vinden.

Testen niet via instituut

Hoi Truusje,
Ik kan me goed voorstellen dat je geen zin hebt in een wachtlijst. Daarom zou ik als ik jou was ook niet naar een instituut gaan, maar naar een vrij gevestigde psycholoog, liefst een met ervaring met ADD. Want inderdaad kan dat de score heel erg beïnvloeden. Wij zijn destijds met onze zoon geweest bij iemand van 1NP (www.1np.nl), die zitten over heel Nederland, dus vast ook bij jou in de buurt. Met een verwijzing van de huisarts kun je daar gewoon een afspraak maken, bij ons was er GEEN wachtlijst. En ik zou even flink boos worden over de tijd die er verstreken is. Februari testen en eind mei de uitslag is NIET normaal. Zeker niet omdat je nu tegen de zomervakantie aanzit en dus haast hebt om nog voor volgend schooljaar iets te regelen. Dus maak snel die afspraak met een psycholoog.
Nog even over de ADD-problematiek: wat doet school nu al concreet om haar te helpen? Krijgt ze extra tijd voor maakwerk en toetsen? Krijgt ze al korting (minder maken dan de rest van de klas)? Doet ze al meer achter de PC (is vaak voor ADD-ers makkelijker om zich te concentreren), al of niet met koptelefoon op? Doet ze al wat mondeling (zoon heeft grote problemen met het tegelijk bedenken van een antwoord en dat ook nog opschrijven, terwijl hij het wel goed kan vertellen!). Verder is het belangrijk dat meester of juf haar heel regelmatig even (op een vriendelijke manier!) aanspoort en belonen is ook een beproefde methode om de motivatie erin te houden. Ik denk dat je met deze eenvoudige dingen al best wel wat resultaat kunt boeken. Dat is heel belangrijk voor haar zelfvertrouwen.
Sterkte ermee, en zet vooral school aan het werk, zolang er niet besloten is dat je dochter ergens anders naar toe zou moeten is school verantwoordelijk voor wat je dochter leert en met hoeveel plezier ze naar school gaat.
Engeltje

truusje

truusje

02-06-2010 om 14:20

Engeltje

Bedankt voor deze link hier kunnen we denk ik wel wat mee.

School wil voor mijn dochter een neuropsychologisch onderzoek en een Add onderzoek.
Kunnen ze dat ook bij 1NP en moet ik dan gewoon een van de Psychologen benaderen.
De RTer van school had gezegd dat als je buiten het buro ging het waarschijnlijk niet vergoed zou worden maar ik zie op deze site dat dat niet het geval is.

Ja hoor

daarvoor kun je prima bij ze terecht. Als je doorverwezen wordt door je huisarts wordt deze zorg gewoon vergoed vanuit de basisverzekering. Maar die verwijzing is dan wel belangrijk. Heeft school soms een linkje met dat buro, dat ze je daar zo graag naar toe sturen ?

Op de site kies je voor Direct aanmelden om te zoeken naar een hulpverlener bij jou in de buurt. Ik zag helaas wel dat er ook bij hen inmiddels een wachttijd is. Misschien weet je huisarts iemand bij wie je sneller terecht kunt? Maar je kunt wellicht ook gewoon rechtstreeks de psycholoog van je keuze benaderen, misschien valt de wachttijd bij die specifieke psych. mee of kun je op een 'reservelijst' voor als iemand afzegt of zo.
Je begint met het invullen van een vragenlijst, zowel door de ouders als door school. Die vragenlijsten dienen als basis voor het intakegesprek. Zet school onder druk om die lijst snel in te vullen, als ze dat niet vanzelf doen. Anders duurt het allemaal nog langer...
Ik ben uiteindelijk destijds doorgestuurd naar een neuropsychologe om de hele periode zwangerschap/bevalling/babytijd door te spreken om te bekijken of er geen sprake kon zijn aangeboren hersenletsel of juist bijvoorbeeld zuurstofgebrek bij de bevalling. Bij deze neuropsychologe is toen het traject van diagnose stellen verder gegaan (incl. IQ test), maar dat had dus ook bij de psycholoog van 1NP gekund.

Succes!
Engeltje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.