Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
teuntje

teuntje

21-01-2017 om 22:58

Uitstapjes met depressieve zoon: ideeën gevraagd

Onze zoon van 16 met ass en adhd is depressief. Hij gaat naar school en sport 1x per week maar verder is hij altijd thuis. Vrienden heeft hij niet. In overleg met de psych hebben we afgesproken dat hij het huis af en toe uit moet om niet verder weg te zakken in zijn depressie. Zoon staat hier voor open. We hebben al wat dingen bedacht, maar kunnen nog wel wat ideeen gebruiken. Wat zijn leuke uitstapjes die niet te duur zijn, niet heel lang hoeven te duren en geschikt zijn voor hem. Vandaag hebben we in de stad gelunched als 1e uitstapje. Niks bijzonders dus maar wel goed voor zoon. Hij had zelf bedacht om een keer naar Ikea te gaan. Zulke dingen kunnen dus ook. Wie denkt met ons mee?

Thursday Next

Thursday Next

21-01-2017 om 23:02

misschien

geocachen? Dat is wandelen met een doel (de cache vinden).
https://www.geocaching.com/play

Angela67

Angela67

21-01-2017 om 23:04

technisch museum

als hij zoiets interessant vindt? of voorheen vliegbasis soesterberg?
een ander museum -achtig iets wat 'actief' kan zijn?
gr Angela

Lente

Lente

21-01-2017 om 23:07

Ja, wandelen

Hij/jij kunnen op internet wandelingen uitzoeken, of fietstochten. En dan houd je bij wat je al gedaan hebt. Runkeeper is een leuke app maar er zijn er meer.
Als je kijkt bij de VVV informatie vind je leuke wandelingen of bezoeken aan culturele plekken.

Geocoaching is ook een super idee.

teuntje

teuntje

21-01-2017 om 23:19

Geocachen

Wij doen al aan geocachen maar dat vindt hij niet zo leuk. Fietsen is wel een goed idee. Museum is ook leuk, maar het mag dus nog simpeler zijn. Ideeen blijven welkom!

Karmijn

Karmijn

21-01-2017 om 23:26

euhm

Is tuinieren, (spitten, heg of bomen snoeien bijvoorbeeld), een idee? In de buitenlucht werken dus? Bij een boer, bij een oudere, bij de buurvrouw die het druk heeft?
Iets met koken of bakken. Bijvoorbeeld een recept zoeken, de ingredienten halen en dan bereiden?
Iets creatiefs, met spuitbussen of met houtbewerking of zo?
Samen aan de slag met vrijwilligers werk? Bij een oudere de tuin doen bijvoorbeeld, boodschappen doen voor iemand, op de basisschool helpen met klussen. Met iemand die dat leuk vindt wandelen of koffie drinken. Iemand zijn hond uitlaten.
Roeien, kanoen, zeilen.

Mijn zoon heeft er altijd behoefte aan dat er een concreet, nuttig doel is. Dat helpt hem enorm. Ik denk dat het wel iets moet zijn, wat niet heel veel druk oplevert voor hem. Daar zou mijn zoon dan weer van dichtslaan. Als je dus iets doet, wat jij zelf ook zou doen, wat je ook zonder hem zou kunnen doen, dan haal je veel van de druk bij hem weg. Snap je wat ik bedoel?

Thursday Next

Thursday Next

21-01-2017 om 23:28

museumjaarkaart

heb je die?
Het fijne dan is (vind ik) dat je ook en half uur kan gaan en dan weer weg, als het leuk was een volgende keer terug. Een volledig museum bekijken vind ik vaak erg vermoeiend maar zonde van het geld om snel weer weg te gaan. Met een jaarkaart kan dat dus wel.
Bij fietsen is het leuk dat je knooppuntenroutes kan fietsen, of de LF-routes door nederland. Elke keer een stuk van een route, met de trein naar het beginpunt, fietsen en met de trein weer terug.

Specht

Specht

21-01-2017 om 23:36

Ideeen

-Indoor trampoline park
-Als hij van honden houdt iemand zijn hond geregeld uitlaten?
-Niet echt een uitje, maar eventueel samen het plaatselijk weekblad bezorgen ?
Met het gaat dat zo verdiend wordt eens per maand een iets specialer uitje?

Hardlopen?

Misschien is samen hardlopen iets. Als je het niet al deed, kun je een beginnersschema uitzoeken en dat samen gaan volgen. Dan bouw je in 3 maanden bijvoorbeeld op van 0 naar een halfuurtje aanééngesloten.
En als je al ervaring hebt, kun je een ander schema zoeken, een snelle 5 km of afstand uitbouwen.
Voordelen: laagdrempelig, duurt niet lang, gestructureerd, gezond en je hebt meteen twee of drie keer per week een activiteit.

naar de bieb

of naar de action... gewoon even neuzen wat je leuk vindt.
naar t bos foto's maken( dit kan natuurlijk overal, daar weer een soort dagboek van maken, elk uitstapje minimaal 1 foto in het bestand erbij zetten.

even kijken bij een sport,proefles evt?
klusje doen voor oma/opa/buurman/etc
op de fiets naar de stad, ijsje eten en weer terug
naar een tuincentrum
naar een molen
haven bezoeken
vliegtuigen kijken
( geen idee waar je woont en of bovenstaande in de buurt is)
vissen
kinderboerderij oud brood voeren( puur voor de foto )
bij een imker kijken

Kijk eens op gratisdagjeuit.nl
Daar vindt je heel veel leuke dingen.

teuntje

teuntje

22-01-2017 om 13:53

bedankt

Er zitten weer goede tips tussen die ook redelijk laagdrempelig zijn. Ik hoop dat ik mijn zoon mee krijg het huis uit, maar als ik een lijstje maak heeft hij iets te kiezen en het heeft het dus meer kans van slagen.
Bedankt!

mijk

mijk

22-01-2017 om 18:47

hier in de buurt is een boulderhal

Waar zoon af en toe gaat klimmen. Heel relaxte sfeer en laagdrempelig. Je hebt weinig nodig en kan het gewoon eens proberen. Naar de markt of de toko samen en iets koken of eten wat je nog niet kent?

mijk

mijk

22-01-2017 om 18:50

superbetter

Misschien is de app en het idee van superbetter wel iets voor hem https://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_the_game_that_can_give_you_10_extra_years_of_Life

Mijk

BMX

Je zoon doet al 1x per week aan sport. Een bmx-groepje is voor jongens een leuke tijdverdrijf in de buitenlucht.

Ik had bijna ook de aanschaf van een hond voorgesteld maar dat kan een handenbinder worden.

Milcham

Milcham

23-01-2017 om 19:30

Toerist

Hang de toerist uit in je eigen woonplaats. Ga naar de molen (als je die hebt), doe een stadswandeling, ga naar het buurtmuseum, een gevelstenenroute. Op internet kan je de wandelingen downloaden, het prettige is dat je kan stoppen met een wandeling als het te veel wordt itt een wandeling met een gids. Een keer naar een ander dorpje en daar alles bekijken. Fietstochten en straks als het warmer is picknicken.
Koffie drinken bij de Ikea (gratis als je een gratis Ikea familycard hebt), ontbijten voor een euro bij de Ikea. De natuur in, naar het bos of strand.
Powerkiten, skaten, uurtje naar de schaatsbaan, bioscoop.

vlinder72

vlinder72

23-01-2017 om 19:38

Ritje met de bus
De trein pakken ergens naar toe
Bioscoop
Pakketje wegbrengen
Post in de brievenbus doen
Naar de kapper
Schaatsen op een schaatsbaan
Museum bezoeken
Chocolademelk drinken ergens
Naar een voetbalwedstrijd gaan kijken (plaatselijk)

Helena

Helena

23-01-2017 om 21:33

misschien te kinderachtig?

Je hebt nu wel heel erg veel uitjes, waardoor ik voorzie dat hij niet weet wat hij moet kiezen en dan maar niks kiest.
Is het een idee om op een dag dat hij zich goed voelt alles uit dit draadje en wat je hebt bedacht op een rijtje te zetten wat hij wel zitten zitten, alles op briefjes te zetten en die dan in een doos te stoppen. Dan zou je ze nog kunnen categoriseren in korte, middellange en lange uitjes. En als er dan een moment is om iets te gaan doen, dan trekt hij een lootje.
Misschien is dat te kinderachtig?

Of als hij van meer structuur houdt, kies je de dingen elke zondag voor de hele week.

Vogel

Vogel

25-01-2017 om 20:10

En houd er rekening mee

dat het opstarten van jullie activiteit moeite en energie kan kosten, maar dat dat vermoedelijk verdwijnt als je eenmaal op pad bent. Dus laat je daardoor niet ontmoedigen.
(Mijn lijfspreuk toen ik een depressie had en verplicht drie maal per week een activiteit moest ondernemen: dan doe je het maar zonder zin. Uiteindelijk kwam de zin al doende.)
Succes!

Paperclip

Paperclip

27-01-2017 om 13:13

Buiten sporten/bewegen

Fietsen (al dan niet op een BMX-fiets) en schaatsen waren al genoemd, maar misschien is samen hardlopen of skeeleren ook wel iets? Zeker als het straks weer wat warmer wordt (hoewel ik het prettigst loop met koud weer, krijg het al snel te warm). Je kunt opbouwen voor hardlopen met runkeeper of Evi, of gewoon op eigen houtje, als je maar langzaam opbouwt. Skeeleren vind ik heerlijk, lang niet zo vermoeiend als hardlopen, en je komt een stuk verder. Er zijn verschillende mooie skeelerpaden te vinden in heel Nederland en er worden ook wel tochten georganiseerd. Maar dat hoeft natuurlijk niet, je kunt het ook prima samen doen. En als hardlopen iets voor jullie is kun je jezelf een doel stellen, bijvoorbeeld een wedstrijd bij jullie in de buurt. Of een bepaalde afstand, of een snelle tijd. Maar belangrijkste is het gezellig samen bezig zijn, buiten.
Wat ik ook heerlijk vind is een (roei)bootje huren en lekker gaan varren. Fluisterbootje vind ik altijd heerlijk, maar roeien is ook lekker fysiek bezig zijn. En dan onderweg ergens koffie/thee drinken of lunchen. Ook roeien kan in verenigingsverband, mocht hij het leuk vinden.

Ik doe trouwens wel weer leuke ideeën op in dit draadje om met mijn eigen kinderen te gaan doen!

Ava

Ava

27-01-2017 om 13:38

Bewegen en naar buiten

Ik weet van een asiel in Flevoland dat je daar af kon spreken, om te helpen bijvoorbeeld.
En dat is zo ontzettend leuk en dankbaar! Eigenlijk is alles met dieren leuk, als het niet te druk is. Paardrijden is ook heerlijk. Dieren accepteren je nl zoals je bent en activeren je.

Bij ons in de buurt zijn er wel eens stadsecologen die een rondleiding organiseren. Dan leer je de natuur in je omgeving kennen en dan kijk je opeens heel anders naar je stad, dorp.

Je hebt ook fietstochten met onderweg een diner of een lunch ed.. Ik ben de naam ervan vergeten. Die kan je geheel zelfstandig doen.

teuntje

teuntje

28-01-2017 om 09:45

Bedankt

Veel bruikbare tips. We hebben een leuke lijst kunnen maken. Misschien stoppen we ze nog wel in een pot zoals hier geopperd werd. Het zal nog wel moeilijk worden om zoon echt actief te krijgen, maar we hopen dat we een stijgende lijn zullen gaan zien. Dank jullie wel!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.