Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-05-2009 om 18:41
Zoon van acht en ik hebben net een maand Methylfenidaat trial achter de rug. Vier weken met een verschillende (voor ons onbekende) dosering. Vandaag hadden we een weer een afspraak met de kinderpsychiater en de uitkomst is dat we toch nog even verder moeten experimenteren. De middelhoge (7,5mg) en hoge (10mg) dosering zijn in ieder geval van de baan want zoonlief had vooral last van nare bijwerkingen als niet meer kunnen slapen en geen eetlust meer hebben. We gaan nu eerst een week met twee keer 2,5mg doen (dosering van 16.00 overslaan), dan een week met twee keer 5mg en tot slot een week met drie keer 5mg. Als blijkt dat die laatste week toch weer leidt tot slapeloosheid en gebrek aan eetlust mogen we gewoon stoppen. De psych (en ikzelf, de juf en anderen) denkt dat zoonlief wel ADHD heeft maar in een zodanige milde vorm dat een zeer lage dosis Methylfenidaat hem waarschijnlijk net dat beetje rust kan geven; de scherpe kantjes van zijn drukke gedrag kan afhalen en hem kan helpen zich beter te concentreren. Veel van zijn onrustige gedrag kan ook verklaard worden door andere oorzaken en die oorzaken worden aangepakt in de spel/gesprekstherapie die hij sinds oktober heeft. Afijn, we zien alles met vertrouwen tegemoet en wachten maar rustig af hoe het loopt!
07-05-2009 om 21:45
Succes
Succes met het vervolg van de trial. Ik hoop dat het goed uitpakt voor jullie. Wij beginnen hier komende week aan de 4 weken trial om te kijken of het iets doet. Jacci
08-05-2009 om 13:03
Bijwerkingen
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan de komende weken. Nog even over die bijwerkingen: heeft de psych het niet over melatonine gehad? En de verminderde eetlust is bij onze zoon na een paar maanden helemaal verdwenen, getuige de hoeveelheid nutteloze troep die hij elke dag naar binnen wil werken. Gisteren 2! volle borden chinees eten. Niet slecht voor zijn 1m21...
08-05-2009 om 15:31
Guinevere
Ik heb het wel gehad over die Melatonine maar de psych is er niet zo'n voorstander van om bij een trial meteen Melatonine te geven. Ik mag die ik heb gekocht wel gewoon blijven geven en als zoonlief toch uiteindelijk aan de Ritalin gaat zal zij het ook wel voorschrijven. Die bijwerkingen kunnen idd uiteindelijk na wat langer gebruik verminderen als het lichaam helemaal gewend is aan de Ritalin maar we moeten eerst maar eens zien welke dosering echt effectief is voor zoonlief.