Elisa Gemani
05-06-2009 om 17:33
Update ritalin-trial zoon
Zoonlief van acht heeft net twee Ritalin trials gehad. De kinderpsychiater en ik vonden dat we tot nog toe de beste resultaten kregen met twee keer 5mg methylfenidaat per dag; de laatste dosis van 16.00 doen we niet omdat zoonlief dan toch moeite blijft houden met inslapen ondanks de melatonine. Zij wil sowieso geen melatonine voorschrijven; dat doet ze pas als er daadwerkelijk een melatonine-tekort is vastgesteld. Blijft over de misselijkheid; ze verwacht dat die waarschijnlijk vanzelf verdwijnt na een tijdlang op deze dosering te zitten. Over twee maanden hebben we weer een afspraak en evalueren we de boel. Dan gaan we ook bekijken of het zinvol is om over te stappen op een langwerkend middel als Concerta oid. Het is nu in ieder geval wel duidelijk dat hij zeker ADHD heeft. Hij blijft ook verder doorgaan met zijn spel- en cognitieve therapie. Verder stuurt ze me nog een medisch verslag en medische verklaring zodat ik de TOG kan aanvragen. Ze had het ook nog over een rugzakje voor school ivm zijn hoogbegaafdheid/ADHD maar zij neemt eerst contact op met zijn leerkracht.

mirreke
05-06-2009 om 18:13
Adviesvraagje over ritalingebruik
Heb jij de indruk dat de Ritalin goed werkt, en dat je zoon zichzelf blijft? Bijwerkingen tot nu toe alleen misselijkheid?

Elisa Gemani
05-06-2009 om 18:58
Bijwerkingen
Ik heb juist het idee dat hij meer zichzelf is en kan zijn omdat hij niet meer gehinderd wordt door de ergste onrust en drukte in zijn lijf en koppie. Hij is nog steeds lekker actief, spontaan en vrolijk maar hij zit gewoon beter in zijn vel, wordt minder snel afgeleid, en kan zich beter focussen. Daardoor is hij ook minder overprikkeld en moe. Dat was ook de bedoeling van deze trial; juist die dosering zien te vinden die de scherpste randjes van zijn onrust zou wegnemen. Bij de hogere doseringen zagen we juist het tegenovergestelde: een enorme gespannen jongen die als een hyperactieve stuiterbal rond stuiterde met zenuwtics en die niet meer kon slapen en helemaal geen eetlust meer had. Dit is een vrij lage dosering (zoonlief is 1.29 en weegt 23 kilo) maar het is kennelijk net genoeg voor hem.

Pippin
05-06-2009 om 21:45
Elisa
Wat fijn voor jullie dat nu toch wat meer duidelijkheid is over je zoons diagnose. En ook fijn dat de ritalin helpt. Leuk om te lezen hoe het nu gaat.

Elisa Gemani
05-06-2009 om 23:01
Pippin
Het waren een paar heftige maanden met die trials Maar gelukkig hebben we nu die diagnose ADHD na vier jaar hulpverlening en zijn we een stap verder dankzij de Ritalin. Nog blijer ben ik dat na 8 jaar slaapproblemen zoonlief eindelijk goed slaapt
Het gaat de goede kant op en het zal nog beter gaan ook al zal het nog jaren van therapie en begeleiding kosten. Ik heb er alle vertrouwen in dat het alleen maar beter met hem zal gaan! Nu alleen nog maar hopen dat we nu wel die TOG krijgen; alle beetjes helpen...

Guinevere
06-06-2009 om 12:20
Fijn elisa
Heerlijk om te lezen, Elisa. Betekent dit ook dat alle voorgaande mogelijke diagnoses van tafel zijn?
Nog een bericht ter opmontering: een jaar na de ADHD-diagnose en starten van de medicatie hebben wij nu een heel ander kind in huis. Relaxter, beter in zijn vel zittend en véél minder aanvaringen (slechte dagen uitgezonderd, haha). Dus wie weet, ook voor jouw zoon zo'n toekomst!

Elisa Gemani
06-06-2009 om 14:07
Guinevere
Ja, het geeft letterlijk en figuurlijk een stuk rust De ADHD komt dus bij de andere diagnoses: zeer hoogbegaafd en angststoornis. De eerdere hechtingsstoornis is zo goed als verdwenen omdat zoonlief heeft leren vertrouwen en hechten door de therapie en mijn inzet. Het blijft gaan om een multi-complexe problematiek waarbij eea elkaar versterkt en dat maakt het lastig om vast te stellen wat waardoor komt. Gelukkig heb ik veel vertrouwen in deze kinderpsychiater en het team van andere hulpverleners. Goed te horen dat jouw zoon lekker in zijn vel zit!

Pippin
06-06-2009 om 19:43
Steeds beter
Onze zoon groeit ook nog steeds (en dan heb ik het niet over centimeters!). Steeds weer stellen we vast dat het nu zo goed gaat, dat hadden we nooit durven verwachten... En dan gaat het een paar maanden later weer beter.
Ik hoop dat we dit nog heel vaak tegen onzelf kunnen zeggen.
Succes met jullie doorzetters!

mirreke
09-06-2009 om 14:39
Lastig met die ritalin
Je leest zoveel verschillende verhalen. Fijn dat het bij jouw zoon zo goed gaat.
Onze zoon (8) heeft PDD-NOS en kan heel onverwachts vijr heftig reageren. Destijds is aanbevolen Ritalin te gaan geven. Hij heeft geen ADHD maar wel ADHD-achtige verschijnselen die veroorzaakt worden door de onrust die hij krijgt als het bv. op school onrustig is. Dat steekt hem aan, hij heeft veel structuur nodig.
Om die onrust (dus eigenlijk een bijverschijnsel van zijn 'probleem') te bestrijden zouden we Ritalin moeten geven. Nu hebben we thuis niet zo heel veel last, dat wil zeggen dat we er aan gewend zijn en het vergeleken met verhalen van anderen wel mee lijkt te vallen. Wel merk ik dat hij nu hij wat ouder wordt wel af en toe vreemder gaat doen, zijn gedrag wordt opvallend afwijkender dan van zijn klasgenoten, maar gelukkig (nog) niet in de klas zelf. Meer thuis of als we op stap zijn of zo.
Daarbij komt dat hoe meer structuur hoe rustiger en prettiger het gaat. Ik ben er gewoon niet uit...

Elisa Gemani
10-06-2009 om 16:06
Mirreke
Bij mijn zoon was de kinderpsychiater er vrij lange tijd niet zeker van of hij nu echt ADHD zou hebben of dat de onrust veroorzaakt werd door andere problematieken. Zoonlief kan ook zeer slecht tegen veranderingen, drukte om hem heen en heeft veel structuur nodig. Daarom werken we al heel lang met week/dagplanners, bieden veel structuur en duidelijkheid etc. Maar dat werkt maar tot op zekere hoogte. Punt met Ritalin is, of het werkt of het werkt niet en dat kan je alleen weten door het uit te proberen. Werkt het is het mooi, werkt het niet is het jammer. Wij merken dat mijn zoontje een stuk minder onrustig is en hij kan zich beter focussen. Met name op school gaat het beter. Hij kan ook beter omgaan met veranderingen. Hij is nog dezelfde actieve praatjesmaker maar de ergste onrust is eruit. En dat is gewoon heel erg fijn...

annekee66
16-06-2009 om 21:04
Vraagje
Hallo,
je schrijft ook over een hechtingsstoornis en dat die zo goed als verdwenen is. Mijn dochter heeft ook een hechtingsstoornis(gediagnostiseerd) en adhd achtig(ongeremd) gedrag. Wat voor therapie hebben jullie gevolgd voor de hechtingsstoornis?
Ik ga binnenkort ook praten met de kinderpsychiater om ritalin te starten maar als er een goede therapie bestaat wil ik het ook uitproberen natuurlijk.
Groetjes Anneke

Elisa Gemani
18-06-2009 om 14:41
Hechtingsstoornis
Wij hebben eerst een jaar lang ambulante thuistherapie gekregen door een orthopedagoge van 't Kabouterhuis. Zij bood handvaten en tips hoe mijn zoontje meer vertrouwen en zekerheid te laten krijgen door bijvoorbeeld het gebruik van week/dagplanners, pictogrammen etc. Veel structuur en duidelijkheid.
Daarna zijn we terechtgekomen bij De Bascule en daar krijgt mijn zoontje eens in de twee weken spel/cognitieve gedragstherapie door een kinderpsycholoog en ik krijg ondersteuning van een maatschappelijk werkster.
Verder heb ik ook veel gehad aan www.basictrust.com. Wij hebben daar geen behandeling gevolgd maar zij hebben ook goede adviezen. Meld je in ieder geval zeker aan voor hun nieuwsbrief.
Hechtingsstoornis is heel moeilijk te behandelen en het kan lastig zijn om te ontdekken of ADHD daarnaast ook een rol speelt of dat het "acting-out" gedrag een direct gevolg is van de hechtingsstoornis. De basis-onzekerheid blijft bestaan maar dmv intensieve therapie kan je je kind wel een basisgevoel van veiligheid en vertrouwen geven waarop verder gebouwd kan worden. Succes!