jessica 5
26-10-2011 om 01:17
Update tweeling prematuur en doubleren
Vorig schooljaar schreef ik hier over onze tweeling van nu net 9.
Tweeling is drie maand te vroeg geboren en met 5 jaar naar groep die gegaan. in groep 3 waren er al achterstanden en in groep 5 veel te veel en hebben toen met school besloten om groep 5 over te doen. Niet echt over doen in hun geval(Montessori) Dus verder gaan waar ze waren in eind groep 5.
Docenten merken nu wel op dat ze nu wel de stof oppakken van groep 5,het kwartje valt!. Als er uitleg wordt gegeven snappen ze nu wel waar het over gaat. Eind okt weer een toets en we zijn benieuwd wat ze daar op scoren. De tweeling zit goed op hun plek,zijn nu eens de oudste van de klas,zijn wel niet de grootste maar voelen zich nu eindelijk ook een "groot". Missen ook hun klasgenoten niet die naar de bovenbouw zijn gegaan. We zijn echt blij dat we deze stap genomen hebben En de docenten geven extra werk als het om herhalings- stof gaat. Echt een opluchting tot nu toe hoe het gaat met ze.

Nancy
26-10-2011 om 09:48
Langzamere ontwikkeling dus extra tijd
Hallo Jessica,
wat fijn om te horen dat het de juiste beslissing was met je tweeling. Ik begrijp helemaal dat je dit met ons wilde delen en ik heb destijds ook op je berichten gereageerd want misschien weet je nog dat ik ook een premature tweeling heb geboren na 26 weken zwangerschap, en nu 12 jaar. Mijn ene dochter heeft inmiddels de her-indicatie cluster 3 (langdurig lichamelijk ziek) en we hebben nu ook voor de andere dochter een rugzakje cluster 3 aangevraagd, beiden voor volgend jaar als ze naar het VO gaan. Bij hen is er echt wel sprake van leerstoornissen als gevolg van hun extreme vroeggeboorte, al zou je het, als je hen ontmoet absoluut niet zeggen. Ik ga volgende week praten op een zorg-VMBO. Ik denk echt dat prematuren tenminste 3 maanden te vroeg geboren zijn en zeker als ze ook nog tweeling zijn, meer tijd nodig hebben om zich te ontwikkelingen, zeker als het het leren, concentreren en dergelijke aangaat. Maar dat als ze die tijd gegund is en daadwerkelijk krijgen dat het zeker goed komt. Kijk maar naar die kanjers van jou !

Quin van der Veer
26-10-2011 om 11:27
Fijn zeg
Ik kan me de draad nog wel herinneren, super dat het nu zo goed gaat!

Tineke
26-10-2011 om 13:41
Heerlijk nieuws
En wat is Montessori toch lekker he, gewoon eigen tempo verder, nu de rol van oudsten. Het klinkt erg goed!

Karmijn
26-10-2011 om 19:42
Mooi
Wat is het fijn he, als je na veel wikken en wegen een besluit neemt en het blijkt dan uiteindelijk goed uit te pakken.

jessica 5
26-10-2011 om 23:37
Nancy
Spannend volgend jaar naar het VO. Ik hoop dat je een fijne school voor ze kunt vinden. Kunnen ze nu wel weer samen naar het VO?.
Ben ook echt blij dat ze nu de tijd hebben gekregen om zich te ontwikkelen. Ze zijn lekker ontspannen en voelen zich nu ook echt de oudsten van de klas. Ontfermen zich ook over de kinderen van groep 3,vinden die zo ook erg schattig Er zijn er al wat wezen spelen hier van groep 3(wel weer even wennen voor mij net kleuter af) Wat ook goed voor hun eigenwaarde is dat ze nu ook de kinderen van groep 4 kunnen helpen als die om hulp vragen. Ze zitten in een groepje van kinderen van groep 3,4 en 5. Dit hebben ze nog nooit kunnen doen,hadden al genoeg moeite met hun eigen stof en ook geen tijd om anderen wat uit te leggen. Ze lopen nu tenminste bij met de stof waar ze moeten zijn. We evalueren wel elke twee maand met de juffen. Zelf hou ik het ook goed in de gaten dat ze wel voldoende doen,tot nu toe gaat dat goed.
En nu nog een groeispurt (4 cm per jaar schiet niet echt op).

jessica 5
26-10-2011 om 23:44
K. heksenvet
"En wat is Montessori toch lekker he, gewoon eigen tempo verder, nu de rol van oudsten. Het klinkt erg goed! "
Nou inderdaad dat is wel anders dan op een klassikale school!. Ook het aanbieden van verschillende vormen van uitleg en die prachtige hulpmiddelen zijn ze erg blij mee. En die rol van oudsten hebben ze nu dan ook echt. Ook voor volgend jaar in de bovenbouw zijn ze niet de jongsten qua leeftijd,waren ze altijd wel.