Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
03-01-2011 om 01:08
Al weer een maand of 4 geleden stelde ik hier een vraag over de vergoeding van het hoorapparaat van onze zoon.
Eindelijk hebben we het toch voorelkaar gekregen dat het toestel is vergoed(zelf nog 135 moeten betalen). Na heel wat heen en weer schrijven en bellen met zorgverzekeraar hebben ze nu eindelijk het bedrag vergoed.(had op het laatst gedreigd met overstappen naar een andere verzekering).
Zoon heeft de afgelopen maanden veel profijt gehad van zijn hoortoestel. Wel doet hij hem regelmatig uit in de klas als het hem te druk wordt.Als hij verkouden is hoort hij al minder en heeft daar dan geen last van. Weet niet goed wat ik daar mee aanmoet. Moet het hoortoestel nu wel of niet aangepast worden?. Helaas was het A.O dicht in de vakantie.
Zoon heeft een paar maanden logo gehad en ze vond niet dat hij een achterstand had opgelopen. Op school is zijn juf wel alert met toetsen e.d. Ben blij dat er ook op school wel aandacht aan wordt besteed.
Ook in het verkeer blijkt wel weer dat hij hem nodig heeft. Was laatst met hem opweg naar de judo en hij had zijn apparaat thuis gelaten,met het oversteken hoorde hij een brommer niet aankomen en zat er bijna bovenop. Eigenlijk levensgevaarlijk en hij moet hem dus ook naar de judo en altijd op de fiets in hebben.
Ook als hij hem thuis in het weekend of vakantie niet in heeft merk je gelijk het verschil. Helemaal gewend eraan is hij nog niet maar het begint te komen. Hij is er ook heel zuinig op,als het regent altijd snel zijn muts op en zal hem nu ook niet meer vergeten uit te doen bij het douchen of zwemmen.
08-01-2011 om 14:21
Hoorapparaat
Goed zo! En fijn dat hij geen achterstand met horen en praten heeft opgelopen en dat zijn juf alert is.
Je zoon zal nog tijd nodig hebben om echt aan het dragen van een hoorapparaat te wennen en aan de geluiden. Laat hem het hoorapparaat zo vaak mogelijk, liefst altijd (natuurlijk niet met zwemmen, slapen en douchen) dragen. Zo went hij het snelste aan de geluiden en vooral aan het onderscheid maken tussen geluiden. Succes!
11-01-2011 om 14:11
Hoorapparaat
Je bedoelt een digitaal hoortoestel met verschillende "programma's" voor bijv. in de klas, voor muziek etc.? Dat zijn tegenwoordig vrij standaard modellen. Ik heb ze ook sinds een paar jaar na mijn hele leven analoge toestellen te hebben gedragen waar je alleen het volume van kan aanpassen.
Die voorgeprogrammeerde toestellen zijn ook zeer geschikt voor kinderen hoor. Je hebt ze waarbij je op het toestel zelf een knopje een aantal keer moet indrukken voor een bepaald programma maar ook met een soort afstandingsbediening.
Daarnaast had ik op school en op de universiteit soloapparatuur. De docent heeft dan een microfoontje en een kastje en jij als slechthorende een oortje waardoor je de docent goed kan horen en het omgevingsgeluid verminderd wordt. Kijk hier eens voor een overzicht van allerlei hulpmiddelen en meer tips http://www.oorakel.nl/Hulpmiddelen-80.html
Verder is en blijft het een kwestie van wennen; een hoorapparaat versterkt alle geluiden waardoor achtergrondgeluiden net zo hard binnenkomen als het geluid waar je je op wil richten plus een slechthorende is niet in staat om onderscheid te maken tussen geluiden; of ze nou van achteren komen, van opzij of van voren. Vandaar dat fietsen extra goed uitkijken is. En het is en blijft een handicap waardoor je altijd meer vermoeid bent dan een goedhorende omdat je je onbewust en bewust veel meer inspant om te luisteren.
Ik moest na een schooldag altijd even eerst rustig bijkomen en bijtanken om weer verder te kunnen.
Geef het de tijd, zorg voor goed aangepaste hulpmiddelen en dan leert je zoon er vanzelf steeds beter mee omgaan en mee leven. Succes!