fladderbeestje
09-04-2010 om 16:22
Vader weigert in te stemmen met medicatie
We hebben weer wat nieuws *zucht*
Jongste heeft ritalin, maar reageert er niet altijd goed op, dus willen we (arts & ik) concerta proberen.
Maar vader, die tot nu toe elke vorm van zorg vermeden heeft want-er-was-niks-aan-de-hand en opeens een zorg-vlaag heeft, weigert!!! Hij heeft gegoogled en ontdekt dat Ritalin en Concerta qua stof hetzelfde zijn dus-is-het-onzin.
En wat hij in zijn kop heeft, heeft hij niet ergens anders...
Als pa dwarszit, krijgt kind geen concerta.
Wat nu?
Oh ja, wellicht ten overvloede, een "normaal gesprek" is onmogelijk zolang hij dat in zijn kop heeft. Ik hoop dat hij zelf van gedachten veranderen zal, maar als dit niet gebeurt... Grrrrrr!!!!!!!!!!!
PS mijn woede wordt vooral gevoed door het feit dat ik qua zorg, begeleiding, instanties afrennen etc al die tijd zelf de kar heb getrokken en pa een notoire zorgmijder is die zich liever met zijn carrière bezig hield (en raad eens wie straks de eigen bijdrage voor Concerta mag lappen...?)...
OK, wie heeft concrete, nuchtere tips om zoon alsnog aan de concerta te krijgen als pa gaat dwarszitten? Het is me zelfs een OTS waard, zolang het maar in zoon's belang is!
*adem in, adem uit...*

mijk
09-04-2010 om 17:21
Vleien?
Heeft het zin om vader te zeggen dat je een beetje schrok van al die nuttige informatie die hij heeft opgeduikeld en dat je dus verder geïnformeerd heeft en dat dokter blij was met zo'n betrokken vader en hem graag het verschil wil uitleggen (overigens googlede ik in anderhalve minuut een heldere uitleg (http://www.addonline.nl/medicatie/concerta.html)....
Geen idee of hij er voor valt maar het is natuurlijk het lekkerst om het zonder ruzie te regelen..
Mijk

Ellis Lloyd
09-04-2010 om 18:10
Juist!
Die tip van Mijk is zeker het proberen waard! Hier net zo'n vader namelijk. Het enige verschil tussen jou en mij in deze is dat ik gewoon nog met hem getrouwd ben en dat ook blijf. Maar verder herken ik me helemaal in jouw verhaal.
Ik heb het dus op zo'n manier gedaan als Mijk adviseert en bij hem werkte het. Hij is uiteindelijk meegeweest om met de arts (die ervan op de hoogte was) te praten. En na het gesprek gaf hij toe. Alleen... na een tijdje was het helaas wel weer anders en het is hier regelmatig weer even lastig. Maar goed, zoon zit nu in elk geval aan de concerta en de discussies e.d. neem ik maar op de koop toe.
Heb je trouwens je verzekering al nagekeken of Concerta niet toch ook vergoed wordt?
Sterkte ermee!

Marie E
09-04-2010 om 18:10
Fladderbeestje
*adem in, adem uit...*
Bij mij helpt *ik ben een rivier, ik laat alles door me heen stromen...*
Helpt het als je zoon's arts met hem erover praat?

Elisa Gemani
09-04-2010 om 19:27
Concerta
Nou hier had Ritalin zodanig negatieve bijwerkingen dat ik erop stond om Concerta te proberen en ik ben heel blij dat ik kan zeggen dat de Concerta uitstekend werkt zonder al die negatieve bijwerkingen. Plus het feit dat maar een pilletje slikken 's ochtends ook veel makkelijker is dan verspreid over de dag pillen te slikken. Mijn zoontje is er het meest blij mee en dat is het belangrijkst. Nu heb ik gelukkig geen ex-man die zich te pas en vooral te onpas met zaken bemoeit die hem geen donder aangaan maar als ik zo'n akkefietje zou hebben zou ik me niks van zo'n vent aantrekken en gewoon die Concerta geven. Omdat ik de zorg heb over mijn kind, ik hem het beste ken en ik het beste weet wat in zijn belang is en niemand anders. En ik betaal voor die zorg, dus ik beslis. Klaar. Als het je ex is, heb je geeneens toestemming nodig, tenminste niet als hij geen voogdij heeft of gezaghebbende ouder is.

Elisa Gemani
09-04-2010 om 19:50
Vergoeding
Oh ok, dat is dan een ander verhaal Ik betaal geloof ik 34 Euro voor een potje Concerta voor een maand. Ik krijg 200 Euro per jaar vergoed door de zorgverzekering en de rest dien ik in bij de Bijzondere Bijstand (ik heb een inkomen op het sociaal minimum).

anna van noniemen
09-04-2010 om 19:59
Fladder
voor dit jaar heb je er niks aan, maar kijk volgend jaar eens of je misschien naar een andere zorgverzekering kan overstappen die het wel of meer vergoed!
Fijn dat je ex nu toch om is!

Ellis Lloyd
09-04-2010 om 20:34
Fladder
Ik betaal meer per maand voor Concerta. Het zal wel afhangen van de dosis. Mijn zoon gebruikt Concerta 27mg. Ik heb net vorige week weer een lading voor 3 maanden in huis gehaald en moest 142,90 betalen. Ik betaal dus in principe 47,64 per maand. (Dit krijgen wij ook weer gedeeltelijk terug van de verzekering).

Ellis Lloyd
09-04-2010 om 21:04
Nou fladder!
Een arcordeon? Joh jij hebt toch een veel mooier talent? Ik heb prachtige dingen voorbij zien komen )

Elisa Gemani
09-04-2010 om 21:05
Dosering
O ja, dat klopt; hier krijgt zoonlief 18 mg en dat blijft zo. Hoe hoger de dosering, hoe duurder... Het blijft een hoop geld hoor; ik vind het idioot dat ze dit soort noodzakelijke medicatie niet standaard geheel vergoeden! Je moet het toch eerst zelf uit je eigen zak betalen...

anna van noniemen
09-04-2010 om 21:45
He?
zoon hier heeft ook 27mg. En ik betaal ook 37 euro bij per maand (wat ik dan wel volledig bij de verzekering kan declareren). Gek dat dat zo verschilt (zou toch niet moeten kunnen...?)
Balen Fladder dat je niet zomaar kan overstappen....

Pippin
09-04-2010 om 22:35
He wat raar
Onze zoon begint morgen met Concerta 27mg. Ik betaal precies hetzelfde als Anna.
Wij krijgen het ook niet vergoed, maar als we een andere verzekering nemen, die het wel vergoed, zijn we precies zoveel extra kwijt als de Concerta kost. Dan betalen we het dus nog zelf...
Heel erg stom dat dit niet vergoed wordt. Bij onze verzekering kun je wel allerlei hocuspocus vergoed krijgen, en dit dan weer niet.

anna van noniemen
09-04-2010 om 22:45
Pippin (ot)
kijk volgend jaar eens bij zorg en zekerheid, ik ging minder betalen dan bij Menzis en krijg meer vergoed (concerta en beugel)

Elisa Gemani
09-04-2010 om 23:39
Overzicht zorgverzekeraars
Deze is ook handig: een overzicht van zorgverzekeraars en vergoeding van Concerta, Strattera etc. http://www.adhd.nu/overzicht_zorgverzekeraars.html

anna van noniemen
09-04-2010 om 23:56
Fladder
ze halen het bedrag wat je normaal aan ritalin kwijt zou zijn van de Concerta prijs af

anna van noniemen
14-04-2010 om 20:42
Scarlet
die hebben wij dus ook! (overgestapt) En ik ben ook zeer tevreden over de afhandeling van dingen, uitbetaling is erg vlot en het opsturen van de rekening is simpel, er hoeven geen ingewikkelde formulieren mee EN het gaat naar een antwoordnummer, dus ook geen postzegel! Komt bij dat ik inderdaad 20 euro per maand minder zou gaan betalen EN de concerta volledig vergoed krijg! Oh ja, en de beugel is ook uitgebreider dan bij de Menzis waar ik zat.

an mien
15-04-2010 om 11:41
Scarlet en anna
Fijn dat jullie een verzekering hebben gevonden waar concerta vergoed wordt, wij zijn in november ook bezig geweest maar werden nergens geaccepteerd maar weet niet of wij deze ook hebben geprobeerd.
Wij hadden toen(nov)2 kids met beugel en 1 zit er aan te komen en 1 kind met concerta, op dit moment zitten we bij Menzis en worden de orthondontiekosten geheel vergoed maar de concerta dus niet en de melatonine ook niet. Konden jullie zo maar overstappen??
An mien

Mari
15-04-2010 om 16:56
Agis
Ik ben ruim een jaar geleden overgestapt naar Agis via de NVA. Ze zeggen iedereen te accepteren, ik had er geen problemen mee en ben best een dure klant. Ze vergoeden tot €500 per jaar.

anna van noniemen
15-04-2010 om 21:18
Er is bij zorg en zekerheid
geen toelatingsprocedure, ze nemen iedereen dus zo aan....Wij zijn ook direct geaccepteerd! Ik heb dus ook die gezinspolis. Kost mij 120 euro p.m. voor 4 personen, ik en de 3 kinderen. Man is nog bij een andere verzekeraar.

anna van noniemen
15-04-2010 om 22:09
Av-gezzin
http://www.zorgenzekerheid.nl/portal/page?_pageid=543,1996474&_dad=portal&_schema=PORTAL
De beugel is tot max 2300 euro, zie vergoedingen overzicht
http://www.zorgenzekerheid.nl/portal/page?_pageid=543,2340439&_dad=portal&_schema=PORTAL

anna van noniemen
15-04-2010 om 23:18
Ben echt tevreden
over deze verzekering....zag net op de site dat ze nu ook rechtstreeks aan Fa-Med gaan betalen, dat scheelt weer voor de beugel!

anna van noniemen
16-04-2010 om 22:24
Mijn maandbedrag
is 120,63, dat is inclusief de Balanskorting. Overigens kun je ook een deel van je lidmaatschap nog terugkrijgen van Z&Z

anna van noniemen
17-04-2010 om 11:37
Zeker jammer fladder!
Ik was ook best een beetje bang hoor, zo'n overstap, maar het bevalt me uitstekend. Ze zijn zeer vriendelijk daar, antwoord op je vragen heb je heel snel, en de declaraties binnen 10 dagen uitbetaald!! En wat ik al zei, geen formulieren die je eerst in moet vullen, hooguit even je BSN en geb. datum op de faktuur zetten en klaar.
Heb nu wel even een mail gestuurd, ik las dat Fa-Med fakturen nu rechtstreeks door hen betaald kunnen worden, dus ik wil weten hoe ik dat kan regelen (met het oog op de beugel van oudste)... En hoe ik dat geld van het lidmaatschap van Balans terug kan krijgen...
Nee, ze zijn een stuk vriendelijker dan Menzis en veel sneller met alles! En dat voor dat geld hahahahaha