Fianna
12-10-2010 om 11:13
Van ritalin naar concerta
Net overlegd met de kinderarts en we hebben besloten om zoon te laten overstappen op concerta (hij krijgt nu ritalin). Dit omdat op school echt merkbaar is wanneer zijn medicatie uitwerkt en dan is het nog geen tijd voor een nieuwe pil. Hij krijgt 27.5 mg.
Iemand ervaring met het overstappen van ritalin naar concerta? Ik heb wel eens begrepen dat het nadelig kan werken?

Pippin
12-10-2010 om 11:47
Hier
Bij ons had het alleen maar een superpositieve uitwerking. Het bleek achteraf dat zoon toch veel last had van rebound. Maar omdat door de tabletjes zijn gedrag verbeterde, hadden wij dat niet zo door. Nu met Concerta is zijn stemming echt veel stabieler geworden, hierdoor krijgt hij veel minder negatieve indrukken en frustraties en dat leidt weer tot een veel positiever kind!
De kinderarts zei dat wij geluk hebben. Het is niet bij ieder kind zo een groot verschil. Een kwestie van uitproberen volgens hem.

Mieps
12-10-2010 om 12:23
Hier ook
Hoi,
Hier ook een succes bij zoon. Hoeft hij niet meer op school een pilletje te nemen en heeft ook geen rebounds meer. Heel soms nog wel 's avonds, maar dan gaat hij meestal al richting bed.
Wat we wel eens doen is hem een ritalin geven als we zeker weten dat het heel laat wordt 's avonds (bijv. oud en nieuw of zo).
Gr. Mieps (nieuwe nick)

Elisa Gemani
12-10-2010 om 13:13
Blij met concerta
Hier gingen we vrij snel (na een aantal maanden) over van Ritalin op Concerta. Zoonlief zijn eetlust verminderde dramatisch met de Ritalin en hij sliep erg slecht. Met de Concerta is zijn (goede) eetlust nooit weggeweest en hij slaapt veel beter ook al met behulp van melatonine. Daarnaast is het natuurlijk veel handiger om maar een keer per dag een pilletje te slikken
Het is wel even schrikken van de eigen bijdrage (wordt hier niet vergoed) maar ik geef het met liefde uit aan Concerta. Omdat het gewoon zo goed werkt zonder nadelige effecten.
Hij krijgt al ruim een jaar 18mg en vanmiddag gaan we vragen of hij een hogere dosering kan krijgen omdat we vermoeden dat die laagste dosering nu te laag is geworden.
Maar voor ons nooit meer Ritalin hoor! Heb alle overgebleven doosjes toen meteen naar de apotheek gebracht

ijsvogeltje
12-10-2010 om 19:53
Nog niet
Nog geen ervaring, maar inmiddels overwegen we het wel. Zoon heeft nu een half jaar Ritalin (3 x 12,5 mg) en zijn eetlust is nog steeds bedroevend slecht. Maar omdat we verder heel tevreden zijn, twijfelen we toch wel hoor.
Fianna, je schrijft dat de pillen uitgewerkt raken, maar het dan nog geen tijd is voor de volgende. Is het geen overweging om de slikmomenten wat dichter na elkaar te doen? Hoeveel tijd zit er nu tussen?

Fianna
12-10-2010 om 20:21
Fijn
om al die goede ervaringen te lezen. Hopelijk bevalt het hier ook zo goed. Inderdaad wel balen dat het wat kost.
Ijsvogeltje, nu zit er 4 uur tussen, om 7, 11 en 15 uur. Ik ben bang als ik er minder tussen laat zitten we aan het eind van de dag in de knoop komen en weer als vanouds drama en driftbuien hebben 's avonds, en hem 's ochtends veel later geven wil ik ook niet om zelfde reden (de driftbuien). En bovendien vind ik dat er wel voordelen zitten aan concerta, maar 1 keer per dag, kun je het ook niet vergeten (is al 2 keer gebeurd op school).

koentje
13-10-2010 om 12:39
Ik dacht
dat ik al gereageerd heb, maar dat was niet zo. Wij hebben hier zeer goede ervaring met deze overstap. Veel stabieler kind, niet meer steeds denken aan die pil en minder last van slecht eten.

Engeltje
13-10-2010 om 12:54
Positief
Wij zijn ook een tijdje terug overgestapt van Ritalin naar Concerta, niet vanwege bijwerkingen of rebounds maar omdat zoon weigerde op school medicatie in te nemen. Effecten waren vergelijkbaar als met ritalin. Inmiddels zijn we trouwens terechtgekomen bij Strattera omdat Ritalin en Concerta naar ons gevoel te weinig deden. Helaas geldt dat ook voor de Strattera, maar geen medicatie is ook geen optie, dan loopt hij echt vast. Gelukkig voor jullie is het effect van de medicatie blijkbaar wel duidelijk zichtbaar (en positief)!
Engeltje

Fianna
13-10-2010 om 20:03
Grappig
Ik lees van meerderen dat zij juist het minder slechte eten bij Concerta zo fijn vinden. Ik ben juist blij met de afgenomen eetlust van zoon door Ritalin. Hij is afgevallen, is nu heel mooi op gewicht. Daarvoor was hij echt te zwaar en at veel te veel bijna dwangmatig. Eerlijk gezegd hoop ik niet dat hij door de overstap weer meer gaat eten.

Pippin
14-10-2010 om 08:41
Fianna
Voor wat het waard is, onze zoon ging met concerta nog slechter eten dan hij met ritalin al deed. Ik heb heel wat maanden zijn ontbijt weer de prullenbak in gekieperd als hij naar school was. Maar, nu, na een half jaar, ontbijt hij weer! Jippie, toch een gevalletje gewenning dus.
Ik kan me voorstellen dat, als je zoon at uit dwangmatigheid at, die ritalin of concerta (dat maakt dan niet uit) helpt om dat te begrenzen.

Fianna
14-10-2010 om 17:59
Pippin
Oja joh, dat klinkt wel heftig, dat hoeft voor mij ook weer niet. Maar ik denk dat je gelijk hebt het is niet zo zeer zijn eetlust dat afgenomen is alswel een dwangmatige bezigheid wat begrensd is wat zich in zijn geval uitte in dooreten. Denk ik zo dan. we zullen zien

Elisa Gemani
14-10-2010 om 19:43
Concerta
LOL het is niet voor niks dat veel modellen Ritalin slikken; echt niet omdat ze allemaal ADHD zouden hebben maar omdat het een fantastische eetlustremmer is en ze er heel veel energie door krijgen...
Concerta is trouwens danwel net als Ritalin methylfenidaat maar werkt toch weer geheel anders; vandaar dat het bij sommige kinderen gewoonweg veel beter aanslaat dan Ritalin en vice versa.
Wij gaan nu op aanwijzing van de kinderpsychiater kijken of zoonlief beter gedijt bij een hogere dosering (27mg) Concerta. Dus weer vragenlijsten invullen, een stopweek inlassen, dan hogere dosering en dan weer een afspraak om de boel te evalueren. Ben benieuwd!

Fianna
18-10-2010 om 21:25
Update
Nou we zijn 5 dagen verder en tot nu toe gaat het goed. Ik merk wel dat zoon wat meer dwangmatig gedrag vertoont (raar rijmen, alles tellen,)vaker onderbreekt, vaker met alles bemoeit, staccato praat en wat meer friemelt enz, maar dat is oke. Hij heeft het natuurlijk pas 1 dag gehad op school en volgens hem had zijn juf gezegd dat hij heel goed gewerkt heeft. In elk geval geen rare of heftige reacties. Hij is verder heel lief, vrolijk en gezellig!

Fianna
18-10-2010 om 21:29
Elisa
ik vind het dan toch heel apart dat Concerta zo anders kan werken dat Ritalin, ook al is het dezelfde werkzame stof. Zou dat alleen te maken hebben met de verlengde afgifte?
Begrijp ik het nu goed? Als jij een dosering of medicatie van zoon verandert moet je eerst een stopweek inlassen? Waarom is dat? Hier kon ik zo overstappen.

Elisa Gemani
18-10-2010 om 22:10
Fianna
Nou hier hebben we net de eerste dag van de stopweek en het is dramatisch heftig met zoon gesteld. Kan me niet voorstellen dat hij jarenlang zo is geweest;-( Hyper, stuiteren, compleet gedachtenloos, clownesk gedrag, ratelen, overal tegenaan hangen/lopen. Hij werd zelfs tijdens de voetbaltraining van het veld gestuurd omdat hij niet luisterde en de boel met melig gedrag zat te versjteren. Op school viel het ook meteen op en kreeg hij straf omdat hij zo vervelend was. Ik weet niet of we dat wel kunnen volhouden hoor, zo'n hele week zonder medicatie...
Fianna, die stopweek incl. weer vragenlijsten voor thuis en school is om een goed ijkpunt te hebben om zodoende te kunnen bepalen of een hogere dosering wel zin heeft. Volgens onze psych kan een te hoge dosering Concerta nl. een tegenovergesteld effect hebben en juist weer voor veel drukte zorgen. Hij is niet zo makkelijk met het verhogen van doseringen. En zeker omdat zoonlief niet echt veel is aangekomen/gegroeid in het afgelopen jaar is hij erg voorzichtig met het zomaar voorschrijven van een hogere dosering. Van 18mg naar 27mg is toch een behoorlijke stap. Vandaar.

Fianna
18-10-2010 om 22:15
Elisa
maar toch snap ik het niet. Als je van 18mg naar 27 mg gaat en je ziet wel of geen verbetering dan kun je toch ook zo zien of het zin heeft of niet? Waarom helemaal stoppen? Wat naar dat het zo'n roerige week is voor jullie zeg, sterkte er mee! Lijkt me heel zwaar, ik moet er niet aan denken dat ik een week zoon heb van voor de medicatie.
Sorry, maar ik begrijp de nut van die stopweek dus echt niet.

anna van noniemen
18-10-2010 om 22:20
Ik ook niet
Zoon ging van Ritalin naar 18mg Concerta, zonder stopweek....hoewel, het leek alsof hij niks kreeg toen En toen gingen we meteen over naar 27mg, ook weer zonder stopweek....is het een kinderpsych?

Fianna
18-10-2010 om 22:25
Hoe
langer ik er over nadenk, hoe vreemder ik het vind.
Straks vind je die 27 mg ontzettend goed aanslaan omdat je ijk[punt nu die stopweek is en het daaraan refereert: ja, het gaat veel beter met 27 mg. En dat klopt dan ook , maar is het dan duidelijk dat het beter gaat dan ervoor met 18 mg? Straks lijkt het zo beter te gaan, maar gaat het eigenlijk helemaal niet beter dan met 18mg of een fractie en krijgt je zoon een onnodig hoge dosering. want je gaat het vergelijken met verbetering tov de stopweek, 0mg ipv verbetering tov 18 mg.

Elisa Gemani
18-10-2010 om 22:25
Schema
Ja, het is een kinderpsychiater. Het hele schema ziet er zo uit: vorige week gewoon nog 18mg; vragenlijst. Stopweek; vragenlijst. Twee-en-een-halve week (incl. herfstvakantie) 27mg; vragenlijst en dan weer voor evaluatie terug naar de psych om te bekijken of we op de 18mg blijven of toch overstappen naar die 27mg.

Elisa Gemani
18-10-2010 om 22:28
;-(
... Van mij hoeft die stopweek al helemaaal niet en zoonlief wilde het liefst vanavond al weer zijn "pil" hebben. Hij was zo van slag en van streek door zijn eigen gedrag en de reacties daarop; zielig he? Ik had hem ook gewoon meteen 27mg gegeven en gewoon maar afgewacht of dat enige verbetering zou geven maar ja, de kinderpsych is degene die bepaalt en voorschrijft...

Fianna
18-10-2010 om 22:53
blijf er bij. Een week 18mg, vragenlijst en dan 27mg en weer vragenlijst snap ik, alleen die stopweek nog steeds niet. Ik denk ook echt dat de antwoorden in de 2 1/2 week met 27 mg gekleurd kunnen zijn door de stopweek ervoor. Maar goed, ik ben geen psych...

anna van noniemen
18-10-2010 om 23:00
ik ben het eens met Fianna. nu heb je een stopweek waarin je zoon inderdaad tegen de muren oploopt, dan lijkt die 27mg een verademing. Je kan pas goed vergelijken als je van die 18 naar de 27 was gegaan, zoals wij hier hadden. Dat was echt een wereld van verschil!

Elisa Gemani
18-10-2010 om 23:25
Ik ben het met jullie eens hoor. Ik zal morgen de psych bellen en zoon krijgt morgenochtend gewoon zijn 18mg Concerta. Zal het ook tegen zijn juffen zeggen.
Zonder die medicatie is hij totaal losgeslagen; het is echt bijna beangstigend. Hij was doodop van zichzelf; ging spontaan om 20.00 naar bed omdat hij niks meer "aan zijn hoofd" wilde hebben. Ik mocht zelfs geen slaapliedje meer voor hem zingen...

anna van noniemen
18-10-2010 om 23:32
Dat bedoel ik!
dat kan toch nooit de bedoeling zijn? ook niet van de kinderpsych?

Elisa Gemani
18-10-2010 om 23:40
Psych
Dit is trouwens niet dezelfde kinderpsych die de diagnose ADHD en hoogsensitiviteit heeft gesteld; helaas werkt zij niet meer daar. Deze psych staat ook niet achter het geven van melatonine (vandaar dat ik die door de huisarts laat voorschrijven); ik vind hem niet bijzonder geweldig en zoonlief had ook liever die andere.
In principe, als de medicatie straks verder goed ingesteld is, mag de huisarts straks de medicatiecontroles doen dus we hopen dat dit akkefietje snel opgelost is en we niet meer terug hoeven naar deze psych...

Polly Shearman
19-10-2010 om 09:46
Verschil in ritalin en concerta
De werkzame stof is hetzelfde, maar de hulpstoffen, zoals vul- en bindmiddelen, kleur en smaakstoffen, die zijn natuurlijk anders. En iedereen reageerd anders op de combinatie van werkzamestof en hulpstoffen.
MIjn zoons slikken ritalin, en dat gaat heel goed, never change a winning team. Dus voorlopig blijven ze aan de ritalin. Echter gaan oudste volgend jaar naar het VO dus misschien gaan we dan toch concerta overwegen en proberen.
groet, pol

Fianna
19-10-2010 om 10:37
Bah
Elisa, wat naar dat je zoon zo losgeslagen is, en dan wrs onnodig ook nog eens. Ook heel zielig voor hem zeg.
Ik ben benieuwd wat de psych zegt vandaag!

fladder
19-10-2010 om 13:44
Wij komen er niet uit.
Zoon had Ritalin vanwege contentratie (natural born wiebelkont), maar reageerde daar niet lekker op. Heeft nu Concerta, 54 mg, maar zijn leraar vraagt zich af of de werkende stof er wel in zit en oefent druk uit om de dosering te verhogen (wat niet mag wegens epilepsie).
Ik heb vanmiddag gesprek op school, en heb zoon (12) gevraagd duidelijk het verschil tussen R en C te vertellen.
Ik geloof dat hij daar zowaar in is geslaagd: bij zoon werkt Ritalin uitstekend maar het is ook erg stemmingdrukkend ("zombie", moe, "ik loop leeg"). Concerta heeft dat minder, maar hij blijft er, zoals hij noemt, "hyper" bij. Dokter van zoon weet het ook niet meer, school oefent druk uit om de Concerta op te hogen, maar ja, die epilepsie....
Stuck between a rock and a hard place, zeggen de Amerikanen geloof ik... :S

Elisa Gemani
19-10-2010 om 14:32
Update
Ik heb de psych vandaag niet te pakken kunnen krijgen; morgen maar weer proberen. Maar ik heb zoon wel gewoon zijn 18mg pil gegeven. Dan maar geen stopweek; een stopdag was wel overduidelijk genoeg=P Zoonlief was heel blij met zijn "pil"; nu heeft hij tenminste zelf wel ondervonden waarom hij die medicatie slikt en wil hij het zelf heel graag, dat is toch ook positief.
Deze week ga ik de 27mg Concerta halen bij de apotheek; die mag hij vanaf volgende week hebben.
Ik had begrepen dat de werking van Concerta en Ritalin zo kan verschillen doordat Concerta met gereguleerde afgifte is; medicijnen met gereguleerde afgifte kunnen verder (bijna) exact hetzelfde zijn qua hulpstoffen etc. maar door die gereguleerde afgifte is de uitwerking heel anders. Bij Concerta en Ritalin heeft dat vooral ook te maken met het feit of bepaalde neuroreceptoren al dan niet gevoeliger zijn voor de werking van hetzij Ritalin, hetzij Concerta. Heel ingewikkeld verhaal (onze vorige kinderpsych heeft dat eens uitgebreid uitgelegd) en men weet ook niet precies hoe het werkt en waarom het ene medicijn beter aanslaat dan het andere maar goed. Het is en blijft trial and error...

Polly Shearman
19-10-2010 om 17:10
Fladder
heb je dat vaker verteld dat zoonlief medicatie gebruikt? Heb ik er al die tijd overheen gelezen?
Dan zit ik er vast helemaal naast. Jou zoon heeft toch een ASS? ik wist niet dat daar metylfenidaat ook goed voor werkte?
vertel!