Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-02-2009 om 21:21
Hallo,
Ik zit met het volgende.
Mijn zoontje van 6 heeft een zeer zeldzame chromosomale afwijking. Op het regulier basisonderwijs waren er al vanaf hetbegin problemen met zijn concentratie, motoriek en gedrag.
Deze school kon hem niet langer handhaven. Een heel traject werd opgestart en er kwam rec4 onderwijs uit.
Die beschikking kwam begin vorig jaar. Echter door een echtscheiding ben ik met de kinderen verhuisd naar een andere woonplaats en daar moest het traject opnieuw bekeken worden door een andere commissie (PCL). Dit ging gelukkig vrij snel en daar kwam een tijdelijke beschikking (2 jaar) uit voort voor een sbo.
Inmiddels zit mijn zoontje sinds vorig jaar mei op een sbo. Hij is daar gekomen met een ontwikkelingsachterstand en inmiddels is hij didactisch gezien enorm vooruit gegaan. Alleen het sociaal-emotionele aspect en zijn gedrag is slecht.
In de tussentijd is er een psychologisch onderzoek geweest en daaruit is geen harde diagnose gekomen omdat hij een chromosomale afwijking heeft waardoor het niet duidelijk is (en waarschijnlijk nooit duidelijk zal worden omdat hij het enige kind ter wereld is met deze specifiek afwijking) dat hetgeen waarmee hij worstelt hieruit voortkomt of dat dit voortkomt uit de kenmerken die hij heeft.
Kort gezegd: hij heeft kenmerken in het autistisch spectrum/adhd/ass/odd. En hij moet behandeld worden alsof hij deze diagnose heeft. Lekker ingewikkeld...
Nu heb ik gisteren een gesprek met zijn juf gehad en zij maakt zich ernstige zorgen om het gedrag. Hij vertoont erg impulsief gedrag. Schreeuwt ineens zomaar overal tussendoor,duwt/trekt/slaat andere kinderen, heeft nergesn zin in tenzij het hem interessert/vindt alles te lang duren en zijn hoofdje zit vol.
Op dit moment is het zo dat hij een gevaar is voor andere kinderen en als dit gedrag niet snel veranderd dan kan hij niet op deze school blijven. Ik schrok enorm.
Andere leerkrachten hebben al gezegd dat hij van school moet maar zijn juf heeft haar bedenkingen hierover. Mijn zoontje is goed aanspreekbaar op zijn gedrag. Hij weet precies wat hij wel en niet mag. Dat benoemt hij exact zoals hem dat gezegd wordt. Maar als hij na een incident van bijv. duwen aangesproken wordt is hij heel erg verdrietig en boos en voelt zich totaal onbegrepen. Vanuit zijn optiek heeft hij niets gedaan. Hij is een erg enthousiast kind dat veel als een spel ziet. Hij doet anderen niet bewust pijn zal ik maar zeggen.
Zijn juf geeft als enige "redmiddel" aan om medicatie te gaan gebruiken en dan bekijken of dit zijn gedrag positief kan beinvloeden.
Ik wil het allerbeste voor mijn zoontje en ben me nu aan het orienteren wat allemaal mogelijk is.
Ik vind dit ontzettend moeilijk want wat is goed wanneer doe je het goed????
Mijn vragen zijn dan ook:
Is het beter voor hem om over te stappen van sbo naar een rec4 school?
Zou medicatie (zowel de school als de kinderpsycholoog/psychiater hebben het over Ritalin of risperdal) kunnen helpen?
Waar moet ik beginnen, in welke volgorde?
Groetjes, Mana
11-02-2009 om 22:21
Paar draadjes naar boven
Daar heb ik een stuk geschreven over het geweldige rapport van mijn dochter, nadat we met Ritalin zijn begonnen. Haar gedrag en prestaties zijn verbetered en voor het eerst was ik niet bang voor een rapportgesprek omdat het ook thuis zoveel beter gaat.
Ik zou zeggen leg de voors en tegens goed naast elkaar. Wij zijn enorm positief over de school van onze dochter en hoe de medicatie is aangeslagen. Veranderen van school is ook een behoorlijke impact voor een kind...
Veel sterkte!
11-02-2009 om 23:53
Verschil
Ik denk dat je voor jezelf duidelijk moet maken wat voor een verschil jij verwacht tussen het SBO en rec4. Wat heeft je zoon nodig wat hij nu niet krijgt? Meer structuur, meer duidelijkheid? Ik denk dat je eerste deze vraag moet beantwoorden voor jezelf. Waar gaat het nu mis, in wat voor soort situaties, wat wordt er onvoldoende geboden. En dan kijken naar wat een rec4 school wel zou kunnen bieden.
Ik zit nu zelf met zoon in een overstap van SBO naar rec4 en heb deze vragen ook gekregen van verschillende kanten. Voor mij erg verhelderend en nuttig om dat op een rijtje te krijgen. Want bij de indicatie zal je dezelfde vragen krijgen. Ze zijn een stuk moeilijker geworden en het gebrek aan vaste diagnose zal het je niet makkelijker maken.
Trouwens hier is zoon vorig jaar wel aan de medicatie gegaan en heeft zijn leerachterstand in record tempo weggewerkt. Helaas heeft het geen invloed op zijn sociale problematiek.
gr. Mari