Gaia*
27-05-2010 om 21:23
Veranderen school
Zoon, adhd, 9 jaar heeft een kloof in iq van een kleine 30 punten. Performaal zat hij op 126. Thuis hebben we vaak een gefrustreerd mannetje die niet aan zijn ideeen toekomt of hij gaat maar door en door. School is een vreselijke dagelijkse sleur voor hem. Saai saai saai. Sommen 100 keer hetzelfde etc etc.
De juf geeft hem al verkorte taken zodat hij niet verveeld raakt en zo gemotiveerd blijft. Toch vindt hij meer uitdaging thuis. Maar dat raakt zo vaak op. Knutselen, boeken schrijven etc etc.
Hij zit op Dalton onderwijs en ik heb het idee dat ze daar niet helemaal gericht zijn op zijn eigen individuele leermethode etc.
Vorig jaar heb ik al eens gedacht om iets anders voor hem te zoeken. Maar ja, op zijn eigen manier is hij ook heel erg gehecht aan de school. Veel vriendjes heeft hij niet trouwens. Kinderen hebben vaak andere interesses.
Nu kreeg ik een folder over een nieuwe school bij ons in de buurt. Er is geïntegreerd leaonardo-onderwijs. dat is voor hoogbegaafden en dat is hij natuurlijk niet. Maar de lesmethode past wel bij hem. Er zijn verder de reguliere klassen. Leerkrachten zijn goed op de hoogte van die materie. En ze hebben daar ook plusklassen. Voor meerbegaafde kinderen. Het probleem is misschien dan juist weer die kloof. De directeur vertelde dat hij dan getest zal gaan worden. Er is bovendien veel structuur, ook wel fijn voor ADHD-kind. Er is binnenkort een open dag en we gaan gewoon even kijken hoe de sfeer is etc. Als het leuk is, hoop ik dat hij zelf ook al enthousiast is.
Mijn twijfel zit er in dat ik gewoon weet dat hij het heel moeilijk zal vinden om zijn huidige school los te gaan laten. (als we al die beslissing zouden nemen).
Heeft iemand ervaring met dit soort scholen? En met het overgaan van de ene naar de andere school? Nou ja, hoe pakken we dit dan aan?

anna van noniemen
27-05-2010 om 21:26
Gaia
juist op een dalton school is veel meer varieteit mogelijk, ik snap dus niet waarom je kind niet een eigen leerlijn kan volgen. Onze Dalton vind ik juist wel heel gestructureerd....

Gaia*
27-05-2010 om 23:30
Anna
Zelf heb ik het idee dat ze wel de leerlijn op hem aanpassen, maar dat hij niet begrepen wordt. Wel minder automatiseren om het saaie er af te halen. Geen extra uitdaging, het andere. Hij mist iets.
Maar het kan zijn dat dat ook bij die andere school niet te vinden is. Dat hij dat altijd bij zich zal voelen. Maar daar bieden ze wel iets op onderwerpen die niet alleen schools zijn.
Ik ben helemaal niet ontevreden over de school trouwens hoor, de vorm van onderwijs, lieve juffen etc.. Mijn andere 2 kinderen zal ik niet weg halen. Maar voel gewoon dat het niet bij hem past.

ayla
28-05-2010 om 08:25
Leonardo
je moet opletten, er zijn scholen die alleen kinderen nemen die bewezen hoogbegaafd zijn, jammer want ook kinderen die net eronder zitten kunnen problemen hebben. Andere school klinkt wel heel interessant trouwens

Gaia*
28-05-2010 om 13:46
Er net onder
Ja, dat had ik ooit al eens gezien. Meestal is het alleen hoogbegaafd, iq boven 130. Deze school biedt dus wel reguliere klassen, en leonardoklassen. En de plusgroep (iq onder die 130) volgt reguliere les maar met dat beetje extra (projecten over het weer, planeten etc). Dat klinkt zo fijn voor mijn zoon. Het mooie is dat leerkrachten ook echt geschoold zijn om aan hoog- en meerbegaafden les te geven en die kinderen te begeleiden. Met ADHD hebben ze ook ervaring (wel zo belangrijk ha).

ayla
28-05-2010 om 14:33
Wat fijn
wat lijkt me dat fijn zo'n school, waar ligt die dan kom ik ook daar wonen

Elisa Gemani
28-05-2010 om 14:50
School
Zoonlief van 9, ADHD en hoogbegaafd met een redelijk grote V/p kloof zit op een Montessorischool (groep 6) en het gaat geweldig goed met hem! Zijn juffen en meesters hebben een cursus hoogbegaafde kinderen op de basisschool gevolgd, er is contact met een bureau voor hoogbegaafdheid en ze hebben plusmateriaal en een plusklas. Hij is van groep 4 naar groep 6 versneld en doet naast compacten/verrijken/verdiepen veel taakjes uit groep 7 en 8. En de plusklas een keer per week. Omdat hij zo ver voor loopt met rekenen krijgt hij volgend jaar extra lessen wiskunde op brugklas-niveau. Hiervoor werkt school samen met een middelbare school in de buurt. Voor zijn ADHD krijgt hij ook extra aandacht en begeleiding op school. Dus zo kan het ook en zo zou het moeten... Ik volg actief de ontwikkelingen van de Leonardoscholen en het is zeer goed onderwijs voor hb kinderen, al dan niet met een gedrags-of ontwikkelingsstoornis. Die V/p of v/P kloof is geen probleem. Veel hb kinderen hebben zo'n kloof. Hou er wel rekening mee dat er van de ouders behoorlijk wat eigen bijdrage gevraagd wordt ter bekostiging van de extra kosten die dit onderwijs vraagt. Dit is wel een vrijwillige bijdrage maar toch... Op zo'n school zal je kind sneller vriendjes maken want iedereen is onder gelijkgestemden en de kinderen begrijpen elkaar veel beter. Belangrijker nog is dat je kind leren weer leuk en uitdagend gaat vinden en het fijn vindt om naar school te gaan. Als ik jullie was zou ik zeker naar zo'n open dag gaan en serieus overwegen om hem op die school te doen. Het is dat wij het erg getroffen hebben met onze Montessorischool en er geen Leonardoschool in de buurt is want anders zou ik niet aarzelen om zoonlief op zo'n school te doen. Succes!

Gaia*
29-05-2010 om 21:13
Geweest
We zijn geweest. Een heel leuke, nieuwe school. Nu nog heel weinig leerlingen. Gericht op de sterke kanten van het kind, rekening houdend met de moeilijke dingen. De leerwijze past ook bij zoon. De zorg is ook goed. Erg veel aandacht die ook blijft. Dat is op de huidige school weggekwakkeld (eigen woord ha).
Toen ik heel voorzichtig aan zoon vroeg of hij het leuk zou vinden om daar naar toe te gaan. Riep hij gelijk stellig: "ja!" En dat terwijl hij het normaal heel moeilijk vindt om iets los te laten. We zijn er wel uit denk ik. Dat was ik gisteren al toen ik hem huilend aantrof op school. Hij mocht niet meespelen. Die school gaat het wel worden. Nog wat praktisch oplossingen zoeken. We hebben nog 2 kinderen en de scholen liggen behoorlijk uit elkaar. Maar voor alles is een oplossing
Anna bedankt voor de link. Interessant. En ja. De Performale kant is hoger (126), verbaal zit hij op gemiddeld.

Beril
31-05-2010 om 10:53
Succes
Succes met je overstap. Wij zijn ooit ook overgestapt en wisten vanaf dag 1 op de nieuwe school dat dit de beste beslissing ooit was uit ons leven. Het veranderd je kind niet maar ons en zijn geluk wel.
Ook ons kind was positief over de nieuwe school. En gelukkig konden we snel de overstap maken want na de beslissing ging het helemaal niet meer op zijn oude school. Zoals de oppas toen zei: Hij heeft het er helemaal mee gehad. Overstaptijd was binnen 1 week na akkoord van nieuwe school.
En hier zijn de "oplossingen" het allemaal waard.
Heel veel geluk en plezier op de nieuwe school.
Groeten Regenbogie

Gaia*
31-05-2010 om 13:57
Jee regenbogie
Wat een fijn berichtje. Mijn zoon ziet het ook helemaal zitten. Mijn dochter was ook mee naar de open dag en die wil ook. Ha ha. Maar of het voor haar zo handig is weten we dan even niet. Maar ach, als ik jouw berichtje zo lees pakken ze dat dus blijkbaar wel als een nieuwe start.
Hier nog wat praktische zaakjes (afstand en nog een derde kind die wel op oude school wil blijven), maar dan gaan we waarschijnlijk echt wel om.
Bedankt voor je verhaal.