Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
fladder

fladder

05-07-2010 om 00:33

Verantwoordelijkheid logeerweekend

Graag wil ik, n.a.v. een gesprek dat ik laatst met iemand heb gehad, jullie mening over het volgende.

Een aspergerpuber gaat om de 4 weken mee op logeerweekend. Hij heeft het daar uitstekend naar zijn zin, maar zijn ouders vangen signalen op van andere ouders dat er toch één en ander mankeert in de begeleiding en verantwoordelijkheden van de begeleiding.

De puber had afgelopen week weer een logeerweekend en is daar behoorlijk heftig verbrandt door de zon. Ze zijn naar een strandje gegaan, en zon en water is een kwalijke combinatie. Puber heeft ook een lichte huid. Hij zit nu onder de blaren.
De ouders zijn woedend: dit is de verantwoordelijkheid van de leiding!
De leiding zegt: er zat geen zonnecrème in zijn bagage...
De ouders zeggen: dan nóg moet de leiding er voor zorgen dat ons kind niet zo verbrandt, hij heeft een lichte huid.
De leiding zegt: er zat geen zonnecrème in zijn bagage.
De ouders zeggen: misschien zijn wij dat vergeten, maar als leiding hadden jullie toch moeten opletten. Zon en water is een akelige combinatie!

Ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken. Ik heb ook mijn twijfels over die begeleiding, maar kan me ook voorstellen dat die ouders er vanuit gingen dat de leiding wel een flesje zonnebrandcreme had liggen bij de EHBO-spullen. Ik kan me echt niet voorstellen dat niemand heeft gedacht: "Hey, het is zonnig, we zitten aan het water, laten we de blonde en rossige kinderen even opvangen, ook al hebben hun ouders de zonnebrandcreme vergeten."

Wat is jullie oordeel? Het kind moet, letterlijk, branden vanwege de laksheid van zijn ouders? Of de ouders betalen al genoeg voor zo'n logeerweekend, zijn vast overbelast en mogen wel meer wijsheid verwachten van de leiding...?

Ik weet het niet, maar het houdt me wel bezig...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bij ons...

...wordt mijn zoontje ingesmeerd door de leiding als hij naar de boerderij vertrekt. Als ik zelf op de groep werk, (ben zelf groepswerker)..dan smeer ik de kinderen waar ik voor zorg in als we naar het zwembad gaan. Er is ook leiding die dit 'vergeten', o.i.d....Ik vind het persoonlijk een fout van de begeleiding.

Gr LJ

T&T

T&T

05-07-2010 om 08:49

Dom

Ik ben geen "professional" maar gewoon moeder. Maar zelfs als ik andere kinderen meeneem met zwemmen vraag ik of ze ingesmeerd zijn, of dat ik het nog even zal doen, fles zonnebrand zit altijd wel in mijn tas, en ik kan me niet voorstellen dat dat bij de leiding van dat logeerweekend niet het geval was. (of zijn ze zelf ook allemaal zo verbrand?)
Nu gaat het bij mij wel nog om jonge kinderen (7 en 9), en niet om pubers, misschien hebben ze van hem zelf meer verantwoordelijkheid verwacht. Maar dat is zeker bij jongeren met ass niet handig! vraag het dan in ieder geval...
Ik vind het eigenlijk nogal dom. De logeer weekenden zijn idd duur genoeg om dit soort zorg wel te mogen verwachten.
groetjes, Tess

Puck

Puck

05-07-2010 om 10:01

Makkelijk gezegd

Ik vind het erg makkelijk gezegd van de leiding. Geen zonnebrandspul mee is ook niet insmeren. Komen ze dan echt niet op het idee dat ze ook de zonnebrandcreme van een andere puber even kunnen gebruiken. Volgens mij zijn er maar weinig ouders te vinden die niet willen dat een ander kind gebruikt maakt van hun meegegeven zonnebrandspul. In dit geval vind ik het absoluut een kwestie van tekort schieten van de leiding. Ze zijn op dat moment toch verantwoordelijke voor de jongelui? Daar hoort ook insmeren tegen de zon bij lijkt mij.
En ik zeg dit als superleek op het gebied van logeerweekenden, gebaseerd op mijn boerenverstand.

Simpel: binnen blijven of smeren

Je controleert of die kinderen smeerspul hebben meegekregen van de ouders, zo nee, dan kan het kind niet mee naar water/zon. Binnen blijven of smeren.

Wat mij vaak verbaast is dat het besef lijkt te ontbreken hoe gevaarlijk het is. Iedere weerman had al gewaarschuwd voor de zonkracht de afgelopen dagen. Hoe jonger het kind hoe kwalijker de consequenties op de lange termijn. Maar ook een puber mag niet verbranden.

Kortom, een kind zonder zonnespul mag niet in de zon. Dat moet voorop staan. De 'boete' op het vergeten door de ouders mag niet zijn dat het kind verbrandt, hooguit dat een bepaald uitje lastiger te realiseren wordt.

Overigens gaan wij zelfs zover dat we de middagzon mijden, we gaan met de jongens bij voorkeur naar buiten in de ochtend of de avond.

Ik vind het dus eigenlijk oliedom van de logeermensen.

Ik beken

Ooit heb ik mijn meervoudig complex gehandicapte zoon die ook nog eens depakine kreeg en daarom niet in de zon mocht laten verbranden. Je kan het soms stomweg vergeten. Maar zeg dat dan eerlijk en verschuil je niet achter een vergeten tube zonnebrandcreme van het kind. Immers zonnebrand kan je ook uit een flesje van iemand anders halen

Maar ik vind het niet slim om er een verantwoordelijkheids kwestie van te maken. Zeg nu gewoon allebei, dom van ons en we zijn het vergeten en troost het kind en trek er leering uit voor de volgende keer

Onvoorstelbaar

Ik vind het bijna misdadig om een kind onbeschermd bloot te stellen aan de zon. Heb geen ervaring met logeerweekenden, weet niet of het _ formeel_ onder de verantwoordelijkheid van de begeleiding valt, maar puur menselijkerwijs gesproken laat je geen kind zo verbranden. Ik kan er met mijn pet niet bij dat je dat onder je neus laat gebeuren.

fladder

fladder

05-07-2010 om 11:01

Dan ben ik toch niet gek...

Didi weet het mooi te zeggen, het is vooral zo weinig sociaal...! Het kan iedereen overkomen (het is mij zelf vorig jaar overkomen, gelukkig met mezelf en niet met de kinderen, dat de blaren op mijn kop stonden), maar als leidinggevende van een weekend voor autisten heb je toch een bepaalde verantwoordelijkheid, dacht ik.
Overigens schijnt er met de instantie die die weekends organiseert meer aan de hand te zijn, daarom wordt het zo hoog opgenomen. Maar ik wilde graag weten, los van de achtergronden die mogelijk spelen, wat je wel en niet kan verwachten qua zonnebrand-regime.

ishtar

ishtar

05-07-2010 om 13:14

Op zijn minst

dat ze kinderen niet onbeschermd aan de zon blootstellen. Dus binnenhouden, of minimaal in de schaduw houden, als ze geen zonnebrand ophebben. En zeker niet aan een strand gaan liggen. Gewoon, zoals een verstandig mens doorgaans zou doen. (dus even de losse 'stom! vergeten' situaties buiten beschouwing gelaten)
Is het overigens een instantie die regionaal die weekends organiseert? Moet zelf binnenkort ook op zoek naar zo'n weekendorganiserende instantie, en weet graag welke instanties ik daarbij kan overslaan.

Juanna

Juanna

05-07-2010 om 13:23

Natuurlijk moet de begeleiding daar voor zorgen!

Ik vind het echt onverantwoordelijk dat ze hem niet hebben ingesmeerd!
Zelf denk ik er ook niet altijd aan om zonnebrand mee te geven op logeerweekends, maar de begeleidsters van de organisatie waar mijn zoontje mee gaat (meetpoint for kids) hebben altijd zelf een flesje zonnebrand bij zich, en zorgen er voor dat ze de kinderen steeds goed insmeren.
Ook op school worden de kinderen regelmatig ingesmeerd als ze lang buiten spelen.

Bij pubers is het meer een eigen verantwoordelijkheid, maar in het geval van een logeerweekend met een organisatie vind ik dat die organisatie er voor verantwoordelijk is. Dus ik denk dat die ouders het beste een klacht kunnen indienen bij die organisatie, en niet alleen bij de begeleiders van dat weekend.

Janeway

Janeway

05-07-2010 om 14:22

Maar

Als je kind zo licht van huid en haar is dan zorg je als ouder toch ook voor creme.. Hier ook een rossig type en ze heeft dus nu standaard in haar schooltas een mini tube zonnecreme mee.. Daarnaast vind ik het ook wel een actie van de leiding om daar op te letten.. Ze zullen zich zelf toch ook wel ingesmeerd hebben?. En daarbij zijn ze bezig met een bepaalde doelgroep daar moet je soms verantwoordelijkheden voor nemen..

Vergeten

Ik zelf moet er ook altijd goed om denken om andere kinderen dan de mijne in te smeren als ze met ons mee zijn. Wij zijn donker en hebben alleen in tropische omstandigheden soms wat zonnecrème nodig. Ik kan het mij dus wel voorstellen dat het vergeten wordt. Dat neemt niet weg dat een professionele organisatie dat niet mag vergeten. Ook op het kinderdagverblijf werden mijn kinderen altijd uitgebreid ingesmeerd, mooie witte vegen op een bruin lijfje.

Trouwens ot

Wij doen meestal gewoon wat kleren aan als de zon heel fel is. Werkt nog veel beter. Ook als je zwemt kan dat prima met een T shirtje.

Tinus_p

Tinus_p

05-07-2010 om 15:57

Leiding vrij in kiezen oplossing

fladder:
"De ouders zijn woedend: dit is de verantwoordelijkheid van de leiding!
De leiding zegt: er zat geen zonnecrème in zijn bagage..."
De leiding is verantwoordelijk, en kan zich niet aan die verantwoordelijkheid onttrekken. Wel staat het de leiding vrij om een adequate oplossing te kiezen. Als er geen zonnebrandcreme is, betekent dat bv t-shirt aanhouden of niet in de zon spelen.

Astrid

Astrid

05-07-2010 om 16:04

Puber wordt hier wel ingesmeerd op logeerweekend/ kamp

Mijn 12 jarige puber is net vertrokken voor een logeerweek met andere autisten/adhd'ers. Zoon vertelt altijd dat de leiding iedereen met factor 30 insmeert. Of je nou wil of niet. Ze moeten ook altijd een jas aan met een beetje wind. In mijn ogen zijn ze erg voorzichtig, maar beter zo dan andersom. Bij het inpakken ga ik er dus van uit dat de leiding dit keer weer smeert, want ik heb geen zonnebrand meegegeven. Doe ik bij hun nooit. Voor die € 865,= per kind wat die 4,5 dag kost kunnen ze best wat zonnebrand kopen.

Bij dochters die net op korfbal kamp geweest zijn heb ik ieder kind wel een eigen fles meegegeven. Maar ondanks dat de begeleiding daar anders is verwacht ik wel dat ze 7 en 10 jarige nog insmeren. Ondanks de hitte en de hele dag buiten zijn waren ze niet verband. Ze zullen dus wel gesmeerd hebben.

Ik zou dus wel boos zijn in jou geval. Daarnaast zijn Aspergers geen doornee pubers en je zal er bij moeten blijven staan totdat ze ingesmeerd zijn. Dat weet je toch als leiding!

Astrid

Astrid

05-07-2010 om 16:07

Ter aanvulling

Ik vind het dus de verantwoording van de leiding dat er gesmeerd wordt. Niet de verantwoording bij het kind (puber) leggen! Omdat je van te voren eigenlijk al weet dat sommige geen zonnebrand bij zich hebben, moet de leiding dat zelf inslaan. Ik vind het echt een domme actie van de leiding. Nogmaals, Asperger pubers kan je qua zelfstandigheid niet vergelijken met doorsnee pubers!

Massi Nissa

Massi Nissa

05-07-2010 om 17:08

Leiding zit fout

Ben net op schoolkamp geweest met veertig pubers met een diagnose (klinkt stom, weet even geen andere beschrijving). Wij (de leiding) hadden vijf grote flessen zonnebrandcreme meegenomen. Verbranden is niet alleen pijnlijk, het kan ook gevaarlijk zijn. Zolang het kind nog niet volwassen is, draagt de kampleiding verantwoordelijkheid voor dingen als goed insmeren, voldoende laten drinken e.d. Bij ons was dat niet eens een issue, we nemen ook menstruatiespulletjes mee voor de meiden. En dat pubers met een diagnose nu zo anders zijn andere pubers: nee hoor, mijn broertje (geen diagnose) moest op werkweek en als mijn moeder zijn tas niet had gecontroleerd, hadden er alleen een Playstation, een Ipod en drie T-shirts in gezeten. Pubers denken nog niet echt vooruit, dat hoort erbij. En ouders vergeten ook wel eens iets. Kortom: de leiding zat fout.
Groetjes
Massi

Ook al zat de leiding fout

dan nog vind ik sommige reacties zeer overtrokken. Anneque maakt het wel heel bont. Misdadig? We zijn toch allemaal wel eens flink verbrand vroeger als kind? Hartstikke naar maar wel menselijk.

Fladder er wordt vast leering uit getrokken. Je voelt je namelijk heel lullig. )jawel, ik speek uit ervaring) De kunst is voor beide partijen een blik naar zichzelf te werpen. Wat betreft mijn kinderen heb ik altijd geroepen dat ik eindverantwoordelijke ben. Zo heb ik zoon weggehaald bij zijn weekendbesteding. Kan wel heel hard roepen dat de hulpverlener fout zit maar ik maak de keuze hem er heen te laten gaan of niet!

Rembrand

Rembrand

05-07-2010 om 19:50

Nikus.

Verbrand met blaren is dus zeker tweedegraads. Dat vind ik wel wat anders als "flink verbrand".
M.

Leeftijd?

Hoe oud is je zoon? Dat maakt nogal uit, vind ik.
Ook al is het een zoon met asperger, juist als je hem van tevoren 'instrueert' dat hij zich in moet smeren en hem dan zonnebrandmiddel meegeeft zou het hem toch moeten lukken om er zelf aan te denken? ( onze auti-buurjongen volgt instructies juist altijd goed op)
De leiding had hem wel mogen helpen onthouden, maar je bent zelf ook vergeten om de zonnebrand in te pakken, dus ben je medeverantwoordelijk.

Fout van leiding idd

Ik vang zelf kids op (logeeropvang gastouder enzv)
als kinderen het niet mee hebben smeer ik ze in met mijn spul...
niet insmeren is niet naar buiten... heel simpel!

ik wil het risico niet lopen dat er 1 goed verbrand...

dat het niet in de tas zit vind ik geen reden... laatst had er 1 geen pyama bij zich... tja sorry dan maar in je ondebrroek slapen? of niet slapen? want er zit geen pyama in je tas??? neuj beetje raar

fladder

fladder

06-07-2010 om 01:44

Nikus

" Zo heb ik zoon weggehaald bij zijn weekendbesteding. Kan wel heel hard roepen dat de hulpverlener fout zit maar ik maak de keuze hem er heen te laten gaan of niet!"

Ik zal maar bekennen dat het inderdaad om mijn zoon gaat. Ik had het neutraler willen houden, omdat ik niet wist of mijn verontwaardiging terecht was. Maar de reacties spreken boekdelen.

Maar jouw opmerking is de volgende stap. En valt in de actuele discussie over de kwaliteit van bepaalde instellingen/begeleiders (vooral vergeleken met de doekoe die ze er voor vragen en die wij telkens weer uit het PGB betalen).

Ik heb al heel erg de rem gezet op de diensten van deze instelling vanwege de hoge kosten. De logeerweekends wilde ik graag aanhouden omdat mijn kinderen zich er fijn voelen (dit, ondanks signalen van andere ouders , ex-cliënten, van die instelling).

Nu ik mijn tweede slapeloze nacht inga vanwege een puber met druipende schouders wegens de springende blaren en een prépuber die "alleen maar" dieprood is, ben ik ook die logeerweekends aan het heroverwegen.

Ik heb inmiddels betaalbaarder aanbiedingen met mensen die niet werken voor een instantie met zúlke eurotekens in de ogen, goede referenties en nog een paar extra kwaliteiten.

Ook dit gaat eruit door de achterdeur. Mijn PGB is minder, aankomend jaar, maar ik ga het potdorie wel een stúk beter besteden!!!

fladder

fladder

06-07-2010 om 01:47

Enne, over verantwoording...

Ik kan me ook wel voor de kop slaan dat ik geen zonnebrandcreme heb ingepakt.

Maar ik ben er heilig van overtuigd dat het weinig zal hebben uitgemaakt. "Oh, zit nog in je koffer? He, da's nou jammer..."

Fladder

Even los van de vraag wie schuldig is, is het verstandig om naar de huisarts te gaan met ernstige zonnebrandwonden. Je kunt er behoorlijk ziek van worden en een arts kan de schade aan de huid beperken. (Weet ik uit ervaring, ben zelf als kind ernstig verbrand door de zon in het midden-oosten. Ze hebben toen in een legerhospitaal zonder verdoving de huid losgeweekt met ontsmettingsmiddelen. Dusdanig pijnlijk dat ik dit niet kan opschrijven zonder rillingen. Maar uiteindelijk heb ik er geen littekens aan over gehouden en de huid ziet er volgens de dermatoloog keurig uit.)

Succes ermee! Enne, mijn ouders voelen zich dertig jaar na dato nog steeds schuldig... Maar je kunt als ouder nu eenmaal niet al het leed voorkomen.

Muusje

fladder

fladder

06-07-2010 om 07:13

Muusje

We hebben gisteren al contact gehad met de dokter. Gelukkig heeft zoon geen koorts, hoofdpijn en zo, maar wel die blaren. Gaasje erop, en onder de douche weer losweken, zei hij, verder niks eraan doen.
Vannacht is zoon, na 2 dagen wakker, eindelijk in slaap gevallen, ik laat hem lekker liggen vandaag.
Zijn gezicht is al wat beter inmiddels.

Nikus

"Anneque maakt het wel heel bont. Misdadig?"
Ik schreef: "bijna misdadig", vind ik net een iets andere nuance hebben hoor. Maar idd, ik reageerde fel, omdat ik het erg vind.
" We zijn toch allemaal wel eens flink verbrand vroeger als kind?" O, vast. Maar dat doet er niet toe in dit geval, bovendien is er nu veel meer bekend over de gevaren van ernstig verbranden. Tuurlijk had Fladder crème mee moeten geven. Dat neem mi niet weg dat je geen kind onder je neus laat verbranden (en dan later dit als argument geven: dat de ouders nalatig waren).

Puck

Puck

06-07-2010 om 08:59

Tjonge fladder

Wat een pech voor je zoon, ik hoop dat het snel weer een beetje bijtrekt. En ook al voel je je schuldig, zoiets overkomt iedere moeder wel eens, het voelt alleen lullig als het je eigen kind betreft. Verwen hem lekker en hou hem goed in de gaten.

fladder

fladder

06-07-2010 om 10:32

Hij is nog steeds in diepe slaap

En slaap heelt, heb ik vroeger geleerd
Één ding is zeker: ook wij hebben ons lesje geleerd. Het is een bevestiging van wat ik al wist: hou altijd het heft in eigen handen. In dit geval dus concreet: zoon nog eens goed hameren op het belang van zonnecrème, goed eraan denken dat het in de koffer gaat (ik heb altijd flink voorraad) en het initiatief bij hem leggen i.p.v. blind vertrouwen op de leiding.

En na deze nare ervaring weet ik zeker dat hij dat initiatief ook wel zal nemen...!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-07-2010 om 10:44

Fladder, niet losweken!

Mijn zoon is ooit ernstig verbrand. De chirurg gaf het advies om om de dag het gaasje er af te halen en te verschonen. Om de dag werd de wond dus opengetrokken en hij heeft een heftig litteken overgehouden. Jaren later, bij een cursus hoorde ik dat wanneer het anders behandeld zou zijn hij niet eens littekens zou hebben gekregen. Neem voor de zekerheid contact op met Beverwijk.

Guinevere

Guinevere

06-07-2010 om 13:29

Heb je

Heb je er foto's van gemaakt? Zo ja, dan kun je die aan het management van die club opsturen.
Echt belachelijk dit. Ik heb hier een paar kinderen rondlopen die niet van mij zijn, die smeer ik ook in met mijn eigen zonnebrandcreme voordat ze gaan buiten spelen. Het KDV, de BSO zorgen voor het insmeren van alle kinderen die aan hun zorgen zijn toevertrouwd. Dit hoort gewoon bij de basiszorg. Als een kind valt en het een een bloedende wond heeft, kun je het ook niet afdoen onder het motto: "Ik doe niks want hij heeft geen pleisters in zijn bagage.".

fladder

fladder

06-07-2010 om 14:28

Guinevere

Ik heb serieus er over nagedacht foto's te maken, maar ik ben toch al bezig me los te weken van deze club, om verschillende redenen, zowel qua beleid als qua tarieven.
Laat ik het zo uitdrukken: het gaat niet zo goed met die club om uiteenlopende redenen, en ons zonnebrandverhaal past daarbij. Ik heb veel aan ze te danken, eerlijk is eerlijk, maar ze hebben ook een minkantje en dat lijkt de overhand te gaan nemen.
Dus nee, geen foto's en geen confrontatie. Die confrontatie komt vanzelf wel als ze op een dag ontdekken dat er wel érg weinig cliënten over zijn gebleven (en die trend is al begonnen). Daar ga ik geen extra energie meer insteken

Zoonlief is toen ik aan het werk was, zijn bed uitgerold. Heeft nog steeds een aantal goedgevulde blaren, maar lang niet meer zoveel als gisteren. Klaagt ook minder over pijn en geeft ook geen rood licht meer in het donker.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.