Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
An

An

29-10-2010 om 14:05

Verhogen concerta en slaapproblemen

De kogel is door de kerk, zoon en ik zijn het samen definitief eens dat "we" een verhoging van zijn concerta gaan proberen, gezien zijn gedrag en de schoolprestaties. De kinderarts had ons een half jaar geleden al verteld dat zoon meer mocht hebben, maar toen zagen we dat nog niet zo zitten. De kinderarts heb ik gesproken, de medicijnen opgehaald, me rotgeschrokken van de prijs, maar vanaf maandag neemt zoon 54 mg i.p.v. 36. De week erop moet hij weer 36 mg en daarna weer een week 54 mg, gevolgt door opnieuw een week 36 mg. Dit vind ik vreemd, maar volgens de kinderarts is dit, om te zien, of de verhoging het gewenste effect heeft. Daarna moeten we weer terug naar de kinderarts om het te bespreken. Ik ben heel benieuwd of zoon de verhoging als positief gaat ervaren. Hij is wel erg angstig dat hij weer problemen krijgt met het in slaap komen. Toen zoon begon met concerta, was dit voor hem een groot drama. Met melatoninetabletjes is dit gelukkig redelijk opgelost. Weten jullie of dit met een verhoging van de dosering opnieuw een probleem wordt? Moet ik nog even contact opnemen met de kinderarts hiervoor?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-10-2010 om 15:48

Concerta

Zoon (9) is hier net begonnen aan een hogere dosering; van 18mg naar 27mg. Kinderpsychiater had eerst een stopweek ingelast maar na een dag zijn we gestopt met dat idee; wat een drama zonder medicatie, afschuwelijk. Zoon smeekte om zijn "pil" en ik kon hem na een paar uur wel achter het behang plakken...
Sinds afgelopen zondag zit hij dus op 27mg en geen enkele nare bijwerking zoals verlies van eetlust of slaapproblemen. Zoon voelt zich kiplekker bij die hogere dosering; meer rust in zijn kop en lijf en hij kan beter focussen.
De vragenlijsten voor thuis en school heb ik dus maar aangepast op de dosering, zonder stopweek. Over twee weken terug naar de psych om de boel te evalueren maar wij zijn eruit: wij willen gewoon doorgaan met die 27mg. Zoon gebruikt al langere tijd melatonine en hij slaapt sinds een maand ofzo voor het eerst in zijn leven zonder problemen (ook met behulp van integratieve kindertherapie)!
Hier dus geen enkel probleem maar het is voor iedereen anders. Even de vinger aan de pols houden dus. Succes!

an mien

an mien

29-10-2010 om 17:10

Mag ik vragen hoe oud jouw zoon is en hoeveel hij weegt, wij twijfelen ook of de huidige dosering wel de goede is. Onze zoon is 13 jaar en weegt 35 kilo.

Groetjes
An mien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

koentje

koentje

31-10-2010 om 14:51

Nee

bij ons was en bleef de 3 mg. melatonine voldoende om in slaap te komen nadat zoon overgegaan was op 54!

An

An

31-10-2010 om 15:56

Gewicht

Okee, hij zit op 3mg melatonine, dus dat zou wellicht geen problemen op hoeven leveren. Ik ben benieuwd, a.s. maandag gaan we beginnen. Ik hoop dat hij het als positief gaat ervaren. Hij is trouwens 13 jaar, ongeveer tussen de 25 en 30 kg.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-10-2010 om 19:07

Melatonine

Hier zit zoon op 1,5mg melatonine. Hij is ruim 9 jaar, 1m33 en weegt 24kg. De kinderpsychiater vond 27mg Concerta eigenlijk net iets te zwaar gezien zijn geringe gewicht en betwijfelde of de 27mg een meerwaarde zou hebben maar wij wilden het toch proberen. Het gaat nog steeds erg fijn op deze dosering. Wat mij betreft houden we het op die 27mg.

Kloppen de gegevens over de leeftijd en gewicht van je zoon?

An

An

01-11-2010 om 10:45

Wil40

Ja, deze gegevens kloppen. Hoezo?

Bezorgd

Ik maak me dan wat bezorgd. Ik lees wat over een kind wat ik door het scherm van de computer natuurlijk niet kan zien. Ik bedoel er niets mee, maar denk wel:"Hè? Een 13 jarige van ong. 27 kilo, hoe groot is dat mannetje dan?"
Je moet geen kinderen vergelijken en veel lengtes en gewichten vind ik allemaal nog gezond klinken hoor, maar dit klonk wel erg licht voor een 13 jarige puberzoon. En als ik dan lees dat de Concerta verhoogd gaat worden, ja, dan maak ik me zorgen. Maar misschien geheel onterecht.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-11-2010 om 16:53

Ik vind 54mg en zelfs 36mg erg aan de hoge kant hoor voor een jongen met een gewicht van ongeveer 27 kilo. Onze kinderpsychiater is dus zelfs al terughoudend met verhogen van 18mg naar 27mg bij zoon die net iets lichter is dan de jouwe... Een te hoge dosering kan zelfs averechts werken. En ja, die 9-jarige van mij is al aan de lichte en kleine kant; hoe lang is jouw 13-jarige zoon dan?
Concerta is geen wondermiddel; het kan helpen kinderen zich rustiger te laten voelen in hun hoofd en lijf en zich beter te kunnen concentreren maar het werkt niet zo geweldig voor bijv. het verbeteren van het werkgeheugen, structuurmatig handelen, taakplanning etc. Daarvoor moet je andere zaken (therapie, RT, begeleiding, oefenen) uit de kast trekken omdat deze problematieken van een heel andere orde zijn en niet weggenomen kunnen worden met methylfenidaat. Externe aanpassing is net zo belangrijk als interne aanpassing mbv medicatie.
Welke problemen heeft jouw zoon op school?

anna van noniemen

anna van noniemen

01-11-2010 om 19:37

Ook een dunne hier

en ook nog eens vrij kort. Zoon is net 12, woog de laatste keer bij de ha 29 kg en is ongeveer 145 lang....

An

An

02-11-2010 om 09:35

Bouw

hij is "normale" lengte, dun, smal en licht, maar gezien de bouw van zijn vader (ca. 1.90 lang en 70 kg toen hij 20 jaar was) is dat niet raar. Bij een check up bij de kinderarts, een aantal maanden geleden, wilde de kinderarts, gezien zijn lengte en gewicht, de dosering al verhogen, maar dat wilde mijn zoon toen niet, en ik zag ook geen reden voor verhoging.
Gisteren heeft hij voor het eerst de verhoogde dosering geslikt, hij voelde zich niet anders en had gelukkig geen slaapproblemen.

An

An

02-11-2010 om 09:58

Elisa g.

Hij is chaotisch en snel afgeleid, slechte concentratie. Ook is hij visueel gericht, iets wat hij ziet onthoudt hij vele malen beter, dan wat hij hoort. Op school halen ze van alles uit de kast om zoon te helpen op dat gebied, er zijn regelmatig ouder-school gesprekken, hij heeft therapie, die regelmatig geëvalueerd en aangepast wordt en wij krijgen individuele ouderbegeleiding, zodat we hem beter begrijpen, thuis hem kunnen begeleiden en gericht met hem kunnen oefenen. We zien medicatie voor hem als aanvullend hulpmiddel, niet als wondermiddel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-11-2010 om 16:03

Ik denk er net zo over als jij hoor; maar ik vind ook dat je zoon wel een enorm hoge dosering krijgt gezien zijn geringe gewicht. En een te hoge dosering kan juist ADHD-achtige symptomen geven/terug laten keren.
De vraag is dan met name of die hoge dosering een meerwaarde zal hebben bij de problemen die jij schetst. Hier doet een hogere dosering dat dus niet (het helpt ietsje maar zeker niet wbv het snel afgeleid zijn en de vergeetachtigheid en richten we ons op andere methodes om die specifieke problemen aan te passen (welke dezelfde zijn als bij jouw zoon).
Het is heel frustrerend, ook ik trek alles uit de kast qua therapie en begeleiding zowel thuis als op school maar ergens blijft er een stuk liggen waar ook wij nog niet het gouden ei van Columbus voor hebben gevonden.
Zoon krijgt straks eerst RT en in het nieuwe jaar Sensorische Integratietherapie. Als dat allemaal niet afdoende helpt gaan we neurofeedbacktraining proberen.
Als het gaat om die hersenhelften beter te doen laten samenwerken (hij is ook visueel ingesteld) is ophoging van de medicatie niet de oplossing zo heb ik begrepen.
Het is om gillend gek van te worden; zeker zoon zelf lijdt eronder. Hoe kan het dat hij een fenomenaal geheugen heeft maar dat zijn werkgeheugen zo bedroevend slecht is? Dat hij dingen onthoudt die mensen jaren geleden gezegd hebben maar de simpelste praktische zaken vergeet? Dat vereist specifieke aanpak.
Je kan natuurlijk die hogere dosering proberen en ik hoop dat het werkt maar wat doe je als je over een tijdje weer tegen hetzelfde probleem aanloopt?
Ik ben heel benieuwd; hou ons op de hoogte!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.