Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-11-2011 om 17:18

Verminderde eetlust en concerta

Zoon (10) met ADHD slikt sinds ruim 2,5 jaar Concerta. Hij begon met Ritalin maar ten eerste was het een probleem om gedurende de dag te nemen en ten tweede bleef hij misselijk dus we zijn vrij snel overgestapt op Concerta. Eerst 19mg, sinds een jaar 27mg omdat de 19mg niet meer voldoende werkte. De Concerta helpt heel goed maar zoon begint er steeds meer van te balen dat hij toch beduidend minder eetlust heeft als hij zijn pil heeft geslikt.
Voordat hij zijn pil neemt (ontbijt) eet hij een stuk of vier boterhammen en zou dan nog wel meer willen. Als de pil is uitgewerkt vreet hij alles wat los en vast zit. Vlak voor het naar bed gaan heeft hij dan weer honger en eet hij weer wat.
In het weekend stelt hij daarom het nemen van zijn pil uit zodat hij weer even kan bunkeren. Zondags gaat er dan rustig een half brood doorheen als ontbijt/lunch.
Vervelend is ook dat hij rond het avondeten dus nauwelijks honger heeft omdat zijn pil nog niet is uitgewerkt en het meest vervelend is dat hij op school niks eet omdat hij geen honger heeft. Hij zit op het Gym, doet intensief aan voetbal en hij is al niet de dikste (136 en 27 kg) dus dit is niet echt fijn.
Hij is niet meer in behandeling bij de instantie die de ADHD vaststelde en bij de psychiater die de Concerta voorschreef. Eigenlijk zou om de drie maanden een gewichts- en lengte controle moeten plaatsvinden maar de huisarts heeft die mogelijkheid niet dus ik hou het zelf maar een beetje bij. Hij groeide altijd gestaag volgens zijn groeicurve maar het lijkt nu wat achter te blijven.
Zoon baalt hier vreselijk van want hij weet dat hij zijn Concerta hard nodig heeft maar hij wil ook zo graag "lekker en normaal" kunnen eten.
Ik weet echt niet wat dan wel. Een lagere dosering kan niet, Ritalin is geen optie en andere medicatie kan ik niet veroorloven omdat dat niet vergoed wordt. Daarnaast weet je niet of andere medicatie net zo goed werkt voor zijn ADHD.
Ik vind het wel vreemd dat dat gebrek aan eetlust blijft. En eerst leek hij er veel minder last van te hebben. Op de basisschool at hij nog wel eens een boterhammetje tussendoor.
Iemand raad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

21-11-2011 om 18:13

"lekker en normaal"

Mijn ervaring is, met verschillende concerta en ritalin gebruikers in huis dat alleen hun TREK is verminderd. Ze hebben nog steeds een gewone eetlust, en eten precies de hoeveelheid voeding die ze nodig hebben.
Idd bunkeren ze niet meer zo een half brood naar binnen en een hele zak chips leeg...gelukkig maar want dat is geen gezond eetgedrag.
Dat is hun ADHD en het geen REM hebben... dus ook niet op eten. Dankzij medicatie hebben ze de REM wel, en eten ze dus gewoon NORMAAL ipv onnodig veel.

Karmijn

Karmijn

21-11-2011 om 18:53

Hier

Op school eet zoon ook slecht. Dat is logisch, die kantine is soms net een apenkooi en dan lopen er ook nog surveillerende leraren rond. Zoon voelt zich echt nog niet genoeg op zijn gemak, om zijn boterhammetjes rustig weg te kauwen.
We compenseren het, door hem ook verpakte schoolkoek mee te geven. Euroshopper suikerwafels of cake en choc of zo?
Als zoon thuis komt, gaat hij meestal nog wat eten. Een lekkere tosti of een blikje soep.
Bij het avondeten eet hij wisselend, het hangt ervan af wat we eten en hoe hij zich voelt. Bij onrust is eten voor hem altijd hetgene wat hij het eerste laat zitten.
Ontbijt is een paar happen van een boterham.
Hij eet dus minder dan jouw zoon volgens mij, Elisa. Toch is hij al 170 (13 jaar). Ik heb geen flauw idee wat hij weegt, maar meestal zit hij net iets onder de norm van de groeicurve.
Is het een idee om de medicijncontroles van jouw zoon door een kinderarts te laten doen? Dat doen wij hier ook. Het bevalt echt prima, en deze man heeft net wat meer expertise dan een huisarts. Laatst is er hier weer een kleine medicatieverhoging geweest met een verbluffend positief effect. Die kinderen zijn in de groei en zo veranderlijk, de behoefte aan methylfenidaat kan daardoor erg wisselen.

Helaas?

Ik herken het helaas niet, zou wel willen dat ik minder trek had in eten. Ik kan de hele dag door eten (ook in grote hoeveelheden).
Ik gebruik 54 mg. Maar bij mij wordt het wellicht gecompenseerd door de Risperdal.

Polly

Hebben ADHD`ers geen rem met eten? Echt, dat wist ik niet. Ik zit het met verbazing te lezen. Veel ADHDèrs zijn wel erg beweegelijk,verbruiken veel energie, kunnen goed eten, maar dat zet niet aan in gewicht.
Maar dat een ADHD`er geen rem heeft en zakken chips leeg eet? Werkelijk nog nooit van gehoord.
En een half bruin opeten vind ik ook niet vreemd. Ik at als puber als lunch gerust 6 sneden brood. Heel gezond bruin brood, met kaas. Ik was en ben zo slank als een den. je kunt echt niet zo maar zeggen dat dat ongezond eetgedrag is.

Shakes

Er zijn speciale voedingssuplementen te koop om wat aan te komen. Maar dan praat je alleen over gewicht. Als ook zijn lengte in groei stagneert zou ik een doorverwijzing vragen naar een kinderarts. Misschien zit je zoon over enkele maanden weer in een groeispurt, maar omdat hij al klein en tenger is zou ik het niet te lang afwachten.
Misschien kan een diëtiste je helpen met goede voedingsadviezen? Wat bij een volwassene goed helpt is bijvoorbeeld iedere 2 uur iets eten. Geen grote hoeveelheden maar steeds het trekgevoel voorkomen. Een sneetje brood met roomboter, een banaan, een koek, chocomel met slagroom, toetje, veel tussendoortjes dus.
Als het brood eten niet lukt op school, wil hij misschien wel iets anders wat makkelijk weg eet? Al is het een banaan of een bak yoghurt met suiker of anders wel die gevulde koek.

Polly Shearman

Polly Shearman

22-11-2011 om 10:43

Geen rem

Je weet ook wel dat niemand met ADHD gelijk is, maar het hebben gaan geen rem, zowel in bepaald gedrag als in bijvoorbeeld eten, hoort echt bij adhd.
6 sneen brood is wel wat minder als een half brood, toch?

Karmijn

Karmijn

22-11-2011 om 11:56

Adhd en overgewicht

Wil,
Bij adhd komt overgewicht vaak voor. Niet bij hele jonge kinderen meestal, omdat bij hun de hyperactieve symptomen nog zo belangrijk zijn. Maar bij volwassenen met adhd is het zeker een aandachtspunt. Het is voor zo ver ik begrepen heb, hetzelfde mechanisme dat ervoor zorgt dat adhd-ers eerder verslaafd raken.
Wij hebben het daar weleens met onze zoon over. (mijn man is in mijn schoonfamilie de enige die geen obesitas heeft, dus 'het zit in de familie' hier)

http://www.nu.nl/gezondheid/2079203/adhd-ers-meer-kans-op-overgewicht-of-drugsverslaving.html

Ava

Ava

22-11-2011 om 12:52

Rem op eten

"Je weet ook wel dat niemand met ADHD gelijk is, maar het hebben gaan geen rem, zowel in bepaald gedrag als in bijvoorbeeld eten, hoort echt bij adhd."

Mijn kind heeft helemaal niet: geen rem op eten.
Er werd goed gegeten maar er was wel een rem, gelukkig. Maar die medicatie onderdrukt het hongergevoel. Met als gevolg dat kind niet doorslaapt van de honger (ook na een stevig avondmaal). En dat komt door de uitgewerkte medicatie, niet door de adhd. Het lijkt wel of er een gat in de maag gevuld moet worden: zo erg! Voor de medicatie nooit last van gehad, ook niet bij een groeispurt.
Wij lopen hier ook tegenaan en heb geen antwoord. Want het kan hand in hand gaan: minder eten, kleiner wordende maag, lage energie&minder honger. Lastig. Misschien is de suggestie voor de diëtiste helemaal zo gek nog niet.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-11-2011 om 15:04

Eten

Zoon was altijd een goede eter en voorzover ik begrepen heb, onderdrukt medicatie idd het hongergevoel waardoor men minder of niets eet. Als de medicatie dan is uitgewerkt schreeuwt het lichaam om voedsel en moet het wat inhalen qua voeding.
De kleine hapjes om de paar uur doen we al heel lang; ikzelf ook. Maar het is gewoonweg op dit moment niet genoeg; zeker niet omdat hij lichamelijk en geestelijk zo actief is. Daarnaast begint hij nu te puberen en heeft hij gewoonweg meer nodig. Hij heeft beduidend minder energie en is vaak oververmoeid terwijl hij wel goed slaapt.
Ik denk dat ik een afspraak ga maken met een kinderarts of de schoolarts; zijn groei- en gewichtscurve nameten en bespreken hoe en wat verder.
Overigens klopt het wel dat ADHD'ers zeer verslavingsgevoelig zijn maar dat heeft niets met dit probleem te maken. Er is een verschil tussen trek en honger en normaal eten en overmatig eten; dat weet ik maar al te goed uit eigen ervaring. Zoon snoept verder ook nauwelijks.
Ik ga erachteraan. Bedankt voor de reacties!

Nog een simpele bijvoeding

Misschien drinkt hij dit ook al Elisa. Maar voor mezelf heb ik nog als bijvoeding drinkontbijt. Je hebt de duurdere versie bij AH en de goedkopere bij de Aldi. In plaats van gewone melk of wat je zoon ook drinkt dit als extraatje naar binnen. Vooral die met vezels geven een extraatje.
Ik las er over bij gezondheid over een kind dat slecht eet door het dragen van een beugel en dacht het toch nog als tip bij jou neer te moeten zetten.
Zelf drink ik het ook tussendoor, niet alleen bij het ontbijt.

Fiorucci

Fiorucci

22-11-2011 om 21:37

Klopt wil

Mij zoon voedert zichzelf ook bij met drinkontbijt..

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-11-2011 om 21:11

Verminderde eetlust

Nou, ik heb een afspraak gemaakt bij de schoolarts voor gewichts- en lengtemeting en het bespreken van dit probleem. De schoolarts vond het inderdaad heel zinvol om regelmatig deze controles uit te voeren bij ADHD-medicatie en zeker bij een verminderde eetlust.
Een ander medicijn is helaas geen optie. Andere medicatie dan Ritalin en Concerta wordt niet vergoed (zelfs de Concerta wordt maar voor 5 maanden vergoed; de rest krijg ik terug van de Bijzondere Bijstand) en ik ga niet van zorgverzekering veranderen omdat deze verder prima bevalt; ruime dekking van andere zaken die voor ons noodzakelijk zijn en relatief lage premie (via de gemeente, speciaal voor gezinnen met een minimum-inkomen).
Daarnaast heeft zoon verder geen last van bijwerkingen en de Concerta werkt uitstekend voor zijn ADHD.
Zoon krijgt nu een muslireep of een mini-krentenbolletje mee naar school en dat gaat er gelukkig nog wel in.
Ik denk zelf ook dat vermoeidheid een rol speelt bij het minder eten. Als je moe bent, heb je ook minder trek. Het is natuurlijk nogal een overgang naar de middelbare school en ook in die kop is het druk.
Gelukkig eet zoon voor het nemen van zijn medicatie en als het is uitgewerkt wel goed; 's avonds na het avondeten eet hij ook nog een grote bak met joghurt en musli en een appel oid dus ik ben niet zo bang dat hij echt tekorten oploopt maar ik vind wel dat we de vinger aan de pols moeten houden.

Toch meer vetten en koolhydraten

Je zoon eet erg gezond maar krijgt hij ook voldoende vetten en koolhydraten binnen? Op de krentenbol een dun laagje boter, geen mueslireep maar ontbijtkoek, geen yoghurt maar chocoladevla met beetje slagroom, geen appel maar een banaan.
Als jou brugpieper net zo veel moet bewegen als die van mij, dan zet andere voeding iets meer zoden aan de dijk zullen we maar zeggen. Vooral omdat je zoon ook weinig brood eet (lunch). Mijn zoon heeft de eerste weken op het VO ook wat slechter en onregelmatiger gegeten, maar zat weer vrij snel in het ritme. Het is zeker allemaal wennen, een heel ander leven en het kost veel energie.
Andere medicatie is geen optie en je zoon reageert goed op de Concerta. Misschien is wederom aanpassen van de dosis een idee? Verlagen en in het weekend/vakantie`s geen medicatie, kijken of hij dan iets aankomt en weer wat groeit?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-11-2011 om 22:38

Vetten

Hij krijgt genoeg vetten en koolhydraten binnen. Op zijn (volkoren)brood en de krentenbol gaat volle boter, hij eet volle biogarde joghurt en gewone (vette) kaas en in een muslireep zit meer vet dan in ontbijtkoek. We eten verder vaak volkorenpasta, zilvervliesrijst of couscous met uiteraard groente en kip/vlees/vis (zalm is hier favoriet). Sauzen maak ik ook vaak met kookroom, creme fraiche etc. Als toetje krijgt hij meestal vla met slagroom. Ikzelf doe ook niet aan "light" gedoe dus daar kan hij van mee profiteren
Bananen lust hij niet, helaas.
Als je het zo opschrijft wat hij op een dag eet is het niet echt weinig maar een hele dag op school (8.30-16.00) zonder te eten of alleen maar een muslireep of minikrentenbolletje is natuurlijk niet gezond. Je hersenen hebben energie nodig en je lijf ook.
Verlagen van de medicatie is geen optie want deze is niet voor niets een jaar geleden verhoogd. Geen medicatie beginnen we ook niet aan. Zonder medicatie wordt hij gek van zichzelf en van de drukte in zijn kop en ik trouwens ook
We zien het zo wel even aan. Zolang hij maar wel redelijk op zijn curve blijft zitten zal het allemaal wel loslopen maar daarom ben ik benieuwd wat er uit de controle komt...

Afwachten dus.

Ik denk vrolijk met je mee te denken om wat energierijker te eten maar dat lijkt me inderdaad niet nodig. Heerlijk klinkt het allemaal, ik krijg er trek van! Je zoon krijgt van alles binnen, het is puur zijn vermindering van eetlust. Maar aan het menu ligt het zeker niet, dat is duidelijk.
Ja, afwachten wat de arts zegt. Ik zat nog iets te denken, je wordt vast gek van me, hij heeft toch geen Pfeiffer? Slechte eetlust, vermoeid, minder energie...Straks denk je dat het van de medicijnen komt, is er iets anders aan de hand.
Nu stop ik met dat meedenken, ik ben erg benieuwd wat de kinderarts ervan gaat zeggen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-11-2011 om 23:19

Wil

Nee hoor Wil, ik waardeer het dat je meedenkt. Aan een onderliggende ziekte heb ik ook al gedacht maar hij vertoont verder helemaal geen symptomen in de zin van ziek-zijn. Hij voetbalt ook nog gewoon lekker (ik vraag me weleens af waar hij die energie nou allemaal vandaan haalt), haalde een top-score bij de Coopertest op school etc. dus tja. Relatief gezien gaat het dus best ok en het is dat zoon huilend aangaf dat hij het "gewoon lekker" eten mist als hij zijn medicatie heeft genomen en hij er echt heel erg mee zit anders had ikzelf nog niet aan de bel getrokken.
Maar we kijken wel wat er uit het bezoekje aan de schoolarts komt. Ondertussen laat ik hem 's ochtends voor zijn medicatie maar fijn een flink aantal boterhammen eten en 's avonds als het is uitgewerkt voer ik hem wel bij Dik zal hij toch nooit worden; dat zit niet in zijn bouw; net zomin als in de mijne en die van zijn vader en vermoedelijk gaat hij zijn vader achterna die tot zijn 15e ook een onderdeurtje was en toen opeens 1.83 werd. Dat wil zoon natuurlijk ook Maar dan moet je wel goed eten en goed slapen; dat heeft hij ook wel door.
Ik hou jullie op de hoogte!

Ik zie het probleem niet zo

Je zoon eet vier boterhammen, avondeten, een tussendoortje, fruit en een toetje. In het weekend eet hij extra veel boterhammen. Hij heeft een gezond gewicht/bmi en functioneert prima. Hij eet alleen op schooldagen tussen 8.30 en 16.00 uur alleen een mueslireep of krentenbolletje. Da's echt niet ongezond hoor, over de hele dag genomen krijgt hij genoeg binnen. Als hij bij zijn ontbijt 2 boterhammen zou eten en bij de lunch ook 2 zou het per saldo op hetzelfde neerkomen. Je hebt het over gebrek aan eetlust, maar buiten Concertatijd heeft je zoon voldoende eetlust om genoeg binnen te krijgen.

skik

Hes@

Hes@

25-11-2011 om 13:30

's avonds flink eten zei de kinderarts

Onze kinderarts waarschuwde al voor dit effect en vond dat het geen probleem was. Ze gaf ons de tip om na uitwerken van de medicatie nog flink te eten (naar behoefte hè)

Onze dochter kon vroeger (voor concerta) echt niet zonder eten op tijd. Driftig werd ze dan en heel vervelend. Dat effect is met concerta weg. Ze heeft overdag weinig trek en ze wordt ook niet chagerijnig, behalve als ze helemaal niet gegeten en gedronken heeft.
's avonds voor ze naar bed gaat eet ze nog een flinke dubbele boterham.

Man vergeet sinds hij concerta neemt ook regelmatig te eten. Hij is dan zo in beslag genomen door zijn werk dat hij het vergeet. ZOu dat bij je zoon ook de reden kunnen zijn? Er gebeurt nu zo veel op school dat hij gewoon niet aan eten denkt? Op de basisschool waren er mensen die hem er op wezen dat hij moest eten.

De meest eenvoudige oplossing is een alarmpje bijvoorbeeld op de telefoon. Zodat hij weet: nu een boterham eten ook als ik geen trek heb.

Ik vind het wel gek dat niemand de groei van je zoon bijhoudt. Dat moet wel 1x per jaar met deze medicatie. Mooi dat het nu bij de schoolarts kan maar je hebt eigenlijk een vaste regeling nodig.

Onze kinderarts zit ver weg. De assistente van de huisarts heeft op verzoek van de kinderarts gemeten en gewogen en de gegevens hebben we doorgestuurd naar het ziekenhuis. Als je huisarts nu voor de behandeling verantwoordelijk is, hoort de huisarts toch te meten en wegen?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-11-2011 om 14:10

Hes@

Onze huisarts heeft niet de mogelijkheid om te wegen en te meten, anders zou hij de controles overnemen. De kinderpsychiater heeft alle gegevens ook overgedragen aan de huisarts maar ja, als die geen weeg- en meetapparatuur heeft moeten we dus of bij een kinderarts (die hebben we niet) of bij de schoolarts terecht. Ik vond het wel gek dat een huisarts niet beschikt over een weegschaal en een meetlat maar goed, het is niet anders.
Het zou heel goed kunnen zijn dat zoon het nu nog op school te druk vindt om te eten. Ik hoop ook dat als hij echt helemaal gewend is en de rust kan vinden dat hij dan wel een boterhammetje of zo gaat eten.
Maar het is niet zo dat ik denk dat hij te weinig binnen krijgt; meer dat idd die groei en gewicht goed bijgehouden moet worden vanwege de Concerta. Omdat Concerta invloed kan hebben op de lengtegroei en het gewicht en dat zeker bij zoon, die al niet de grootste en dikste is, belangrijk is om bij te houden. Verder hoop ik dat de schoolarts zoon wat gerust kan stellen. Hij wil graag lekker verder groeien en de 1.80 halen

Yura

Yura

25-11-2011 om 14:36

vandaar. Had wel eens gehoord dat in de VS meisjes ADHD-medicatie slikken om af te vallen, nu begrijp ik het. Overigens zou ik me niet druk maken om de totale hoeveelheid hoor. Even nagekeken, hij heeft een keurig bmi, nog ruim in het groen. Denk dat hij wel wat aan de kleine kant is, maar ook weer niet abnormaal denk ik, ligt ook aan de lengte van de ouders vaak. Heb bij offtopic bij het onderdeel dat je door sporten niet afvalt gister een een lijstje geschreven wat mijn zoon eet (13 jaar 1.65 en 40,5 kg), dat is niet echt meer dan de jouwe en juist het andersom probleem, overdag slecht eten en 's avonds goed. Hij krijgt vaak niet eens een halve boterham weg als ontbijt. Misschien stelt het je gerust om mijn lijstje even te lezen en ook de reactie van Miriam Lavell daarop.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-11-2011 om 14:49

Yura

Het klopt dat ADHD-medicatie wordt gebruikt als afslankmiddel door bijv. modellen en figuren als Paris Hilton. Omdat het de eetlust onderdrukt en een lekker hyper-gevoel geeft bij mensen die geen ADHD hebben.
Ik weet dat zoon niet abnormaal klein is (ik ben zelf maar 1.58) en de verwachting is dat hij toch zijn vader achternagaat qua lengte; ook zijn gewicht valt nog binnen het normale, zeker in verhouding tot zijn lengte maar de vinger moet wel goed aan de pols gehouden worden.
Tot nog toe volgde hij keurig zijn groei- en gewichtslijnen (ik meen P-1) en groeide hij ook gestaag door maar het is wel fijn als een deskundige er naar kijkt en het bijhoudt.
Ik zal even naar je lijstje kijken; bedankt!

Yura

Yura

25-11-2011 om 15:02

Bijhouden

Ja dat ben ik met je eens dat zeker als dit soort medicatie wordt gegeven wel moet worden bijgehouden of hij zijn groeilijn blijft volgen, dus dat er controle moet zijn. Wel raar dat een huisarts niet zou kunnen meten en wegen vind ik. Misschien kun je dat bij de schoolarts doen? Daar zijn ze erop ingericht. Overigens werd ik van de week gebeld door de schoolarts dat zoon afweek van zijn groeilijn. Hij zat altijd op op p90 ofzo en nu op het gemiddelde. Dat komt omdat zijn groeispurt blijkbaar later inzet dan gemiddeld. Dat was me zelf ook al opgevallen omdat al zijn vrienden die eerst kleiner waren nu opeens groter zijn. Hij mag over een jaar terugkomen om te meten en te wegen, maar ook dat afwijken is dus in principe niet verontrustend omdat hij waarschijnlijk wat later pubert dan anderen. Ze vroeg wel hoe dat met zijn vader was, maar daarop wist ik even het antwoord niet op dat moment, zie wel dat neefjes van vaders kant ook erg laat zijn, dus dat heb ik wel aangegeven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.