Pippie
31-10-2008 om 12:39
Verschil verbaal en performaal iq
De uitslag van de iq-test voor mijn zoontje is er. Zoon heeft ADHD en wij wilde de iq-test omdat we het idee hebben dat er niet uit komt wat er in zit.
Totaal iq is 107, Performaal iq is 126 en verbaal iq is 91.
De test was trouwens zonder medicatie.
Het verschil tussen PIQ en VIQ is wel erg groot en ik zit me nu af te vragen op welke manier hij hier last van kan hebben. Heeft iemand ervaring hiermee. Ik wil er natuurlijk graag mee naar school, maar dan wil ik me al goed voorbereid hebben.
In de aanbeveling staat beter ontwikkelen verbale vermogen. Wat kunnen we er hier aan thuis doen. Wat kan een school doen?
Ik hoop op wat kennis en ervaring van jullie kant.
Pippie

Tineke
31-10-2008 om 12:50
Korte reactie
Pippie: "In de aanbeveling staat beter ontwikkelen verbale vermogen. Wat kunnen we er hier aan thuis doen. Wat kan een school doen?"
Draai het eerst maar eens om. Zie zijn sterke kant, het performale als uitgangspunt. Dat betekent dat hij (erg) goed is in alles wat niet talig is, zijn beeldend vermogen, zijn ruimtelijk inzicht.
Via picto's (plaatjes) zal hij veel meer kunnen dan via verbale instructie. Iets uittekenen heeft veel meer effect dan het honderdmaal (verbaal) zeggen.
Benut zijn sterke kant, daar groeit hij van, dan krijgt hij zelfvertrouwen, dan voelt hij zich bergrepen. En dat is vervolgens een mooie basis om spelenderwijs het verbale wat op te krikken.

T&T
31-10-2008 om 14:35
Hier ook!
Ook mijn zoon heeft een grote verbaal/performaal kloof. Hij is daarbij autistisch. Hij heeft een heel goed ruimtelijk inzicht; ver boven gemiddeld, maar zijn "talige" kant is zo slecht dat hij uiteindelijk nog een IQ beneden gemiddeld heeft. Verder is zijn informatie verwerking vertraagd, zijn oren zijn dus heel vaak getest, maar hij hoort prima het komt alleen pas twee minuten later aan...
Op school wordt hij gelukkig helemaal geaccepteerd, met zijn eigenaardigheden, maar hij is natuurlijk ook erg handig bij het bouwen van hutten en zo.
Toch maak ik me wel eens zorgen hoe hij nu verder gaat (hij zit nu nog bij de kleuters) zeker als hij echt moet gaan leren. En ook thuis raakt mijn geduld wel eens op bij de zoveelste "WATTUH?"
Met picto's werken wij hier al, maar ik ben erg benieuwd of er meer tips komen.
groetjes Tess

Pippie
31-10-2008 om 14:36
Sterke kant
Kaatje bedankt. Ik neem ook eigenlijk wel aan dat de school er ervaring mee heeft. Eigenlijk vind ik zelf beide kanten wel okee ha. De verbale kant is gemiddeld en dat is okee. Eigenlijk zeg je dat hij zich niet zo snel begrepen zal voelen. Klopt dat? Ik merk het niet zo op die manier. Maar wel dat hij erg graag discussies aan gaat. Misschien pogingen om begrepen te voelen. Nou, ik moet het misschien beter even laten aankomen.
Ik zal er eens over denken hoe we het visuele meer kunnen geven dan het verbale hier thuis.
Pippie

anna
31-10-2008 om 17:03
Hier ook
P 124 en verbaal 91, wat volgens de orthopedagoge ook een typische score voor dyslecten zijn. Misschien speelt dat ook?
Onze dochter snapt alles dus erg goed maar kan het vaak niet geuit krijgen, en dat is super lastig voor haar. Benoemen van zaken is moeilijk maar wordt hier dagelijks geoefend

Pippie
31-10-2008 om 18:44
T&t, anna
Hoe werken jullie met pictogrammen dan? Wanneer en hoe pas je ze toe. Bij mijn zoontje is ook heel vaak gevraagd of hij iets aan zijn oortjes heeft.
Dyslecten.... hij gaat niet heel vlot met lezen (nu AVI 1) en hij draait nogal eens iets om. Haalt ook de letters nogal eens door elkaar. Ik neem dat ook maar mee naar het gesprek dan. Hoe geeft jouw dochter aan dat ze er last van heeft dat ze niet kan uiten wat ze weet/wil. En hoe oefen je het.
Natuurlijk let ik er nu op een andere manier op. Toevallig wilde hij vertellen over een toetsonderdeel. Maar hij vond de woorden niet ofzo. Hij geeft de schuld aan zijn ADHD. En het was best rottig voor hem. Hij wilde vertellen wat de bedoeling was van de vraag. Het is hem echt niet gelukt. Moet ik het daar een beetje in zoeken?
Pippie

anna van noniemen
31-10-2008 om 19:58
Pippie
Ik herken het heel erg! Ook hier een kloof en een hoger performaal iq. Kan niet anders dan Kaatjes posting onderschrijven....oh ja, en denk niet, op school snappen ze dat wel, ik heb het ze dit schooljaar opnieuw moeten uitleggen (op school gaat het dit schooljaar nog niet zo heel best, qua gedrag dan.....)

Pippie
31-10-2008 om 20:47
Anna van noniem
Kan je mij eens vertellen wat je uitgelegd hebt?
Ik zal wel wat vaag klinken, maar ik heb eigenlijk nog helemaal geen inzicht welk probleem er nu bij hoort.
Ik heb nu het idee dat hij dan moeite met instructies heeft zoals hij ze nu krijgt (verbaal). Dat is wat Kaatje duidelijk heeft gemaakt. Daar voel ik wat bij, omdat hij zegt dat hij niet luistert. Hij begint al aan zijn taakjes en laat datgene wat de juf zegt maar gaan. Is dat iets wat die kloof aanduidt? Ik had eerst het idee dat dat door zijn ADHD komt. Concentratie, impulsief.
Hoe leg jij het uit aan de juf en naar aanleiding van wat? Waar gaat het mis? Ik ga nu maar eens even wat googlen. Heb even de tijd
Pippie

Tineke
31-10-2008 om 22:00
Grappig
Niet echt grappig natuurlijk, maar ik zou me kunnen voorstellen dat je zoon problemen heeft, dus wordt hij getest, en die uitslag is de verklaring voor zijn problemen.
Nu lijkt dat andersom, je moet de gevolgen van de uitslag zelf uitzoeken en dus zelf vertalen naar zijn problemen. Krijg je verder nog begeleiding hierbij? Of moet je het doen met de uitslag alleen?
Het is frustrerend voor een kind als er meer van hem verwacht wordt dan hij kan. "Beter luisteren" kan zo'n frustrerende opdracht zijn, want kind hoort wel, maar kan het niet goed 'verstaan'. Voorbeeldje: 's ochtends: 'eet nou door, poets je tanden, kam je haar en daarna je schoenen aan', het kind treuzelt of maakt een beginnetje en blijkt tien minuten later niets gedaan te hebben.
Als je die activiteiten als picto laat zien, dus drie plaatjes die uitbeelden wat hij moet doen, dan kan je kind verrassend snel klaar zijn.
Of op school: juf vertelt wat er gedaan moet worden, en geeft daarbij even uitleg. Het zou beter zijn de eerste opdracht samen met je kind te maken, en op een blaadje schrijven welke opdrachten ook gemaakt moeten worden.
Ook is de kleurenklok een geweldig hulpmiddel (google!), in plaats het vage "straks", "eventjes" etc, geef je een kleurenvakje aan waarbinnen iets gedaan moet zijn.
Alles zichtbaar maken, dat is de kunst. En niet gek opkijken als iets wat niet zichtbaar is, niet begrepen wordt.

Pippie
01-11-2008 om 08:46
Kaatje
Ja bijzonder he. Dat zat ik me ook te bedenken. De reden voor de test is dat hij steeds aangeeft de les zo makkelijk te vinden. De juf ziet dat niet. Ook zegt hij inderdaad dat hij maar niet kan luisteren. dat lukt hem niet. De juf vertelt saai en dan gaat hij maar vast beginnen met die taakjes. Juist door de tegenstrijdigheid hebben we hem maar laten testen. Dan kunnen we er tenminste mee naar de juf als er inderdaad wat zit. En dat zit er dus. Daardoor probeer ik wat breder te kijken dan alleen de schooldingen.
Omdat hij ook ADHD heeft ben ik zelf nu wat verward. Wat komt door ADHD wat door die kloof. Nou maakt dat misschien helemaal niet zo uit. Je voorbeeldjes geven wat meer inzicht en dat kan hem inderdaad helpen. Ik heb al wat prikborden aangeschaft voor dagindeling etc. Vandaag haal ik een planningsbord bij de HEMA. Heel toevallig in de aanbieding deze week ha.
Met een kleurenklok werkt hij al en dat is inderdaad direct goed voor hem geweest.
Ik zie nu ook de heel mooie kanten (wat niet zichtbaar is). Hij tekent soms dingen na zonder het voorbeeld direct voor zich te hebben. En goed ook. Echt details. Beelden kan hij blijkbaar heel goed onthouden. Nou ja, zo zijn er wel heel veel dingen hoor.
We komen er wel. Bedankt hiervoor.
Pippie

anna van noniemen
01-11-2008 om 10:58
Uitgelegd
dat zoon verbale instructie niet goed hoort en opslaat. Zijn VIQ zit zo laag omdat zijn auditieve geheugen heel slecht is....dus wat je zegt hoort hij niet goed of blijft in ieder geval niet hangen. Jammer dat ik dat weer uit moest leggen dit schooljaar, zoon zit in een nieuwe klas met 2 andere juffen, 1 daarvan is een nieuwe juf en komt uit het reguliere onderwijs. Haar manier van praten staat mij al niet aan, we liggen elkaar niet zo, en ik kan me voorstellen dat dat voor zoon ook zo geldt....het is behelpen tot nu toe....
En inderdaad, meer met plaatjes werken....of gewoon opschrijven, dat werkt voor zoon ook al, moeten ze wel kunnen lezen

Astrid
01-11-2008 om 21:01
Hier kloof van 50 punten
Hier zoon net getest: verbaal 145 en performaal 95. Gemiddeld IQ 125.
Zoon is 10, autistisch en zit in gr. 8 (klas overgeslagen). Hier dus een verschil van 50, vind ik echt zorgelijk. Ook school en de ambulant begeleider vinden dit. Het verklaart overigens wel een heleboel dingen die zoon niet snapt. We gaan n.a.v. de test wel kijken of we misschien iets kunnen doen aan sommige punten. Vooral puzzelen en dingen in tijdsvolgorde leggen deed hij slecht. Van puzzelen is me zelf nooit opgevallen. Dat hij slecht was in tijdsvolgorde en zelf bedenken wat je ergens voor nodig hebt dat wisten we al. De uitslag kwam niet als een verrassing. Zoon vond het een stomme rot test en vond dat hij bij de performale vragen veel te weinig tijd kreeg.

Pippie
03-11-2008 om 10:08
Omgekeerde kloof - beelddenken
50 punten is inderdaad heel wat zeg.
Ik heb ondertussen wat gegoogled. Maar wat valt het tegen wat er te vinden is zeg. De meeste info gaat over een kloof waarbij het verbale hoger ligt dan het performale. De 'omgekeerde kloof' wordt wel genoemd, maar er wordt niet echt verder op ingegaan. Bovendien kom ik op sites voor hoogbegaafden. Dat is ook weer niet van toepassing.
Ik begrijp nu wel dat de communicatie het beste ondersteund kan worden met visualisatie.
Ik vroeg me nog even af of het zgn. Beelddenken nu eigenlijk het zelfde is. Komt dat op hetzelfde neer? Dan kan ik weer verder met mijn zoektocht.
Pippie

anna van noniemen
03-11-2008 om 19:29
Weinig
te vinden inderdaad....beelddenken is het ook niet helemaal volgens mij, maar wel een beetje vergelijkbaar....

wil40
03-11-2008 om 20:58
Zover ik weet
groeien het performale en verbale gedeelte richting de pubertijd langzaam naar elkaar toe. Komt de boel weer een beetje in evenwicht. Het schijnt te maken te hebben met de ontwikkeling van de hersenen die niet helemaal gelijk loopt op alle fronten in de kinderjaren.
Heel veel kinderen hebben dus een enorme kloof zonder het te weten. De meeste kinderen ondergaan nooit testen en daar weet je het dus niet van.

wil40
03-11-2008 om 21:07
Pippie
"In de aanbeveling staat beter ontwikkelen verbale vermogen."
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zou juist niet met plaatjes enz. aan de gang gaan.Dan maak je het voor hem wel makkelijkerder maar het verbale gedeelte wordt niet gestimuleerd.
Het verbale gedeelte kan je misschien stimuleren door veel liedjes samen te zingen( teksten onthouden)
Hem 3 boodschappen mee te geven die hij moet onthouden en halen. Stuur hem de supermarkt in met de opdracht: Je moet kopen: melk, w.c. papier en afwasmiddel. Geheid vergeet hij wat....Ook kan je een kort verhaal voorlezen en hem enkele vragen stellen over de tekst. Heeft hij goed geluisterd en wat heeft hij onthouden? Alles doe je gezellig tussendoor en moet vooral niet lesgeverig zijn.

anna van noniemen
03-11-2008 om 22:53
Pippie (ot, balansmagazine)
He, stond je dochter er nou op of niet deze maand?

Pippie
04-11-2008 om 09:53
Balans magazine (ot terug)
Als het goed is wel anna. Tenzij de foto's niets zijn geworden ha. Heb jij 'm al binnen dan? Ik heb nog niets mogen ontvangen
Pippie

Pippie
04-11-2008 om 10:03
Aanpak kloof
Ja ik geloof dat we er uit zijn. Wat Wil zegt, dat zie ik ook zo, er valt wat te ontwikkelen aan de verbale kant. Daarom een combi.
Voor de alledaagse dingen waarbij de tijd nogal een rol speelt (ochtendritueel om maar mee te beginnen), heb ik nu een schema met wat picto's gemaakt. Dat geeft dan even wat lucht. Omschrijving eronder. Dus: douchen aankleden tanden poetsen naar beneden
boterhammen smeren, samen eten, schoenen/jas aan, tas pakken, vertrekken.
Daarnaast de opdrachtjes en teksten zoals Wil omschreef. Wel binnen huis. Mannetje is 7 en ik stuur 'm toch nog liever niet naar de winkel alleen . En een stuk tekst voorlezen (zonder plaatjes kijken) en dan vragen.
Hoe is het nu al gegaan.
Die picto's vindt hij geweldig. Natuurlijk had hij nog wel wat aanvullingen ha. Maar als ik nu vroeg wat hij moest doen, kon hij het zomaar benoemen. dat deed hij eerst nooit. Bovendien: zus met autisme en kleine zus van 3 pakken ook zomaar de boel vanzelf op. Synergie!
Opdrachtje. Meteen zag ik waar hij altijd tegen aanloopt. Ik vroeg hem een rood kopje te pakken en de koffieautomaat uit te doen. Eerst wat traag. Maar toen ik hem aanwees waar het kopje stond lukte het. Ik vroeg hem te herhalen wat hij had gedaan (geluisterd: achgossie). Je hebt het rode kopje gepakt. Hij onderbrak mij gelijk en vertelde dat hij eerst dacht aan een hoofdje. Tadaaaa, dit soort kleine dingen is dus heel goed. Ik heb ook nog gevraagd om uit te leggen wat een eiland is (in de auto praat altijd zo lekker met hem). Echt leuk om te doen ook.
Hier gaan we verder mee. Over een tijdje hebben we ook nog een afspraak met een orthopedagoog en de school moet ook nog wat beloven. Maar thuis pakken we het iig al op.
Heel veel dank voor jullie reacties. Had ik echt even nodig want ik had er helemaal geen gevoel bij.
Pippie

Pippin
04-11-2008 om 10:08
Plaatjes
Ik heb van de psycholoog van onze zoon begrepen dat de Vp kloof, die hij heeft, waarschijnlijk altijd zo zou blijven. 'Hij kan beter geen beroep kiezen waarbij hij met zijn handen moet werken.' Het heeft voor zover ik me herinner met de leeftijd te maken. In de kleutertijd is er nog veel ontwikkeling, maar ik geloof dat na acht jaar de resultaten redelijk vast staan. Ik probeerde er op internet iets over te vinden, maar dat is niet gelukt.
De insteek bij ons is juist wel om via de sterke kanten, de minder sterke kanten te ontwikkelen.
Ik zou dus in Pippies geval zeker met plaatjes aan de gang gaan. Die plaatjes gebruik je dan om kind te helpen om woorden te vinden. Dat kun je volgens mij ook doen met ruimtelijke vormen. Sociale situaties naspelen met playmobiel, dingen nabouwen met lego, knutselen met waardeloos materiaal, kleien. Je maakt het laat het zien en tegelijkertijd praat je erover.
Terwijl het bij onze zoon, met een Vp kloof, meer is: we praten er uitgebreid over en dan gaan we het voorzichtig proberen uit te voeren.
Ik ben er trouwens toch voor om eerst te kijken wat goed gaat bij kinderen, dat uit te bouwen en zo (via een omweg) de dingen die niet goed gaan aan te pakken. Maar dat komt waarschijnlijk doordat onze zoon een negatief ingesteld mannetje is. Ik ben dus heel erg voorzichtig met kritiek, hij is zelf al zo streng voor zichzelf.
En o.t. over plaatjes gesproken: ik heb ook naar de foto op balansmagazine zitten te kijken en vroeg me af wie Pippies dochter is... maar ze zijn allemaal prachtig op die foto....)))
Pippin

anna van noniemen
04-11-2008 om 10:55
Hier al binnen dus, pippie (ot)
dus ik word nu echt nieuwsgierig!!!

Pippie
04-11-2008 om 11:14
Balans (ot)
oooooooo nou wordt ik toch wel heel ongeduldig.
Ze was die dag in het zwart, zwarte legging, zwart truitje en een rokje met laagjes met wat figuurtjes erop. Naam begint met een D. Ik ga vandaag de hele dag naar de deurmat kijken.
Pippie

anna van noniemen
04-11-2008 om 14:24
Nog ff ot
Zou ze er alleen op staan of met meer? Want er staat een hele groep op, en ik dacht dat die allemaal in die kleuren gekleed staan

Pippie
04-11-2008 om 18:21
Nog een keer ot
Niets ontvangen, echt jammer.
Als er een groep op de voorkant staat hebben ze waarschijnlijk een andere foto gekozen. Groepen is niets voor haar. De foto's zijn van haar, individueel genomen. Ze doet dan wat 'kunstjes' met de hond. Koekje in de lucht en laten liggen o.i.d. Volgens mij is het een heel klein kadertekstje waarin iets over haar gezegd wordt.
Jammer dat we 'm nog niet hebben. Ik wil het echt graag zien. Hopelijk morgen dan maar. Zodra ik 'm binnen heb kan ik ook beter aanduiden waar ze staat
Pippie
Gaan kinderen met autisme graag in zwart dan hihi.

anna van noniemen
04-11-2008 om 20:00
Dan staat ze niet voorop....
MAAR WEL ERIN!!!!! Want ik heb wel een meisje met een hond gezien!!!!

Pippin
04-11-2008 om 20:30
Ja hoor
binnenin, leuke meid, leuke hond. Ik moet het artikel nog lezen...
Pippin

Pippie
04-11-2008 om 21:33
Ie ie
Wat rot dat ik 'm nog niet heb. Maar ik ben nu al trots! Ja, leuke meid he?
Pippie