Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
koentje

koentje

15-06-2011 om 14:59

Vervoerstwijfel

mijn zoon \(adhd/nld, 13 jaar dan) gaat komend schooljaar naar het voortgezet onderwijs. Praktijkschool wordt het, en een school die iets verder weg is. Het is te fietsen, 3 kwartier, maar omdat ik dat een veiliger idee vond zouden we hem met de bus laten gaan. Nu zat hij vandaag te zuichten en steunen in de bus, toen we een ander ritje maakten en kwam het ter sprake. Hij vroeg toen of hij niet toch met de fiets mag.En alleen bij heel slecht weer met de bus.
Ik heb jarenlang geoefend met samen fietsen en de meester zei vorige week ( nadat hij naar kamp was heen en weer gefietst) expliciet hoe keurig oplettend Koen fietste... Dus zit ik nu te twijfelen. Ben ik nou overdreven bezorgd omtrent het fietsen?
Er zijn 2 voor de hand liggende routes naar zijn nieuwe school. De een is wat gevaarlijk omdat er een groot deel is van een smalle fietstrook naast een drukke weg (wat ik eng vind met zijn adhd)en de andere route is ingewikkeld (wat ik eng vind met zijn NLD-slecht route onthouden)
Zijn er tussenvormen. Hoe kan ik over mijn twijfel komen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Fietsen

Ik zou hem toch gaan laten fietsen. Onze zoon heeft dan wel niet dezelfde problemen als die van jouw, maar van dat fietsen worden ze goed zelfstandig. Dat was bijv. ook het advies van de LWOO school waar hij naar toe ging. Als het enigszins kan, dan laten fietsen. En ik moet zeggen het geeft hem veel vrijheid en zelfvertrouwen.Jou zoon start na de zomervakantie als het nog goed licht is en mooi weer, prima begin. En wij zijn begonnen met een vooraf afgesproken en geoefende route, maar nu fiets zoon zijn eigen route, ik zou niet eens precies weten hoe, want het is steeds anders, afhankelijk met wie ze samen fietsen bijv. of dat hij alleen fietst. Het moment komt toch wel dat hij zich alleen moet redden en als hij goed fiets, gun hem die kans :o).

Succes, groet Pinkelot

Karmijn

Karmijn

15-06-2011 om 23:12

Wat hij aangeeft

Ik vind wel heel erg bijzonder dat je zoon zelf zo duidelijk aangeeft wat hij wil. In eerste instantie zou ik daar zeker naar luisteren, tenzij je sterke redenen (veiligheid) hebt, om dit niet te doen.
Je kunt in de vakantie de route gaan oefenen en hem nog meer zelfredzaam gedrag op de fiets aanleren.
Met de bus gaan, is vaak een erg ingewikkelde opgave voor een kind met adhd. Er zijn dan zoveel prikkels. Heb je al de hele dag op school gezeten, tussen de kinderen, moet je erna nog in die bus, in de drukte zitten.
Op de fiets waait je hoofd leeg en kom je tot rust.
Maar goed, dit zit ik zo vanaf mijn toetsenbord te bedenken. Succes met kiezen.

koentje

koentje

18-06-2011 om 05:58

Het zou

inderdaad wel eens kunnen dat de busreis niet zo lekker is als fietsen voor hem. Misschien zelfs aanleiding voor klieren in de bus, zeker omdat meer kinderen die kant opmoeten, waardoor ellende kan ontstaan. Dan maar liever stoer met de fiets!

Maar ja, ik de winter is het om die tijd nog wel hartstikke donker op de fiets.......Zou je dan iets van een maandabbonnement kunnen krijgen?

Karmijn

Karmijn

18-06-2011 om 10:52

Abonnement

Koentje, ik weet niet precies hoe het werkt met de ov-chipkaart, maar hier in het dorp gaan massa's kinderen in de winter met de bus, en als het even kan fietsen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.