rice
16-07-2009 om 08:30
Verzwaringsvestje
Heeft iemand een tip waar ik een verzwaringsvestje kan kopen via internet. Ik kan tot nu toe alleen de site sensocare vinden, maar daar zijn ze zo duur.
We willen hiermee uitproberen of ons kind wat rustiger gaat slapen als hij de druk van het vestje voelt. En dan is 180,- Euro wel erg veel geld.
Alvast bedankt!

ijsvogeltje
16-07-2009 om 09:04
Zelf maken?
Toevallig zaten wij net weer te denken om een verzwaringsdeken aan te schaffen. Maar ze zijn zo vreselijk duur! Ik lees dus mee voor tips.
Misschien is zelf maken een optie? Maar waarmee verzwaar je het dan?

Mar1
16-07-2009 om 09:56
Tip
onze zoon heeft een vestje te leen van de ergotherapeut. Een vissersvest, met een paar extra zakken ingenaaid (boven in de nek). Gevuld met zakjes met kersenpittten. Je kunt ook wel van die zandzakjes gebruiken, denk ik. Kun je kopen bij houten speelgoedwinkel. Zoveel zakjes erin doen, als je kind fijn vindt. Ik zou wel even kijken waar je het allemaal moet verzwaren voor een goede en evenwichtige verdeling.
Succes

Vera*
16-07-2009 om 18:41
Je kunt een kussensloop nemen daar banen op stikken en die banen volgooien met linzen, als laatste de bovenkant dichtnaaien en eventueel er nog een mooi sloop omheen doen. Dan kun je voor weinig geld uitproberen of het iets zou kunnen zijn.

Sinne
16-07-2009 om 21:51
Even gekeken bij
Rompasnoezelen, maar ook daar idiote prijzen, kun je hem eerst niet lenen van een ergotherapeut bv?

rice
16-07-2009 om 22:31
Bedankt voor de tips ...
Bedankt voor de snelle reacties. Misschien moet ik inderdaad eerst zelf maar eens wat maken.
Heb ook al gedacht om er een van de ergotherapeut te lenen, maar dan moet ik nog vier weken wachten want het is zomervakantie. Ons kind heeft nml ergotherapie op school.
Zit nu toch ook maar aan melatonine te denken. Vind dat wel heel moeilijk hoor, om dat te gaan gebruiken.
Overdag gebruik ik altijd gewichtjes aan zijn benen, tijdens het eten enzo en dan blijft hij altijd keurig zitten. Maar dat is 's nacht dus geen optie, want hij kan ze zelf los maken.
Maar goed, wij slapen nu al bijna 4 maanden niet omdat hij wakker is (van 12 tot 5) en ik ben nu wel een beetje aan mijn eind!

Annet
17-07-2009 om 00:33
Waarom is melatonine zo moeilijk?
Mijn dochter (11) gebruikt het ook wel eens, zoon van 6 ook en ikzelf ook. En wij hebben allemaal niet de problemen die jouw kind heeft.
Zoek hier eens op het forum naar ervaringen met melatonine. De redenen zijn heel verschillend maar voor degenen die het gebruiken is het echt geen heel zware beslissing. Gewoon zonder recept een doosje halen en kijken of het helpt (en in welke dosering). Dat zou een mooie overbrugging zijn totdat je weer naar de therapeut gaat.
Zelf zou ik liever melatonine nemen dan een verzwaringsvestje dragen. Maar dat is vast heel persoonlijk.

rice
17-07-2009 om 09:08
De huisarts doet er moeilijk over
Melatonine werd ons ook al aangeraden, alleen toen ik naar de huisarts ging voor een recept wilde hij er niet aan beginnen en verwees ons door naar een psycholoog, die kon zijn slaapproblemen analyseren. Echt zo'n onzin, hij kan niet eens praten, dus hij zal het hem niet vertellen waarom hij 's nacht wakker is! Toen maar naar de kinderarts, ook die deed weer moeizaam. Het is niet bewezen, blabla enz.
Maar goed, heb dus gisteravond toch maar melatonine gehaald bij de drogist en hoera! De hele nacht doorgeslapen! Ben dus helemaal om. Vind een verzwaringsvestje eigenlijk ook wel heel zielig om in te slapen, maar goed, we dachten, je moet toch wat!

ijsvogeltje
17-07-2009 om 09:39
Verzwaring versus melatonine
Voor mijn gevoel zijn dit twee heel verschillende dingen, die niet zomaar uitwisselbaar zijn.
Een verzwaringsdeken oid gebruik je voor kinderen die een extra 'diepe druk' nodig hebben. Als je met je kind bij de kinderfysiotherapeut of ergotherapeut loopt, weet je of dit voor jouw kind zo werkt. Voor mijn jongste kind in ieder geval wel. Een verzwaringsdeken (waarom zou je trouwens 's nachts een vestje gebruiken, ben ik wel benieuwd naar) is voor hem dan ook allerminst zielig, hij zou het heerlijk vinden!
En melatonine, dat gebruik je het lichaam zelf blijkbaar iets te weinig melatonine aanmaakt. Dat geldt weer voor mijn puberzoon. Hem maak ik inderdaad niet blij met een verzwaringsdeken, hij verwerkt zijn prikkels prima en zou zo'n deken dus gewoon veel te zwaar vinden.

rice
17-07-2009 om 09:58
Begrijp wat je bedoelt
Melatonine en verzwaringsvestjes zijn twee heel verschillende zaken.
Mijn zoon is erg druk en snel overprikkeld, op school doen ze hem vaak in de kring een verzwaringsvestje aan, daar reageert hij goed op. Hij vindt het ook erg fijn om stevig gemasseerd te worden, hij ervaart die druk als erg prettig en ontspant dan volledig. De fysio heeft ons uitgelegd wat voor hem het fijnst is.
De reden waarom ik geen deken maar een vestje zou willen, is omdat ik dan thuis tijdens bv het eten of als hij zichzelf weer vreselijk in de weg zit en geen rust kan vinden dat dan aan kan doen, zodat hij zich ook kan ontspannen. Volgens de ergotherapeut reageert hij daar dus zeer goed op.
Ik vind de dekens en vestjes allemaal best prijzig, dus vadaar mijn keuze voor het vestje.
Weet ook eigenlijk niet of die deken wel geschikt is, mijn zoon is snel heel erg warm, wordt dat niet erger met een deken? En woelen ze het niet van zich af op een of andere manier (stomme vraag mischien hoor, de deken is natuurlijk erg zwaar, maar zelfs als hij een keer slaapt, beweegt hij nog.
Wij zijn nu dus in de uitprobeerfase om hem aan het slapen te krijgen en overdag wat rustiger, vandaar melatonine en verzwaringsvestje. Maar misschien lost het ene probleem zich ook wel op met het andere. Als hij beter zal slapen, wordt misschien overdag wel rustiger. Heb namelijk wel eens gelezen dat de ene mens van slaaptekort hyperactief wordt en de andere sloom en lusteloos.
Het schijnt trouwens ook zo te zijn dat verstandelijke gehandicapten vaak last hebben van een melatoninetekort en de daarbij behorende slaapproblemen.

Mamarijke
17-07-2009 om 12:10
Melatonine-tekort zeeeeer simpel te testen
In Ede heb je een slaappoli voor verstandelijk gehandicapten (ik begrijp dat hij dat is) waar ze heel simpel het melatonine tekort kunnen testen. Ieder uur (5x totaal ofzo) even kauwen op een soort watje en dat is het. Kan gewoon thuis in de normale situatie gebeuren.
(ik vermoed dat zo'n slaappoli op nog meer plaatsen in Nederland zit)