Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Quin van der Veer

Quin van der Veer

20-10-2011 om 13:21

Voedingssupplementen

Op het gevaar af dat er een oeverloze discussie ontstaat over alternatieve therapieën, wil ik hier toch vragen of er hier wel eens iemand heeft geprobeerd de problemen van zijn kind (met psychiatrische diagnoses) aan te pakken. En dan bedoel ik uitdrukkelijk géén visolie.
Ik heb informatie gevonden over mogelijke tekorten aan vitamine B6 en magnesium bij kinderen met ASS, vandaar deze vraag. Zie http://autism.healingthresholds.com/therapy/vitamin-b6-and-magnesium waar ook verwezen wordt naar de originele onderzoeken, en dan onder "zelf PDD-NOS behandelen".
Dus ik vroeg me af of er hier iemand rondloopt die meer weet of ervaring heeft?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
eni65

eni65

20-10-2011 om 13:40

Geprobeerd

Mijn zoon heeft visolie geprobeerden ook een tijd de vitB en magnesium. We zijn ermee gestopt, voor mijn en zijn gevoel veranderde er niets. En het waren niet echt kleine pilletjes ook.

mari39

mari39

20-10-2011 om 13:50

Hier ook

maar niet succesvol. Werd mede bepaald doordat de pillen niet weg te krijgen zijn, ik geloof wel dat je de poeder mocht vermengen in vla of zo, maar dat smaakte echt niet.

Auti's zelf

And that's not some sort of extra-special autism diet, that's just a healthy diet for anyone
http://www.wrongplanet.net/postt93083.html

Evenzo

Evenzo

21-10-2011 om 00:42

Qwin

Als je een emailadres geeft, stuur ik je een linkje naar een forum waar dit veel werd besproken. Zelf geen ervaring hiermee. Het enige dat 'dichtbij' komt is een vriendin met zoon met ADD die een stofwisselingsziekte heeft. Met een speciaal dieet ed zijn de ADD aspecten sterk verminderd. ADD en ASS is wel een bekende combi geloof ik.

tuin huisje

tuin huisje

21-10-2011 om 15:40

Hier lijkt er iets te werken

Mijn zoon, 11 jaar sterk vermoeden van adhd maar geen officiele diagnose, gebruikt sinds 2 maanden Andohadin. Het helpt bij concentratieproblemen. Ik ben er mee begonnen zonder al te veel vertrouwen, het is ook wel kostbaar, maar het lijkt echt te werken. Zoon werkt hard op school, is leergierig en zit lekker in zijn vel. Het gaat zo goed dat we nu zeker niet het traject ingaan voor een officiele diagnose.

Tja, wat zit er in? Diverse vitaminen, magnesium, zink, wat kruiden. Ik geef er visolie bij. Visolie alleen gaf eerder geen resultaat. Ik vond het het proberen waard en durf nu eigenlijk niet te stoppen omdat het zo goed gaat op school. Juf heeft geen kind aan hem en dat was eerder wel anders. Ik blijf sceptisch, maar met mijn kind gaat het sinds een maand of 2 supergoed en dat is het belangrijkst.

Of er iets vergelijkbaars is voor Ass weet ik niet. Maar over dit supplement ben ik enthousiast en ik heb geen aandelen of andere belangen!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

22-10-2011 om 11:23

Proberen

Bedankt voor jullie reacties. Hoe lang hebben jullie het geprobeerd, en met welke hoeveelheden?
Evenzo, ik heb al veel fora gevonden waar inderdaad over supplementen wordt gesproken. Meestal met wisselend resultaat, soms is men kennelijk wel tevreden over de werking.
Tuinhuisje: ik heb gezocht op de samenstelling van Andohadin, er zit inderdaad B6 in en magnesium. En natuurlijk nog diverse andere vitaminen. Heel fijn dat jouw kind er zo enorm door is opgeknapt! Ik denk wel dat 2 maanden nog aan de korte kant is om definitief te kunnen zeggen dat de vooruitgang aan het middel ligt, voor meer zekerheid zou je denk ik wel een half jaar moeten beschouwen. En dan weet je natuurlijk nog niet of de vooruitgang tóch aan externe oorzaken lag. :-S
Ik zie dat Andohadin best wel prijzig is idd, en dat ze dan ook nog eens uitgaan van een dosering van 6! capsules per dag (http://www.deonlinedrogist.nl/andohadin-180st-p-7684.html?osCsid=1b4aa5a26fa9db0d886c300698dec164), dat is wel heel fors en dan zit je nog nauwelijks aan de hoge dosering B6. Dan kost één maand gebruik je dus ongeveer 60!!! euro, als je het conform het etiket gebruikt? Hoe lang duurde het voordat je resultaat zag?
Ik heb nu besloten om in overleg met zoon zelf te gaan kijken of het bij hem ook effect heeft, daarvoor heb ik bij het Kruidvat B-complex gehaald waarvan één pilletje al 25 mg B6 bevat, dus dan zitten we met 1 tabletje al op 2,5 keer de hoeveelheid die je beij Andohadin met 6 tabletten bereikt. Magnesium heb ik dan apart, ook gevonden bij het Kruidvat in combi met valeriaan en melatonine. Beetje gek, die combi, maar dan geef ik het bij het avondeten en kan hij relaxed de avond/nacht in, misschien kan zijn melatonine dan minder.
Nou, ik zal jullie op de hoogte houden van mijn onwetenschappelijke onderzoek. Overigens gaven we zoon voor de zekerheid al multivitamine, daar stop ik nu dan mee, verder eet hij prima en gezond dus aan de reguliere vitaminen in de reguliere hoeveelheden heeft hij geen gebrek.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

22-10-2011 om 13:00

Evenzo

Evenzo, het is niet zo dat ik geen interesse heb in jouw linkje hoor. Alleen wil ik mijn reguliere nicknaam-mailadres niet vermengen in een draad met mijn nick-nicknaam-mailadres voor deze rubriek, als je begrijpt wat ik bedoel...

Quin van der Veer

Quin van der Veer

22-10-2011 om 13:35

Nog een artikeltje

Vond ook nog deze link: http://www.racgp.org.au/afp/200710/200710angley.pdf

Evenzo

Evenzo

23-10-2011 om 12:11

Mailadres

"Evenzo, het is niet zo dat ik geen interesse heb in jouw linkje hoor. Alleen wil ik mijn reguliere nicknaam-mailadres niet vermengen in een draad met mijn nick-nicknaam-mailadres voor deze rubriek, als je begrijpt wat ik bedoel... "

Je kan overal een mailadres aanmaken.
Maar het hoeft niet. Want ja ik geef ook mogelijk mijn privacy prijs. Te spontaan denk ik. Had er beter over na moeten denken.

Het interessante materie, trouwens.

tuin huisje

tuin huisje

23-10-2011 om 21:36

Quinn

Het is inderdaad kostbaar spul dat andohadin. We merkten wel snel resultaat. Dat maakt mij wel sceptisch. We zijn een paar dagen voor het begin van het schooljaar begonnen met 2 keer daags 2 capsules. Ik heb nu net de 2e pot gekocht. In het weekend geef ik het niet of maar een keer per dag. De 2 e schoolweek kwam de juf al naar me toe om te zeggen hoe goed zoon het deed in de klas. Zijn werkhouding is enorm verbeterd. Dat viel op!
Misschien heeft zoon een sprong in zijn denken gemaakt of is het hem duidelijk dat hij nu aan de bak moet in groep 8.
Maar ja, alles maakt nu dat we het niet aandurven om te stoppen. Dus daarom hebben we nog maar een pot gekocht.

Ik ga ook eens bij het kruidvat kijken naar het supplement wat jij hebt. Het klinkt inderdaad als een aparte combinatie. Ik heb tegelijk met Andohadin toentertijd ook l theanine gekocht. Dat werkt ook op de hersengolven, maar dat heb ik nog niet gebruikt. Anders zou ik niet weten wat er zou werken. Maar Ltheanine is van groene thee gemaakt.

Succes verder met zoeken. Ik blijf meelezen want ik vind het wel interessant.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dihanne

dihanne

26-10-2011 om 13:49

Engelse website

Vorige week was ik op een internationaal congres, en werd daar aangesproken door een Engelse, die weet dat we een dochter met autisme hebben.

zij gaf mij een folder van een Engelse oudervereniging, die veel ervaring schijnt te hebben met o.a. voedingsupplementen.

ik ben er verder nog niet achteraan gegaan.

De website: www.treatingautism.co.uk

misschien eens leuk om te kijken?

groetjes
Dihanne

Quin van der Veer

Quin van der Veer

26-10-2011 om 14:32

Updeetje

Na 4 dagen supplementen B6 (B-complex) en magnesium, kan ik melden dat zoon erg rustig en meewerkend is. Nu was dat de afgelopen weken al zo dus dat zegt nog helemaal niets. En zijn schoolwerk gaat er jammer genoeg ook nog niet op vooruit.
Bedankt voor je link, Dihanne, ik kwam daarmee hierop uit: http://www.nutritionandmetabolism.com/content/8/1/34/abstract, gaat over een onderzoek dat tekorten aantoont bij mensen met diverse gradaties van autisme. Is er trouwens bij een van de ASS-kinderen op deze site wel eens onderzoek gedaan naar tekorten (in verband met de ASS dan)? Of is er ooit ergens aangetoond dat onderzoek naar tekorten overbodig is?

Quin van der Veer

Quin van der Veer

26-10-2011 om 15:17

Interessant

Via de link die ik net gaf kom ik op de volgende tekst: "Overall, the broad distribution of RBC P5P suggests that there is a subset of children who need more vitamin B6, and a subset who have high levels of B6. This is consistent with 11 double-blind, placebo-controlled studies which mostly found that about half of children or adults with autism benefit from mega-doses of vitamin B6 (500-1000 mg, or 250-500× the RDA) [45]. This study suggests that there may be a subgroup (those with low RBC P5P) who would likely benefit from B6 supplementation. However, since B6 levels are not dramatically low, it is possible that high doses (20-40× RDA) instead of mega-doses (100-250× the RDA) might be sufficient, unless P5P-dependent enzymes are highly defective and require very high levels of P5P to function normally. ".
Dan moet je wel rechts kiezen voor het "volledige artikel", daarin staan ook tabellen waarin de gemeten verschillen tussen ASS en geen ASS te zien zijn. "NADH" blijkt trouwens toch iets anders te zijn dan de betekenis hier op het forum.

Tekorten

In de reguliere geneeskunde wordt de link tekorten, bij autisme bijvoorbeeld, normaal niet gelegd. Toch denk ik dat die er vaak wel zijn maar dat is dan een andere poli of zo of je moet alternatief. Zou zo makkelijk zijn als je iets zou kunnen laten testen, maar de realiteit is dat ouders met dit soort kinderen alternatief gaan of zaken doen met buitenlandse tests en supplementen via internet of zo. Of een homeopaat of zoiets. Idem dito bij allergie, darmproblemen en motorische onhandigheid. Allemaal andere medische disciplines.
Mijn kinderen hadden in elk geval een koemelkeiwitallergie. Verder zijn ze niet dol op vis, net als hun vader, maar ik denk ook dat ze dat dan niet zo goed kunnen verwerken en als ik er dan met visolie tegenaan ga dat dat maar beperkt zal helpen. Ik heb dat overigens wel een periode gedaan. Ik ga er vanuit dat je door stress tekorten krijgt en in die periodes heb ik dat zo goed mogelijk aangevuld ook met vit. b, c en magnesium, omega 3/6 en/of multivitamine, probiotica,gewoon zelf. Ik heb zelfs het glutendieet overwogen. Maar ik ervaar hun autisme in balans en onderdeel van een normaal functioneren, niet onder druk en dan helpt het niet denk ik. Het geneest autisme niet. Ik geloof, het is een kwestie van geloof, we weten het niet, namelijk dat autisme er altijd al is geweest, ik zie het in mijn familie en voorouders, het komt nu alleen meer aan de oppervlakte omdat er 'overprikkeling' is aan keuzes en onmogelijkheden en eisen, al op jonge leeftijd, waar je vroeger makkelijker omheen kon zeilen.
Ik 'geloof' weer wel dat je met goede passende voeding een kind minder gestresst krijgt en we eten dan ook gezond en hypoallergeen vanwege onze aanleg.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

07-11-2011 om 22:14

Ruim 2 weken verder

Ruim 2 weken na het begin van de supplementen kan ik nog niet spreken van een wonderbaarlijke "genezing". Het gaat best aardig hoor, afgezien van de protesten over de vieze smaak, maar er zijn dus helaas nog geen wonderen gebeurd...

Quin van der Veer

Quin van der Veer

20-11-2011 om 10:13

Maand verder

We zijn nu een maand bezig met de supplementen. We vergeten het wel eens een keertje of doen het opzettelijk niet (vanwege de weerstand die het oproept, vies!). Toch zien we wel vooruitgang, natuurlijk is het de vraag of het dankzij deze supplementen is.
We zien sterke vooruitgang in zijn speelgedrag. Sinds enkele weken speelt hij zeer intensief met zijn broertje, maar ook (en dat is echt nieuw!) buiten met buurtkinderen en dan zélfs kinderen die hij niet kent. Verder lijkt het alsof er wat scherpe kantjes af zijn. We lopen minder "op eieren". En wat ook erg opvalt: hij heeft momenteel geen problemen meer met zijn ontlasting.
Voor de ADHD-kant doet het nog niet zo veel, hij stuitert nog steeds door het huis en heeft totaal geen concentratievermogen. Maar goed, daar hebben we methylfenidaat voor.
Inmiddels heb ik B6 in sterke dosering gevonden bij "de Tuinen" waardoor hij nu nog maar een heel klein stukje van die vitaminepil hoeft te nemen, bovendien is het veel minder vies. Weerstand tegen het innemen neemt dus behoorlijk af, gelukkig.

dihanne

dihanne

20-11-2011 om 15:45

Hoi quin

Wat goed dat je vooruitgang ziet in zijn gedrag, en dat er wat meer ontspanning in het gezin is

belangrijke resultaten toch?

je weet nooit zeker waar het van komt, maar ik zou inderdaad maar doorgaan op deze weg

geef je 25 mg B6, en dan 1 x die combi magnesium/valeriaan/melatonine?

misschien moet ik dochter ook maar eens gaan 'behandelen'.
Vooral slapen is momenteel een probleem

groetjes
Dihanne

Quin van der Veer

Quin van der Veer

22-11-2011 om 21:29

Dihanne

Ja, ongeveer wat jij noemt, met dien verstande dat we hem nu om de dag 50 mg geven met die combi magnesiumpil erbij. Mocht je het willen proberen, dan zou ik zeker die B6 van het Kruidvat halen, want die reguliere B-complexen die STINKEN! Dat krijg je zowat niet naar binnen bij een kind.
Voor het slapen heeft het hier geen positieve invloed. Apart melatonine bijgeven blijft nodig.

geinteresseerde meelezer

geinteresseerde meelezer

23-11-2011 om 09:10

Dosering

Hoe bepaal je de dosering van vitamine b6? (en magnesium/b12?) of is het een speciale 'kinderpil'?

geinteresseerde meelezer

geinteresseerde meelezer

23-11-2011 om 11:07

Hoge dosis gevaarlijk?

inmiddels al de dosering gevonden op internet. Ik weet het nog niet, vind een teveel aan b6 ook wel weer gevaarlijk. Doe jij dit onder doktersbegeleiding quin?

Quin van der Veer

Quin van der Veer

23-11-2011 om 14:21

Ook gezien

Dat heb ik ook gezien, meelezer. Vooral de engelstalige Wikipedia zegt nogal wat over maximale inname. www.pdd-nos.nl vermeldt als dosering: Voor een kind met autisme zijn de aanbevolen doses vitamine B6 en magnesium:
· Vitamine B6: 16 mg per kilogram lichaamsgewicht
· Magnesium: 8 mg per kilogram lichaamsgewicht

(Voor een kind met autisme met een gewicht van circa 15 kilogram betekent dit derhalve 240 mg vitamine B6 en 120 mg magnesium).
Nou, dat ga ik beslist niet geven, betekent dus een veelvoud van die 25 mg die we nu (gemiddeld) geven. 25 mg is al 25 keer hoger dan de normale ADH voor een kind, dus ik overweeg zelfs om dat nog te verlagen.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

23-11-2011 om 14:24

Oh en dit

"Een kind met PDD-NOS heeft meestal al voldoende aan een kwart van de bovengenoemde aanbevolen doses. Zijn stoornis is minder sterk, zodat zijn vitamine B6-opname minder beperkt zal zijn! (Voor een kind met PDD-NOS met een gewicht van circa 15 kilogram betekent dit derhalve 60 mg vitamine B6 en 30 mg magnesium). Men dient te beginnen met een kwart van de aanbevolen doses en dient deze in enkele stappen te verhogen tot de aanbevolen doses."

(Voor een kind met PDD-NOS met een gewicht van circa 15 kilogram betekent die begindosis derhalve 15 mg vitamine B6 en 7.5 mg magnesium).

Quin van der Veer

Quin van der Veer

12-12-2011 om 19:12

Het doet wel degelijk iets

Nu na 2 maanden durf ik te beweren dat het wel degelijk effecten heeft. Daarmee in ogenschouw nemend dat dat niets zegt over de lange termijn.
Wat opvalt: dankzij onze slordigheid met geven van de B6 en de magnesium (soms een week niet, kwam het niet uit), kunnen we zeggen dat deze supplementen misschien geen invloed hebben op het PDD-NOS/ADHD-gedrag, maar wél op de obstipatieproblematiek waar zoon mee te kampen heeft. Vergaten we een paar dagen de B6 en de magnesium, dan liep hij weer vast. Gaven we het geregeld (best "lage" dosering, 12,5 mg B6 gemiddeld per dag en 125 mg Magnesium), dan liep zoon als een trein naar de wc.
Een supplement dat we erbij zijn gaan geven is lecithine, naar aanleiding van dit stuk dat mijn nieuwsgierigheid wekte: http://www.pdd-nos.nl/columns/col_aug_11.html
Resultaat: als we regelmatig lecithine geven, dan zijn de "buien" minder heftig, minder lang, is zoon beter voor rede vatbaar. Ook komt hij 's morgens makkelijker de deur uit (heeft van der week zelfs spontaan zichzelf én zijn broertje aangekleed). Ik zie een direct verband met de momenten dat we wel en geen lecithine hebben gegeven (in forse dosering).
Af en toe hebben we (bij geven van het totaal aan huiszorgmiddelen) zelfs het idee een ander kind in huis te hebben. We krijgen gewoon medewerking van hem in plaats van de (verwachte) weerstand, vanmiddag had hij een boze aanval waarbij ik vreesde voor een urenlang gedonder, want ik weet inmiddels wel hoe die urenlange buien beginnen. Nou, in 5 minuten was het over, toen pakte hij zelfs uit zichzelf de boodschappen en mijn jas uit de auto om die naar binnen te dragen.
Voor concentratie heb ik geen vooruitgang gemerkt, vandaag was zoon vergeten zijn medicatie in te nemen en de helft van zijn schoolwerk is niet gedaan.

Magnesium

maar van magnesium is toch al bekend dat het laxerend werkt? Dus wel logisch dat het bij obstipatie helpt? Maar wel fijn dat hij ervan af is natuurlijk!

Quin van der Veer

Quin van der Veer

13-12-2011 om 20:23

Je hebt gelijk

Ik wist het niet, maar je hebt gelijk, Karin. Wiki zegt dat een teveel lichte diarree kan opleveren. Gelukkig is dat hier niet het geval.

Jammer

jammer dat het niks doet voor de concentratie. Zoon hier heeft methylfenidaat, maar iets onschuldigers zou welkom zijn. (als het tenminste makkelijk in te slikken is)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.