Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
laurentieneke

laurentieneke

24-07-2017 om 14:36

(voor)leesboeken

Al een hele tijd niets meer geschreven maar nu toch een vraag.
Ik ben op zoek naar nieuwe (voor)leesboeken voor zoon van 14 jaar, met een verstandelijke beperking.
Hij kan met hulp zelf lezen op AVI-startniveau of met veel hulp/af en toe een zin voorlezen op AVI M3. Hij vindt lezen leuk, en dat wil ik dan ook blijven stimuleren. Groei naar een hoger niveau zal denk ik niet meer gebeuren.
Maar boeken op dat niveau sluiten vaak niet aan op zijn belevingswereld. Een kleuter op een wip met een bal is niet meer echt zijn ding.
Ook bij het voorlezen kom ik hetzelfde probleem tegen. Van een kikker en een muis wordt hij niet echt enthousiast.
Op dit moment leest hij de boeken van Arend van Dam van leren lezen (bijv Piet en de zee, op Avi M3, over Piet Mondriaan in Domburg omdat hij Domburg goed kent) De voorleesboeken van Arend van Dam zijn net wat te moeilijk om voor te lezen.
Wie kent toevallig andere leuke makkelijke en stoere (voor)leesboeken.

Vesta

Vesta

24-07-2017 om 15:01

makkelijk lezen

bij ons in de bibliotheek hebben we het makkelijk lezen plein. Precies voor kinderen die jij omschrijft. Waar het leesniveau het ontwikkelingsniveau niet heeft bijgehouden.

Wellicht bij jullie in de bieb ook zo iets?

Hoewel misschien meer iets voor meisjes om voor te lezen: de serie over de cup-cake club van Marion van de Coolwijk. Wij kwamen er na het voorlezen van het eerste deel achter dat dit een A-boek is, maar hebben daarna met veel plezier de andere delen ook gelezen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-07-2017 om 15:34

Samenlezers?

Dat zijn boeken met twee avi niveau's die om de paar zinnen wisselen van niveau.
Qua inhoud wel leuke verhaaltjes, al is natuurlijk geen pubermateriaal.

Maar het zijn wel verhaaltjes die ergens over gaam.

Goeie tip trouwens Vesta, dat makkelijk lezen plein. Jongste (8) is qua lezen ook niet zo'n snelle en de Mik is boos wel ontgroeit. Ik vind het ook best ingewikkeld om boeken te vinden die hij leuk kan lezen.

Boeiende teksten

Lezen wordt leuk als de teksten je boeien. Hier een dyslect die een hekel had aan boeken over onderwerpen voor kinderen die veel jonger waren. De logopedist kwam met de teksten van nieuwsbegrip. De tekst beslaat één of twee pagina's. Die onderwerpen spraken wel aan. De teksten zijn geschreven op verschillende niveau's en herkenbaar van tv-journaal.

Nu is het moeilijk in te schatten of niveau AA te moielijk is, maar als lezen veel moeite kost, is het fijn om korte interessante stukjes te lezen ipv een boek.

Als de teksten online aangeleverd worden, kan je ze ook via voorleesprogramma laten voorlezen.
Als de school in bezit is van een licentie, is het misschien mogelijk om ook thuis online te beschikken over teksten ter bevordering van zijn leesvaardigeheid, plezier en woordenschat.

https://nieuwsbegripnl.ginger-acceptatie.driebit.net/image/2016/12/13/1641tekstaa.pdf

bloem

bloem

13-08-2017 om 15:30

groot verschil

Een veertienjarige die avi m3 leest, daar is eigenlijk niet veel voor. Het makkelijk lezen plein heeft wel boeken voor kinderen met dyslexie maar het minimale leesniveau is toch wel E3 of M4, zeker voor pubers. Misschien kun je zelf iets schrijven, of wat ook leuk is: combineren van picto's met eenvoudige woorden. Of gewoon luisterboeken kiezen, kijk danvooral naar zijn begripsniveau. Succes!

bloem

bloem

13-08-2017 om 15:32

nieuwsbegrip

O ja, nieuwsbegrip AA is al avi m4. Te moeilijk dus.

kijk eens in de bieb wat hem interesseert

bij zwijssen zie je een aantal boeken op hun site die zij uitgeven, dan kun je filteren op avontuur,natuur,dieren,sport etc. Die zou je dan kunnen lenen bij de bieb om te kijken of hij t iets vindt.

Triva

Triva

13-08-2017 om 18:57

wat ik me afvraag

Je zegt dat je tegen hetzelfde probleem (met lezen) aanloopt met voorlezen. Bedoel je dat zijn begrip bij voorleesboeken niet zoveel hoger ligt dan zijn begrip bij zelf lezen? Dan wordt het lastig. Als je dat niet bedoelt: je kunt toch op een steeds hoger niveau voorlezen?

Te moeilijk?

@Bloem, met foto's ernaast en maar één of twee pagina's lang, lijkt dit mij een stimulans voor zijn woordenschat.
Daarnaast kunnen de woorden gemakkelijk in stukken gehakt worden zodat ze minder groot zijn.

Vroeger kocht ik op koninginnedag leesboekjes met streepjes tussen de lettergrepen of woordstukken. Maar dit geen verhalen voor 14-jarigen. Maar als het hakken (door Ts), haar zoon helpt met al dan niet zelfstandig lezen, dan is dat toch fijn voor hem. Dat geeft hem wat zelfstandigheid. Zelfs al is het artikel reeds een keer voorgelezen.

ik kende de boeken van Aarend vn dam niet. Zo te zien leuke verhalen. Ik ben ze in de bieb nooit tegen gekomen.
Daar kwam ik wel boeken tegen voor nt2: voor jongeren die Nederlands wilden leren spreken en lezen.

laurentieneke

laurentieneke

15-08-2017 om 11:31

wat reacties

Ontzettend bedankt voor alle reacties op mijn vraag. Het heeft mij zeker geholpen in mijn verdere zoektocht.
De dyslexieboeken zijn inderdaad net op een te moeilijk leesniveau om zelf te lezen. Ik ga wel proberen of dit lukt met voorlezen.
Nieuwsbegrip is ook een goede tip. Op school kan hij nog niet meedoen met de AA groep. Maar nu las ik dat er ook een alfa-niveau is dat het hele jaar door op E3 is. En ik denk dat hij dit wel snapt als het voorgelezen wordt. Ga ik na de vakantie op school aankaarten, of school of wij dit kunnen oppakken. Hij is wel geinteresseerd in de wereld om zich heen namelijk.
Omdat zijn ontwikkelingsleeftijd natuurlijk ook laag is, zijn ook veel spannende voorleesboeken te moeilijk.
Pictolezen kan hij best goed, maar hij vindt zich zelf daar te groot/goed voor. Als ik een pictoboekje pak, dan zucht hij dat dit voor de kinderen van juf A. is en dat hij in het VSO (voortgezet speciaal onderwijs) zit.
Inmiddels ook een boek gevonden dat speciaal geschreven is voor kinderen in het VSO op M3. "Ik lees en dat is leuk" van Ineke van der Heijde. Dat sluit echt goed aan, bijvoorbeeld een verhaaltje over koffie zetten. En daar staan ook tips in voor zelf verhaaltjes te schrijven zoals Bloem al opmerkte.
Zoons leesniveau is niet veel voorkomend. De meeste leerlingen van zijn leeftijd op een ZMLK school lezen op een beduidend hoger niveau. Leerlingen met een leesniveau van zoon of een lager leesniveau zijn meestal niet meer geinteresseerd om zelf te lezen. Dat is bij zoon wel het geval en dat willen we dus blijven stimuleren. (Voor)lezen verruimt je wereld en maakt je zelfredzamer en ieder stapje is dan meegenomen.

Stel je vraag eens op een PABO forum of zo

wie weet willen er mensen wel een verhaaltje schrijven wat hij dan kan lezen? Ik wil best wat schrijven maar ben niet bekend in de alfa-M3-E3 leesniveaus etc. Mijn kinderen hadden nog AVI 1-uit.
Ik wil het best proberen? Als je wat interesses geeft?

laurentieneke

laurentieneke

17-08-2017 om 13:26

wat lief

Wat een lief aanbod Lilian. Maar ik ga er denk ik vooral de komende tijd zelf mee aan de slag, want dan kan ik aansluiten wat er op dat moment in zijn belevingswereld is. Maar enorm bedankt

Nt2

Nav je post over alfa, las ik dat nieuwsbegrip nu ook materiaal maakt voor de nt2 groep. Misschien dat die doelgroep ( nt2) items behandelen, die voor de wat oudere jongeren ook interessant kan zijn.

Mijn positieve ervaring met die artikelen in een nieuwsvorm, komt voort uit de kortstondige spanningsboog; wel willen lezen als het artikel maar niet te groot. Korte stukjes van 1 à 2 pagina's werkten hier beter, zo bleef het nog plezierig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.