Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

24-05-2009 om 20:15

Voortgezet onderwijs en asperger

(Volgende stukje heb ik een paar dagen geleden bij Ouders en School geplaatst, maar daar krijg ik geen reaktie. Daarom nu ook maar hier.)

Wij hebben een maand geleden te horen gekregen dat onze zoon Asperger heeft. Hij zit nu in groep 7 en gaat zeer waarschijnlijk gewoon door naar groep 8, dus (waarschijnlijk) over ruim een jaar naar het voortgezet onderwijs.

Nu is het dus de vraag welke middelbare school het beste voor hem is. Doen we hem naar een speciale school (Aurum College Lelystad), of naar een gewone school? En hoe krijg je hem op die speciale school? (Er zullen vast veel meer aanmeldingen dan plaatsen zijn.) En waar moet je allemaal aan voldoen/ allemaal regelen voor je je daar kunt aanmelden? Welke ervaringen hebben jullie met jullie kinderen op zo'n speciale school?

De kans is natuurlijk heel groot dat zoon toch op een gewone school komt. Hoe gaat een gewone school om met kinderen met Asperger/ autisme? Vakken die zoon niet interessant/ leuk/ .... vindt, doet hij gewoon niet. Of alleen als de juf er bijna continue bovenop zit. Bij de middelbare school gaat dat natuurlijk niet. Hoe gaat zo'n school daar mee om? Huiswerk lijkt mij ook een ramp worden, als ik tenminste zie hoe moeilijk hij nu aan het werk te krijgen is als hij een werkstuk of spreekbeurt moet maken. ("Mag ik dan nooit eens spelen/ rust hebben?") Welke ervaringen hebben jullie met jullie kinderen met asperger/ autisme op een gewone middelbare school?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mari

Mari

24-05-2009 om 21:28

Rieneke

Mijn dochter met asperger zit nu in groep 8, dus na de grote vakantie is het zo ver. Ik wist al heel wat langer dat ze asperger heeft, ze heeft al vanaf groep 4 een rugzak. Dus ik heb er rekening mee kunnen houden. In groep 6 ben ik gaan rond kijken, wat was er aan scholen enz., ervaringen vragen. Groep 7 zijn we al naar een open dag geweest. Was wel erg nuttig want ze was daar zo autistisch als wat, terwel ze normaal gesproken niet echt opvalt. Maar zo'n open dag was zo overweldigend voor haar, zo druk, zo veel kinderen. Ze schrok zich rot toen ze hoorde dat het altijd wel zo druk als de klassen wisselen. Na aanleiding van dat bezoek ben ik toch ook maar gaan orienteren op VSO, voor het geval dat. De wachtlijsten zijn lang en als je pas in groep 8 daar toe beslist, dan heb je grote kans dat er geen plek meer is. Dus in groep 7 al dochter op de wachtlijst gezet van VSO.
In groep 8 is de rugzak begeleiding anders ingezet, nu gericht op haar klaarstomen voor het VO. Dus veel aandacht voorn het leren plannen, leren omgaan met een agenda. Advies vanuit de ambulante begeleiding is om volgend jaar direct te starten met huiswerkbegeleiding en niet wachten tot het mis loopt.
Dan hoe kies je een school? Wij wisten allang dat dochter een VWO advies zou krijgen, dus dat scheelde weer. Advies was voor een kleine school, in haar geval een categorale gymnasium. Helaas was dat niet haalbaar vanwege vervoers problemen. Kijk naar de websites van scholen, hoe omschrijven ze hun aanpak van zorgleerlingen? Staat er maar heel weinig, dan is de ervaring dat dat in het praktijk ook zo is! Wat voor soort leerlingen heeft de school? Hier viel TTO af omdat de school bekent stond als redelijk kak en niet zo sociaal gezind. Dat is namelijk ook erg belangrijk, je moet een school zoeken waar de kans het kleinste is dat je kind uitgekotst wordt door medeleerlingen. En dat betekend heel veel vragen aan mensen in je omgeving om achter zo veel mogelijk ervaringen te komen.
Dochter gaat uiteindelijk naar een grote scholengemeenschap (oeps), maar die heel sociaal bekent staat met een uitstekende zorgprogramma. De ideale school bestond gewoon niet.
Maar dus niet gekozen voor VSO, daar was het niveau veel te laag en dochter doet het erg goed op de basisschool, dus de verwachtingen zijn (hopelijk) dat die lijn zich voort zet.
Ik denk dat het voor jullie belangrijk is om na te gaan hoe het nu op school gaat. Vergis je niet hoe moeilijk het is geworden om een cluster indicatie te krijgen, een diagnose alleen is niet meer voldoende. Gaat het nu zonder rugzak op school redelijk, dan is er met rugzak nog best wat te bereiken. Orienteer wel op VSO, maar als het haalbaar is, laat je zoon naar het reguliere VO gaan, maar wees heel zorgvuldig in de keuze van school.
Ik heb trouwens nog een stukje over voorbereiding op VO voor kinderen met ASS. Ooit gekregen op een voorlichtingsavond van het NVA. Ik kan hem wel doorsturen, mail me dan op [email protected]
Ik hoop dat je hier wat aan gehad hebt.

gr. Mari

anna van noniemen

anna van noniemen

24-05-2009 om 21:41

Een idee is

om cluster4 scholen te vragen of er kinderen van hen naar reguliere middelbare scholen gaan en zo ja welke dat zijn....De cluster4 van mijn zoon werkt heel goed samen met een scholengemeenschap hier bij mij in het dorp en wij hopen, nu het met zoon zo goed gaat, dat hij daarheen kan doorstromen....Deze school staat overigens heel goed bekend als het gaat om de zorgkinderen!

Dropke

Dropke

26-05-2009 om 21:24

Tja rieneke

Wij hebben hier ook een zoon met ass en volgend jaar gaat hij dus naar het voortgezet speciaal onderwijs. Hij heeft de basisschool wel gewoon regulier gedaan, maar net als jij voorzie ik problemen op het voortgezet onderwijs. Ik denk dat je je kind zelf het beste kent. Is het haalbaar of niet. Ik heb het idee dat de basisschool al pittig genoeg was om regulier te doen en in het voortgezet onderwijs, denk ik dat hij verzuipt. Toch bleek het niet even te doen, een goede school voor hem te vinden. Begin er dus op tijd mee ! Het laatste jaar hebben wij heel veel contact gehad met de leerkracht van onze zoon. Hij had een bepaalde visie en wij als ouders ook. Onze zoon liet havo niveau zien op de reguliere basisschool. Mijn idee, hij kan dus waarschijnlijk nog meer. Het idee van de leerkracht, laten we de lat niet te hoog leggen. We hebben nu gekozen voor een VSO vmbo/t waar hij kan opstromen. Gelukkig een school gevonden, compleet gericht op ass,

succes ! gr Dropke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.