Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

V/p kloof

Hoi,

Ik heb een zoon van 7 (groep 4)waarbij vermoeden van ADD speelt/speelde. Motorisch is het geen held en heeft een tijd kinderfysio gehad. Dat heeft wel wat geholpen. Het signaal dat er wellicht iets aan de hand is, startte bij de school. Hij is dromerig, schrijft moeizaam en slordig, maakt zijn werk niet af,enz. Hij is ook nog wat 'jong' op bepaalde fronten en heeft een rijke fantasie. 'Er komt niet uit wat er in zit' werd aangeven. Behalve zijn woordenschat en algemene kennis; die is bijzonder goed tov klasgenoten. Aparte werkplek, met een tijdklok werken, niets heeft structureel effect. Overigens gaat hij gelukkig de laatste weken wel een stuk beter en vorderen zijn schoolprestaties, dus momenteel 'loopt hij niet vast'. Men wilde alleen een psychiatrische test doen, maar ik stond erop ook een psychologsiche test af te nemen (incl. intelligentie) zodat we een goed beeld krijgen. Nu blijkt dat zoon een V/P kloof heeft: performaal IQ is 98, verbaal IQ 125. Ik heb ik wat gegoogled om me hier wat meer in te verdiepen, en enerzijds vind ik wel informatie waarbij ik veel herken mbt zoon. Anderzijds lees ik ook teksten waarin de V/P kloof als 'fabel'wordt afgedaan. Ik vroeg me af of hier ouders zitten die bekend zijn met het fenomeen V/P kloof en hoe eea zich verhoudt tot bv. ADD? Overigens hebben we nu het advies gekregen om geen psychiatrisch onderzoek te doen en 'even af te wachten'. Psychologe gaat binnenkort wel in gesprek met de school om te bezien hoe we zoon het beste kunnen helpen met de dingen waar hij moeite mee heeft (zoals 2 dingen tegelijk doen, plannen en organiseren, hoofd- en bijzaak onderscheiden waardoor hij constant zoekende is wat er nu concreet van hem wordt gevraagd).

Bij voorbaat dank!

Mar71

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

31-05-2011 om 18:19

Kloof bij jongste

Goed van je, dat je aangedrongen hebt op een iq-test!

Mijn jongste heeft ook een Vp kloof, nog veel groter dan jouw zoon. De kenmerken die op internet en zo genoemd worden, herkennen we helemaal niet, m.u.v. slecht ruimtelijk inzicht en slechte fijne motoriek.

Zoon van vrienden heeft ook een Vp kloof (een grote). Hij blijkt NLD te hebben. Bij die kinderen komt een dergelijke kloof veel hoor, heb ik van hen geleerd.
Misschien kun je daar eens op googelen.

Rosase

Rosase

31-05-2011 om 19:36

Hier ook kloof

V ca. 90 en P 117. Precies andersom dus. En bij een kind met ADHD.

Wij hebben er verder niet veel aangedaan, behalve dan het uitleggen aan de juf. Ze komt redelijk tot goed mee op school. En scoort de laatste tijd op taalgebied zelfs uitzonderlijk goed. Test is van 3 jaar geleden, dus het zou kunnen dat de kloof gedicht is (een soort van dan).
Praten (over wat ze wil, voelt, etc.) blijft echter moeilijk voor haar.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

31-05-2011 om 22:17

Ook bij jongste

Bij jongste zoon kwam uit intelligentietest ook een fors verschil tussen V (heel hoog) en p (gemiddeld), bijna 40 punten zat er tussen.
Tja, wat zegt het? Ik weet het niet. Het is ook zo'n kip-en-ei-verhaal. Wat is de oorzaak van wat? Wij houden het er maar op dat onze zoon gewoon niet zo gemiddeld is en zijn hersenen blijkbaar wat anders werken. En ja, hij heeft ook ADHD en in toenemende mate autistische trekken. Ik zal dus niet beweren dat een V/p-kloof een 'fabel' is, want onze zoon is een behoorlijk complex jongetje. Maar het blijft gissen welke 'rol' die kloof daarin speelt, en of het een oorzaak of een gevolg is. Ik vind het ook niet zo belangrijk merk ik.

Karmijn

Karmijn

31-05-2011 om 23:06

Ook

Hier ook een Vp-kloof bij onze zoon met ADHD. Het ging om dertig punten verschil. En de test is gedaan met medicatie. Wat betreft de kip en het ei, sta ik er net zo in als Alcedo atthis.
Wat het voor ons betekende, was, dat ik altijd wel dacht dat zoon slim was, maar het bleek niet uit zijn schoolwerk en toetsen. Want het lukt hem moeilijk om te laten zien wat hij weet en kan.
Toen we die cijfertjes van de iq-test hadden, wist ik zeker dat ik gelijk had. Hij is erg slim. En vervolgens zijn we hem thuis in ieder geval zo gaan benaderen. Volwassen films (we volgen wel de kijkwijzer), puberboeken, volwassen spellen, volwassen gesprekken. En we merkten dat zoon er erg van opknapte. We zijn hem ook meer autonomie gaan geven, zodat hij zelf beslissingen neemt over zijn eigen leven. Dat kwam zijn zelfvertrouwen ten goede.
Op school is het nog weleens moeilijk. Hij is bijna hb (verbaal is hij dik hb) maar dat zou je niet direct zeggen als je zijn werk ziet. Hij vindt het moeilijk om structuur in zijn werk aan te brengen, schrijft slordig, spelt slecht, tekent woest en slordig. Voor leerkrachten is het moeilijk te geloven dat hij echt slim is.
Maar als ze hem dan beter leren kennen, na een half jaar of zo, en als hij dan ook nog de cito toets erg goed maakt, hebben ze er toch ook wel weer oog voor.

Jongetje van zes

met een kloof van 40 punten. Hij ondervindt veel hinder: kan het slechtste kleuren van de klas,knutselen is een ramp en hij schrijft in spiegelbeeld. Toch begrijpt hij veel. het lijkt mij heel lastig voor een kind

ayla

ayla

01-06-2011 om 09:03

Komt dat echt door de kloof

hier bijna 7 jarige met geen kloof, maar ook heel slecht in knutselen, ook dingen nog in spiegelbeeld schrijven, kleuren kan ze niet. Ik vraag me dus af of die dingen komen door ene kloof

Karmijn

Karmijn

01-06-2011 om 09:10

Precies ayla

Dat vraag ik me nu ook al een paar jaar af.
Voor onze zoon geldt: er komt niet zo uit, wat er in zit. Het was de leerkrachten bijvoorbeeld zes jaar lang niet opgevallen dat hij toch wel intelligent is. Wij denken dan: tja, als je performale vaardigheden ook veel minder zijn dan de verbale, is het logisch dat het er niet uitkomt.
Maar ik weet helemaal niet of dat wel ergens op slaat. Ik geloof dat er kinderen zijn met een enorme kloof, waaraan niets te merken is, en ook andersom.

Anna

Anna

01-06-2011 om 10:09

Kloof

Mijn oudste dochter heeft ook een Vp-kloof. De precieze cijfers weet ik niet meer, maar ca. 145+ / 120. Ze scoorde niet voldoende punten om een diagnose te krijgen, maar heeft wel wat autistische trekjes. Knutselen kan ze trouwens als de beste. Zelf heb ik waarschijnlijk een zelfde soort kloof, en ik kan helemaal niet zo goed knutselen. Heb wel diezelfde autistische trekjes, maar in veel mindere mate.
Mijn andere kind heeft juist een omgekeerde kloof (snelle processor, langzame printer). Dat is helemaal geen knutselkind, maar ook bij haar herken ik wel wat eigenaardigheden die ik ook bij haar zus en mezelf zie. Zo'n vP-kloof lijkt me trouwens veel lastiger. Er zit van alles in en frustratie voert de boventoon omdat ze soms moeite heeft om het goed te uiten.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

01-06-2011 om 13:30

Inderdaad

Dat is inderdaad wat ik ook bedoelde. Ik denk persoonlijk dat het veel te makkelijk is om aanwezige problemen te verklaren door de V/p-kloof (of een omgekeerde kloof). Sowieso vind ik dat je een intelligentietest niet al te serieus moet nemen. Intelligentie is geen statisch gegeven zoals gewicht of lengte. Het enige dat je feitelijk meet, is hoe het kind die ene test heeft gedaan. Onderzoek laat ook zien dat intelligentie (of beter gezegd: de uitkomsten van een intelligentietest) alles behalve statisch en blijvend zijn. Dat blijkt ook wel uit het feit dat kinderen met bepaalde hulp/therapie/ondersteuning coaching in staat blijken te zijn hun kloof 'te dichten'.
Mijn zoon heeft de intelligentietest dus met een heel wisselend resultaat gemaakt. Misschien komt dat ook wel omdat hij in zijn leventje vrijwel nooit heeft gepuzzeld (dat onderdeel heeft hij bijvoorbeeld bedroevend slecht gedaan) of omdat hij toen nog maar net was begonnen met medicatie (en nog lang niet aan de juiste dosering zat). Wie zal het zeggen. En laat hij auti-trekjes zien 'omdat hij een kloof heeft', of heeft hij een Vp kloof 'omdat hij autistische trekken heeft'.

Polly Shearman

Polly Shearman

01-06-2011 om 17:47

Hier

ook een v/p kloof bij adhd zoon, de v gemiddeld en de p begaafd. Hij vind vertellen vreselijk moeilijk. Hij heeft prachtige ideeen in zin hoofd en die komen er niet uit, hij wil wel maar het lukt gewoon niet.
Een spreekbeurt is een drama!!! boekbespreking gaat veel beter.
Gewoon vertellen over wat hij heeft meegemaakt of heeft gezien is heel moeilijk.
Tekeningen maken over wat hij heeft gezien gaat hem heel goed af.

heb nog een zoon met adhd en die heeft deze problemen helemaal niet.

Rosase

Rosase

01-06-2011 om 18:35

Polly e.a.

Wat een herkenning.

Wel typisch dat het bij een kind met een gemiddelde intelligentie toch ook nog voor problemen zorgt. Mijn dochters verbale capaciteiten zijn beneden gemiddeld, dus dan is het niet zo gek dat ze daarop uitvalt. Had eigenlijk verwacht dat dat bij v/p-kloofkinderen met een gemiddelde score en hoger niet het geval zou zijn.
Maar ik lees hier in dit draadje keer op keer terug dat dat niet het geval is.

Zou het snelle processortje dan toch gewoon vastlopen op de langzamere printer, ook als die niet "te" traag is, maar alleen gewoon wat trager dan de processor?

Polly Shearman

Polly Shearman

01-06-2011 om 20:19

Ik weet het niet

Ik merk dat hij er last van heeft, hij denkt dat het hem niet lukt omdat hij dom is, hij krijgt last van gebrek aan zelf vertrouwen.
Hij heeft ook nog eens dyslexie, behoorlijk ernstig. Dat maakt het niet makkelijker. Eigenlijk is gewoon alle tekst alle taal moeilijk voor hem.
briefjes om hem te helpen herinneren helpen niet, een spiekbrief bij een spreekbeurt ook niet. Dat lijkt het juist alleen maar moeilijker te maken.
Picto's daar kan hij goed mee overweg. Als ik hem dingen uitleg teken ik daar vaak bij.
bv de weg uitleggen, aan eerste straat links. heeft hij niks en kan hij niks mee. Een tekening wel.

Zijn V gemiddelde score is wel de onderste van de gemiddelde hoor, ik weet het exacte cijfer niet meer uit mijn hoofd, maar het was op de onderlijn.
De kloof is volgens mij niet eens zo groot 25 punten geloof ik. Toch geeft het problemen.
Maar het zal een optelling zijn, ADHD VPkloof én dyslexie! hij ploetert maar door het arme kind.
Hij gaat nu naar groep 6 na de vakantie, hij word 10 in de zomer, hij kan net avi 1 lezen...
Gelukkig is hij met zijn handen vreselijk handig!!
Hij word een briljant automonteur ofzo.
alles wat hij bedenkt kan hij maken, echter... niet vertellen....

groet, polly

mar71

mar71

08-06-2011 om 16:26 Topicstarter

Dank voor de reacties!

Dag allemaal,

Sorry dat ik wat laat reageer, maar ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ik blijf het lastig vinden allemaal, maar ik zie wel in jullie reacties dat er vaak een combi is van een VP kloof met ADHD of iets anders. Dat zet me wel te denken dat ik ADD alsnog niet uit moet sluiten bij mijn zoon. Maar bovenal ben ik op zoek naar praktische zaken waarmee ik mijn zoon vooral help in plaats van alleen maar proberen te verklaren. Binnenkort gaat de psychologe met de juf(fen)praten; ik hoop dat zij hen wat praktische handreikingen kan geven zodat het (nog) wat beter gaat op school. Ik hoop dat de schol open staat voro de teskt van de psychologe, ik lees in jullie reacties toch ook wel ervaringen van onbegrip, helaas. Gelukkig gaat het nu vrij goed, maar volgend jaar een nieuwe juf en een klas die 1,5 keer zo groot wordt....Het viel me overigens op dat veel reacties wel intelligente kinderen betroffen. Dat sluit wel aan bij wat ik heb gelezen dat bij hoogbegaafden of iig kinderen met een hoge intelligentie een dergelijke kloof veel vaker voorkomt dan bij kinderen met een laag of gemiddeld IQ.
Nogmaals dank allemaal!

Alcedo atthis

Alcedo atthis

08-06-2011 om 20:43

Combinatie

Mar, je schrijft dat er wel vaak een combi lijkt te zijn met ADHD etc. Dat zou best kunnen, ik weet niet of die combi inderdaad vaker voorkomt. Wat denk ik wel meespeelt, is dat de meeste kinderen geen IQ-test doen. Meestal kies je daarvoor alleen als er 'iets' is, als er echt een aanleiding is, als je duidelijkheid (voor wat het waard is) wil hebben over de intelligentie van je kind. Bovendien loopt dit draadje in Zorgenkinderen, en hier zijn veel ouders met kinderen met AD(H)D, ASS etc. Wellicht is het beeld dus behoorlijk gekleurd hier...

mar71

mar71

10-06-2011 om 12:33 Topicstarter

Eens!

Ja, daar heb je wel een goed punt. Ik zou de intelligentie van mijn zoon ook niet hebben laten testen als er geen aanleiding was geweest. Hmm..ik blijf het allemaal maar lastige materie vinden...ik focus me maar vooral op het goed kijken en luisteren naar mijn zoon en uitvinden wat wel en niet goed lijkt te werken. En soms blijken dat ook gewoon dingen te zijn die voor elk kind wel positief werken Op dit forum kom ik overigens veel tips tegen waar ik heel wat mee kan!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.